Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jankawijnsma schreef:Ik lees even mee, heb ook een jong paard. Hij is pas sinds april onder het zadel dus nog groen, maar ook moeite met galop.
Mijn tip is longeren met touwtjes of misschien dubbele longe, weet niet hoe ervaren je bent met longeren.
Ik heb al een paar keer bijgezet gelongeerd (niet heel strak trouwens) en ik laat m dan een paar keer aanspringen in galop, daar is hij wel beter van geworden.
In de les moet ik regelmatig kleine stukjes galopperen, van het aanspringen worden ze ook sterker. Met het rijden doe ik veel rechtuit en probeer de hoeken goed door te rijden.
Zal wel goedkomen, het kost ook gewoon tijd
Citaat:Stretchen voor atletisch vermogen
Stretchingsoefeningen kunnen leiden tot betere prestaties op het gebeid van houding, gedragenheid en balans, vooral op hoger niveau van verzameling. Veterinair dr. Hilary Clayton en fysiotherapeute dr. Narelle Stubbs deden een onderzoek naar stretchen en core-training.
Core-training verwijst naar een systeem dat bedoeld is om de tussenwervelschijven flexibeler te maken en het sterker maken van de spieren van nek, buik, bekken en achterhand. Het is een aanvulling op de training van het paard onder het zadel.
Momenteel wordt onderzoek gedaan naar oefeningen die het lichaam beweeglijker maken door zowel het buigen van de nek als de zijwaartse buigingsoefeningen. “We merkten dat de beweeglijkheid tussen de wervelverbindingen toeneemt als de oefeningen een paar weken zijn gedaan. De toename is niet alleen waargenomen in de nek, maar ook in de rug en dan vooral in het gebied onder het zadel”, vertelt Clayton. “Een nog belangrijkere bevinding uit ons onderzoek is dat de rugspieren van het paard extra geactiveerd werden door de oefeningen. Deze spieren worden gebruikt om de tussenwervelverbindingen stabieler te maken tijdens de beweging. Dat helpt weer om letsel en het ontstaan van gewrichtsaandoeningen te voorkomen.”.