Don Zhivago @ work, wedstrijd in het grijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:16

Hey Sharoon!
Het ziet er netjes uit hoor vind ik!
Had dat van die sporen niet eens op gemerkt en toen ik er naar ging kijken (naar aanleiding van de berichten boven) vond ik het ook niet overduidelijk te zien ofzo. Kan natuurlijk ook gewoon een moment opname zijn als jij hem net aanspoort! Je zit iig niet je sporen er keihard in te duwen naar mijn idee. En een paard is natuurlijk ook niet van poedersuiker gemaakt :D Tevens lijkt hij er ook niet veel last van te hebben want zijn oortjes staan gewoon 'normaal' enzo.
Ik weet niet hoe het is om een flegmatiek paard te rijden maar zo te lezen is het best zwaar en kost het veel moeite! Veel succes nog in ieder geval en blijf zo doorgaan! De punten liegen er niet om en ik denk tevens heus wel dat de jury een opmerking erover zou maken als je écht keihard aan het prikken was met je sporen ;)

Succes nog! :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:17

ik ben wel streng en consequent voor hem (kan niet anders)

maar ik probeer het zo vriendelijk mogelijk te houden.. met het niveau wat we nu rijden lukt dat prima, de vraag is hoe het gaat als we richting M2 gaan.
Maar dat zien we tegen die tijd wel weer ;)

Ik geniet met volle teugen van mn knapperd en ik weet dat hij het kan, soms met wat meer moeite dan de andere keer ;)

We houden het werk erg afwisselend, trainen, longe werk,springenm, los, buitenrit, strand/bos en gewoon lekker vrij..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:19

Nikita16 schreef:
Hey Sharoon!
Het ziet er netjes uit hoor vind ik!
Had dat van die sporen niet eens op gemerkt en toen ik er naar ging kijken (naar aanleiding van de berichten boven) vond ik het ook niet overduidelijk te zien ofzo. Kan natuurlijk ook gewoon een moment opname zijn als jij hem net aanspoort! Je zit iig niet je sporen er keihard in te duwen naar mijn idee. En een paard is natuurlijk ook niet van poedersuiker gemaakt :D Tevens lijkt hij er ook niet veel last van te hebben want zijn oortjes staan gewoon 'normaal' enzo.
Ik weet niet hoe het is om een flegmatiek paard te rijden maar zo te lezen is het best zwaar en kost het veel moeite! Veel succes nog in ieder geval en blijf zo doorgaan! De punten liegen er niet om en ik denk tevens heus wel dat de jury een opmerking erover zou maken als je écht keihard aan het prikken was met je sporen ;)

Succes nog! :D

Hey nikita, bedankt voor je leuke bericht ;)

wat je zegt is het een moment opname, de ene keer prik ik meer dan de andere keer..
de jury heb er nooit wat over gezegd.. :D dus het is niet zo heel erg..

Liberte

Re: Don Zhivago @ work, wedstrijd in het grijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:33

Heel leuk al dat grijs Sharoon!
En wat is Zhivje toch knap :~
Probeer wel je benen lang te houden en je knieeen los van het zadel, ik denk dat je houding dan gelijk een stuk beter wordt en dat Zhiv wat voorwaartser wordt.
En super goed van je punten zeg!
Hoeveelste was je geworden?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:09

Zhivje ziet er goed uit Sharoon, erg mooi dat grijs.
Omdat het toch HAW is nog wat commentaar. Je hakken minder optrekken, maar dat was eigenlijk al gezegd.
Die kwaal heb ik trouwens ook 8-)

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:56

Sharoon dat grijze staat echt heel erg mooi , en vind de foto's ook erg mooi Zhiv is gewoon super knap :D

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:59

Het ziet er netjes uit.

Heb zelf ook een flegmatiek paard maar ik gebruik mijn sporen zo min mogelijk.
Train thuis zelfs bijna altijd zonder sporen. Je moet hem gewoon erg licht op de hulpen krijgen.
Ben het er niet mee eens dat je een flegmatiek paard met de sporen vooruit moet rijden. Maar goed, meningen verschillen he, iedereen doet het op zijn manier.

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:44

Wat een super stoer paardje! <3

Ik heb een 6jarige &die is precies hetzelfde als die van jou! Naja dat flegmatieke dan. &vooral op wedstrijd is dat een drama! :o Ze letten op alles behalve op jou. In het begin ging het nog wel toen ik nog een zweep kon gebruiken maar in het M was ik altijd echt doodop na de proef omdat je er dan zo aan moet blyven rijden! :P Ik ga die van mij nu Z startten &als ik die foto's zo zie gaat dat jullie vast ook zeker wel lukken! ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:02

Mijn flegmatieke paard heeft ook nog wat ondersteuning nodig op wedstrijd, maar dit probeeer ik hem echt zo min mogelijk te geven... Vooral rijden op concours op mijn sporen probeer ik dan ook niet te doen... Consequent zijn is zeker heel belangrijk :)

Leuk paard, en gaaf setje, zit nog heel iets kleurverschil in of niet, knap gevonden hoor zo mooi op elkaar afgestemd :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:02

Mooie combinatie om te zien hoor! Wat voor jasje heb je? Ik ben zelf ook hard op zoek naar een grijs jasje.

