Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RedPassion schreef:Hoezo TS? Je beginpost gaat toch over rijden met deze temperaturen?
Monster_tos schreef:Dit vind ik niks te maken hebben met te lief zijn voor je paard, maar met gezond verstand! Ik schrok behoorlijk van het artikel op de nieuws pagina van bokt over oververhitting van dieren.
Even een stukje gekopieerd:
Professor Michael Lindinger: "Het duurt tijdens een redelijk intensieve training in warm vochtig weer, slechts 17 minuten tot de lichaamstemperatuur van een paard een gevaarlijk niveau bereikt. Dat is drie tot tien keer zo snel als bij mensen. Paarden voelen de hitte dan ook veel sneller als dat wij dat doen."
De effecten kunnen zeer ernstig zijn. Wanneer de lichaamstemperatuur van een paard van de normale 37 tot 38 graden omhoog schiet naar zo'n 41 graden, dan betekent dit dat de spieren al rond de 43 graden zitten, een temperatuur waarbij de proteines van de spieren letterlijk kooktemperatuur bereiken. Paarden die oververhit raken, kunnen last krijgen van hyperventilatie, koliek en nierfalen. ( einde quote )
Mijn eigen instructrice hield altijd rekening met de hitte, deden we veel oefeningen in stap bijvoorbeeld. Maar meestal plande ik de lessen in de zomer op de avond uren.
Dat is mijn advies voor jou ook TS. Als je instructeur er geen rekening mee houd moet je zelf opkomen voor je paard!