Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:42

Jessix schreef:
Ik reed met mijn 4 jarige 3x per week 20 minuten, hooguit een half uurtje. Verder 1x per week longeren en de rest op het land.
Ik vind je schema erg pittig.

Ik deed ook zoiets.

Mijn 4 jarige liep:
1x per week les op zaterdag

Verder reed ik om de dag en maximaal 2 dagen achter elkaar max 30 minuten. Dat een keer of 3 a 4 per week. Heel soms 5 maar dat kwam niet zo vaak voor. Daarbij vind ik persoonlijk longeren best belastend ook al denkt iedereen dat het niet zo zwaar is...dus ik longeer ze nooit. Vaak vinden ze het niet leuk (mijn paarden) en ik ook niet. Dan kan je beter een bos ritje maken heb ik het idee.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:44

Ten eerste ben ik het met de meeste mensen hier eens dat ik het zelf veelste intensief vind voor een 4 jarige. En is mij altijd geleerd dat zulke jonge paarden beter max. 20 a 30 minuten kan rijden per keer. Veel paarden worden al vroeg overvraagd waardoor ze sneller kapot zijn...Maar wat krijgt hij voor voer dan? Want daar kan je natuurlijk ook heel wat mee doen. Wel fijn dat hij iedere dag lekker buiten komt en kan klieren.

Die van mij is nu 5 maar erg laat. Ik heb eigenlijk nooit een vast schema gehad en kijk gewoon naar wat hij aankan van dag tot dag. Soms als ik hem een dag niet heb gereden, longeer ik hem ff een paar rondjes zonder bijzet voordat ik erop stap. Hij is namelijk ook erg fanatiek, maar is ook aan het puberen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:46

Pff hier wordt veel gewerkt met jong spul.
Ik heb momenteel geen jong dier staan, maar 5-6 keer per week werken?!

Hier is het met 3-4 keer echt de max, de andere dagen gewoon heel de dag de wei.

Idd rijd ik dan 30 tot 45 minuten, of eens longeren.
En gewoon basiswerk,
Met mijn jonge paarden kan ik op dit systeem gerust eens een wedstrijd meepikken.
Snap de bedoeling van dat praktisch elke dag trainen niet. De meeste zijn nog volop in de groei en ontwikkeling, en ik heb ze liever fris in de kop, zodat ze niet 'dood'gewerkt worden. En ja ook ik heb fanatiekelingen gehad, maar die moet je juist beschermen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:47

Ik lees hier dat echt iedereen longeert. Vraagje: Vinden jullie longeren niet zeker zo belastend voor het lijf?? Met bijzetten op een redelijk kleine volte toch actief lopen?

Mijn voorkeur gaat hier sowieso niet naar uit maar zeker niet bij een jong paard. Liever zie ik een vrij dagje of rustig trainen of het bos in!

Edit: vaak zie je ook nog dat het in een mulle bak gedaan wordt...wat het nog zwaarder maakt.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:24

Wel erg pittig schema voor een vier jarig paardje,

ik zou iets minder doen,

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:52

Zonnetje81 schreef:
Ik lees hier dat echt iedereen longeert. Vraagje: Vinden jullie longeren niet zeker zo belastend voor het lijf?? Met bijzetten op een redelijk kleine volte toch actief lopen?

Mijn voorkeur gaat hier sowieso niet naar uit maar zeker niet bij een jong paard. Liever zie ik een vrij dagje of rustig trainen of het bos in!

Edit: vaak zie je ook nog dat het in een mulle bak gedaan wordt...wat het nog zwaarder maakt.

Ik longeer die van mij 1 of 2 keer in de week. Wel altijd 1 keer in de week met touwtjes. Ik heb het idee dat ik hem dan toch goed aan het werk kan zetten zonder dat ik er op zit en hij dus echt op eigen benen moet lopen en zonder dat ik misschien wel zijn balans verstoor.
ik heb het idee dat hij er wel beter van word :) ze worden inderdaad niet beter van als ze op een kleine cirkel moeten die ook nog eens mul is.

klumpkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:05

Ik denk eerlijk gezegt dat je beter om de dag wat kan doen met je paard. longeren of rijden. dan krijgt hij genoeg rust om zichzelf lekker te ontwikkelen.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:11

Bedankt voor al jullie adviezen,

Inmiddels gaat het al wat beter, we "werken" nu 2 dagen achter elkaar een halv
uurtje soms iets ietsje langer dan heeft hij weer een dag rust en dan
werken we weer 2 dagen. Het is niet zo dat als ik rij dat hij dan altijd
dressuur loopt, we doen ook elke week een buitenritje en minimaal 1 keer in de week
longeren. Maar op dit moment werkt hij maar 2 dagen achter elkaar, daarna heeft
hij weer een dag rust waarop hij alleen maar in de wei staat.
En tot nu toe gaat dat super.

