Hoe blijf je in draf goed op je paard zitten? Zonder zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:12

Mijn paard heeft ook een hoge schoft en ik rijd hem regelmatig zonder zadel. Ik doe eerst een (gewone) sjabrak op zijn rug, dan een zacht schuimrubber bontpad met een longersingel erover. Over de longeersingel nog een dun zadelbontje die ik dan weer vastmaak met zo'n elastieken dekensingel (Zodat ik niet direct op de ringen van de longeersingel zit). Je bent even bezig maar het zit fantastisch. (Net zoals de prinses op de erwt, haha) 8-) 8-) 8-)

Cocodox

Re: Hoe blijf je in draf goed op je paard zitten? Zonder zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:18

Hahah, zo hee, ja dat is wel ff werk maar ach, het klinkt wel lekker dus tsja! (Niet die erwt natuurlijk.. hihihi)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:21

niet alleen zelf ontspannen zitten, maar er ook voor zorgen dat je paard/pony ontspannen is en een goed ruggebruik heeft.
een paard dat z'n rug opspant en/of wegdrukt is haast onmogelijk uit te zitten, en zonder zadel al helemaal.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:24

Ah, dat kan het em wel eens zijn ja!
Bedankt voor de tip!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:25

Het ligt ook aan het tempo van je paard. Als je paard heel snel draaft, met korte passen, is het lastiger om te blijven zitten, omdat je dan de neiging hebt je vast te klemmen omdat je evenwicht misschien pleite is. Dus een rustig drafje is bevorderlijker :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:36

Ja, daar had ik ook al last van haha ging ze heel snel draven nou lag er meteen naast... maar met die buitenrit gingen we ook aardig snel en toen bleef ik zitten en mocht ik zelfs crossen zo goed ging het :P

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:33

goed ontspannen benen klemmen maar niet je voet want anders gaat ze / hij alleen maar harder zo lukt het mij met zonder zadel springen *D

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:49

hihi ja dat had laatst ook
ik mocht zonder zadel maar het paard waar ik op zat had nogal een hoge schoft
ik zat in draf echt zo auauauauau
toen ik later naar de wc moest merkte ik het ook :oo

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:04

ik heb laatst ook weer zonder zadel gereden, en ging vrij goed.
je moet jezelf goed ontspannen, en als je paard ook ontspannen loopt, moet het volgens mij vrij stabiel zitten. zorgen dat je paard dus ontspannen, en in een goed tempo loopt,
en ik zou zeggen, veel oefenen zonder beugels,met zadel hobbelt een stuk minder, dus zorgen dat je zonder beugels lekker kan blijven zitten, en dan nog maar eens kijken of het beter gaan zonder zadel.
ik vond het vreselijk op de manege, de hele les zonder beugels, maar het heeft wel wat opgeleverd, want in draf doorzitten, en zonder zadel in draf gaat nu erg goed bij mij (vind ik zelf) en ik "hobbel" niet meer op mn paard. en kan gewoon lekker stabiel zitten.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:07

benen klemmen ga je alleen maar sneller van vallen, en je paard gaan sneller, helemaal ontspannen vangt je lichaam de "schokken" ook een beetje op :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:15

@Jusi:
het zelfde, veel oefenen met ontspannen, dan beweegt je lichtaam meem met de passen van je paard, en "bonk" je ook niet tegen de schoft aan.

net asl altijd dus veel oefenen :P
je merkt het wel als je na een tijdje terug kijkt op hoe het een paar maand geleden ging, op het moment zelf heb je het niet echt door dat het verbeterd, maar als je dan terug kijkt zie je een groot verschil
(spreek uit ervaring :P ik kon vroeger nooit goed doorzitten enzo, en nu wel :)) )