pony kan niet op rechterhand galoperen?!! Tips!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:58

Dat klopt ;) Tinkie is heerlijk recht en loopt met gelijke druk op 2 teugels. Daar is behoorlijk op gehamerd ja... Maar als ik jou uitleg goed begrijp is het niet goed je paard met zijn hoofd naar buiten te zetten en dan aan te galloperen. Dit heeft consequenties voor later, maar die heb ik nog niet meegemaakt...

Anoniem

Re: pony kan niet op rechterhand galoperen?!! Tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:50

De gemiddelde ruiter die een dusdanig trucje (want er is echt niets rijtechnisch aan) nodig heeft om in de goede galop te vallen, werkt niet aan rechtrichten.
Geloof me nou maar dat jouw stalhoudster/instructrice bovengemiddeld veel met rechtrichten werkt. Zouder er meer moeten doen ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:57

Doet ze het wel wanneer ze los loopt in de bak?
Als er medisch gezien niets aan de hand is (en dit kan eigenlijk alleen de DA of misschien wel fysio vaststellen) vindt ze het misschien gewoon echt moeilijk (ik ben rechtshandig en vind dingen links ook moeilijker).
Ik heb destijds de tip gekregen om de mijn pony (die nog maar net onder het zadel was) door een S van hand te laten veranderen en op het moment van omzetten aan te springen met de juiste hulpen wat overdreven erbij.
Misschien helpt dit naast het rechtrichten voor jou ook?

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:34

bedankt voor alle reacties ik zal het onthouden.
fijn dat jullie zo meedenken
ik ga ermee aan de slag.
mijn stagebegeleider heeft me aan geraden eerst de pony in stap en draf sterk te maken en daarna de galop te doen. ze heeft denk minstens zo'n 6jr niks anders gedaan dan of stilstaan of buitenrijden. en eerlijk gezegd ben ik pas na gaan denken daarover sinds ik stage op een dressuurstal loop.
vroeger was ze een manegepony geweest.
springen kan ze ook goed.
maar merkte al dat ze de ene x in galop niet fijn galloppeerde als de linker en tijdens longeren was ik gaan kijken en klopte het wat ik dacht.
1x heeft ze goed een paar pasjes op de rechterhand gegallopeerd. dus denk dat ze het wel kan :)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 17:41

IMJ schreef:
Doet ze het wel wanneer ze los loopt in de bak?
Als er medisch gezien niets aan de hand is (en dit kan eigenlijk alleen de DA of misschien wel fysio vaststellen) vindt ze het misschien gewoon echt moeilijk (ik ben rechtshandig en vind dingen links ook moeilijker).
Ik heb destijds de tip gekregen om de mijn pony (die nog maar net onder het zadel was) door een S van hand te laten veranderen en op het moment van omzetten aan te springen met de juiste hulpen wat overdreven erbij.
Misschien helpt dit naast het rechtrichten voor jou ook?

als ze in de wei aan het galloperen is gallopeert ze beide kanten gewoon normaal.