Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:49

12sterre34: goede tip van het laten werken.
Ik liet alles allemaal maar gebeuren, maar dat rijdt uiteindelijk niet doeltreffend.
Toen ik het filmpje terugkeek dacht ik al dat ik dat bij de hoefslag niet goed had aangepakt.
Hoofd koel houden en met benen oplossen inderdaad. En dan stelling naar binnen in plaats van de rare constructie die we nu hadden.
Ik ga er zeker mee aan de gang.

Juangi: ja, ik rij bitloos en oefen nog om mijn handen rustiger te houden.
Wijken is een goed idee. Wat ik ook wel doe in de training is stelling wisselen: stukje naar binnen vragen, dan iets van 5-10m later naar buiten vragen.
Dan moet hij ook de hele tijd luisteren. Of de A-C lijn echt recht rijden, dat kost nog moeite.
Ik vind het lastig om dit vol te houden zonder begeleiding.
In eerste instantie let ik erop dat ik niet scheef zit. Als dat goed gaat dan heb ik zoiets van 'hehe, even genieten hiervan' en lift ik mee.
De reacties in dit topic werken als een opfrisser voor mijn eigen discipline: met alleen rechtzitten ben ik er nog niet.

Saar88: ik wil graag goed rijden, dus ben blij met alle hulp.
Het tempo ga ik vanaf nu "van mij" maken. Andere rijzaken ook natuurlijk, maar deze is iets waar ik aan toe ben en wat ik zo op kan pakken.
Sommige dingen vergen meer lichaamskracht/souplesse en doe ik op het moment dat het ook kan.
Door stelselmatig te forceren heb ik problemen met mijn houding opgelopen, dus daar ben ik nu voorzichtig mee geworden.

Strenger optreden kan ongeacht de fysieke toestand en ga ik doen.
Sandor is braaf als je hem wat te doen geeft. Maar ben ik stil, dan gaat hij vlot dingen verzinnen.
Echt boos worden is misschien niet eens nodig als ik zelf maar bij de les blijf.

Je tips voor het sturen zijn goed bruikbaar, dat kan ik ook in stap al doen: de controle houden.
Ik zie zo al veel punten die ik kan verbeteren en waar ik ook gelijk mee aan de slag kan.

Nog een vraag: toen jouw paard ging rennen, heb je toen lang gegaloppeerd tot je weer controle had?
Ik kan nu in draf net een beetje zitten (lichtrijden) en de galop moeten we nog aan beginnen.
Misschien in verlichte zit dan, dat is beter uit te houden.

kodalover: goede tip van het weg laten kijken van de enge dingen.
Eigenlijk liet ik hem bij het binnenkomen in de proef net de verkeerde kant op wijken, precies wat ik niet bedoelde.
Alles net andersom dus..
Ik heb vandaag dit zo geprobeerd en hij ging nu wel goed opzij :)

Newtotilas: ja, ik hou mijn armen maar maf met die lange teugels.
Op dat moment dacht ik er helemaal niet aan, terwijl het zo logisch lijkt.
Ik ben sowieso nog rommelig met de teugels.
Meestal loopt Sandor richting halsstrekken en ben ik bezig met mijn evenwicht en zit.
Teugels laat ik dan glijden in die situaties, dan blijven mijn armen losjes.
Maar nu was het tegenovergestelde van halsstrekken.
Volgend jaar is het weer wedstrijd en gaan we voor de herkansing :)

Dank je voor het compliment, ben erg blij met Sandor.

garny95 schreef:
ik denk dat je heel goed weet waar je mee bezig bent en welke stappen je te nemen hebt en neem je tijd, komt best goed met jullie :) succes !

We doen ons best en stukje bij beetje bouwen we het op.
Ik doe er liever wat langer over, zodat het op de juiste manier gaat.
Fijn om je reactie te lezen; bedankt voor de support.

ZusJacobs schreef:
Ik wil alleen nog zeggen, dat als je dit vaker van plan was wel andere kleding aan te doen.
Succes met deze mooie! Gaat zeker goed komen :D

Hehe ja, erg donker was het zo. Dit was het meest nette waar ik nog aan kon komen en in paste.
Die stropdas bijvoorbeeld had ik enkele decennia terug nog van de ponyclub gekregen met zo een stiekje dat je niet hoeft te knopen :)
We zullen zien waar de toekomst ons brengt!

