Calvin (v. Vivaldi) @work aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:35

Ik ben niet zo ervaringsvol met de pessoa vindt het wel een geweldig hulpmiddel maar, hangt de broek niet iets te laag?

Over dat 2 lijnen longeren bestaan boeken over ;) Had ik nu een longeersingel en een bak had ik het zeker zelf geprobeert..

Ik vind dat je rustig verder moet doen met je werk. Eens hij compleet gereden is als alle basisknopjes derop zitten, een lange vakantie op de wei. :D Van zijn scheefheid zou ik nu niet teveel over inzitten, het rechtrichten is een werk van een paar jaar, het gebeurt niet direct. Wanneer hij sterker wordt zal hij zelf wel rechts inbuigen ;)

Succes met je mooie dier :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:12

jackie1995 schreef:
wat een gezeur allemaal jo :o
ik vind het er fijn en rustig uitzien ik zou zeggen ga zo door ;)

Tja, het is maar wat je langetermijn doel is. Als dat zo hoog mogelijk is, vind ik de goede dingen doen en dan meteen vanaf het eerste begin, geen gezeur. Daarnaast is het belangrijk rustig aan te doen, wat gelukkig ook wordt gedaan, zodat ie over 7 jaar nog steeds gezond is en zwaar werk aankan.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:08

SheeNegro schreef:
Ik ben niet zo ervaringsvol met de pessoa vindt het wel een geweldig hulpmiddel maar, hangt de broek niet iets te laag?

mee eens de pessoa kan je paard helemaal niet helpen zo. maar hij is nog te jong om hem er goed in te zetten

bulck

Re: Calvin (v. Vivaldi) @work aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:18

Hey leuk paardje

Pessoa hangt iets te laag, maar niet storend.

Wel vind ik je longeerbak veel te zwaar en ongelijk liggen.
Zelf er wel op letten dat je altijd goed op de achterhand van je paard gepositioneerd blijft staan. Filmpje kan het mss wat vertekend meegeven, maar soms lijk je wat meer op de voorhand van je paard te staan.

Tja echt buigen etc kan je moeilijk met 1 longe, omdat ze dan gewoon over de schouder kunnen wegvallen. Dus ik zou het voorlopig houden op takt, ritme en regelmaat. Eventueel wat schakel- en overgang-oefeningen.

Later mss leren met dubbele longes, en dan kan je met correct buigingen leren werken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:20

met 2 lijnen longeren kan ik niet.en bij mij op stal is er ook niemand die het doet volgens mij.en als ze er wel zijn ben ik ze nog niet tegen gekomen.ik kom meestal op de dag en dan zijn er niet heel veel mensen.
het komt wel goed.rechtsom is gewoon zijn moeilijkere kant.iedereen heet dat.ik ben links dus vraag me niet om met rechts mijn naam te schrijven.hihi.[/quote]

Er zijn hele goede instructeurs (rices) die je hiermee kunnen helpen!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:37

bulck schreef:
Hey leuk paardje

Pessoa hangt iets te laag, maar niet storend.

Wel vind ik je longeerbak veel te zwaar en ongelijk liggen.
Zelf er wel op letten dat je altijd goed op de achterhand van je paard gepositioneerd blijft staan. Filmpje kan het mss wat vertekend meegeven, maar soms lijk je wat meer op de voorhand van je paard te staan.

Tja echt buigen etc kan je moeilijk met 1 longe, omdat ze dan gewoon over de schouder kunnen wegvallen. Dus ik zou het voorlopig houden op takt, ritme en regelmaat. Eventueel wat schakel- en overgang-oefeningen.

Later mss leren met dubbele longes, en dan kan je met correct buigingen leren werken.

Ik ben het eens met Bulck, echter, de pessoa is niet storend maar zo is zijn werking natuurlijk niet zoals hij hoort.
Het lijkt inderdaad of hij voor erg kort staat, ik zou als ik in jouw schoenen stond toch eens even kijken of hij niet wat langer gezet kan worden..
Bij het filmpje op je profiel, waar hij volgens een eerdere post net ingereden was, vind ik wel dat hij erg veel nageeflijk gevraagd word?

