Ik en Lugano Fotoshoot door Loiz!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Ik en Lugano Fotoshoot door Loiz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:04

Hoi!
Mij viel het ook gelijk op dat je constant met je spoor in het paard zit, daar wordt je paard slechter van voor het been en jij gaat er veel slechter door zitten.
Ook ga je je paard ontzettend irriteren dus ik vind hem nog bescheiden bokken...
Je bent dus beter af zonder sporen!
Gewoon leren voor het been te lopen, dat hij niet aan het been is ligt altijd aan de ruiter, consequent zijn en leer hem voorwaarts te gaan op lichte beenhulp.
Als jij je benen nu eens lang maakt en goed op je billen blijft zitten kun je hem ook meer op je zit rijden.
Met laag losrijden mag hij ook meer met het neusje eruit, zodat hij zich wat langer maakt en wat meer van achter kan lopen, zo belemmer je hem daarmee.
Het is een heel leuk paardje om te zien, als je wat zitlessen neemt en hem netjes voorwaarts gaat rijden zul je zien dat jullie allebei meer plezier krijgen en beter gaan samenwerken!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:20

_AJ_ je haalt me de woorden uit de mond! Vooral de vergelijking met die hond. Het is een prachtig dier en ook nog eens erg lief en geduldig te jou, mijn eigen paard had je er bij de eerste foto al afgegooid door die harde spoorhulp.
Haal die spoortjes er af, en ga lekker aan je zit werken. Naar mijn idee mogen je beugels ook wel een gaatje langer.

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:24

Zoals al eerder genoemd lijkt het me een heel stoer paard!
Het komt alleen erg gespannen over, je zit er strak op en zoals je al bij een foto had neergezet, dat je het zelf spannend vind om buiten te rijden komt dat natuurlijk ook zo op je paard over. Voor de rest is alles denk ik wel gezegd ;)

Succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:31

Wat een leuk paard en binnen vormen jullie best een mooie combinatie. Buiten lijkt het wel of je in elkaar gaat zitten, zowel je rug maak je krommer, je gaat meer vooroverzitten en je trekt je benen op lijkt het wel. Of heb je buiten je beugels een gaatje korter, want je been toont op die laatste foto's heel anders dan op sommige foto's binnen?!

Als je teveel drijft is een goede regel om jezelf aan te leren te wachten met drijven tot er in ieder geval 10 seconden voor bij zijn (moest ik doen op mijn vorige flegmatieke paard). Je paard krijgt tijd om iets te doen met je hulp ipv overdonderd te worden door de volgende. Verder is het belangrijk om daadwerkeljik reactie te krijgen op je hulp, krijg je die niet dan geef je zwaardere hulp (en weer tijd om te reageren :D ) doet hij daar niets mee dan geef je hem een tik met de zweep en tijd om te reageren. Als hij reageert beloon je en ga je weer verder met zachte hulpen zodat hij leert dat reageren betekent dat jij zachter met je hulpen bent. Reageert hij niet binnen/na die 10 seconden dan verzwaar je hulp tot hij wel reageert en beloont zodra hij dat doet (met je stem bijvoorbeeld). En begint weer met zachte hulp om te kijken of hij nu wel reageert, etc etc. Een vicieuze cirkel die uiteindelijk zou moeten uitsterven omdat je paard leert dat het fijner is om al te reageren met die zachte hulp dan pas bij de hardere hulp. WEL altijd tijd geven om te reageren, maar ook die reactie eisen en verwachten. Als je te veel drijft, maak je een paard "doof" en denkt hij: ik wacht de volgende hulp wel af. Bovendien gaat een paard zijn romp dan continu spannen waardoor hulpen eenvoudig slechter doorkomen. Door ruimte te geven voor reactie en te belonen en steeds terug te gaan naar zachte hulpen, durft je paard zijn romp te ontspannen waardoor hulpen ook beter "binnen zullen komen". Succes! Het is een erg leuk paard!

Sofiaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:49

je moet je hakken inderdaad wat meer uitdrukken, want zo zit je bijna de hele tijd met je sporen erin! en met de galopwissel wil je hem precies net iets te veel omtrekken. maar voor de rest echt prachtig hoor! die laatste foto is er echt één om in te kaderen!;)

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:50

Leuk paard!! 8-) 8-) 8-)
Je hebt ws. al genoeg gehoord over je spoorgebruik, maar ik wil toch ff kwijt dat je aan het 'bokje' duidelijk kan zien dat hij naar je benen probeert te slaan, m.a.w. dat hij die spoortjes zat is. ;( |(

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:04

fargo schreef:
Wat een leuk paard en binnen vormen jullie best een mooie combinatie. Buiten lijkt het wel of je in elkaar gaat zitten, zowel je rug maak je krommer, je gaat meer vooroverzitten en je trekt je benen op lijkt het wel. Of heb je buiten je beugels een gaatje korter, want je been toont op die laatste foto's heel anders dan op sommige foto's binnen?!

Als je teveel drijft is een goede regel om jezelf aan te leren te wachten met drijven tot er in ieder geval 10 seconden voor bij zijn (moest ik doen op mijn vorige flegmatieke paard). Je paard krijgt tijd om iets te doen met je hulp ipv overdonderd te worden door de volgende. Verder is het belangrijk om daadwerkeljik reactie te krijgen op je hulp, krijg je die niet dan geef je zwaardere hulp (en weer tijd om te reageren :D ) doet hij daar niets mee dan geef je hem een tik met de zweep en tijd om te reageren. Als hij reageert beloon je en ga je weer verder met zachte hulpen zodat hij leert dat reageren betekent dat jij zachter met je hulpen bent. Reageert hij niet binnen/na die 10 seconden dan verzwaar je hulp tot hij wel reageert en beloont zodra hij dat doet (met je stem bijvoorbeeld). En begint weer met zachte hulp om te kijken of hij nu wel reageert, etc etc. Een vicieuze cirkel die uiteindelijk zou moeten uitsterven omdat je paard leert dat het fijner is om al te reageren met die zachte hulp dan pas bij de hardere hulp. WEL altijd tijd geven om te reageren, maar ook die reactie eisen en verwachten. Als je te veel drijft, maak je een paard "doof" en denkt hij: ik wacht de volgende hulp wel af. Bovendien gaat een paard zijn romp dan continu spannen waardoor hulpen eenvoudig slechter doorkomen. Door ruimte te geven voor reactie en te belonen en steeds terug te gaan naar zachte hulpen, durft je paard zijn romp te ontspannen waardoor hulpen ook beter "binnen zullen komen". Succes! Het is een erg leuk paard!

Met deze aanpak van reactie op het been ben ik het juist NIET eens!!
Jou manier van aanpakken: lichte hulp --> bedenktijd --> geen reactie --> zwaardere hulp --> geen reactie --> tikje.
Ik ga even uitleggen waarom ik het hier niet mee eens bent. Wanneer je paard dus niet reageert heb je dus al 2 keer een hulp gegeven zonder daar antwoord op te krijgen.

Mijn aanpak ziet er als volgt uit (en dan met name m.b.t. kuithulp): lichte aanhoudende kuithulp --> je laat je kuit pas los wanneer hij er op reageert --> wanneer na 10 sec aanhoudende hulp nog geen reactie --> hulp nog steeds aanhouden en tikje met zweep.
Je haalt de druk pas van je paard af wanneer het reageert op je hulp. Zo zorg je er dus voor dat je hem beloond voor het luisteren.

Hoe kan hij bij jou aanpak snappen dat hij moet reageren op de lichte hulp i.p.v. op het tikje?
Op het moment dat jij juist een lichte hulp geeft en hij daar niet op reageert en daar op een hardere manier mee om gaat, dan heb je dus al 1 hulp gegeven waar hij niet op reageert... Wanneer hij niet reageert op die hardere hulp en je hem daarna (zelfs na bedenktijd) pas corrigeert, dan heb je dus al 2

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:41

Ik vind het ontzettend leuk om naar jullie te kijken, prachtig paardje ook.!

