Serenity (v. Lancelot) B1 wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:39

lucifertje schreef:
Been been been! Je moet meer aan het been gaan rijden. Ze reageerd er totaal niet op.
Verder moet de aanleuning veel constanter worden. Je ziet dat je paard je hand wilt op zoeken maar je doet er niks mee. De lengte buiging heeft het paard niet. In de rechter galop valt zijn achterhand naar binnen.
De eerste keer van hand veranderen in de draf rijd je de hoek niet in. Je trekt je paard om ipv netjes om je binnenbeen heen te stellen.

Ik zou zeggen. Begin eerst met het voorwaarts rijden en lengtebuiging. Als je paard constant in de aanleuning loopt en je rijd netjes op de bordjes komen de punten zeker.

Enne wedstrijd rijden is leuk ;) dus wel glimlachen af en toe!

De enige zeven op mijn protocol is voor de rechtergalop, voor de linkse had ik een 6. Begrijpe wie kan.
Lengtebuiging is een term die we niet gebruiken, vertaling aub?

Glimlach lukte wel in de namiddag met pony
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:49

wat ik op het filmpje zie is een paard met onvoldoende aanleuning en weinig respect heeft voor het been en zich hier ook af en toe tegen verzet (staartslag bij bv aansprong). Je dan ook constant t edrijven.
Je paard oogt ook stijf, doordat het vrij recht door de bochten gaat. dus de lengtebuiging ontbreekt.

Wat is lengtebuiging? als je een volte/cirkel tekent, dan is deze rond, als jouw paard correct op een volte loopt dan volgt z'n lichaam de "kromme" lijn, dus het heeft over de volledige lengte van z'n lichaam (neus tot staart) dezelfde buiging en is als het ware rond jouw binnenbeen geplooid. Stelling is alleen het plooien van de hals (het lichaam kan hierbij recht zijn)
rechtrichten is de boodschap

foxy80

Re: Serenity (v. Lancelot) B1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:50

Ah, bij ons zeggen ze het niet zo in 1 woord, maar dat ze dus moet plooien rond mijn binnenbeen en niet alleen moet inbuigen in de hals

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:53

petitparis schreef:
wat ik op het filmpje zie is een paard met onvoldoende aanleuning en weinig respect heeft voor het been en zich hier ook af en toe tegen verzet (staartslag bij bv aansprong). Je dan ook constant t edrijven.

Ik drijf niet bewust, ik heb een flapperend onderbeen. Als ik drijf gaat mijn been nog meer naar achter en omhoog... :o
Verzet is logisch in de galop op de cirkel want ze brengt niet graag haar achterhand onder de massa.

Als ik train ziet het er natuurlijk vaak beter omdat, omdat je dan soms echt 5 keer hetzelfde probeert tot het goed is. In een proef heb je die kans niet maar ja, daar krijg ik punten op en daarom ook dat ik het filmpje laat zien.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:29

Ik vind het een erg leuk paardje! Maar als jij al iets zekerder overkomt vind ik het plaatje al iets beter, je ziet er nu heeel onzeker uit over wat je doet doordat je zo in elkaar gezakt zit. Misschien moet je eerst meer trainen aan je zit enzo dan geef jij alles ook beter door aan het paard.

Maar, waarom start je als het niet goed gaat? Klinkt een beetje banketstaaf maar ik zou dan nog even door trainen.

iig succes!

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:48

ik zou soms ook je hakken wat meer uit drukken!!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

Je houding is niet heel dramatisch, maar je moet recht zitten, kin omhoog en schouders naar achter. Verder die benen stiller houden. Maak je beugels eventueel eens vast aan je singel? Dat gaat enorm helpen tegen dat flapperende been. Dit ziet er een betrouwbaar paard uit dus ik denk dat het wel kan. Je moet ook onafhankelijker en meer ontspannen gaan zitten.

Verder mag het een stuk actiever, Gas erop! Eens ze actief is cirkels gaan rijden, en verkleinen en een beetje binnenstelling gaan vragen. Let wel op dat je je hand niet vastzet. Eens ze nageeft zo even doorrijden en weer gaan vergroten. Als ze haar hoofd wil laten zakken, laat ze maar doen. Ze gaat haar rug op deze manier ronder maken. Deze oefening steeds weer herhalen en in alle gangen. Tot ze zo een algemeen beeld geeft. Wel opletten dat ze zeker actief blijft. Op deze manier gaat ze ook haar achterhand veel meer gaan gebruiken en haar binnenachterbeen gaan gebruiken. Voldoende afwisselen van hand en ook andere figuren gaan rijden zoals slangenvoltes.

Consequent hulpen geven, en als ze geen respect toont er een zweepje bijhalen.

Zo ga je meteen ook veel meer punten gaan scoren omdat het nu gewoon niet actief en "rond" genoeg is.
Benieuwd of het werkt! :)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:58

Hi Elke :wave:
Na lange tijd niet meer op bokt geweest te zijn, zie ik nu dit topic...en dat je wedstrijdjes aant rijden bent. Wat super zeg!!