Op een bepaald punt zie je je van hand veranderen, echter zie ik constante ophoudingen terwijl het paard nog een dronkenmansloopje heeft?
Persoonlijk zou ik me eerst bezig gaan houden met het laten dragen. Dus eerst op zijn eigen benen laten lopen, zowel onder het zadel als aan de longe, al zal het aan de longe sneller gaan daar hij geen extra gewicht hoeft te dragen. Je rijd hem wel goed voorwaards, en ik zou persoonlijk dat punt opzoeken.

Dus het op eigen benen laten lopen, normaal contact, schijnovergangen om de training wat uitdagender te maken, en de basis oefeningen (voltes etc.) wat bij hem waarschijnlijk ook goed uit zal pakken daar hij op de rechterhand moeite heeft. Door het normale contact en het aandrijven, gaat hij vanzelf je hand opzoeken en zijn ophoudingen (in mijn ogen) puur een soort melding van "hé even opletten!" Begrijp je een beetje waar ik heen wil? Probeer overigens deze rechterhand niet teveel belasten, sommige mensen hebben zo'n haast me zo'n jong dier waardoor ze zich enkel op 1 probleem tegelijk storten. Ik val je niet aan, ik geef slechts mijn mening voor het geval dat zegmaar :D.

Verder vind ik dat je een hele mooie man hebt, en ook leuk om te horen dat je hem van jongs af aan hebt. Dat maakt het nog leuker om op de leeftijd dat het normaal is een paard te beleren etc. ook daadwerkelijk aan de gang te gaan.
Ik hoop dat je wat met bovenstaande adviesen doet, er staan een hoop nuttige dingen in welke ik niet wilde herhalen.
Overigens vind ik wel dat 3x per week, zoals je aangaf, voldoende is. Nog 1 tip, met longeren wissel ik persoonlijk vaker van hand, om het binnenbeen niet constant te belasten.

Succes!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:13

Calvin07 schreef:
zwaar werk? hij word 3x per week aan het werk gezet,de rest van de dagen looptie een beetje los.Calvin vind het heerlijk om te werken.Hij vind er geen klap aan om los te lopen.een speler is het niet.

ik zorg er wel voor dattie vooral niet overvraagd word.ik heb tijd genoeg.
elders op het forum las ik van een 4-jarige die al L start.vind ik ook erg jong.
Hij kan best wel aan het werk.Het is geen watje.Hij is nu 3 jaar en tijd dat hij wat gaat doen.Hij heeft 2,5 jaar op de wei gespeeld.Nu vind hij daar geen klap meer aan.

het langer worden doet hij steeds beter Hij is een opkruiper maar vooralsnog zoekt hij de lage lijn wel steeds meer op.de pessoa is niet heel veel korter gemaakt dan dat hij is als je hem koopt.Als ik zonder longeer kan ik hem net zo goed los laten lopen,dan doetie ook niks.zijn spieren moeten opgebouwd worden en dat kan alleen als je een paard aan het werk zet.

Ik weet natuurlijk niet wie je bedoeld. dta hoef ik ook niet te weten! ;)

maar een Z ruiter mag niet meer in de B straten die moet gelijk naar het L dus daar kan het aan liggen!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 07:35

bedankt voor jullie reakties allemaal.

over de broek van de pessoa,die had ik strakker maar dan vliegtie te makkelijk omhoog.kan het niet uitleggen.

op het filmpje in mijn profiel(heb ik al eerder gezegd) is hij voor de 4e keer onder het zadel.ook heb ik al meerdere malen aangegeven dat hij een opkruiper is en dus in het hele begin lekker achter de loodlijn kroop.
Nu hij wat meer gereden is en word zoekt hij steeds beter mijn hand op.
de ophoudingen zijn niet bedoelt als strenge hand hoor,die zijn bedoelt om hem weer even aan het bit te krijgen.ik zet ook na de ophouding meteen mijn handen weg.ik probeerde hem omhoog te krijgen en dan zijn neus eruit.hij dook weg en dan meteen achter de loodlijn.het is overigens gelukt op deze manier en hij loopt nu meer in mijn hand.
Hij is onder het zadel wat flegmatiek dus ik probeer hem zo voorwaarts mogenlijk te rijden zonder hem te overrijden zeg maar.hij moet nog wel zijn passen af kunen maken.

