Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:03

Sin schreef:
Bij mijn laatste les van Antoine heb ik geleerd hoe ik op de rechterhand mijn gewicht moet verplaatsen op mijn rechterstijgbeugel om zo het zadel midden op z'n rug te krijgen en de buiging niet te vergroten. Het is allemaal nog erg moeilijk en nieuw voor me.

Nogmaals, ik ken de techniek niet hoor, maar logischerwijs zou ik dan juist mijn gewicht op de andere beugel zetten om het zadel in het midden te houden (of mijn zwaartepunt zoals ik het zou noemen) Als je paard naar rechts loopt, en jij gewicht naar rechts zet, is dat twee keer gewicht naar rechts. Ik zou gaan voor balans en dus een beetje tegengewicht geven zodat je niet in de bocht gaat hangen.

dat even terzijde, ben ook wel nieuwsgierig :)

Je handen moet je in mijn ogen in zo'n houding hebben, dat ze een verlengde vormen van je teugel. Als jij je handen hoog houdt, kan de mond je niet omlaag volgen. Als jij je handen te laag houdt, kan hij alleen maar achter de teugel kruipen en te diep komen (wat ook weer niet goed is) probeer je handen dus iets boven de schoft te houden, niet eronder, maar zeker niet teveel erboven. De druk moet juist niet te hard zijn. Dat ben je alleen maar gauw te grof. Je contact moet zo zacht mogelijk zijn, maar je mag ook nooit het contact verliezen. Daarom moet je je teugels op maat houden en goed meegaan met je hand. Op de eerste paar foto's lijk je dat niet zo te doen.

Over je houding over het algemeen: bijvoorbeeld op de galopfoto waar jij zegt: hier kreeg ik hem niet goed nagevelijk, daar hang jij vrij scheef naar binnen met je heup, naar achteren met je buitenschouder. Dat is dusdanig scheef dat je paard daarvoor gaat corrigeren met zijn houding :) wat dus allebei niet wenselijk is. Probeer net zoveel aandacht aan je eigen houding te geven als aan de zijne, en dan denk ik dat je binnenkort weer met sprongen vooruit zult gaan :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:05

lovehannah schreef:
Ik ben blijkbaar niet duidelijk, maargoed, weet zo even niet hoe ik het anders uit moet leggen.

Ts vraagt welk commentaar van haar er onwetend overkomt bij jou..
lijkt me een duidelijke vraag toch?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:05

lovehannah schreef:
1. Ik kan lezen uit jou eigen commentaar dat ik het idee heb dat je af en toe niet weet waar je het over hebt. Uit je eigen commentaar dus.

2. Kun jij mij dan uitleggen waarom er bij jonge paarden vooral met lang en laag gewerkt wordt? Juist om het paard in balans te krijgen, zodat hij op eigen benen zal gaan lopen. En recht zal worden. Dus niet door teugels een rechter of linkerstelling zal krijgen.

3. Een paard dat in balans loopt, loop in takt. Een paard dat op de achterhand loopt en dus ook werkelijk zal gaan dragen zal schwung krijgen in de beweging.

4. Een paard dat overstapt zet zijn achterbenen over de afdruk van de voorbenen.

Het belangrijke van aan de teugel is dat een paard los wordt door heel het lijf. En de rugspieren ontspant en vandaar uit aanspant. Zo geld dat ook voor de andere spieren.

1° zeg mij dan waaruit je dat kan opmaken
2° zoals hierboven door anderen al aangegeven is stelling nodig om het paard recht te krijgen
3° ik weet wat overstappen is, maar hoe zie jij dat "in alle gangen" ? :)
4° ik heb nog geen antwoord gekregen op wat balans volgens jou is

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:08

rachel_j schreef:
ik weet niet hoe hij van te voren liep, en hoe jij reed, maar als ik lees hoe hard jij je best doet dan vind ik dat zeer zeker een compliment waard!! chapeau!!

<3

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:10

Daphaan: het paard werd in contrastelling gereden, dat was ik vergeten te vermelden..