Vind het alleen heel storend hoe je zit ik weet niet zo goed waarom. of je beugels langer ik weet niet maar je zit te veel in stoelzit. Nog het moeilijkste ( waar ik zelf ook mee zit ) is lekker ontspannen op je kont zitten en netjes rechtop.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:22

Wat een ruig paard is dat zeg! Echt heel erg gaaf!
Het rijden ziet er netjes uit en je hebt hem netjes aan het lopen!!

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:35

_AJ_ schreef:
fargo schreef:

Jou manier van aanpakken: lichte hulp --> bedenktijd --> geen reactie --> zwaardere hulp --> geen reactie --> tikje.
Ik ga even uitleggen waarom ik het hier niet mee eens bent. Wanneer je paard dus niet reageert heb je dus al 2 keer een hulp gegeven zonder daar antwoord op te krijgen.

Mijn aanpak ziet er als volgt uit (en dan met name m.b.t. kuithulp): lichte aanhoudende kuithulp --> je laat je kuit pas los wanneer hij er op reageert --> wanneer na 10 sec aanhoudende hulp nog geen reactie --> hulp nog steeds aanhouden en tikje met zweep.
Je haalt de druk pas van je paard af wanneer het reageert op je hulp. Zo zorg je er dus voor dat je hem beloond voor het luisteren.

Hoe kan hij bij jou aanpak snappen dat hij moet reageren op de lichte hulp i.p.v. op het tikje?
Op het moment dat jij juist een lichte hulp geeft en hij daar niet op reageert en daar op een hardere manier mee om gaat, dan heb je dus al 1 hulp gegeven waar hij niet op reageert... Wanneer hij niet reageert op die hardere hulp en je hem daarna (zelfs na bedenktijd) pas corrigeert, dan heb je dus al 2

Ik ben het weer niet helemaal met jou eens. (Ik rijd btw wel zonder zweep :) ) Een hulp 10 seconde aanhouden vind ik echt te lang. Mijn manier is 1 korte en lichte hulp, geen reactie? Heel duidelijk zijn dat hij naar voren moet. Grotere hulp geven en desnoods paar passen draven (als hij in stap niet voldoende reageert) of middendraf (als hij in draf niet voldoende reageert). Dan is 'ie meteen wakker en zal hij daarna ook veel beter op de (dan dus lichtere) hulpen reageren. Als je je hulp 10 sec. aanhoud, dan leert je paard juist aan dat hij als hij niet weg is met een lichte hulp, hij 10 seconde heeft voordat er ingegrepen wordt.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:04

wauuw, leuk beestje,
probeer je ellebogen niet te ver uit te latensteken,
en je benen er onder laten hangen,

verder ziet het er leuk uit ;)

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:16

xKnol schreef:
Ik ben het weer niet helemaal met jou eens. (Ik rijd btw wel zonder zweep :) ) Een hulp 10 seconde aanhouden vind ik echt te lang. Mijn manier is 1 korte en lichte hulp, geen reactie? Heel duidelijk zijn dat hij naar voren moet. Grotere hulp geven en desnoods paar passen draven (als hij in stap niet voldoende reageert) of middendraf (als hij in draf niet voldoende reageert). Dan is 'ie meteen wakker en zal hij daarna ook veel beter op de (dan dus lichtere) hulpen reageren. Als je je hulp 10 sec. aanhoud, dan leert je paard juist aan dat hij als hij niet weg is met een lichte hulp, hij 10 seconde heeft voordat er ingegrepen wordt.

