durven we het aan een HAW topic? andante aan het werk !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:20

ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de eerste foto's, ze lijkt idd heel erg stug te zijn geworden....
De laatste foto's geven gelukkig een veel mooier beeld, daar komt ze ook los van de thiedeman

Toch zou ik dat ding er zo snel mogelijk afhalen :j Het lost echt niks tot weinig op, losrijden met het oog op tempocontrole en gehoorzaamheid,
dan worden ze ook losser van voren. Hoe cliché het ook is, stugheid van voren zit in het achterbeen,
waarschijnlijk moet ze daar vlugger in worden en sterker,

en echt dat los je niet op met een thiedeman, ik zie juist vaak me heen dat die paarden alleen maar stugger worden ;)
wie weet helpt het bij sommige, maar als het je probleem verergerd ben je verder van huis,

verder mijn complimenten voor hoe je met de reacties omgaat!

Milou_Milou

Re: durven we het aan een HAW topic? andante aan het werk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:40

Wat een onwijs leuk paardje.
Leuke galop en dat ontspanningsmoment word na maten oefenen steeds sneller en zal het ook makkelijker gaan.
Als hij zich zo sterk maakt en zich eruit gooit zou ik me handen eraan houden en been geven. Komt hij vanzelf wel weer fijn naar beneden!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:08

Hey Jeem!
Leuk dat je mijn linkje erbij hebt gezet! Die laag bij de grond fotos van mij waren ook goed gelukt toch? die zie ik hier niet terug.

De keelriem zit een beetje strak, zou ik wat losser doen.
Verder weet je dat het zo nu goed gaat.
Gewoon je lesjes blijven rijden, Thiedeman kan je losser doen als het goed voelt ;)

Hoe ist nu met je nek?
(ik heb rij fotos van mij en Retino, moet je maar even op hyves bij mn www kijken. ;) )

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:30

apple x : bedankt, en zo gaa ik het nu ook steeds proberen.

nicole3939 schreef:
De Thiedenmann is geen probleem, probeer hem eens de laatste 10 minuten van jouw les een gaatje losser te zetten. Gaat dat goed dan 20 minuten en de les erna begin je op die stand. Maakt zij zich weer zo sterk dan zet je hem weer een gaatje strakker. Met mijn dochter heb ik dit ook zo gedaan en na 4 maanden had ze geen thiedemann meer nodig. Ze gaat waarschijnlijk zelf jouw hand opzoeken als je hem een gaatje losser doet.

Wat ik persoonlijk meer vind storen is inderdaad zoals je het zelf zegt jouw houding. Ga trots zitten en recht je rug. Het kan wel een vertekend beeld zijn omdat jezelf al aangeeft dat je een stijve nek had.

dankje! met de thiedeman ga ik nu indd steeds meer minderen, rij ook steeds wat vaker lekker rustig zonder zadel en zonder thiedeman, en dat gaat al heel rustig, dus zoals jij het zegt ga ik het indd ook doen! :D

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:35

Splinter schreef:
ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de eerste foto's, ze lijkt idd heel erg stug te zijn geworden....
De laatste foto's geven gelukkig een veel mooier beeld, daar komt ze ook los van de thiedeman

Toch zou ik dat ding er zo snel mogelijk afhalen :j Het lost echt niks tot weinig op, losrijden met het oog op tempocontrole en gehoorzaamheid,
dan worden ze ook losser van voren. Hoe cliché het ook is, stugheid van voren zit in het achterbeen,
waarschijnlijk moet ze daar vlugger in worden en sterker,

en echt dat los je niet op met een thiedeman, ik zie juist vaak me heen dat die paarden alleen maar stugger worden ;)
wie weet helpt het bij sommige, maar als het je probleem verergerd ben je verder van huis,

verder mijn complimenten voor hoe je met de reacties omgaat!

hee splin! :D
alles goed met jullie?
dankjewel,
ja ze heeft nu de officiele puberleeftijd bereikt, en dat laat ze dus ook merken ook _O- gelukkig gaat het indd steeds beter. het probleem probeer ik niet op te lossen met de thiedeman, dat zou indd fout zijn, en zal alleen tegen me gaan werken uiteindelijk! tis echt dat stukje controle als ze weer eens een bommetje is :o
laatste weken hebben we ook heel veel het tempo controle in het trainen meegenomen, veel overgangen of halve overgangen en goed schakelen in het tempo en dat pakt ze al heel goed op! jammer genoed zijn er op de meeste fijne momenten met haar, nooit camera's in de buurt, maar we komen er wel :D