Mijn houding laat inderdaad nog te wensen over, soms begin ik inderdaad heel rare dingen te doen met mijn schouders, soms ook niet :D
Dat is zo'n beetje het enige waar ik weinig in gecorrigeerd wordt, maar 'k ga er eens wat extra lessen voor nemen.
Laatst bijgewerkt door Sin op 08-06-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:15

Sin schreef:
Daphaan: het paard werd in contrastelling gereden, dat was ik vergeten te vermelden..

Daar wordt het al heel anders van!
In dat geval loopt je paard al redelijk goed (idd aanleuning mag meer) maar probeer daar zelf iets rechter te blijven zitten. Dat maakt het voor je paard makkelijker.
succes!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:17

Daphaan schreef:
Sin schreef:

Daar wordt het al heel anders van!
In dat geval loopt je paard al redelijk goed (idd aanleuning mag meer) maar probeer daar zelf iets rechter te blijven zitten. Dat maakt het voor je paard makkelijker.
succes!

idd, ik heb de neiging om mee naar voor te gaan, in doorgezeten draf doe ik helaas het omgekeerde.. maar soit, ik weet het hoor en ik ga er ook aan werken

labionics

Re: Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:23

Sin, volg je gevoel, en idd ik bedoel het echt goed.
Ik begrijp dat het moeilijk is om feedback te ontvangen, vooral omdat je zo goed je best doet.
Haal uit al het feedback wat je kan gebruiken en leg de rest naast je neer.
Ik ben al fan van je omdat je op de AdB wijze rijdt, dus wens je gemeend succes
En als je vragen hebt, je weet me te vinden!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:42

Labionics: het is trouwens onder andere door jouw advies in oudere topics dat ik bij Antoine gaan lessen ben hoor :)

Ik heb nog een filmpje van september vorig jaar, na mijn eerste paar lessen : http://www.youtube.com/watch?v=gz1qQ3wrbPU

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:49

Ik ken de AdB methode alleen nog van naam en de enthousiaste verhalen erover, dus als ik er naast zit gewoon zeggen! Ik zeg wat ik zie aan de foto's. Voor mijn idee zit je zelf nog wat gespannen in je onderrug. Je valt voor mijn idee ook een beetje naar voren met lichtrijden. Heb je wel eens laten kijken naar je zadel voor jezelf? Foto's vertekenen hè? Op één lijkt het een beetje te klein voor je. Dat kan je balans verstoren. Verder heb je een prachtige Andalusiër en heb je een prima opbouw. Idd zie je de spanning afnemen in de serie. NETJES!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:17

Sin, Grappig ik kende je filmpje al!
Maar super goed he!, gewoon lekker verder trainen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:42

Sin schreef:
Ik heb aan mijn instructrice gevraagd voor wat zitlessen deze week, dus ik heb je advies (en dat van enkele andere) niet de wind ingeslagen en meteen actie ondernomen! Advies is altijd een beetje slikken, maar ik vind dat je 't heel vriendelijk hebt gebracht .. en soms moet een mens toegeven dat hij niet alles kan weten he ;)

Oh dat is fijn om te lezen! Hopelijk merk je snel resultaat!

edit: quote gerepareerd.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 22:44

labionics schreef:
Sin, Grappig ik kende je filmpje al!
Maar super goed he!, gewoon lekker verder trainen.

ha das grappig.. jups gewoon verder trainen
zaterdag ga ik weeral naar Antoine ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:06

lovehannah schreef:
1. Ik kan lezen uit jou eigen commentaar dat ik het idee heb dat je af en toe niet weet waar je het over hebt. Uit je eigen commentaar dus.

2. Kun jij mij dan uitleggen waarom er bij jonge paarden vooral met lang en laag gewerkt wordt? Juist om het paard in balans te krijgen, zodat hij op eigen benen zal gaan lopen. En recht zal worden. Dus niet door teugels een rechter of linkerstelling zal krijgen.

3. Een paard dat in balans loopt, loop in takt. Een paard dat op de achterhand loopt en dus ook werkelijk zal gaan dragen zal schwung krijgen in de beweging.

4. Een paard dat overstapt zet zijn achterbenen over de afdruk van de voorbenen.

Het belangrijke van aan de teugel is dat een paard los wordt door heel het lijf. En de rugspieren ontspant en vandaar uit aanspant. Zo geld dat ook voor de andere spieren.

