Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Steigeren, bokken,staken.....er is altijd iets fout als dat gebeurd.
Bokken/steigeren van een paard in het land, is spelen , maar onder de man is het toch echt voor 99% dat er ergens iets niet goed zit tussen mens en paard.
dus gewoon uit verzet. Gelukkig nu nooit meer en gaat hij als een lammetje.
aerdenhout1 schreef:Steigeren, bokken,staken.....er is altijd iets fout als dat gebeurd.
Bokken/steigeren van een paard in het land, is spelen , maar onder de man is het toch echt voor 99% dat er ergens iets niet goed zit tussen mens en paard.
. Dan zal ik wel die 1% zijn
. Max 3 x met de kop tussen de benen en dan is het klaar
Kan in het begin vd rit zijn maar ook aan het einde
Paard komt de gehele winter max. 7 uur per dag buiten, heeft goed dek op en met rijden in die periode vaak ook. Als het warmer wordt, is hij de braafste pown ter wereld 
Evelienepien schreef:aerdenhout1 schreef:Steigeren, bokken,staken.....er is altijd iets fout als dat gebeurd.
Ben ik het niet mee eens. Dan zal ik wel die 1% zijn
![]()
Mijnes bokt iedere winterperiode onder het rijden. Max 3 x met de kop tussen de benen en dan is het klaar
Kan in het begin vd rit zijn maar ook aan het einde
Paard komt de gehele winter max. 7 uur per dag buiten, heeft goed dek op en met rijden in die periode vaak ook. Als het warmer wordt, is hij de braafste pown ter wereld
Verder kan het aangeleerd gedrag zijn, pijn of verzet omdat iets moeilijk of eng is...
aerdenhout1 schreef:Met andere woorden..jou paard heeft dus niet genoeg aan 7 uur buiten staan of krijgt in de wintermaanden meer krachtvoer dan zomers!
Er is altijd iets waardoor ze dit gedrag vertonen! Dat kan aan het voer liggen, aan de tijd dat ze buiten staan, andere vriendjes om mee te spelen enz. enz.
Heb je je nooit afgevraagd waarom het alleen in de winter is????
, die nogal wat eigen initiatief heeft. Hij reageert enorm op (de stemming van) degene die met hem samen werkt (hetzij rijdend, hetzij op de grond). Het is ook een paard die je precies laat zien, hoe hij zich voelt en wat hij er van vindt. Dat houdt in dat hij met buiten rijden op de hei of door het bos, graag wat jolige bokken geeft bij een galop. Maar het houdt ook in dat hij als ik hem iets vraag en hij doet het pertinent niet (hij zit in de pubertijd momenteel
), ik hem wel eens aan moet tikken met mijn zweepje en dan geeft hij uit verzet vaak een bok. Ik negeer dat compleet, zolang hij maar doet wat ik wil. En dat doet hij gelukkig wel na 1x, maar hij moet altijd even laten weten dat hij niet gediend is van mijn correctie.
roxxxiejjj schreef:Mijn pony steigert weleens tijdens het buitenrijden, dit omdat hij dan per se ergens niet langs wil. Maar dit is alleen als ik alleen met hem weg ga. En eigenlijk bijna nooit. Maar het komt weleens voor.
En dan heeft ie zeker geen pijn, dus naar mijn mening steigeren paarden niet alleen door pijn.
Edit: over het bokken, mijn pony word boos op het moment hij een tikje (al raak je hem alleen al aan) van de zweep krijgt. En dit is ook niet van pijn. Dus het hoeft wederom niet altijd door pijn te komen.
. aerdenhout1 schreef:Met andere woorden...dominantie gedrag!
Of niet denken oh jee een trekker, ik pak de teugels vast op.
. En om het te voorkomen, want zandruiter is niet de ambitie van iedereen. Anya schreef:Dat is waar.. en een schriktraining doet ook wonderenOf niet denken oh jee een trekker, ik pak de teugels vast op.
Dan heb je nog de gekken die bij ons op de race-fiets rustig bijna zonder geluid tussen twee paarden doorzoeven. Levensmoe die mensen. Mijn paarden reageren er niet op, maar je zult ze niet de kost moeten geven die even een sprongetje doen.
aerdenhout1 schreef:Bedenk me nu eigenlijk nog een situatie waar het soms mis gaat en dat is schrikken!
Je bent lekker buiten aan het rijden en de uitlaat van een auto geeft ineens een knal...tja..dan gaat je paard inderdaad ook wel eens van YIPEEEEE!
Met andere woorden ik denk dat je de situatie heel goed in moet kunnen schatten om er zeker van te zijn of het, pijn, verzet,onbegrip, joligheid, of angst is.
Je moet dus een paarden mens zijn, en geen mens met paarden .![]()
![]()
![]()