HAW debuut, nieuwe combinatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HAW debuut, nieuwe combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:38

Lees net dat je hem niet met zweep kunt rijden om zijn verleden, maar daarin kun je hem wel desensibiliseren, door hem (bijv. vanaf de grond) steeds aan te raken etc., totdat hij geen angst meer heeft. Monya Erb van de Balingehof weet hier alles van en ook op het Balingehof forum kun je daarover van allerlei tips vinden.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 21:39

ikkeweer schreef:
O ja, je moet veel gaan schakelen om hem alert te houden op je been. Ook onmiddellijke reactie eisen want been = reactie. En dat kan een goede of verkeerde reactie wezen (wegschieten ofzo) als je maar een voorwaartse reactie krijgt. Geen reactie = gelijk tikje met zweepje achter kuit. Op het laatst is dat niet meer nodig trouwens, als hij eenmaal goed aan je been is. Maar vraagt veel van je concentratie en consequentheid in het begin, dus ff doorzetten...

Daar zit ik dus vast.
Want geen reactie, is tik.
maar ik rijd hem zonder zweep... wegens naar verleden..

Hoe kan ik dit kan het beste duidelijk maken?

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 21:40

Okee bedankt!
Dan ga ik daar de komende weken op de grond lekker mee aan de slag!
:D

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:18

ik vind dat je hem iets langer mag laten, hij mag zn neusje iets laten zakken
verder ziet het er niet slecht uit!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:26

Ben ik inderdaad al mee bezig, dankzij wat handige tips uit het topic lukt het al een beetje! Ik moet nog een beetje wennen hoe hij reageert dus t is een beetje uitproberen en aanvoelen maar daar ben ik zeker mee aan de slag!

Dankjewel :D

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:40

NewYork schreef:
Daar zit ik dus vast.
Want geen reactie, is tik.
maar ik rijd hem zonder zweep... wegens naar verleden..

Hoe kan ik dit kan het beste duidelijk maken?

Als hij stemhulpen kent, dan kun je dat tijdens het rijden proberen als hij niet reageert in plaats van met de zweep.
Dan blijft je houding stabiel en het werkt lekker snel.

xavier1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:42

ziet er netjes uit niet veel aan optemerken, commentaar geef je zelf al ;)

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:26

Mooi paardje :D Ben het eens met bovenstaand commentaar, maar wil toch opmerken dat er wel een flinke onderhals aan zit :oo De thiedeman hangt volgens de eigenaar wel los maar aan zijn onderhals kun je wel zien dat die meer dan genoeg effect heeft gehad...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:35

Leuke foto's, volgens mij ken ik deze Retino.

Eigenaar familie met Kelly en Jolanda toch?

Ik geloof zelfs dat ik je vorige bijrijdpaard ook kende, on-topic:
Het ziet er goed uit, probeer alleen je handen meer te dragen (heb ik ook big-time last van)
en nog iets meer naar nagefelijkheid te rijden. Dat het paard je echt altijd naar beneden zou volgen.

Succes :D

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:58

Klopt inderdaad, hij is van Carola, Kelly is haar nichtje.

Retino en Andante staan op de Reigersburgh in waddinxveen ;)

Ik ben er hard mee bezig, in de les word er vaak genoeg naar me geroepen dat ik mijn handen hoger moet doen, helaas vergeet ik dat weer snel als ik voor mezelf rijd.. maar ben me er zeker van bewust ;)

Vanmorgen weer les gehad, het laatste kwartier liep ie heerlijk, én hij volgde mijn hand echt naar beneden. zoals we nu eindigen moeten we ook kunnen beginnen. Dus we gaan ons best doen en dan komt het vast goed!
Had vandaag met sporen gereden, de kleinste knopjes die ik kon vinden.. hij reageerde veel beter op écht kleine hulpen. kon gelijk veel meer aan mn houding werken omdat ik hem niet naar voren hoefde te 'schoppen'.

Beugels heb ik trouwens naar advies hier uit het topic ook een gaatje langer gemaakt en het rijd heeeeerlijk, haha! :D
Heb het gevoel dat mn benen zo toch wel stiller liggen :)

Nu alleen die draf-galop overgang nog..
stap--galop gaat prima :)

Carola1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:56

Tatort schreef:
Mooi paardje :D Ben het eens met bovenstaand commentaar, maar wil toch opmerken dat er wel een flinke onderhals aan zit :oo De thiedeman hangt volgens de eigenaar wel los maar aan zijn onderhals kun je wel zien dat die meer dan genoeg effect heeft gehad...

Flinke onderhals door de thiedemann??? lijkt me stug.....hij hangt er nog maar net onder....en is er nu weer af.
Ik heb retino nu 1 jaar......en ben niet zo'n ervaren ruiter......dus dat kan geen kwaad :-p

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:15

Dat Retino een flinke onderhals zou hebben, is mij in elk geval nooit opgevallen hoor Carola! En we zaten zaterdag nog samen in de les, dus hij zal die vast ook niet ineens gekweekt hebben sindsdien :D ...
Leuke foto's Emmie!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:35

NewYork schreef:
Klopt inderdaad, hij is van Carola, Kelly is haar nichtje.

Retino en Andante staan op de Reigersburgh in waddinxveen ;)

Ik ben er hard mee bezig, in de les word er vaak genoeg naar me geroepen dat ik mijn handen hoger moet doen, helaas vergeet ik dat weer snel als ik voor mezelf rijd.. maar ben me er zeker van bewust ;)

Vanmorgen weer les gehad, het laatste kwartier liep ie heerlijk, én hij volgde mijn hand echt naar beneden. zoals we nu eindigen moeten we ook kunnen beginnen. Dus we gaan ons best doen en dan komt het vast goed!
Had vandaag met sporen gereden, de kleinste knopjes die ik kon vinden.. hij reageerde veel beter op écht kleine hulpen. kon gelijk veel meer aan mn houding werken omdat ik hem niet naar voren hoefde te 'schoppen'.

Beugels heb ik trouwens naar advies hier uit het topic ook een gaatje langer gemaakt en het rijd heeeeerlijk, haha! :D
Heb het gevoel dat mn benen zo toch wel stiller liggen :)

Nu alleen die draf-galop overgang nog..
stap--galop gaat prima :)

klinkt super, volgens mij ben je er lekker mee bezig!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:47

leuke combi!

van mij mag er wat meer lengt aan de voorkant komen.. eerst echt op eigen benen laten lopen. lekker van achter naar vooren dan komt dat hoofd vanzelf!

fijn dat het zonder spoor en tideman goed gaat!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:09

Ben er zeker lekker mee bezig en vond het super.
Ookal krijg ik niet gelijk het geen wat ik zou willen, ik vind het erg leuk om er aan te werken.

Als alles al goed zou gaan zou het ook geen uitdaging meer zijn.

vind het heerlijk om hem te rijden en me bewust te zijn van wat er beter kan, daar focus ik me echt op :D