Heb je filmpje even bekeken en wat me opvalt :
- je houding : zit je niet wat kort? Misschien doe je je beugels bewust wat korter om het 'flapperen' tegen te gaan. Maar ik zou ze persoonlijk toch iets langer maken.
Ook vind ik je wel wat naar voor leunen ( ik doe het vaak ook heel erg :o ). Zou het kunnen omdat je naar beneden zit te turen? Dan ga je automatisch al iets verder naar voor hangen. Probeer gewoon tussen de oren van je paard door te kijken en verder te rijden op gevoel, en niet te kijken waar ze haar hoofd houd bijvoorbeeld...

- ik heb de proef zelf deze winter toevallig ns n keer gereden in een onderlinge en tis echt n zeer makkelijk proefje. Wat je echt moet verzorgen hier zijn de overgangen. Ik vind haar wel best goed reageren : ze springt aan, draaft aan waar je t vraagt...maar toch vind ik de overgangen tamelijk 'slordig' ogen. Ze valt ook volledig uit elkaar.
Probeer bijvoorbeeld ns n keer bij het terugrijden naar de stap : ( er wel voor zorgen dat ze goed actief draaft én je teugels op maat zijn) : je enkele passen vooraf gaat zitten, dan sluit je je benen ( ook je knieën als dat beter werkt) en je maakt op beide teugels korte ophoudingen. Stapt ze, even nageven, en meteen flink doorstappen. NIET in tempo laten terugvallen. Ook een goede oefening : draven, zitten en haar in tempo laten minderen tot ze bijna stapt en meteen weer doorrijden. Actiever maken op je benen en dat ze niet meteen gaat denken dat zitten = stappen. ( kan wel eens gevaarlijk zijn als je proefje bijna volledig in lichtrijden is).

- Verder qua tempo : je moet n constant tempo zoeken. Soms is ze goed voorwaarts in draf, dan ga je stappen en valt ze zo enorm terug. Dat zou niet mogen. en daar let de jury uiteraard ook op.

- Ook zie ik je bijna nergens door de hoeken gaan, dit is ook wel een belangrijk puntje! In deze proefjes is het écht belangrijk om je oefeningen te verzorgen, hoeken uit te rijden, overgangen te verzorgen...
Ook in de hoeken en op de voltes zie ik weinig stelling & buiging. Misschien een aandachtspuntje? Er is een moment dat je voorbij de camera komt gereden, en je rijd dan een hoek door, je lijkt gewoon net rechtdoor te gaan.
Is ze soms stijf? Heel belangrijk om bij het inrijden hier voldoende aandacht aan te besteden ( heb ik gemerkt wanneer ik nu op wedstrijd ga rijd ik een stuk langer in en werk écht los) : eerst grote cirkels en wendingen maken : wat slangelijnen, grote voltes en dan kan je ook kleinere voltes gaan maken. En uiteraard veel overgangen maken bij het inrijden zodat ze weet dat ze moet reageren op je been.
Je verkiest er niet voor om met spoortjes te rijden, maar is het geen optie om bv enkel de dag voor de wedstrijd en de wedstrijd zelf hiermee te trainen?

Vervelend vind ik die protocols bij LRV : je krijgt enkel punten en weinig tot geen uitleg. Wat leer je daar dan weer uit?

Maar ik vind jullie wel ongeloofelijk vooruit gegaan...
en Serenity is een knappe dame!! <3

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:34

Leuk paardje laat ik dat eerst even zeggen en ik denk met hard werken ook een leuke combi.
Ik zou beginnen je teugels een heel stuk korter te pakken, vervolgens zelf rechterop gaan zitten, et de beugels wat langer
En als je dit dan op orde hebt kun je aan de gang met haar wat meer bij alkaar te gaan rijden, door veel overgange ed.
Dus veel basis voor jullie allebei.
Veel succes, ik wacht met smart op je 160 punten topic ;-)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:03

Bedankt allemaal voor de nuttige tips. Als ik 160 punten haal dan stuur ik iedereen hier pb met link van een nieuw topic.
90% van deze dingen doe ik al wel tijdens de training, maar dan staat mijn lesmens dat allemaal te verkondigen.
Het zit hem dus grotendeels bij het inrijden, ik kan mezelf niet goed opleggen wat ik moet doen en bereiken voor ik de ring in kan.
Ik rijd ook zo gewoon nooit alleen, altijd les.
En we komen inderdaad van ver, dit was november (ja, ik weet het, HEEL ERG):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dit april:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben nog een eind te gaan maar er zit beterschap in.
Vergeet niet dat ik van een 25-jarige makke D-pony kom, naar een paard van 1,67 m dat net 3 maanden zwangerschapsverlof achter de rug had (en bijgevolg geen rondje in draf gehouden kon worden).

