Jong paard sterker maken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaws_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:13

Hoi, die van mij heeft het zelfde "probleem". Ze kan rechtsom al aardig met buiging en stelling in de galop maar linksom heeft ze er moeite mee om het been eronder te zetten. Ik oefen inderdaad ook met schouderbinnenwaarts maar wat bij Nieske ook wel helpt is wijken in galop. Nou moet je dat niet te netjes willen maar gewoon bij de A afwenden en dan kijken of je je paard voor het linkerbeen wat opzij kan zetten. Nieske vond het eerst super moeilijk en viel helemaal uit elkaar. Nu gaat het al een stuk beter en merk ik ook dat de galop een stuk meer gesloten en op het achterbeen is. En zo veel mogelijk op de binnenhoefslag rijden, worden ze lekker recht van.
Succes!

Iriscope

Re: Jong paard sterker maken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:20

Dat is nog eens een leuke nuttige tip, dank je wel :)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:51

jankawijnsma schreef:
Ik lees even mee, heb ook een jong paard. Hij is pas sinds april onder het zadel dus nog groen, maar ook moeite met galop.

Mijn tip is longeren met touwtjes of misschien dubbele longe, weet niet hoe ervaren je bent met longeren.
Ik heb al een paar keer bijgezet gelongeerd (niet heel strak trouwens) en ik laat m dan een paar keer aanspringen in galop, daar is hij wel beter van geworden.
In de les moet ik regelmatig kleine stukjes galopperen, van het aanspringen worden ze ook sterker. Met het rijden doe ik veel rechtuit en probeer de hoeken goed door te rijden.
Zal wel goedkomen, het kost ook gewoon tijd

Zou ik ook zeggen ja, veel logeren en dan overgangen draf galop veel doen, wel bijzetten!! niet te strak, maar dat hij zijn binnenachterbeen er meer onder moet zetten. Zou ie sterker van moeten worden

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:53

Ik rij zelfs met mijn (16 jarige) bijna nooit op de hoefslag, altijde een paar meter ervan af, alleen bij de travers endat soort oefeningen gebruik ik de hoefslag!!

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:10

Niet lange stukken, maar juist heel veel overgangen.
Hierdoor krijgt je paard meer bespiering, waardoor het uiteindelijk makkelijker gaat :)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:57

En, Iris, lukt het al een beetje?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:15

Schakelen in alle gangen, vooral draf en galop. Overgangen kort achteree, zodat hij sneller wordt vanachter en hij dus sterker gaat worden. Uiteindelijk kom je er wel hoor ! Succes :D

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:13

Ik heb er ook veel last van gehad. Pak af en toe is een paar pasjes wijken of schouderbinnenwaarts mee. Dat heeft bij mijn merrie echt heel erg goed geholpen: De rechtergalop werd recht (ze gooide kont naar binnen) en linkergalop ging al een stuk gemakkelijker. Natuurlijk is het een kwestie van balans zoeken. :j

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:37

Als hij links moeilijk buigt is hij links bol en rechts hol, dus rechtsgebogen. Contrastelling rijden op de binnenhoefslag waarbij je je gewicht toch naar binnenzet is een goede oefening om de rechterspieren op te rekken.

Een andere erg leuke oefening voor je paard en simpel uit te voeren is die van in je stal naar links en rechts laten inbuigen tot voorbij het heupbeenbot. 3 x per week twee tot drie keer per kant met een stukje appel. Krijg je een soepel paard van.
Stond laatst in de hoefslag extra dressuur.

Citaat:
Stretchen voor atletisch vermogen

Stretchingsoefeningen kunnen leiden tot betere prestaties op het gebeid van houding, gedragenheid en balans, vooral op hoger niveau van verzameling. Veterinair dr. Hilary Clayton en fysiotherapeute dr. Narelle Stubbs deden een onderzoek naar stretchen en core-training.

Core-training verwijst naar een systeem dat bedoeld is om de tussenwervelschijven flexibeler te maken en het sterker maken van de spieren van nek, buik, bekken en achterhand. Het is een aanvulling op de training van het paard onder het zadel.

Momenteel wordt onderzoek gedaan naar oefeningen die het lichaam beweeglijker maken door zowel het buigen van de nek als de zijwaartse buigingsoefeningen. “We merkten dat de beweeglijkheid tussen de wervelverbindingen toeneemt als de oefeningen een paar weken zijn gedaan. De toename is niet alleen waargenomen in de nek, maar ook in de rug en dan vooral in het gebied onder het zadel”, vertelt Clayton. “Een nog belangrijkere bevinding uit ons onderzoek is dat de rugspieren van het paard extra geactiveerd werden door de oefeningen. Deze spieren worden gebruikt om de tussenwervelverbindingen stabieler te maken tijdens de beweging. Dat helpt weer om letsel en het ontstaan van gewrichtsaandoeningen te voorkomen.”.

Afbeelding

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:34

Zo te horen hebben jij en je paard een druk leventje. Kun je hem niet lekker los laten galopperen af en toe?
Dit kun je evt. combineren met gewoon rijden..
Bijvoorbeeld 's ochtends lekker rijden en 's avonds even lekker los werken. Rustig warm stappen en draven. En dan een lekker galopje meepakken. Je paardje galoppeert dan op zijn eigen manier, hierdoor kun jij goed zien waar nou precies het probleem zit, en traint hij intussen zijn spieren!
Ik weet niet of je meerdere paarden hebt, maar die van ons maken er altijd een spelletje van! Lekker rennen achter elkaar aan, hartstikke leuk! Als je er meer hebt, kun je ze dus lekker samen beweging geven, waardoor het niet echt 'werken' is, maar lekker 'spelen'.
Succes!

Groetjes Zoë