Anoniem

Re: Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:54

Jeetje, wat heb jij lange teugels op de eerste foto's! :oo
Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar mag ik vragen waarom je bitloos rijdt?
Het ziet er niet zo plezierig uit, zowel voor jezelf als voor de pony.

Wel superleuk dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken!
Dat bewijst toch maar weer dat je lef hebt. :)

Ik heb het topic nog niet helemaal doorgelezen, dus sorry als je mijn vragen al hebt beantwoord.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:03

Azmodania schreef:
Saar88: ik wil graag goed rijden, dus ben blij met alle hulp.
Het tempo ga ik vanaf nu "van mij" maken. Andere rijzaken ook natuurlijk, maar deze is iets waar ik aan toe ben en wat ik zo op kan pakken.
Sommige dingen vergen meer lichaamskracht/souplesse en doe ik op het moment dat het ook kan.
Door stelselmatig te forceren heb ik problemen met mijn houding opgelopen, dus daar ben ik nu voorzichtig mee geworden.

Strenger optreden kan ongeacht de fysieke toestand en ga ik doen.
Sandor is braaf als je hem wat te doen geeft. Maar ben ik stil, dan gaat hij vlot dingen verzinnen.
Echt boos worden is misschien niet eens nodig als ik zelf maar bij de les blijf.

Je tips voor het sturen zijn goed bruikbaar, dat kan ik ook in stap al doen: de controle houden.
Ik zie zo al veel punten die ik kan verbeteren en waar ik ook gelijk mee aan de slag kan.

Nog een vraag: toen jouw paard ging rennen, heb je toen lang gegaloppeerd tot je weer controle had?
Ik kan nu in draf net een beetje zitten (lichtrijden) en de galop moeten we nog aan beginnen.
Misschien in verlichte zit dan, dat is beter uit te houden.

Fijn dat je er iets mee kunt! Ik heb zelf rugklachten, dus kan me voorstellen hoe lastig het is als je lichaam je tegen werkt. Misschien zijn zitlessen iets voor je? Hier is een topic met een aantal adressen: [RT-P] Zitlessen
Bij een goede instructeur hierin, zal er rekening worden gehouden met je beperkingen, wat uiteindelijk je houding, je conditie en je paard ten goede komt. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee vanwege studie in het buitenland, maar zodra ik weer terug ben ga ik dit zeker doen!

De eerste keer dat ik goed doorpakte heb ik wel een tijdje gegaloppeerd. Hij schoot ervandoor, richting hek met de intentie daar te stoppen. Ik heb meteen been gegeven, en hem een flinke tijd laten galopperen. Ik hoefde dit hooguit een keer of drie te herhalen voordat meneer doorhad dat hij wel heel hard aan het werk moest als hij ervandoor ging.
Je kunt dit ook in draf doen, maar dat lijkt me wel iets minder comfortabel zitten ;). Ik zou inderdaad voor de verlichte zit gaan. Misschien kan je anders iemand anders vragen om hem een keer hard aan het werk te zetten op deze manier? Je instructrice/instructeur bijvoorbeeld? Dan zou diegene hem even op zijn nummer kunnen zetten, hem iets moe kunnen rijden. Daarna zou jij erop kunnen. Waarschijnlijk probeert hij het dan nog een keer, maar minder fel, waardoor jij misschien beter kunt reageren en het makkelijker vol kunt houden, omdat hij toch al moe is. Ik weet niet of dit iets is hoor, maar je zou het kunnen proberen :). Op deze manier komt de regie weer in jouw handen, en geef je aan dat er niet met je te spotten valt!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:10

Hallo TS,
Hèhè, je laat zien hoe het rijden is gegaan, zonder de beste foto's eruit te halen, en boos te worden als je kritiek krijgt. Wat goed van je dat je je vragen zo open op Bokt stelt, en ik vind het heel fijn om te lezen hoe iedereen op je reageert! En dat je de tips ook serieus neemt.
Nou je hebt al heel veel adviezen gekregen. Wil je nog even het volgende mee geven:
Als je paard van de hoefslag af komt, zie ik dat je met je teugel hem probeert terug te sturen. Je paard draait dan wel met zijn hoofd richting de hoefslag, maar hij valt over zijn schouder weg, richting de binnenkant van de bak. Denk dat je even moet proberen de knop bij jezelf om te zetten (is wel even lastig). De truc is juist dat je hem óf recht houdt en hem met de binnenbeen naar de hoefslag duwt, óf je moet binnenstelling nemen en hem naar de hoefslag toe drijven. Groot voordeel is ook dat je paard dan niet naar het spannende ding kan kijken. Je paard met zo'n grote schouderbeweging proberen terug te sturen werkt niet.

