bulck schreef:Hey leuk paardje
Pessoa hangt iets te laag, maar niet storend.
Wel vind ik je longeerbak veel te zwaar en ongelijk liggen.
Zelf er wel op letten dat je altijd goed op de achterhand van je paard gepositioneerd blijft staan. Filmpje kan het mss wat vertekend meegeven, maar soms lijk je wat meer op de voorhand van je paard te staan.
Tja echt buigen etc kan je moeilijk met 1 longe, omdat ze dan gewoon over de schouder kunnen wegvallen. Dus ik zou het voorlopig houden op takt, ritme en regelmaat. Eventueel wat schakel- en overgang-oefeningen.
Later mss leren met dubbele longes, en dan kan je met correct buigingen leren werken.
Ik ben het eens met Bulck, echter, de pessoa is niet storend maar zo is zijn werking natuurlijk niet zoals hij hoort.
Het lijkt inderdaad of hij voor erg kort staat, ik zou als ik in jouw schoenen stond toch eens even kijken of hij niet wat langer gezet kan worden..
Bij het filmpje op je profiel, waar hij volgens een eerdere post net ingereden was, vind ik wel dat hij erg veel nageeflijk gevraagd word?
Op een bepaald punt zie je je van hand veranderen, echter zie ik constante ophoudingen terwijl het paard nog een dronkenmansloopje heeft?
Persoonlijk zou ik me eerst bezig gaan houden met het laten dragen. Dus eerst op zijn eigen benen laten lopen, zowel onder het zadel als aan de longe, al zal het aan de longe sneller gaan daar hij geen extra gewicht hoeft te dragen. Je rijd hem wel goed voorwaards, en ik zou persoonlijk dat punt opzoeken.
Dus het op eigen benen laten lopen, normaal contact, schijnovergangen om de training wat uitdagender te maken, en de basis oefeningen (voltes etc.) wat bij hem waarschijnlijk ook goed uit zal pakken daar hij op de rechterhand moeite heeft. Door het normale contact en het aandrijven, gaat hij vanzelf je hand opzoeken en zijn ophoudingen (in mijn ogen) puur een soort melding van "hé even opletten!" Begrijp je een beetje waar ik heen wil? Probeer overigens deze rechterhand niet teveel belasten, sommige mensen hebben zo'n haast me zo'n jong dier waardoor ze zich enkel op 1 probleem tegelijk storten. Ik val je niet aan, ik geef slechts mijn mening voor het geval dat zegmaar
.
Verder vind ik dat je een hele mooie man hebt, en ook leuk om te horen dat je hem van jongs af aan hebt. Dat maakt het nog leuker om op de leeftijd dat het normaal is een paard te beleren etc. ook daadwerkelijk aan de gang te gaan.
Ik hoop dat je wat met bovenstaande adviesen doet, er staan een hoop nuttige dingen in welke ik niet wilde herhalen.
Overigens vind ik wel dat 3x per week, zoals je aangaf, voldoende is. Nog 1 tip, met longeren wissel ik persoonlijk vaker van hand, om het binnenbeen niet constant te belasten.
Succes!