ik wissel met rijden de handen steeds af.juist omdat hij rechts niet goed buigt.verder rijd ik veel voltes uiteraard.maar vooral voorwaarts neerwaarts.

ik las nog ergens iets over evenwicht.jonge paarden lopen niet in evenwicht,zeker niet als ze net onder het zadel zijn maar dat kan ook niet anders. dat moet hij leren.overigens oudere paarden zie je ook heel veel uit balans zijn.dus dat heeft eigenlijk niet zozeer iets te maken met de leeftijd.
kijk voor de gein maar eens naar paarden op een wedstrijd.hoeveel paarden doen hun neus niet naar voren met halsstrekken ipv naar beneden??
de merrie die ik reed deed WEL haar neus naar de beneden,had dan ook altijd goed cijfer voor dat onderdeel.zij was heel goed in balans.en als ik dan Calvin vergelijk met haar vind ik dat hij het helemaal niet slecht doet met zijn balans voor een 3-jarige.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:10

Ik ben met mijn driejarige Vivaldi ook heel langzaam bezig met longeren. Ik probeer hem zeker ook niet te belasten en laat hem driemaal in de week "werken" maar dit houdt ook in een wandeling aan de hand.
Ik heb ook een pessoa maar gebruik deze nog niet. Ik longeer Cyrano, nadat hij even zonder heeft gelopen met eenvoudige touwtjes op de Lammert Haanstra techniek. zie ook mijn topic: PearllG @ [GVL-ITP] Cyrano driejarige (v. Vivaldi) aan de longe

Misschien is dit ook wel iets voor jouw paard. Ik heb namelijk het idee dat een pessoa pas in een later stadium kan worden ingezet wanneer ze wat meer balans hebben. Met zo'n touwtje (die ik overigens aan de onderkant wel met een stuk elastiek vastzet zodat hij zijn mond niet stoot) kunnen ze goed linksom en rechtsom buigen.

Verder vind ik Calvin wel heel leuk! Ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld met een Vivaldi! :)

Coco02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:14

Ik reageer niet snel (lees nooit) op HAW. Maar er moet mij nu toch wel iets van het hart.
Je paardje loopt hartstikke netjes voor een driejarige en tuurlijk lijkt hij flegmatiek en af en toe
in contrastelling. Nou en? Hij zoekt balans, je ziet hem zoeken. De pessoa helpt hem daarbij. Over de rug
lopen? daar wordt toch aan gewerkt, dat doet hij echt niet meteen, dat moet hij leren en dat leert hij
op deze manier zonder de belasting van een ruiter op zijn rug. In mijn ogen wordt hij nu rustig aan sterker
gemaakt en het lijkt er niet op dat hij last heeft van de zware bodem. En drie keer per week even longereren (met beleid) wordt
een paar niet slechter van maar sterker.
Laat hem lekker zoeken, ik vindt dat je super bezig bent zo.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 08:41

Coco02 schreef:
Ik reageer niet snel (lees nooit) op HAW. Maar er moet mij nu toch wel iets van het hart.
Je paardje loopt hartstikke netjes voor een driejarige en tuurlijk lijkt hij flegmatiek en af en toe
in contrastelling. Nou en? Hij zoekt balans, je ziet hem zoeken. De pessoa helpt hem daarbij. Over de rug
lopen? daar wordt toch aan gewerkt, dat doet hij echt niet meteen, dat moet hij leren en dat leert hij
op deze manier zonder de belasting van een ruiter op zijn rug. In mijn ogen wordt hij nu rustig aan sterker
gemaakt en het lijkt er niet op dat hij last heeft van de zware bodem. En drie keer per week even longereren (met beleid) wordt
een paar niet slechter van maar sterker.
Laat hem lekker zoeken, ik vindt dat je super bezig bent zo.

bedankt.

ik snap ook niet goed waarom een pessoa niet zou kunnen nog bij hem en gewone touwtjes wel.bij gewone touwtjes word zijn achterhand niet gestimuleerd en bij de pessoa wel omdat die in verbinding staat met zijn mond.