hetbommeke

Re: Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:19

Dan blijft nog steeds de vraag: wat krijgt hij precies aan voer per dag? Als jij de hele dag suiker eet of cafeine drinkt, stuiter je ook je bed in :D Niet dat hij dat eet en drinkt maar zo hebben paarden natuurlijk ook hun voer waar ze van gaan "stuiter"

Zoals ik het nu lees is het schema als volgt:
Dag 1: dressuur
Dag 2: longeren
Dag 3: rust
Dag 4: dressuur
Dag 5: buitenrit
Dag 6: rust
Dag 7: dressuur

Nog steeds een pittig schema voor zo'n jonkie. Zelf zou ik 4 dagen werken en 3 dagen rust inlassen en dan om en om, werkdag-rustdag-werkdag-rustdag. Kijk vanuit jezelf, je bent bv met hardlopen er beter bij gebaat om 1 dag hard te lopen, volgende dag rust om de spieren te laten herstellen, dag erna weer hardlopen etc.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:42

Meneer zijn voerschema;

Hij krijgt 3 keer per dag een halve kilo basisbrok
en 1 keer per dag een halve kilo muesli (met 2 appels en 2 wortels)
verder staat hij van 7 tot 4 op de wei, en krijgt hij
3 keer per dag hooi.

Ik vind eigenlijk niet dat ik hier wat aan moet gaan sleutelen, hij moet
nog groeien en is zeker niet de dikste hierbij een foto van hem.

Afbeelding
Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:03

Bij mijn 6-jarige (1 jaar onder het zadel) hou ik dit 'schema' een beetje aan:
Maximaal 3 dagen achter elkaar 'arbeid', daarna min. 1 dag rust.
Naast rijden&longeren plaats ik een buitenritje ook onder 'arbeid'.
Kan heel veel wisselen in dit 'systeem'.
Ik geef haar gerust 3/4 dagen achter elkaar vrij (wanneer ik het erg druk heb, weekendje weg ben oid).
Ze staat lekker in de wei en een kleine break is zo slecht nog niet. ;)

Mijn pony reed ik ook volgens dit schema maar door zijn leeftijd (21, werd snel wat stijf) stond hij maximaal 2 dagen achter elkaar stil. :)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 17-06-10 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:05

Vind het een prima schema, qua duur per dag imo wel iets lang, maar hij kan prima 4x per week lekker lopen in de bak hoor, niets mis mee. En daarnaast maak je ook iedere week een buitenrit, houdt ze ook lekker fris.

Hij heeft niets te klagen. :D Leuk beest! Veel plezier met 'm!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:28

Nou ik ben van mening dat hij te weinig eten krijgt naar gelang hij moet werken. Daarbij ziet hij er nog niet 'af' uit en is zeker niet te dik. Hij moet nog groeien! Denk daaraan met je training/voerschema.

Meestal vind ik dat mensen te veel voeren met iets van 5 kg brokken etc. Maar mijn paard van 4 jaar die 3a4x per week 20/30 minuten moest werken kreeg dat eten al.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:53

Vindt dat je paard niet dikker moet worden hoor! hij is netjes zo.!

@Bulck, Er zit verschil in 5 dagen rijden waarvan misschien eenx een kwartier of alleen stapwerk een dagje. Vind ik gewoon kunnen, of 5 dagen 3kwartier rijden, dat vind ik niet kunnen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:04

Maar in die 3 kwartier rijden, zit in- en uitstapwerk nou wel of niet bij?? Kijk ik kan ook wel zeggen dat ik dik 3 kwartier toch wel aan het rijden was met de 3 jarige paarden,, maar als je bedenkt dat je toch wel snel zeker de helft van de tijd met in- en uitstappen bezig bent... Of het aan een lange teugel stappen en gezellig kletsen met mensen langs de rand :') was het zeker niet te lang...

Maar als je 3 kwartier fanatiek aan het trainen bent, ja dan zeg ik zeker voor dat jonge grut pas op! :\

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:00

Wig_love schreef:
Vindt dat je paard niet dikker moet worden hoor! hij is netjes zo.!

@Bulck, Er zit verschil in 5 dagen rijden waarvan misschien eenx een kwartier of alleen stapwerk een dagje. Vind ik gewoon kunnen, of 5 dagen 3kwartier rijden, dat vind ik niet kunnen.

Tja dat lees ik niet uit de posts. ik lees vnl veel longewerk en rijden en dat 5-6 keer per week en dat is veel voor een jong dier.