Ik corrigeer mezelf even: want 10 seconde is idd te lang. Mijn eigen paard, die in het begin ook niet vooruit te branden was, of juist weer onder mij weg liep heb ik samen met de mede eigenaresse ook omgeschoold. In het begin is het echt elkaar vinden en begrijpen, dan kan je er niet vanuit gaan dat hij het meteen snapt. Ietswat bedenktijd (van zo'n 3/4 seconden) is dan logisch, wanneer geen reactie tijdens de hulp verduidelijken met stem of tikje van zweep. Op een gegeven moment snap je elkaar gewoon. En dan heb je helemaal geen duidelijke 'kuithulp' meer nodig. Dan kan het simpelweg op een kleine zithulp of het in gedachte aanspannen van je kuit.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:02

wauwie, wat een leuk paard, maar idd een paard met een gebruiksaanwijzing! jullie passen heel goed bij elkaar :D eigenlijk is het commentaar al gegeven.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:55

Ok, ik ga proberen op iedereen zijn reactie te reageren ;)

@ Chubby Ik ben het met je eens en weet dat dat (het bijna elke pas been geven inderdaad een aandachtspuntje is en heb dit al vaak aangegeven in de reacties boven je en in mijn openingspost ;)
Ik gebruik de spoor niet om hem voorwaarts te rijden. Hij loopt net zo zonder spoor, maar meer om mijn hulpen te verfijnen.
Hij ontploft niet in de binnenbak. Alleen in de buitenbak is de kans dat hij dat doet. Juist door mijn spoor erbij te gebruiken kan ik hem makkelijker weer onder mij krijgen op de moment dat hij ontploft!

@Petradek, Ik heb niet echt het gevoel dat hij heel gespannen loopt (behalve buiten) . Wel moet ik mijn benen meer lang laten maar dat zal al een hoop schelen wanneer ik hem op zijn eigen benen laat lopen in plaats van steeds te drijven... Dit is niet de reden dat hij ontploft. Paard heeft nogal een apart karakter en kan van pure ontspanning helemaal uit zijn dak gaan.

@_AJ_ ik denk dat alles wel al beantwoord is...
Wat de bok betreft: Van rechts naar links overspringen doet hij dit niet. Van links naar rechts doet hij dit wel en heeft hij ook altijd gedaan.
Het hielp wel als ik op een a-c lijn afwende kleine volte links draaide a-c lijn overspringen gevolg door kleine volte recht. Als ik dit trainde dan werd hij losser en bokte hij niet meer.. Binnenkort komt er sowieso iemand naar zijn rug kijken, misschien dat het ergens te maken mee heeft? Sowieso heb ik afgelopen periode geen wissels gereden. Ik was bezig met het voorwaarts neerwaarts.

@Miranda ik denk dat het wel beantwoord is...
Wat het neusje betreft, geloof mij... Dit is voor hem al heel laag en eruit ;)

@Monster_tos inderdaad rij ik met te korte beugels..

@Fargo, Ja klopt dan ga ik inderdaad anders zitten. Dan zit ik er meer in als op. Ik denk dat dat voor mijzelf een veiliger idee geeft, want zo kan ik alles beter uitzitten... Erg krom, maar hoe vaker ik in de buitenbak rij, hoe beter ik mij daar ga voelen :+

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb er zeker wat aan en het is nu ook duidelijk dat ik er ECHT wat aan moet doen (paard op eigen benen laten lopen).
Ik heb bijna geen rijfoto's, dus dit is erg leerzaam ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:15

Ik vind het opvallend dat heel veel mensen zeggen: je zit gespannen, niet correct, en jij blijft verdedigen met: ik heb niet het gevoel dat ik gespannen zit.
Zou het misschien kunnen zijn dat het een gewoonte is en dat je misschien wel gespannen zit maar dat je het zelf niet (meer) ziet?

Als je durft, zou je eens zonder beugels kunnen rijden, zodat je goed je been leert lang te houden. Je valt geregeld een beetje naar voren en je hebt vaak een beetje een bolle rug. Zonder beugels rijden kan daar aan meehelpen om dat te oefenen om niet te doen :)

Ik zou me niet teveel focussen op oefeningen als wissels als de basis er nog niet goed inzit en hij zelfs erg in verzet komt en gaat bokken bij bepaalde oefeningen.

Bij het wijken loopt je paard heel erg weg over het schouder, probeer veel minder stelling te vragen, en juist meer te begrenzen met je buitenhand. Probeer ook mee te zitten in je houding en denk ook aan je armen/handen.

