Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quir schreef:Niet alleen je linkerbeen aandrukken zal je paard opzij zetten of doen buigen, je moet ook je gewicht op je binnen (linker) zitbeen knobbel zetten. Je buitenbeen waakt zijn achterhand (dat ie niet uitzwaait achter) en je buiten hand stuurt het paard de bocht om. In het begin mag je binnenhand best wat helpen, door hem ietswat naar binnen te verplaatsen (absoluut niet naar je toe halen, het is immers geen fiets.).
Als je je gewicht op je buiten (rechter) zitbeen knobbel houdt, snapt je paard niet wat je wilt. Hij voelt druk buiten boven (je zit) en onderbeneden (binnenbeen) ook druk, dit heft elkaar op en hij zal gewoon recht uit lopen. Openen je de buiten kant met je zit, kan hij ook buigen en zal hij sneller om je binnenbeen heen gaan buigen.
En dus snapt je paard er ook niks meer van en gaat gewoon tegen de krachten in werken, waardoor het alleen maar erger wordt tussen jullie.
Tellisto schreef:Hoi,
Ik vind je probleem heel herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem, en niet alleen bij mijn paard, maar eigenlijk merk ik het bij elk paard.
Eens zag ik een gehandicapte ruiter met maar één been. Die kreeg het paard wél om zijn niet bestaande been gebogen!
Dus, het ligt echt aan de ruiter.
Het is geen botte kracht! Het is de subtiele kracht die je nodig hebt in je onderrug en heupen, die je balans bepalen.
Dát moet je trainen!
Een hele goeie daarvoor is gymnastiek op een bal, dat vraagt heel veel van de balans-spieren in je rug en zit. Maar ook fitness-training, met fitness training merk je dat je linkerkant niet net zo sterk is als de rechter.
Wat je op het paard gaat doen, is namelijk je linkerkant compenseren met je rechterkant. Doordat je links 'niet voldoende kracht 'hebt, zet je jezelf vast op rechts, om links tegen te kunnen duwen.En dus snapt je paard er ook niks meer van en gaat gewoon tegen de krachten in werken, waardoor het alleen maar erger wordt tussen jullie.
Ik hoop voor je dat het je gaat lukken. Volgens mij is het een mankement waar je altijd aan zal moeten blijven werken. Bij mij in elk geval.
midgie schreef:Wat voor kracht heb je nodig om stabiel te zitten dan?
, zet een jong kind eens op een paard , een jong kind wat wel kan rijden en geen angst heeft die blijft keurig netjes in balans, waarom, omdat ze geen kracht gebruiken en hun spieren niet spannen.
Je been gebruik je als ondersteuning voor het achterbeen, wat voor kracht heb je daar voor nodig, als iemand het ook zonder benen kan?
Die heeft juist het voordeel dat hij geen kracht kan zetten en dus misschien wel veel beter kan rijden dan iemand met benen.
Probeer maar eens te rijden zonder je benen te gebruiken en b.v een zweepje als aanwijsstokje te gebruiken heel verfijnd, denk dat dat beter gaat dan met kracht in je been rijden , het paard zal deze hulp beter op pakken dan al die spierspanning in de ruiter zijn benen/zit.