Dat idee heb ik van jou ook. Je praat over balans, lang en laag rijden en een overstappen staat garant voor een actieve achterhand? Overstappen staat voor niets garant en als een paard overstapt en verder zijn rug niet gebruikt veranderd het niets. Lang en laag? Dan moet je al kunnen spreken van nageeflijkheid. Een paard dat én niet in balans is én niet recht is kan niet correct nageeflijk lopen daar zijn eigen lichaam hem in de weg zit. Hij zal nooit zijn hoofd laten zakken en daarbij zijn lichaam blijven gebruiken.

Balans komt voor nageeflijkheid. En de ts werkt hier hard aan. Dit zijn overigens ook de balangrijkste doelen, die takt, schwung en nageeflijkheid komen wel. Je kijkt veel te veel naar willekeurige feitjes zonder goed naar de foto's te kijken, of de berichten te lezen. Paarden zijn nooit een opsomming van feitjes, ze verschillen en hebben ieder hun tijd nodig.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:54

Lara_Silver schreef:
lovehannah schreef:

Dat idee heb ik van jou ook. Je praat over balans, lang en laag rijden en een overstappen staat garant voor een actieve achterhand? Overstappen staat voor niets garant en als een paard overstapt en verder zijn rug niet gebruikt veranderd het niets. Lang en laag? Dan moet je al kunnen spreken van nageeflijkheid. Een paard dat én niet in balans is én niet recht is kan niet correct nageeflijk lopen daar zijn eigen lichaam hem in de weg zit. Hij zal nooit zijn hoofd laten zakken en daarbij zijn lichaam blijven gebruiken.

Balans komt voor nageeflijkheid. En de ts werkt hier hard aan. Dit zijn overigens ook de balangrijkste doelen, die takt, schwung en nageeflijkheid komen wel. Je kijkt veel te veel naar willekeurige feitjes zonder goed naar de foto's te kijken, of de berichten te lezen. Paarden zijn nooit een opsomming van feitjes, ze verschillen en hebben ieder hun tijd nodig.

Amen.

Je zegt dat een paard moet overstappen ( en dat dat goed is?). Het is niet zo moeilijk voor een paard om over te stappen als hij kort van voor loopt. De meeste paarden lopen kort van voor en lang van achteren. Hoe langer de hals hoe meer de achterhand eronder komt, en niet het overstappen van het paard. Ik irriteer mee zo erg aan die opmerking hé, "ja mijn paard stapt wel 2 hoeven over, jah duhhhh niet zo gek als hij zijn voorbenen te lang onder zijn lichaam laat staan".

Een paard mag pas naar beneden als hij recht is, dan krijg je de echte nageeflijkheid.

Sin, ga zo door meid je bent al zo'n eind op weg. En ik heb Mr Zingie gezien onder Jidske en dat was superrrrrr.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:05

Zelf vind ik de methode van de Bodt heel goed, rij zelf ook ongeveer op deze manier!
Ik denk dat je goed bezig bent, het is heus niet gemakkelijk om het allemaal te leren!
Wat me opvalt is dat je nog niet constant bent met je zit, probeer zo veel mogelijk hetzelfde te doen met dezelfde (hand)houding.
Probeer niet teveel in één keer te oefenen, pak één ding en ga dat doen tot je het onder de knie hebt, ga dan verder met het volgende.
Daarbij staat ontspanning voor jou en je paard vooraan.
Het is gemakkelijk commentaar te geven, maar het lijkt me dat als je goed les hebt het heus wel goed komt!
Dus ga lekker door met trainen zoals wij allemaal, haha!

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:19

Sin schreef:
carineken schreef:
wat is hij mooi geworden

je kent hem nog van op Alberdienst?

jep

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:42

Spot schreef:
Sin, ga zo door meid je bent al zo'n eind op weg. En ik heb Mr Zingie gezien onder Jidske en dat was superrrrrr.

Ah echt? :)
Dat moet dan vorig jaar in oktober geweest zijn zeker?