Het is super lastig om een terug denkend paard voorwaarts te laten denken. Het is ook meer ongehoorzaamheid dan een energiegebrek. Misschien dat er in grondwerk nog wat winst te behalen is? Luistert hij op de grond wel altijd naar je en is hij dan wel voorwaarts? Ik zou denk ik in mijn training zonder of met weinig spoor rijden, maar wel met zweep en dan super consequent rijden. 1 x aanvragen met je kuit, 1 x met je hak en dan meteen een tik.
Op wedstrijd kun je ervoor kiezen om een andere, wat scherpere spoor te gebruiken. Mijn paard is erg voorwaarts en staat prima aan de hulpen, maar op wedstrijd rijd ik haar met een grof wiel omdat ik dan toch wat papbenen heb en zij zich wat afsluit door de spanning.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:20

Geweldig setje heb je, ziet er goed uit!
Bekend beeld met de manen, Tobias kan ook nog net 5 knotten en de rest overeind :+.

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:01

Wow sharoon wat zien jullie er super uit :D
Vind het grijs echt heel mooi..
En Zhiv is een heerlijk paardje om te zien ;)
Rij je zondag ook in t grijs?

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:22

onwijs leuk paardje!
ik heb ook een flegmatiek paard, en ik weet hoe onwijs vervelend dat kan zijn, en ja consequent zijn is onwijs belangrijk

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:57

mooie fotos sharoon!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:07

Mrijn schreef:
Het is super lastig om een terug denkend paard voorwaarts te laten denken. Het is ook meer ongehoorzaamheid dan een energiegebrek.

Ongehoorzaamheid is het zeker niet!!
Het is aanleg, je paard is flegmatiek, ook met andere dingen zal hij 'rustiger' reageren, idd is het geen energiegebrek.
Wél is het een kwestie van een goede consequente aanpak, dat betekend dat als je het goed doet, het steeds makkelijker zal gaan en niet eeuwig keihard been hoeft te geven of met de zweep aan de gang, (werkt natuurlijk averechts als je dat altijd doet) maar je moet erop blijven letten.
Het is dus vooral zaak dat de ruiter er aan werkt, niet dat het paard ongehoorzaam is!(volgens mij doet een paard nl altijd zijn best als je het goed aanpakt, ik vind het echt rottig klinken)
Volgens mij is de TS bezig om dit op de rails te krijgen.

Heel mooi paard, ziet er goed uit!
Bij een wedstrijd blijft het lastig, maar probeer toch je benen lang te houden, door het drijven gaat je zit er een beetje aan, das zonde!
De kans is wel groter dat als hij meer moet verzamelen het juist wat beter gaat, die oefeningen maken het paard meestal wat pittiger!
Ook kan het neusje er soms meer uit, dat is ook weer fijner met zo'n paard!
Je kan natuurlijk ook gewoon één proef starten, misschien prettiger voor jullie allebei?
En voor springen zou het een fijn paard kunnen zijn idd, die van mij was daar te heet voor, die maakte minstens zoveel rare sprongen tussen de hindernissen door :+
Heel mooi, dat grijze, zou ook goed staan op mijn schimmel!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:08

Ik vind het er goed uitzien Sharona, alleen denk ik dat sommige foto;s op verkeerde momenten zijn gemaakt.
Zo zie ik je "thuis" nooit echt op je sporen rijden zeg maar en ziet het er allemaal makkelijk en netjes uit!

Ga zo door meid! Jullie komen er wel en je wedstrijdkleding is prachtig!

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:24

foto's zijn moment opnames.. wat thuis valt je spoorgebruik helemaal niet zo op.

ziet er goed uit hoor, oefening baart kunst! :)

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:52

Foto's zijn altijd moment opnames. en ik vind ook dat je daar dan geen conclusie uit kan trekken :P
En ik vind de fotos mooi :D :D

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:07

Ik vind jullie een mooie combinatie Sharoon! Ik heb deze proeven IRL gezien. En ik zou toch echt gaan proberen om thuis en tijdens de les hem scherper te maken. Het is zonde dat je zo hard moet werken, ik spreek uit ervaring, heb er ook 1 staan en daarvoor zo'n zelfde gehad. Je kunt Macho achterna rennen met een longeerzweep en paraplu, maar hij zal geen stapje harder gaan.
Het is echt een kwestie van heel consequent worden en juist zo min mogelijk gebruiken en dan idd op wedstrijd een spoortje om. Ik moet juist in mijn lessen alles op mijn houding en zit doen, waardoor hij ritme krijgt en dan heb ik geen zweep of sporen nodig.
Ik zou voor je overgang naar het L2 even daar flink aan gaan werken, straks int M moet je zweep natuurlijk weg. En het zou zonde zijn als jij nu zegt, ik rijd hem zolang hij het leuk vindt. Maar de Z moet sowieso makkelijk haalbaar zijn, je moet alleen even de juiste manier vinden en zorgen dat je dus niet elke pas hoeft te drijven (op wedstrijd).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:10

Is hij buiten ook zo flegmatiek?