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:06

Nou ik vind dat je in dat opzicht er al heel erg op vooruit bent gegaan!
Kan je niet vragen of je instructrice je helpt bij het losrijden?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:08

Ze heeft haar handen meer dan vol met ons allemaal voor te lezen en helaas kan ze nog geen ogen op haar rug kweken :D :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:11

waarom rijd je niet een paar keer alleen dan?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:12

Ik heb een motivatieprobleem op dat vlak. Dan stap ik na 20 minuten rondlummelen af, gefrustreerd omdat ze niet behoorlijk liep. Terwijl ik het niet eens gevraagd heb.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:14

Privéles?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:15

ik denk dat ayasha bedoeld privéles. Ga je veel meer van opsteken dan een groepsles

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:16

het ligt dan toch voor n groot stuk bij je inrijden zoals je zelf al aangeeft :j
Probeer jezelf die discipline op te leggen om toch lang genoeg in te rijden ( wel niet te lang dat alle energie eruit is) maar lang genoeg dat je paardje los genoeg is en je zelf een goed gevoel hebt.
En rijd in, zoals je in een les zou rijden. Doe (ongeveer) dezelfde oefeningen.

Ik rijd bijvoorbeeld nu ongeveer een drie kwartier tot een uurtje in wel met stappauzes erin. En werk hem dan volledig los zoals ik in mijn les zou doen. Eerst reed ik max een half uur in, en merkt dat het tijdens de wedstrijd steeds foutliep. Kon moeilijk doorzitten, kreeg hem niet fijn aan de hulpen tijdens de proef...en nu dat ik langer inrijd ( en dus loswerk) op de manier zoals ik dat in de les zou doen, gaat het stukken beter!

En misschien niet altijd onder begeleiding rijden? Dat je zelf ook die zelfstandigheid krijgt...

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:17

Sorry als ik onduidelijk was...
Ja dat bedoelde ik ook, regel een keer privéles.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:19

foxy80 schreef:
Ik heb een motivatieprobleem op dat vlak. Dan stap ik na 20 minuten rondlummelen af, gefrustreerd omdat ze niet behoorlijk liep. Terwijl ik het niet eens gevraagd heb.

Ik denk dat TS hier zelf aangeeft daar hulp bij nodig te hebben, misschien kan je afspreken dat je het eerste kwartier zelf rijdt en daarna hulp krijgt en dit dan uitbreidt?
Dan kan zij jou op tijd weer bijsturen en verder motiveren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:23

Ik rijd 1 tot 2 keer per week een half uur privé samen met iemand anders. Wat ik nu wel probeer is vooraf al wat los te rijden, dan heb ik meer aan mijn les.
Groepsles pik ik mee als mijn schema het toelaat, toevallig zijn dit groepsles foto' s.

Tot verleden week leste ik 1u/week echt privé bij een hele goede amazone die intermédiair rijdt, daar herkende je ons niet. Er zijn van onze laatste les wel foto' s gemaakt maar die heb ik nog niet. Toevallig mocht ik toen voor de allereerste keer in mijn leven met sporen rijden en zoals Vuyatela aangaf had dit een super effect. Maar ik wil toch eerst goed leren rijden zonder. Zeker met mijn fantaschtische benenwerk...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:25

foxy80 schreef:

:? Werk dan aan je motivatie, je wil 160 punten halen maar je wil er niets voor doen? Zo werkt het niet. Een schop onder je kont zou je van mijn moeder krijgen. Of je doet iets goed, of je doet het niet.

En nee ik bedoelde geen prive les, ik bedoelde op zichzelf. Als ze dat niet kan gaat ze ook geen wedstrijden kunnen rijden.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:28

Discipline...Bedenk evt. vooraf waar je aan wil werken

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:33

Ik heb ook een tijdje 'privé' gelest met een andere ruiter.
Dit had als voordeel : het is voordeliger, het is gezellig en je kan als de lesgeefster met andere ruiter bezig is zelf n beetje oefenen op wat net gezegd is.
Echter : nu les ik 1x week volledig privé en het is een wereld van verschil.
Instructrice is alleen met jou en je kleine en grote fouten bezig. En we gaan elke week vooruit... Als je jezelf echt onzeker voelt en vind dat je veel moet verbeteren,lijkt het mij beter om echt privé te blijven lessen? Want ik lees dat je tot vorige week bij deze amazone leste?

Die sporen : ik begrijp je gedachtengang. Is ook niet de bedoeling om je paard hiermee vooruit te gaan rijden want daar dienen ze niet toe. Maar gewoon ze gebruiken op wedstrijd voor dat tikkeltje extra...zo doe ik het ook, werkt eigenlijk prima.

Groepsles zou ik niet aanraden.
Ik zou écht leren om zelfstandig te gaan rijden: zelf haar te laten werken, dat jullie samen bezig zijn. En dat je ook leert hoe je paard werkt en hoe je haar t best loswerkt...
En als je 1x privéles neemt, kan je de andere dagen op jezelf die dingen oefenen die je in de les gezien hebt, en zo elke week proberen een stapje vooruit te gaan, al ist maar n kleintje. Het is ook normaal dat dingen niet vanzelf gaan. Het is heel hard werken en heel wat zelfdiscipline hebben.