Schouderbuitenwaarts noemen wij het hier thuis, nooit eigenlijk gezocht hoe je het echt noemt 
Bedankt voor de tips!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Schouderbuitenwaarts noemen wij het hier thuis, nooit eigenlijk gezocht hoe je het echt noemt 
levensgevaarlijk en heeft geen meerwaarde. Die martingaal heeft ook geef effect want hij is te los.Pluttersput schreef:
Stappen, probeer het dier te laten zakken. Met stap kun je hem ook loswerken. Hier is hij gewoon niet aan het opletten. Aan het werk ermee! Voltes draaien, pasje opzij en hij moet zakken!!!!
Voor een paard dat een jaar geleden alleen maar met haar hoofd in de lucht kon zwiepen, ben ik hier al heel tevreden mee! Het paard loopt nu niet met het hoofd in de lucht. Het dier heeft niets aan je want de teugels hangen los. Dan is het makkelijker voor hem om te zakken. Teugels korter en zie vorige commentaar. Loswerken en laten dalen. Pak hem maar kort. Dan leert hij van voren wat druk is.
En deze is nog beter.. Deze is niet beter. Zie vorige commentaar. Als je verder wilt, moet je het dier echt aan het werk zetten.
Drafje. Teugels veel korter. Hij moet leren druk aannemen. Speel maar met het bit!
In de gallop heeft ze nog heel erg de neiging uit elkaar te vallen, maar ook dit is al beter dan vorig jaarHij valt niet uit elkaar. Hij heeft geen druk. Dus hij loopt maar zo een beetje. Hier ook, teugels korter, benen uittrappen en recht zitten. Zat hem maar eerst op de volte in de galop. Veel stelling en probeer hem ook maar te laten zakken.
BakkabouterOf hij is gewoon met je aan het dollen
consequent zijn! Voorwaarts laten lopen en pak hem maar voor goed (korter dus)
Beetje schouderbuitenwaarts komt ook al langzaam. Hier moest ik net kijken naar een scooter die langskwam, of hij al vergenoeg weg was. Vandaar dat ik voorover zitDit heeft geen meerwaarde. Ten eerste omdat het geen SB is, maar hij loopt met de kont gewoon naar binnen. Lui dus. En anders heet het trouwens travers
Ik ben wel een beetje trots op HermanTrots zijn kun je zeker! Maar je bent er nog niet. Ook met stappen of uitstappen, probeer hem laag te houden.
Een gallopjeGalop? Overkruist jaa. Verkeerd!! Hij zit voor in een andere galop dan achter.
dit krijg je er ook niet zomaar uit. Zet hem op de volte en rij er maar aan. Voorwaarts. GOEDE galop en veel stelling. Teugels korter en zitten jij!!
En een drafje Weer teugels korter. Valt over de buitenschouder weg omdat de buitenteugel als een waslijntje hangt. Buitenteugel eraan en binnenhand naar binnen. Buigen, buigen, buigen. En vooral laten zakken!
Die martingaal gaat niet korter voor eerst 

Maar ze gooit haar hoofd omhoog, en dan valt ze uit elkaar. Ze valt dus echt uit elkaar, en dit is niet door gebrek aan contact, want dat heb ik in de gallop zeker 

