Eerst beugels los longeren of erop dan pas beugels los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:17

Ik ben het niet met je eens, ik doe dus ook altijd met de beugels los.
Dan wel op zo'n hoogte, dat ze de buik niet raken. Ze tikken soms tegen de singelgespen aan, het paard leert ook weer van die herrie.
Het kan gebeuren dat je de beugels onder het rijden kwijt raakt, en dan? Schrikt je paard zich kapot? Vandaar...

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:21

Ik begin altijd te longeren met opgestoken beugels en dan gaan ze (meestal) vanzelf naar beneden. Als dat niet zo is dat doe ik ze na het aansingelen als ze de andere kant op gaan naar beneden.

Ik vind het wel fijner met 'losse' beugels, want zo wennen ze aan geluid achter zich en het 'geklapper' tegen de buik.
Bij een échte rillerige zou ik inderdaad wat meer de tijd geven en eerst laten wennen aan het zadel gewoon. Maar ook dan zal hij uiteindelijk met losse beugels gelongeerd worden.

Als je problemen hebt met beugels die tegen de ellebogen of benen aanklapperen, waarom hang je ze dan niet een paar gaatjes korter? Ik heb daar nooit last van, heb geen lange benen hihi.

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:57

Quir schreef:
Ik ben het er ook niet mee eens en laat de beugels altijd los hangen voordat ik er op ga. Zo raken de paarden gewend aan het geklapper en de beugels die tegen de buik aan tikken. Wel de beugels altijd een stukje korter doen, dat ze dus niet om de buik heen slaan of iets dergelijks.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:40

shan schreef:
Als je een rille hebt vind ik het zelfs gevaarlijk, ze kunnen er behoorlijk van over hun toeren raken en je bent dan gelijk al een eind achterop.
Ik hou ze dus opgestoken, alleen in stap aan de hand laat is ze naar beneden, dat is voldoende om er aan te wennen.

Juist een paniekvogel heeft meer desensibilisatie nodig op dit soort punten. Weliswaar in kleinere stapjes, maar zo'n dier moet veel meer referentiekader hebben van wat veilig is dan een koele kikker die dat zelf durft te bedenken.

Myour

Re: Eerst beugels los longeren of erop dan pas beugels los

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:01

Tijdens het zadelmak maken van mijn paard heb ik de beugels ook op advies lang gelaten, hij heeft er eigenlijk nooit echt naar gekeken. Bij hem klapperen de beugels helemaal niet zo eigenlijk dus ik laat ze meestal met longeren (als ik dat al doe voor het rijden, doe het eigenlijk nooit meer) nog steeds gewoon hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:05

Als je bang bent dat je paard zich bezeerd aan de beugels als je die los hangt, kan je ook overwegen om de beugels van de riemen af te halen, en alleen de riemen te laten hangen :)
Dan klappert er toch wat tegen de buik aan op een lager punt dan de zweetbladen, zondat dat het zware ijzer van je beugels hem/haar bezeerd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:05

Ik rij momenteel een klein ponytje in. Deze heb ik laten lopen aan de longe met loshangende beugels. Puur omdat ik onder hem uitsteek en hij hier aan moet wennen.
Wel heb ik de beugels zo kort gedaan dat ze niet tegen zijn been aan klapperen.

Je zal er maar afvallen en een paard wat klapperende beugels niet kent, kan 'm wel eens helemaal flippen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:51

tamary schreef:
shan schreef:
Als je een rille hebt vind ik het zelfs gevaarlijk, ze kunnen er behoorlijk van over hun toeren raken en je bent dan gelijk al een eind achterop.
Ik hou ze dus opgestoken, alleen in stap aan de hand laat is ze naar beneden, dat is voldoende om er aan te wennen.

Juist een paniekvogel heeft meer desensibilisatie nodig op dit soort punten. Weliswaar in kleinere stapjes, maar zo'n dier moet veel meer referentiekader hebben van wat veilig is dan een koele kikker die dat zelf durft te bedenken.

Juist, precies zoals je zegt, (behalve dan die desensibilisatie, want als dat nodig is dan is het al ergens fout gegaan)
Daarom is het ook niet verstandig om die beugels tegen de buik aan te laten beuken in draf en galop.
Dat is nl geen klein stapje, dat is direct op vol vermogen.
Vandaar dat ik ze er rustig in stap tegenaan laat bungelen, gewoon terwijl het paard aan de hand stapt.
Dat vind ik kleine stapjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:41

TinkerTwink schreef:
Ok, nu heb ik toevallig een paardje wat het heel eng vindt als er iets tegen haar buik aan flappert. Ikzelf zou het dus, zeker bij haar, nooit los laten hangen.

Dan dus wel los. eerst kijken hoe ze in stap erop reageren, dan in draf en als ze een keer bokken, dan is dat nog geen ramp. Na 1 of 2 keer is het vaak over. Je moet wel weten hoe je het doet, want blinde paniek veroorzaken is natuurlijk ook niet goed.
GA dan eens wandelen met zadel erop, beugels omlaag. Gewoon in stap.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:46

ik werk net als Quir en hoe riller het paard, hoe belangrijker ik dit soort oefeningen vind :)

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:04

Door geklapper van de beugels leert het paard hier wel mee omgaan..
Ik laat ze altijd opgestoken zitten, maar langzamerhand zatten ze wel af :j