Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Zijn makkelijker zelf te checken omdat ze veel eenvoudiger in hun reacties zijn. Overigens vind ik dat als je paard pijn heeft je als ruiter al veel te laat bent en een behoorlijke steek hebt laten vallen.
Gentlegiant schreef:Sonja schreef:Zijn makkelijker zelf te checken omdat ze veel eenvoudiger in hun reacties zijn. Overigens vind ik dat als je paard pijn heeft je als ruiter al veel te laat bent en een behoorlijke steek hebt laten vallen.
Dat vind ik onzin voor mij is een fjord arabier kwpn allemaal het zelfde
Makkelijker checken vind ik dus niet een fjord zou juist later zijn pijngrans aangeven
Een paard pijn hebben kan altijd ik heb ook niet elke week de masseur of zadelmaker hier hoor
Paarden hebben een hoge pijngrens die je helaas niet altijd kunt zien met het blote oog als we in een dier zijn hoofd konden kijken was het makkelijker geweest

. Uit het niets ging hij klieren, en toen ik een keer streng werd was het plotseling over. Zoals Sonja zegt: Hij nam me duidelijk in de zeik.
Emerald schreef:Zoals ik het kan lezen in je verhaal, is er al eerder 2x iets 'fout' gegaan bij het opstappen. Je schrijft dat je hem geprikt hebt met je spoor en dat hij een beetje vooruit liep. De keer erop liep hij ook weer wat weg bij het opstappen. En weer...Je hebt het dus min of meer toegestaan en van hier uit is het erger geworden. In plaats van te stoppen toen je paard helemaal door het lint ging, ben je eigenlijk 'onder dwang' verder gegaan. Misschien had je beter je paard een beetje tot rust kunnen laten komen en dan in alle rust nog eens proberen. Je zult nu echt helemaal opnieuw moeten beginnen en in alle rust, zonder straffen of stress.
Wel heb ik nog een vraag? Je paard is 3.5 jaar oud. Hoe groot is hij/zij? En hoelang en hoe vaak rijd je er mee? Als je namelijk nu al met een spoortje moet gaan rijden 'omdat hij moe wordt tegen het einde', vraag je misschien al te veel van je paard. Zo'n jong dier moet echt nog niet teveel gereden worden. Die moet lichamelijk en geestelijk nog een beetje groeien. Maar goed, ik weet dus niet hoe vaak en lang je rijdt?
Emerald schreef:Zoals ik het kan lezen in je verhaal, is er al eerder 2x iets 'fout' gegaan bij het opstappen. Je schrijft dat je hem geprikt hebt met je spoor en dat hij een beetje vooruit liep. De keer erop liep hij ook weer wat weg bij het opstappen. En weer...Je hebt het dus min of meer toegestaan en van hier uit is het erger geworden. In plaats van te stoppen toen je paard helemaal door het lint ging, ben je eigenlijk 'onder dwang' verder gegaan. Misschien had je beter je paard een beetje tot rust kunnen laten komen en dan in alle rust nog eens proberen. Je zult nu echt helemaal opnieuw moeten beginnen en in alle rust, zonder straffen of stress.
Wel heb ik nog een vraag? Je paard is 3.5 jaar oud. Hoe groot is hij/zij? En hoelang en hoe vaak rijd je er mee? Als je namelijk nu al met een spoortje moet gaan rijden 'omdat hij moe wordt tegen het einde', vraag je misschien al te veel van je paard. Zo'n jong dier moet echt nog niet teveel gereden worden. Die moet lichamelijk en geestelijk nog een beetje groeien. Maar goed, ik weet dus niet hoe vaak en lang je rijdt?

WowAmigo schreef:Ik zou nu dan de aandacht even richten op vertrouwen aan de zijkant als je niet daadwerkelijk kan opstappen qua knie. Op een krukje gaan staan poetsen etc. Snoepjes is volgens mij best een handig middel om het meteen leuk te maken voor hem
bittermoon schreef:Emerald schreef:Zoals ik het kan lezen in je verhaal, is er al eerder 2x iets 'fout' gegaan bij het opstappen. Je schrijft dat je hem geprikt hebt met je spoor en dat hij een beetje vooruit liep. De keer erop liep hij ook weer wat weg bij het opstappen. En weer...Je hebt het dus min of meer toegestaan en van hier uit is het erger geworden. In plaats van te stoppen toen je paard helemaal door het lint ging, ben je eigenlijk 'onder dwang' verder gegaan. Misschien had je beter je paard een beetje tot rust kunnen laten komen en dan in alle rust nog eens proberen. Je zult nu echt helemaal opnieuw moeten beginnen en in alle rust, zonder straffen of stress.
dit is precies hoe ik er ook over dacht.. ik denk dat je paard even het vertrouwen kwijt is, ik denk dat je weer even een paar stappen terug moet, eerst maar weer eens zorgen dat je overal naast hem mag staan en aan de beugels kan zitten enzovoorts zonder dat hij gespannen wordt. Dan weer een stapje verder net zolang tot hij weer vertrouwd is. Zolang is je paard nog niet onder het zadel dat moet je niet vergeten.