Milou_Milou schreef:
Wat een onwijs leuk paardje.
Leuke galop en dat ontspanningsmoment word na maten oefenen steeds sneller en zal het ook makkelijker gaan.
Als hij zich zo sterk maakt en zich eruit gooit zou ik me handen eraan houden en been geven. Komt hij vanzelf wel weer fijn naar beneden!

dankjewel! :):)
ontspanning komt indd steeds sneller, en als ze zich sterk maakt doet ik dat indd, en het werkt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:38

ja met ons gaat alles goed :j lief is ook beetje aan het puberen :D
vooral idd lekker doorgaan met die overgangen, zorg voor een sneller ritme in het achterbeen,
dan wordt het van voren makkelijker :j ( en heb je alleen maar fijne momenten :+ )

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:40

mooi zo! :D
ja dat doen we zeker, en dan zal ze steeds steker worden van achter, en tsja naar die fijne momenten werken we naartoe! :):)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:42

NewYork schreef:
Hey Jeem!
Leuk dat je mijn linkje erbij hebt gezet! Die laag bij de grond fotos van mij waren ook goed gelukt toch? die zie ik hier niet terug.

De keelriem zit een beetje strak, zou ik wat losser doen.
Verder weet je dat het zo nu goed gaat.
Gewoon je lesjes blijven rijden, Thiedeman kan je losser doen als het goed voelt ;)

Hoe ist nu met je nek?
(ik heb rij fotos van mij en Retino, moet je maar even op hyves bij mn www kijken. ;) )

haha ja ik moet de fotograaf ook in het zonnetje zetten toch! :):)
ja keelriem viel mij indd ook al op ;)
hahah ik kan nu weer zonder pijn bewegen, het was helemaal doorgetrokken in me schouders, maar nu GELUKKIG weer helemaal over :):)
ik ga straks jou fotootjes ook kijken!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:48

Wat een groot en sterk paard, mooi hoor! Zou haar geen 5jaar geven!
Ruiter moet er wel heeeel erg aan rijden en daardoor zien alle foto's op 2 na er erg geforceerd uit. Terugwerkende handen, strakke rug van ruiter en paard, vastzetten van de knieen, gefrustreerde blik van het paard, vooroverduikende ruiter in galop, openen van de mond van het paard om onder de druk uit te komen en er vervolgens zelf nog meer druk op te gaan gooien.

Rijden met thiedeman onderdrukt de symptomen maar niet het probleem. Waarom drukt ze zich eruit, waarom zoekt ze niet lekker laag de hand? Ik mis in het plaatje de lengtebuiging, mag ik vragen hoe je instructeur je daaraan laat werken?

En ach, ieder paard heeft zo zijn plus- en minpunten, komt wel goed als je die thiedeman er maar af haalt. Ik ben niet tegen het gebruik van hulpteugels maar gebruik ze zo zodat je er zo snel mogelijk weer vanaf kunt, want nogmaals je onderdrukt het wegdrukken en wegschieten maar op die manier kom je er nooit achter waarom ze het doet, hoe je het op kunt lossen en wanneer ze dus wel weer luisterd en ontspant.
Ze heeft verder een prima bouw en lichaam, dat zit haar zeker niet in de weg. Als jij je beugels weer een gaatje langer doet zit jij er ook keurig op (duik je ook minder snel naar voren), dus dat is het punt niet ;-)

(Verder vind ik het 'ik had last van mijn nek' een beetje indekken. jammer.)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:06

bonita_bon:
dankjewel,
mijn houding is zeker niet wat het moet zijn, wat natuurlijk ook erg tegen/verkeerd inwerkt op mijn paard (beugels was deze keer om te proberen, maar die doe ik indd gewoon weer op de normale maat, vond het uiteindelijk ook niet heel lekker zitten :+ ) en daar geef ik je helemaal gelijk in!
ze mankeert niks, maar is een merrie met een sterke eigen wil, die graag eigenwijs en ondeugend is, en ja ze zal het soms niet leuk vinden dat zij aan het werk moet als haar maatjes lekker in het land naast de bak staan, dus ja dan zal ze geen zin hebben om te werken. klinkt misschien gek maar k denk dat ik mijn paard nou wel door en door ken, en ik weet hoe ze is; EIGENWIJS!
het weglaten van de thiedeman gaan we, zoals al gezegd zeker mee aan de slag, en het volgende topic zal dan ook zonder zijn! :)

haha en nou ja, dat over me nek kan je een slap excuus vinden, maar dat was toch echt zo, maar ja dat is jou mening, er waren gelukkig genoeg mensen op stal die het al vroegen voor dat ik het had gezegd dus er zijn getuigen _O- maar dat maakt natuurlijk niet uit! :P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:21