Jidske rijdt geweldig he.. van haar zou ik ook nog veel kunnen leren.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:44

MirandaFuego schreef:
Zelf vind ik de methode van de Bodt heel goed, rij zelf ook ongeveer op deze manier!
Ik denk dat je goed bezig bent, het is heus niet gemakkelijk om het allemaal te leren!
Wat me opvalt is dat je nog niet constant bent met je zit, probeer zo veel mogelijk hetzelfde te doen met dezelfde (hand)houding.
Probeer niet teveel in één keer te oefenen, pak één ding en ga dat doen tot je het onder de knie hebt, ga dan verder met het volgende.
Daarbij staat ontspanning voor jou en je paard vooraan.
Het is gemakkelijk commentaar te geven, maar het lijkt me dat als je goed les hebt het heus wel goed komt!
Dus ga lekker door met trainen zoals wij allemaal, haha!

Dat is misschien wel een goed punt dat je daar aanhaalt, ik probeer namelijk vaak nogal veel tegelijk te oefenen.
Ben altijd bang dat te weinig variatie hem zou gaan vervelen.
Maar vaak wil ik wel teveel ineens ook eenmaal het een beetje beter gaat, 'k moet mezelf echt leren inhouden op dat vlak ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:48

idefix4 schreef:
Ik ken de AdB methode alleen nog van naam en de enthousiaste verhalen erover, dus als ik er naast zit gewoon zeggen! Ik zeg wat ik zie aan de foto's. Voor mijn idee zit je zelf nog wat gespannen in je onderrug. Je valt voor mijn idee ook een beetje naar voren met lichtrijden. Heb je wel eens laten kijken naar je zadel voor jezelf? Foto's vertekenen hè? Op één lijkt het een beetje te klein voor je. Dat kan je balans verstoren. Verder heb je een prachtige Andalusiër en heb je een prima opbouw. Idd zie je de spanning afnemen in de serie. NETJES!

Hier had ik nog niet op geantwoord.. ik denk niet dat mijn zadel te klein is, heb er toch nog nooit commentaar op gehad.
Ik heb het wel al enkele keren laten nakijken of het goed op mijn paard past, maar voor mezelf eigenlijk niet, er kan toch nog een hand achter mijn zitvlak, dus dat zou toch normaal voldoende moeten zijn?

Dank ;)

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:48

wat een super mooi paardjuh, maar rijdt je nou met een halve stijgbeugel? :+

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 19:56

Jaimylover13 schreef:

ja , ik had maar geld voor een halve :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:19

Sin schreef:
Jaimylover13 schreef:

ja , ik had maar geld voor een halve :D

Whahaha, die is grappig! :D :D
Zelf heb ik hele, mijn dochtertje rijdt ook met halve, tja, anders blijf je kopen, die zit nog in de groei.... :P

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:58

Volgens mij zit dat paard echt muurvast. En heeft ie gewoon pijn in zijn lijf! Aan de teugel lopen is echt niet het belangrijkst. Ik zou hem eerst soepel gaan maken. Bijvoorbeeld veel buigingen maken en heup naar binnen buiten en dan eerst naar ontspanning werken en dan pas omhoog werken. Het ziet er namelijk niet echt leuk uit voor dat paard. En zelf recht op zitten, het ziet er uit alsof je in de teugels steunt. Meer met je benen gaan rijden.

Komt vast wel goed, kost gewoon heel veel tijd en geduld!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:45

mirandavb schreef:
Volgens mij zit dat paard echt muurvast. En heeft ie gewoon pijn in zijn lijf! Aan de teugel lopen is echt niet het belangrijkst. Ik zou hem eerst soepel gaan maken. Bijvoorbeeld veel buigingen maken en heup naar binnen buiten en dan eerst naar ontspanning werken en dan pas omhoog werken. Het ziet er namelijk niet echt leuk uit voor dat paard. En zelf recht op zitten, het ziet er uit alsof je in de teugels steunt. Meer met je benen gaan rijden.

Komt vast wel goed, kost gewoon heel veel tijd en geduld!

Aan de teugel lopen is bij de eerste lessen ook absoluut niet de bedoeling.
Bij deze methode is het doel juis recht en ontspanning en als gevolg daarvan krijg je die zo gewenste aan de teugel houding.
En als het paard daar is kun je aa de buigingen gaan werken. Een scheef paard kun je niet buigen dat levert alleen maar meer spanning op en uiteindelijk lichamelijke problemen.

Op de teugels steunen is absoluut not done bij antoine, hij zegt ook dat je zachtjes in de mond moet zijn.