Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
susanne_m schreef:komen idd mooie omschrijvingen bij! echt super dat er meer mensen er zo over denken.
vandaag nog even met de eigenaar over het voorval gehad.
we snappen eigenlijk beide niet, waarom de medelesser zo overstuur raakten. ook begon iedereen zich er tegen aan te bemoeien, terwijl ik eigenlijk gelijk in de lach schoot.
tsja het blijven paarden he.. dus het minst verwachte gebeurt wel eens.
LDRD schreef:Ruim 40 jaar en vele paarden verder, zeg ik dat ik geen enkel paard 100% vertrouw.
Ik vind het vooral naïef om te stellen dat je welk paard dan ook 100% kan vertrouwen. Uiteraard zijn er ook bij geweest die ik voor een heel groot deel vertrouw en dat percentage verschilt van paard tot paard, maar nooit 100%.
susanne_m schreef:alert moet je altijd zijn, maar ik weet van de paarden die ik nu rijd (omdat ik er echt heel veel tijd in steek, zit gerust een uur in de wei gedrag te bestuderen) hoe ze ongeveer reageren op verschillende situaties.
. Arabesk schreef:weet je wat ík gevaarlijk vindt? Op een stuiterende knol met slofteugel en een dik bit toch het bos in gaan. Op een paard stappen dat je zelf niet vertrouwt en het vertrouwt jou ook niet en je hebt dwangmiddelen nodig om nog te 'communiceren' is in mijn ogen toch een uiting van dat een ruiter misschien levensmoe is

susanne_m schreef:maar hoe zien jullie dit? rijd jij op een basis van wederzijds vertrouwen?
Want rationeel gezien is zo'n situatie natuurlijk doodeng. Maar vertrouwen doe je met je gevoel, voor vertrouwen zit je hoofd alleen maar in de weg en dat is waar het voor mij in de omgang met m'n paard om gaat. Mijn paard is in zijn reageren hetzelfde als ik: raakt gauw van slag maar is ijzig nuchter en reageert heel adequaat als er echt crisis is. Daardoor begrijp ik hem goed. Maar dat begrijpen doe ik niet met mijn hoofd.