Mensen kunnen leren van paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:48

AlexandraM schreef:
Cadence schreef:
Ik denk dat het 'm zit in het verschil van leren, mensen leren van paarden op een heel ander niveau dan paarden van mensen leren. Maar inderdaad ik ben het met je eens, beide zijn van toepassing.

inderdaad

ben het met jullie eens

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:26

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:46

FaberSmid schreef:
Verkeerde been?

...uit bed?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:49

FaberSmid

Re: Mensen kunnen leren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 07:53

"Op" welk been doet het paard spinnen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:56

heee........... geen verstand van western :D :D

ik vind het gewoon en superbraaf paard, die heel zoet doet wat dat erwtje op zijn rug vraag......... al dan niet technisch correct :)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:59

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:00

even heel snel doorgelezen............. maar ik kan me daar wel in vinden BBreedveld!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:07

Ik heb heel veel van mijn paard geleerd.
En ben het hier ook mee eens:

Citaat:
Cadence schreef:
Ik denk dat het 'm zit in het verschil van leren, mensen leren van paarden op een heel ander niveau dan paarden van mensen leren. Maar inderdaad ik ben het met je eens, beide zijn van toepassing.
.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:29

FaberSmid schreef:
Cassidy schreef:
En een filmpje van een leermeester, kind is niet zo zachtzinnig maar paard voert het braaf uit:

http://www.youtube.com/watch?v=126AbihZt28&NR=1

Verkeerde been?

Who cares? Voor degenen die niet western-rijden: je behoort te spinnen om het binnen achterbeen. Veel paarden draaien om het verkeerde been en veranderen van been als ze eenmaal sneller worden. Je krijgt er geen puntenaftrek voor tijdens wedstrijden.
Ik vind het super dat een HENGST, met het meisje van VIJF jaar, deze oefening zo goed uitvoert. En dan mag hij van mij om het verkeerde been draaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:31

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:32

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:37

Cassidy was me voor over dat binnenbeen. Ben het overigens roerend met je eens! :D
Misschien wat off topic, maar het valt me wel vaker op dat zelfs de grootste en lompste rouwdouwerpaarden zo ontzettend zacht en vriendelijk met kinderen kunnen wezen. Zo ontroerend...zoals dit plaatje ook. Die rooie kan vreselijk lomp en druk wezen maar was zó ontzettend voorzichtig met die kleine...
@Bbreedveld: Heb je site even bij de favo's neergezet. Ga het eens rustig doorlezen, geloof dat ik het erg mooi vind wat daar staat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 08:38

Fout leren doet er dus niet toe voor zowel mens als paard (dier), als het maar geleerd wordt op welke wijze dan ook?
In hoe verre heeft het paard lichamelijk ongemak, hinder en risico blessures door op verkeerde been spinnen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 08:40

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:43

Begrijp wat je bedoeld FS.
Wordt er dan bij western niet meteen het paard al geleerd om dat spinnen op het binnenachterbeen te doen? (Heb totaal geen weet van westernrijden, maar lijkt mij ook erg belastend voor het paard en dan zou je dus inderdaad als mens beter moeten weten, lijkt mij)
Zie het zelf als vergelijk met dressuur... Voor je het ene kunt leren, moet het andere (vorige) al bevestigd zijn...

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:43

allebij paarden leren van ons en wij het meest van hun :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:47

FaberSmid schreef:

Is dit een quiz? Wat kan ik winnen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:48

Shadow0 schreef:
FaberSmid schreef:

Is dit een quiz? Wat kan ik winnen?

Goh, lees jij het hele topic wel? Of ben je nog maar net wakker...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 08:49

Zammie schreef:
Begrijp wat je bedoeld FS.
Wordt er dan bij western niet meteen het paard al geleerd om dat spinnen op het binnenachterbeen te doen? (Heb totaal geen weet van westernrijden, maar lijkt mij ook erg belastend voor het paard en dan zou je dus inderdaad als mens beter moeten weten, lijkt mij)
Zie het zelf als vergelijk met dressuur... Voor je het ene kunt leren, moet het andere (vorige) al bevestigd zijn...

Zoals ook bij dressuur is het belangrijk correct te scholen, maar een verkeerde eigenschap van de mens is dat de show belangrijker wordt bevonden dan de uitvoering. Met dit soort gevolgen, zo ook te lezen wat maakt dat uit paard doet het en geen puntenaftrek?
Naar mijn mening is de scholing al bij de basis fout en wordt geaccepteerd, omdat het paard een spinachtige beweging maakten showt uitvoering wordt dan voor lief benomen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 08:52

Hafje11 schreef:
allebij paarden leren van ons en wij het meest van hun :+

Dat is te hopen, dat de mens meer van paarden (dieren) zal leren, omdat die theoretisch meer kunnen leren. Hoewel de situaties dat een paard (dier) de mens te slim af is wel comische toestanden geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:56

Zammie schreef:
Goh, lees jij het hele topic wel? Of ben je nog maar net wakker...

Ik heb het hele topic gelezen en ik weet ook het antwoord. Maar ik vind de manier van reageren om een paar cryptische woorden te vermelden en dan vragen te stellen een bijzonder aanmatigende, vervelende manier van discussieren. Als je een punt hebt - wees dan zo dapper dat gewoon zelf uit te dragen met iets als 'leuk paard, maar ze spint wel om het verkeerde been'. Gewoon, zonder dat aanmatigende quizmaniertje.

Ergens in het begin werd gezegd dat we van paarden kunnen leren om helder en direct te communiceren, laten we die lessen in praktijk brengen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 09:05

Waarom moet ik anders reageren, dit is nu eenmaal mijn wijze van reageren. Ik ben nu eenmaal niet een doorsnee bokker als u bijvoorbeeld. Als ik zou reageren zoals u wenst, zou ik toneel moeten schrijven, zo ben ik niet en wil ik ook niet zijn dus ook niet worden.
Juist om direct te reageren, geen proza schrijven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:06

Shadow, dat is nu eenmaal FS.... Is zijn manier en ik kan er meestal wel om lachen...En dacht, dat jij dat ook weleens in de gaten zou hebben, dat dat de manier van FS is... Vindt je het niks, dan hoef je toch niet te reageren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:23

FaberSmid schreef:
Fout leren doet er dus niet toe voor zowel mens als paard (dier), als het maar geleerd wordt op welke wijze dan ook?
In hoe verre heeft het paard lichamelijk ongemak, hinder en risico blessures door op verkeerde been spinnen?

Wie zegt dat het fout geleerd wordt? Het is een stap in de opleiding van het paard, dat het paard vanzelf corrigeert als het hoger in de opleiding komt en meer snelheid gaat maken. Showaspect en snel afraffelen zal er misschien bij sommigen bij zitten, maar dat is in de dressuur niet anders denk ik? Als ik van een paard een bepaalde oefening vraag, zal hij het ook niet meteen vlekkeloos uitvoeren, en niet iedere keer vlekkeloos uitvoeren. En al helemaal niet met een vlo op zijn rug en met hulpen die niet correct gegeven worden.