En een jong dier en alleen stapwerk? Dan mag het al een hele nuchtere zijn en een kwartiertje rijden kan niet. Je bent al een kwartier kwijt met in en uitstappen, tenminste als je daar rekening mee houdt bij de training.

Idd 5 dagen 3 kwartier intensief trainen is erover, dan mag dat nog longewerk zijn afwisselend met rijden.
Maar iedereen is daar uiteraard vrij in, mijn ding is het echter niet

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:32

4 jarige, in een vast schema vind ik al niks, dat er 3 dagen in de week gereden word, oke maar dan ook niet meer dan 30 a 45 min, en wat ik persoonlijk zeer belangrijk vind is dat je de dagen door elkaar gooit dus nooit het zelfde op de zelfde dag.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:39

ik rijd de (bijna)4 jarige 2 keer in de week een uur en dan stap ik hem meestal langs de weg uit.
hij is nu 2 maand onder het zadel.

Hij krijgt 2 keer per dag een kilo basisbrok,
en als hij gereden heeft vaak wat extra maar dat licht aan de training
verder staat hij nu van 9 tot 7 op de wei, en krijgt hij
3 keer per dag hooi.

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:01

Prima schema, maar wissel het wel es af, anders kent het paard het schema op een gegeven moment ook uit het hoofd ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:44

Undomiel schreef:
Prima schema, maar wissel het wel es af, anders kent het paard het schema op een gegeven moment ook uit het hoofd ;)

ik of iemand anders ?
ik rijd op verschillende dagen
of bedoel je het buiten uitstappen ?

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:37

als je zo rijd als jij doet zal ik hem eigenlijk eerder conditiebrok geven ipv basisbrok :) maar dat ligt ook net aan hoe druk je paardje er van word natuurlijk. Door het verse gras + het voer dat ik die van mij geef word ie enorm druk de laatste tijd, dus ik geef hem wat minder (ik gaf hem sportbrok maar nu dus even weer conditie :))

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:37

ik ben het met leonii eens

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:29

the_leOnii schreef:
als je zo rijd als jij doet zal ik hem eigenlijk eerder conditiebrok geven ipv basisbrok :) maar dat ligt ook net aan hoe druk je paardje er van word natuurlijk. Door het verse gras + het voer dat ik die van mij geef word ie enorm druk de laatste tijd, dus ik geef hem wat minder (ik gaf hem sportbrok maar nu dus even weer conditie :))

verse gras krijgen de paarden ook vaak extra met het hooi savond.
druk is hij soms ook wel eens.

ik heb mijn schimmel vroeger altijd conditiebrok gedaan maar daar werdt hij te heet van,
en heeft nu gewoon basisbrok met vaak wat muslie zonder haver.

wat zou beter zijn voor de hengst sport-of conditiebrokken ?

hij heeft vorig jaar wel sportbrokken gehad toen hij voor de kar liep,
maar toen hij minder ana het werk moest werd hij er best druk van.
als ik hem elke dag zou rijden zou dat denk ik wel kunnen maar ik rijd hem nu 2 keer per week en max 3 keer

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:49

Wat ziet je paardje er prachtig uit zeg! <3

Dag 1: 10 min longeren of grondwerk, half uur rijden
Dag 2: half uur aan de hand stappen of grondwerk
Dag 3: 10 min longeren of grondwerk, half uur rijden
Dag 4: Buitenrit
Dag 5: half uur aan de hand stappen of grondwerk
Dag 6: 10 min longeren of grondwerk, half uur rijden of de hele dag vrij, maar wel bewegingsruimte in de wei bv.
Dag 7: half uur/ drie kwartier longeren met bijzet, waarvan het eerste kwartier zonder bijzet of opwarmen dmv grondwerk.

Zo zou ik het ongeveer doen. Vooral omdat je aangeeft dat je paardje best heet is en stijf aanvoeld na een paar dagen niets doen.

Longeren voor het rijden vind ik een paar voordelen hebben: drukke paarden kunnen hun ei kwijt, spieren warmen op en je hebt contact en gehoorzaamheid voordat je opstijgt.
Je kan vanaf de grond zien wat voor bui je paard heeft en hoe hij zich beweegt.

Grondwerk aan de hand is ook fijn om te gebruiken voor het rijden, zo wordt je paard lekker opgewarmd en heb je weer een stukje gehoorzaamheid.

Warm je paard goed op en stap hem goed uit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:51

van waar altijd maar een vast schema hanteren? het is immers geen maschine, en het paard kan zelf hewel goed aan geven welke training er op een bepaalde dag gedaan kan worden