Pluttersput schreef:@ eenitraM: Bedankt voor de tips, maar er zijn veel dingen die imo niet kloppen. First of all, mijn martingaal hangt niet te los. Ik gebruik mijn martingaal niet om haar naar beneden te trekken, maar puur en alleen om het feit dat zij haar hoofd niet naar achter kan gooien en als een kip zonder kop rond kan gaan rennen als ze ergens van schriktDie martingaal gaat niet korter voor eerst
Mijn pet heeft ook geen meerwaarde, daarvoor zet ik hem niet op. Ik zet hem alleen op zodat ik de zon niet in mijn ogen heb schijnen![]()
Mijn paard MOET niets, ik probeer samen met mijn paard tot een overeenstemming te komen. Enige wat mijn paard moet, is letten op wat ik haarvertel, en vooral met bochten sturen op mijn benen, als ze dan niet luistert, krijgt ze dat te weten ook
Als ik Herman korte teugels pak, korter dan dit, gaat ze erg opgekropt lopen, en zich vreselijk verzetten. Dat zie ik liever niet, en imo komt nageeflijkheid van ontspanning, en van daaruit de verzameling. Die krijg ik niet door de teugels bij haar heel kort te pakken, been there, tried that
Op die galopsfoto heeft ze zeker druk op het bit, ze loopt daar niet los te fliederenMaar ze gooit haar hoofd omhoog, en dan valt ze uit elkaar. Ze valt dus echt uit elkaar, en dit is niet door gebrek aan contact, want dat heb ik in de gallop zeker
Herman is zeker niet lui, en loopt daarom met haar kont naar binnen. Ze loopt hier met haar kont naar binnen, en daar heb ik lang aan moeten werken eer ze wat naar binnen kwam. Want ze reageerde totaal niet op druk, en zodra ik aangaf dat ze met haar hoofd op dezelfde plek moest blijven lopen, liep ze als een plankje, en kon dus ook niet dit. Dit is dus absoluut geen luiheid
Overkruist krijg ik bij haar heel goed eruit. Als ik haar terugpak, en dan in de goede galop zet, loopt ze eigenlijk 9 van de 10 keer in de goede galop. Overkruist doet ze maar af en toe, en toevallig dus op dit filmpje. Maar moeilijk om het eruit te krijgen vind ik het niet, gewoon even terugpakken, en weer opnieuw, dan loopt ze goed.
Als laatste tegencommentaar wil ik even zeggen dat ik heel consequent ben met Herman. Ben ik dit niet, neemt ze een wandeltje met me. Dus daar ontbreekt het niet aan
Toch heel erg bedankt voor de tips, ik ga zeker vooral letten op mijn buitenhanden, en inderdaad het buigen. Herman is zeker een uitdaging, en daar houd ik ook van. Maar omdat ik ngo niet zo ervaren ben, gaat het niet zo hard. Maar dat is niet erg, we hebben tijd
Voor alles!
tenzij je van dat grondwerk e.d. houdt. Ontspanning zie ik ook niet. Ik zie een paard dát niet wil dalen, omdat het gewoon geen aanleiding heeft om het te doen. (Zeg maar onder het werk vandaan komen, dat heeft weer met conseqentie te maken en niet met een overeenstemming, want jij bent de ruiter en JIJ wil voortgang boeken) 
Daar heb je het al. Het dier zit vast. Geen lossigheid en wil daarom niet normaal zakken. Loswerken, stelling vragen en laten zakken! Niet in de krul, maar zakken!!Citaat:Herman is zeker niet lui, en loopt daarom met haar kont naar binnen. Ze loopt hier met haar kont naar binnen, en daar heb ik lang aan moeten werken eer ze wat naar binnen kwam. Want ze reageerde totaal niet op druk, en zodra ik aangaf dat ze met haar hoofd op dezelfde plek moest blijven lopen, liep ze als een plankje, en kon dus ook niet dit. Dit is dus absoluut geen luiheid
Ik zoek geen excuses, dit is gewoon hoe ik het zie
Mensen zien vaak dingen anders, en dat is hier dus ook het geval. En dat is niet erg, maar om dan maar te doen alsof ik me overal onderuit proberen te l.ullen, nee, dat is imo not done 
Dat doen we ook met regelmaat, voor zover dan kan met 1 keer in de week
Ontspanning zit er al zoveel meer in dan toen ik net begon, dat kan je helaas niet zien op de foto's, maar we zijn van heel ver gekomen.
Dat zag ik pas toen iemand anders het zei, ik heb daar niet echt op gelet, dus toevallig is dit filmpje erop gezet ja.

Even goede vrienden

..en cap staat ook beter...
tinkermina schreef:waarom wil je geen cap op?.......mijn dochter reed ook maar 1 keer zonder cap..ff maar...haar verzorgpaard schrok, zij viel achterover en ze heeft wekenlang met een zware hersenschudding gelopen...nu na jaren heeft ze er nog last van...ben je gewoon eigenwijs/puber/dom...?...kan mss vaak goed gaan...maar hoeft maar 1 keer fout te gaan.......en cap staat ook beter...