Wat betreft je onderste zinnetje; dat zijn excuses. En dat is niet nodig, je zegt zelf al dat je altijd naar beneden kijkt dus dat had je beter neer kunnen zetten. Iedereen op HAW heeft slechte knieen, een zwakke rug, pijn in de nek en nieuwe stijve laarzen etc. Snap je wat ik bedoel? Het is geen aanval, of nouja misschien wel maar niet gemeen bedoelt, maar van: het is niet nodig!

Paard kan eigenwijs zijn en daar geloof ik je direct op,het is immers jouw paard, maar ik zie hier geen eigenwijs paard (dat zal ze heus wel zijn hoor, begrijp mem niet verkeerd, maar ik ga puur op deze foto's af), eerder een gefrustreerd en geforceerd paard. Dat dat o.a door de ruiter komt is niet zo gek, jij voelt een sterk en ondeugend paard onder je en gaat haar bij je houden met je zit, met je handen en met de thiedeman.
Ik mis even wat je instructeur hierover zegt, hoe moet je dat oplossen van hem/haar en hoe krijg je, volgens hem/haar, meer lengtebuiging en dus ontspanning in je paard?

Ik heb zelf een vreselijk enthousiaste, eigenwijze, stoute jonge wildebras-ruin waar ik soms alle zeilen bij moet zetten, maar ik krijg wel degelijk ontspanning en rust in het rijden. Niet een uur lang, maar zeker wel een half uur of langer. Waarbij hij lekker laag en nageeflijk de hand zoekt, op eigen benen loopt en ontvankelijk is voor de hulpen. Ik weet dus wat het is om op een ras-eigenwijs te zitten (mijn andere paard is tegenovergesteld die is zo volgzaam als de pest) en ik snap dat het heeel moeilijk is om je geduld te bewaren en je niet vast te zetten. Maar ik denk dat jij voldoende ruitergevoel hebt om het zacht en handig op te lossen ipv op deze foto's ;-)

Succes met je mooie paardje, hopelijk vinden jullie elkaar snel met rijden want vind jullie een leuke combi

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:31

ja okee, daar heb je gelijk in, iedereen heeft ineens wat _O-

ja ik werk haar indd zeker nu ook tegen met mijn slechte houding, in de les zegt er natuurlijk snel iemand van, en als je ik dan zelf rijd, dan merk ik het pas heel laat, omdat ik al die tijd zo heb gereden, tot ik naar deze stal verhuisde. heb op zijn minst 8 jaar in de houding gehobbelt en dan is het indd moeilijk om te veranderen. ( wat ik wel natuurlijk zo veel en goed moegelijk probeer ).

tsja intructie zegt hetzelfde, die zijn met mijn houding bezig, en laten me indd veel over gangen rijden, schakelen, rust bij mijzelf, buiging in veel verschillende figuren... en ja het is indd echt het grootste gedeelte mijn schuld, want ik ben indd de gene die zich vast gaat zetten of naar voren liggen...
overigens loopt zij na 20/30 minuten wel zo fijn en onspanning zoals je op de laatste foto's ziet... daar had ik het met mijn instructrice over, omdat ze steeds meer lekkerdere stukje liet zien, maar die ik niet of slecht merkte door mijzelf, ze zegt van die stukjes moet je gaan genieten en van daaruit verder werken.. en dat gaan we nu dus veel meer proberen, en ik neem waarschijnlijk extra zitlessen voor mezelf :P

dankje wel, dat komt wel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:38

Vergeef me, ik heb niet alles gelezen, luie bokker.

Maar het lijkt of je haar teveel met hand rijdt en je been vergeet. Wellicht kan dat het verschil zijn...

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:41

hahah maakt niet uit, ben ik zelf ook :o
zoiets is indd ongeveer al gezegd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:43

wonderworst_ schreef:
hahah maakt niet uit, ben ik zelf ook :o
zoiets is indd ongeveer al gezegd :D

Nee ok dan gaat het goed. Dat stugge los je nu eenmaal alleen maar op door voorwaarts te rijden. Ben bij mijn paard ook geneigd om teveel met mn handen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:49

Hey Jaimie,

Sinds jullie in Waddinxveen zijn komen staan zijn jullie echt onwijs vooruit gegaan !!. Andante is een stuk minder week in haar rug en loopt veel beter . Dat het nog iet alles is maakt niet uit !! jullie moeten samen groeien en leren !! Andante kan echt tanken door de bak heen en dat word steeds minder.