Schouderbinnenwaarts lijkt idd net te eindigen, de aanleuning is daar ok, denk om je ellebogen, maakt het plaatje helemaal af :)

De wissel... je handen, de teugels, je houding, en het verlies van aanleuning, dit is denk ik echt te hoog gegrepen op het moment.

Probeer aan de ontspanning van beide te werken, en doe een stapje terug en vervolgens weer vooruit te kunnen gaan :)

Het is een lastig paard, maar probeer daar niet teveel je aandacht op te richten (hoe lastig dat ook klinkt) probeer correct rijden van zijn maar ook met name van jouw kant goed in de gaten te houden.

Heel veel succes :) ik hoop dat je wat met mijn tips kunt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:20

@ Daphaan
Bedankt voor je reactie! Ik ben het ermee eens dat mijn beenhouding gespannen is. Alleen kwa paard heb ik niet het gevoel dat hij heel gespannen loopt. Alleen in de galop spant hij doordat hij zelf een hele langzame basis galop heeft en ik de passen ruimer wil, meer naar voren, achterhand.
Zonderbeugels is een hele goed tip, alleen valt er op hem echt niet door te zitten :+
Hij gooit heeeuuuuulllllll hoog op ;)
Klopt wissels zijn we ook helemaal niet mee bezig. Maar aangezien ik eindelijk iemand had om foto;s te maken wel gedaan :)
Maar erg bedankt voor je reactie!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:39

Moderatoropmerking:
Ik heb reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Denken jullie wel aan die regels?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:58

_AJ_ schreef:
fargo schreef:

Omdat dit "proces" zich in binnen een tijdspan van 30 seconden afspeelt. Zoo kort is het geheugen en begrip van een paard nu ook weer niet. Ik heb dit bij een uiterst flegmatiek paard toegepast die zijn romp continu spande omdat hij de -te snelle- volgende hulp al weer anticipeerde en dus uiteindelijk gewoon aan het incasseren was en zich afsloot. Door 10 seconden te wachten met de volgende hulp, kreeg hij adem en ruimte/gelegenheid om te reageren zonder te snel overvallen te worden door de volgende hulp. Reageerde hij niet dan volgde alsnog een zwaardere hulp en op het moment dat hij wel reageert werd hij met stem uitgebreid beloond. Belonen en meer rust in de hulpen zijn een verlichting en stuk duidelijkheid voor een paard. Hij ging en zijn romp ontspannen waardoor elke hulp veel en veel beter doorkwam en hij werd vlug op de hulpen zonder daarbij steeds zwaardere sporen of middelen in te hoeven zetten. Ik begon ooit met sporen en zweep op hem en was eigenlijk al naar zwaardere sporen uitgeweken. Uiteindelijk reed ik hem zonder sporen en ging hij op lichte hulpen weg en schakelde snel.

Ook was het erg belangrijk om je bovenbenen te ontspannen en dus ruimte te geven om te vertrekken vlak nadat je een hulp gegeven hebt. Hij had ook niet het gevoel dat hij weg KON.

Het teveel aan hulpen geven, stompt een paard af en de te snelle volgende hulp voelt als straf, hij denkt nog na over vorige hulp en krijgt de volgende al om zijn oren. Door ruimte voor reactie te geven, ontspant het paard weer en door op juiste moment goed te belonen zal een paard die beloning gaan zoeken. Bovendien is het fijner om niet te hoeven incasseren dan om continu wel te moeten incasseren.

Ik heb hier uiteindelijk veel profijt van gehad en een veel vlotter en blijer paard voor teruggekregen en dit ook op manegepaarden en andere niet al te vlotte gevallen gemerkt en resultaat gehad.

NB Naarmate je paard beter gaat reageren kan de "wachttijd" wel korter worden omdat je dan inmiddels een vlotter paard hebt en dus eerder response verwacht. Maar bij een paard dat zich afsluit, mag je in eerste instantie je zelf in toom houden door 10 seconden te wachten en niet maar te blijven "kloppen".