hij is wat flegmatiek maar ach,dat komt wel goed.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:41

Ik wilde ook niet zeggen dat ik het slecht vind hoe je hem longeert hor. Alleen ben ik van mening dat je pessoa nu ook niet zo goed fungeert wanneer je de broek zo los laat hangen. Zo stimuleert het namelijk de achterhand niet. Jouw paardje mist nog wel wat balans en denk dat hij nu erg zoekende is. Daarnaast had ik gister toevallig een longeerclinic van Lammert en hij geeft aan dat je een pessoa eigenlijk pas bij een iets meer ervaren en meer ontwikkeld paard moet gaan gebruiken voordat het effecht heeft.
Ik zet de mijne losjes bij met touwtjes en leer hem eerst ontspannen en op goed tempo lopen. Hij leert op eigen benen lopen en wanneer hij dit alles onder de knie heeft ga ik pas met pessoa werken.

Ik bedoel dit enkel als tip. Ik vind namelijk wel dat je een leuk paard hebt en goed bezig bent! :j

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:19

PearllG schreef:
Ik wilde ook niet zeggen dat ik het slecht vind hoe je hem longeert hor. Alleen ben ik van mening dat je pessoa nu ook niet zo goed fungeert wanneer je de broek zo los laat hangen. Zo stimuleert het namelijk de achterhand niet. Jouw paardje mist nog wel wat balans en denk dat hij nu erg zoekende is. Daarnaast had ik gister toevallig een longeerclinic van Lammert en hij geeft aan dat je een pessoa eigenlijk pas bij een iets meer ervaren en meer ontwikkeld paard moet gaan gebruiken voordat het effecht heeft.
Ik zet de mijne losjes bij met touwtjes en leer hem eerst ontspannen en op goed tempo lopen. Hij leert op eigen benen lopen en wanneer hij dit alles onder de knie heeft ga ik pas met pessoa werken.

Ik bedoel dit enkel als tip. Ik vind namelijk wel dat je een leuk paard hebt en goed bezig bent! :j

goed.jouw paard leert aan losse touwtjes ontspannen en op goed tempo lopen.wat denk je dat mijn paard leert van een wat lossere pessoa dan? mijn inziens is dat een jong paard geen aangespannen broek nodig heeft om zijn achterhand te stimuleren in het begin.als hij alleen al voelt dat er iets tegen zijn achterbenen aan zit is dit al stimulans genoeg om zijn benen er meer onder te zetten.later kan de broek meer aangespannen worden om meer effect te krijgen.dat is hetzelfde als met sporen rijden,een jong paard moet eerst voor het been worden en hoeft bijvoorbeeld niet meteen zijwaarts dus zijn sporen geheel overbodig,een beleerd paard ga je doorrijden en op den duur gebruik je de sporen om ze net ff dat beetje meer te laten doen.
ieder jong paard(en ook oudere) moet zijn balans zoeken.of dat dit nu met losse touwtjes moet of met een losse pessoa,dat maakt in mijn ogen geen reet uit.balans moeten ze verkrijgen door het op te zoeken.ieder onbeleerd paard loopt niet in balans,niet aan de longe,niet aan een halstertouw en niet onder het zadel.

ik vind dat ik goed bezig ben,ik overvraag mijn paard niet en keten hem ook niet meteen kort vast.
ja de pessoa zit niet effectief vast zoals bij een ervarener paard maar dat hoeft ook nog niet.langzaam aan,het komt wel.

ik viel je ook niet persoonlijk aan hoor ik bedoelde het gewoon in het algemeen. ;)

Ponyfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:53

Mooi paardje! :D :P

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:06

Calvin07 schreef:
PearllG schreef:

goed.jouw paard leert aan losse touwtjes ontspannen en op goed tempo lopen.wat denk je dat mijn paard leert van een wat lossere pessoa dan? mijn inziens is dat een jong paard geen aangespannen broek nodig heeft om zijn achterhand te stimuleren in het begin.als hij alleen al voelt dat er iets tegen zijn achterbenen aan zit is dit al stimulans genoeg om zijn benen er meer onder te zetten.later kan de broek meer aangespannen worden om meer effect te krijgen.dat is hetzelfde als met sporen rijden,een jong paard moet eerst voor het been worden en hoeft bijvoorbeeld niet meteen zijwaarts dus zijn sporen geheel overbodig,een beleerd paard ga je doorrijden en op den duur gebruik je de sporen om ze net ff dat beetje meer te laten doen.
ieder jong paard(en ook oudere) moet zijn balans zoeken.of dat dit nu met losse touwtjes moet of met een losse pessoa,dat maakt in mijn ogen geen reet uit.balans moeten ze verkrijgen door het op te zoeken.ieder onbeleerd paard loopt niet in balans,niet aan de longe,niet aan een halstertouw en niet onder het zadel.

ik vind dat ik goed bezig ben,ik overvraag mijn paard niet en keten hem ook niet meteen kort vast.
ja de pessoa zit niet effectief vast zoals bij een ervarener paard maar dat hoeft ook nog niet.langzaam aan,het komt wel.

ik viel je ook niet persoonlijk aan hoor ik bedoelde het gewoon in het algemeen. ;)

Oke nouja jouw mening. Ben ik het niet helemaal mee eens. Vooral niet dat je je paard helpt door een pessoa te gebruiken die niet effectief gebruikt wordt.
Succes met je leuke paard. (met vriendelijke smiley maar die is er niet) ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:29

Je moet even de longeerlijn door de longeer singel halen naar het bit, om binnenstelling te krijgen. Niet trekken maar gewoon los laten hangen en af en toe een ophouding.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:08

CK88 schreef:
Je moet even de longeerlijn door de longeer singel halen naar het bit, om binnenstelling te krijgen. Niet trekken maar gewoon los laten hangen en af en toe een ophouding.

ja dat heb ik geprobeerd maar dan kan ik hem niet controleren zeg maar,als ik dan een ophouding maakt buigtie lekker zijn hoofd naar binnen en zijn buitenschouder naar buiten en dan gaatie aan het rennen die stinkerd hihi.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:15

wow ik vind het wel echt een super mooi paard!!

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:39

Ik vind het er netjes uit zien!! Paard loopt onspannen lekker lang en laag. Hij zoekt zelf de 'hand' op van de passoa, dat vind ik er erg fijn uit zien. Zelf doe ik dit ook zo'n 1x in de 2 weken met jongen paarden. Ik vind het een erg fijn hulpmiddel om een paard vriendelijk aan het zware werk te laten wennen. Er zijn ook genoeg paarden die op 6 jarige leeftijd internationaal lopen! Die hebben dit werk al veel eerder moeten meemaken!!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 16:56

x__Danielle schreef:
wow ik vind het wel echt een super mooi paard!!

thnx!!!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:02

0ojillo0 schreef:
Ik vind het er netjes uit zien!! Paard loopt onspannen lekker lang en laag. Hij zoekt zelf de 'hand' op van de passoa, dat vind ik er erg fijn uit zien. Zelf doe ik dit ook zo'n 1x in de 2 weken met jongen paarden. Ik vind het een erg fijn hulpmiddel om een paard vriendelijk aan het zware werk te laten wennen. Er zijn ook genoeg paarden die op 6 jarige leeftijd internationaal lopen! Die hebben dit werk al veel eerder moeten meemaken!!

inderdaad en dat is nu juist hetgeen waar het gros voor de makkelijkheid overheen stapt.

Kijk nu eens naar vivaldi,crack c,united etc.die lopen met hun 5 jaar op de pavo-cup,denk je nu echt dat die paarden "maar" 3x in de week aan het werk gezet worden? laat me niet lachen,die doen al veel zwaarder werk dan ik nu .maar ja helaas willen we dat niet horen want dat zijn tophengsten.pfffffffffffff de mijne is ook een tophengst alleen nog niet ontdekt door edward en hans-peter whahaha.

ik ga op deze voet verder en ik merk aan mijn paard of het teveel is van het goede.voorlopig gaat hij graag met me mee en is hij enthousiast als ik de longeerspullen of het zadel meeneem.

bedankt voor de reakties allemaal.