Btw. die thiedeman kan geen kwaad hoor hij zit namelijk niet te strak of iets ..

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:07

heei!!

dankjewel! :D ja ze is zowiezo indd al heel veel veranderd, en zoals je zegt, ze kan zeker door de bank heen tanken..
maar ik ben al blij met hoe ze nu op sommige momenten loopt, en voor mezelf ben ik wel al met de laatste foto's blij omdat ik daar zelf ook een beetje loslaat, en andante ook lekker loopt :):)
okee dankjewel!

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:10

denk erom dat je je binnenhand niet naar jezelf toe trekt
en dat je je buitenteugel niet over de hals heen gooit!

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:13

Ik volg jullie even, want ik heb dezelfde vraag als Bonita: wat zegt je instructeur van je lengtebuiging? Hoe los je dit op en hoe krijg je meer ontspanning?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:03

Ik zie hie veel discussie over het rijden van een jong paard met een thiedemann....ben ik ook niet zo fan van.
Je zou haar ook eens met elastiek kunnen rijden,hierbij heb je een minder gedwongen inwerking.
En naar mijn mening..sterke paarden maak jezelf. Durf los te laten! Jij geeft teveel druk (ruiter maakt zich sterk),dan geeft je paard bijna altijd tegen druk waardoor dit een strijd word tussen paard en ruiter,en wat het paard bijna altijd wint! Zodra je voelt dat je paard loslaat,laat dan zelf ook los,door bv je binnenhand wat meer overdreven naar voren te doen(geef je paard bv een aai over de hals,braaf!) door dit zo overdreven te doen,weet jezelf wel zeker dat je loslaat,en onder tussen beloon je ook dat je paard loslaat.
En over je binnenhand; veel ruiters hebben de neiging om hun binnenhand naar zich toe te trekken (gaat vaak ongemerkt en onbewust) als ze wat meer stelling/buiging van hun paard vragen. probeer je hand ipv naar je toe te trekken opzij te doen. je zou wel merken dat je paard hierdoor minder sterk word en meer/sneller loslaat.
Verder vind ik jullie een leuke combi! Mooi paard,jullie komen er wel.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:48

@ ffkjc: daar ben ik me bewust van :)

@ gentleman: ik moet veel figuren rijden, letten op mijzelf ( houding, niet vast zetten), blijven door vragen, allebij loslaten enz..

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:36

KenJeMe schreef:
Ik zie hie veel discussie over het rijden van een jong paard met een thiedemann....ben ik ook niet zo fan van.
Je zou haar ook eens met elastiek kunnen rijden,hierbij heb je een minder gedwongen inwerking.
En naar mijn mening..sterke paarden maak jezelf. Durf los te laten! Jij geeft teveel druk (ruiter maakt zich sterk),dan geeft je paard bijna altijd tegen druk waardoor dit een strijd word tussen paard en ruiter,en wat het paard bijna altijd wint! Zodra je voelt dat je paard loslaat,laat dan zelf ook los,door bv je binnenhand wat meer overdreven naar voren te doen(geef je paard bv een aai over de hals,braaf!) door dit zo overdreven te doen,weet jezelf wel zeker dat je loslaat,en onder tussen beloon je ook dat je paard loslaat.
En over je binnenhand; veel ruiters hebben de neiging om hun binnenhand naar zich toe te trekken (gaat vaak ongemerkt en onbewust) als ze wat meer stelling/buiging van hun paard vragen. probeer je hand ipv naar je toe te trekken opzij te doen. je zou wel merken dat je paard hierdoor minder sterk word en meer/sneller loslaat.
Verder vind ik jullie een leuke combi! Mooi paard,jullie komen er wel.

@ kenjeme :dankjewel :D,
elastiek vind ik persoonlijk vaak het idee te hebben nog harder/sterker in te werken omdat je paard zijn hoofd veel lastig omhoog kan doen...
op de laatste foto's zie je dat naarmate je langer bezig bent ze heel lekker los komt.. op dat moment laat ik dus wel los, maar wanneer zij bijv het bit vast pakt, zou ik moeten loslaten, maar nu ben ik elke keer zo stom om ook vast te zetten, maar daar gaan we nu hard mee aan het werk... bedankt voor je tip over het loslaten, ( met de aai over de hals) dat ga ik zeker ook proberen, dan merk ik het indd nog beter om los te laten :D