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:47

_AJ_ schreef:
xKnol schreef:

Ik corrigeer mezelf even: want 10 seconde is idd te lang. Mijn eigen paard, die in het begin ook niet vooruit te branden was, of juist weer onder mij weg liep heb ik samen met de mede eigenaresse ook omgeschoold. In het begin is het echt elkaar vinden en begrijpen, dan kan je er niet vanuit gaan dat hij het meteen snapt. Ietswat bedenktijd (van zo'n 3/4 seconden) is dan logisch, wanneer geen reactie tijdens de hulp verduidelijken met stem of tikje van zweep. Op een gegeven moment snap je elkaar gewoon. En dan heb je helemaal geen duidelijke 'kuithulp' meer nodig. Dan kan het simpelweg op een kleine zithulp of het in gedachte aanspannen van je kuit.

haha, dan ben ik het wel weer met je eens :) Vooral met de laatste zinnen. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:09

Vlgs mij zijn wij het eigenlijk ook eens want ook mijn laatste zinnen komen bij die conclusie uit ;-)

NB Naarmate je paard beter gaat reageren kan de "wachttijd" wel korter worden omdat je dan inmiddels een vlotter paard hebt en dus eerder response verwacht. Maar bij een paard dat zich afsluit, mag je in eerste instantie je zelf in toom houden door 10 seconden te wachten en niet maar te blijven "kloppen".

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:33

fargo schreef:
Vlgs mij zijn wij het eigenlijk ook eens want ook mijn laatste zinnen komen bij die conclusie uit ;-)

Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat we het met elkaar eens zijn... :) Om even terug te komen op het 'kloppen': dit vermijd ik door een aanhoudende kuithulp te geven. Hij krijgt pas ontspanning wanneer hij reageert, of dit nu uit zijn eigen komt of dit pas na een tikje van de zweep of een stemverheffing na zo'n 3/4 seconden. EN... Ik ben wel van mening dat je pas een hulp geeft wanneer je iets anders gaat doen. En daarmee bedoel ik dat je pas weer een enkele aanhoudende kuithulp geeft wanneer je van 'versnelling' gaat veranderen (bijvoorbeeld van arbeidsdraf naar middendraf).

Maar, wel leuk zo'n discussie! Je merkt dat er eigenlijk wel hetzelfde wordt gedacht alleen op een net andere manier.. :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:13

Leuk paard, ik ben het helemaal eens met bovenstaande tips (heb het hele topic doorgelezen, leer ik ook van!). Vind dat je te veel met je spoortje er in prikt, maar volgens mij is dat het resultaat van je houding: als je je schouders kromt, krom je ook je rug, waardoor je zeker met wat te korte beugels je benen optrekt.

Probeer niet alleen je paard lang en laag te laten werken, maar maak jezelf daarbij ook lang en recht :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:15

Dames moet zeggen jullie voeren een nette discussie! Toppie en ik ga er zeker wat mee doen!
Iedereen weer bedankt voor de reacties en tips!

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:52

Wauw wat een mooi paardje! Hij loopt ontzettend lekker. Ik vind het sportief van je dat je zo reageert op de kritiek/hulp die je wordt gegeven!

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:25

Pracht paard inderdaad. Herken mezelf beetje in jouw houding. Ik duik ook nogal in elkaar. Schouders meer naar achteren en borst(en) naar voren maar dat is al vaker gezegd.
Als ik één van mijn paarden iets teveel in haar buik tik, draait ze direct haar hoofd naar achteren, naar die laars toe. Zo van, hé dimmen nou! Jouw paard laat dit zien door te bokken. Top foto trouwens die nr. 12!
Volgens mij kun je met alle tips op dit forum mooi vooruit. Ik vind het ook erg interessant om te lezen dus dank voor het openen van deze topic. Combinatie lijkt mooi en biedt zeker uitdagingen oftewel, moet nog veel uit te halen te zijn voor zowel paard als ruiter.