(veel flegmatieke paarden... althans paarden die ik ken die het stempel 'flegmatiek' kregen waren dat feitelijk lang niet altijd. Eenzijdige arbeid, te weinig buiten komen, pijn, teveel met hulpmiddelen gereden, te zeer op resultaat gefixeerde baasjes... al die zaken kunnen zorgen voor in zichzelf gekeerde paarden die het stempel flegmatiek krijgen. Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is... maar het komt zeker voor. Wanneer jouw paard lekker veel buiten komt, lekker maatjes heeft, genoeg ruwvoer krijgt, en ook buiten eens lekker voluit door het bos mag scheuren, zal het wel goed komen.)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:18

bedankt allemaal voor de positieve reacties..

ik wil wel duidelijk erbij zeggen dat het steeds beter gaat nu we fanatiek les hebben..
Mn instructrice is super consequent en lopen is lopen..
loopt hij goed, benen stil en niet aanraken, valt hij terug gelijk actief maken..

Ik rij sinds deze week zonder zweep.. zonder spoortjes is echt geen optie, dit heb ik wel eens geprobeerd maar hij gaat er echt niet op vooruit.. het is dan net een pudding en krijg hem niet meer aan het lopen, hoe consequent ik ook ben..

op wedstrijd rijd ik met een glad wieltje om hem fanatieker te maken, met training heb ik een gewone spoor.

ongehoorzaamheid is het niet: dat het GEDEELTELIJK rijtechnisch is op te lossen ben ik het mee eens, maar ik moet niet vergeten dat dit een eigenschap is.. hij is nou eenmaal zou en zou nooit een super heet paardje worden wat uit zich zelf loopt.

iemand vroeg ook hoe hij aan de hand is: maar dan is hij wel lekker voorwaarts, vooral als we naar de wei lopen :D
Aan de hand is hij fanatieker maar ook tijdens een buitenrit is hij voorwaartser, in de bak heeft hij het iets minder naar zn zin denk ik :D

ben een tijd geleden naar het strand geweest en er ging een wereld voor me open, hij ging super hard en vond het helemaal geweldig :D hier hield hij het ook makkelijker vol

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:20

Dan is er nog hoop, haha! :D
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je veel afwisseld, ik vind dat je heel goed bezig bent!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:21

Ninx schreef:
Is hij buiten ook zo flegmatiek?

(veel flegmatieke paarden... althans paarden die ik ken die het stempel 'flegmatiek' kregen waren dat feitelijk lang niet altijd. Eenzijdige arbeid, te weinig buiten komen, pijn, teveel met hulpmiddelen gereden, te zeer op resultaat gefixeerde baasjes... al die zaken kunnen zorgen voor in zichzelf gekeerde paarden die het stempel flegmatiek krijgen. Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is... maar het komt zeker voor. Wanneer jouw paard lekker veel buiten komt, lekker maatjes heeft, genoeg ruwvoer krijgt, en ook buiten eens lekker voluit door het bos mag scheuren, zal het wel goed komen.)

buiten is hij iets voorwaartser maar na een uurtje ook lui (behalve op het strand)
zijn voeding is nagekeken, hij kan niet alles krijgen omdat zijn darmen gevoelig zijn
pijn heeft hij niet, er komt elk jaar preventief een oste/fysio en de zadelmaker komt ook regelmatig (komt deze week weer)
hij staat elke dag in de wei met zn vriendinnetje.
rijden wisselen we zo veel mogelijk af :D

ik heb hem meerdere keren laten nakijken maar er kwam telkens niks uit.
de dierenarts zegt dat het flegmatiek is (en ik was hier al een tijdje bang voor)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:21

MirandaFuego schreef:
Dan is er nog hoop, haha! :D
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je veel afwisseld, ik vind dat je heel goed bezig bent!

haha indd er is nog hoop :D ik ga wel zien hoever ik kom, en anders verzinnen we iets anders ;)
dank je wel..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:23

Don_Zhivago schreef:
iemand vroeg ook hoe hij aan de hand is: maar dan is hij wel lekker voorwaarts, vooral als we naar de wei lopen :D
Aan de hand is hij fanatieker maar ook tijdens een buitenrit is hij voorwaartser, in de bak heeft hij het iets minder naar zn zin denk ik :D

ben een tijd geleden naar het strand geweest en er ging een wereld voor me open, hij ging super hard en vond het helemaal geweldig :D hier hield hij het ook makkelijker vol

Daar heb je je antwoord. Je paard vind het niet erg leuk. Los van aanleg, beweging en bouw is ook het karakter bepalend voor het slagen van een wedstrijdpaard.
Een paard dat zo duidelijk aangeeft het niet leuk te vinden moet je wellicht niet koste wat kost er doorheen willen slepen.
Of hooguit 2 tot 3x pw in de bak, en verder alleen maar veel buiten laten scheuren! Lol maken! Meer plezier, minder MOETEN.