Verder nog een tip voor je armen/handen. Je paard nodigt je uit tot een duw/trekpartijtje. Volgende keer dat je gaat rijden je teugels echt korter nemen en flink van achteren erbij drijven (dit klinkt makkelijk, maar da's echt veel oefenen). Jij neemt de teugels op een bepaalde lengte en je laat je handen staan. Trekt hij eraan: je hand tegenhouden, niet van de plek af laten trekken. Dít is de ruimte die jij hem geeft, en daar heeft hij het maar mee te doen. Vanuit de vast positie van je handen, kan je gaan werken aan het voor losser laten. Je moet je handen dan eigenlijk zien als een soort bijzetteugel. En als ie gaat trekken: been eraan. Het signaal naar je paard is dan: doorwerken en doorlopen, niet klieren.

Ik weet niet of je paard voor de volgende oefening geschikt is, maar ik denk dat het het proberen waard is:
Je gaat op bekend terrein, bv de rijbak waar je normaal in rijdt, alleen maar op je zit rijden. Teugels helemaal slap laten hangen. Beginnen in stap, en je paard de baan door sturen. Bedenk maar de meest gekke figuren, kort op elkaar. Je gewicht kan je ook een beetje helpen bij het sturen en je beenhulpen natuurlijk. Je zal waarschijnlijk de eerste 5 minuten wat "aan het klooien" zijn voor je gevoel, maar (mijn ervaring) daarna gaat het paard met je meedenken. Als dit beter gaat, ga je aandraven. Bv drie passen rechtuit, kleine volte inzetten, na een paar passen de andere kant op, rijden naar de hoefslag, vlak voor de hoefslag afwenden etc etc. Voordeel van deze oefening is dat het paard echt op zijn eigen benen moet lopen, zonder dat hij van jouw teugelhulpen gebruik/misbruik kan maken. Voordeel voor jou is dat je veel beter voelt wat je doet of moet doen, om je paard zonder teugels aan het lopen te krijgen.

Nou.... lang verhaal geworden! Hoop dat je er wat aan hebt.
Wens je heel veel plezier toe met rijden, en hop hop naar de volgende wedstrijd!
Groetjes!

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:14

Beetje schoudervoor rijden met binnenkomen en je handen proberen laag te houden.
Je moet hem proberen opgesloten te hebben voor je de ak in gaat.

unicorn_kiss

Re: Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:51

Ik denk dat als je je benen wat bewuster gaat gebruiken als hulpen, je al een héél eind komt. Knap paard en veel succes ermee nog.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:53

KoudbloedKim schreef:
Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar mag ik vragen waarom je bitloos rijdt?

Ik heb een blessure aan mijn schouder gehad en daarom een tijdlang geen teugelhulpen gegeven.
Dan reed ik met waslijnen rond (zie profiel en vorige HAW topic: [RT-HAW] Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten).
Daar staat ook meer achtergrond informatie in dat topic.

Saar88:
Je tips zijn erg bruikbaar!
Ik heb vandaag lekker doorgereden, en ook volgehouden tot hij daar liep waar ik hem wilde hebben.
Ben wel moe nu, maar volgens mij vond Sandor dit eigenlijk wel fijn.
Hij loopt makkelijker recht en keek minder om zich heen.

Zitles :j
Ik heb begeleiding met het rijden, maar we doen bijvoorbeeld ook trampoline en oefeningen op een grote zitbal.
Op zo'n bal kun je net als op je paard lichtrijden en alles.
Dan voel je heel precies wat er niet goed gaat en hoe je dan kan corrigeren.
Dat oefen ik nu thuis en dankzij die oefeningen heb ik het aangedurfd de wedstrijd mee te rijden.
Eerst zat ik niet goed en dat deed zeer en vermoeide nogal.
Na al het oefenen gaat het nu beter en kan ik al wat langer draven.

Bedankt voor de tips wat betreft het rennen.
Ik ga eerst proberen hem met zijn aandacht bij mij te houden.
Hopelijk hoeft die uitraas-sessie dan niet, maar mocht het nodig zijn dan is het handig om alvast over nagedacht te hebben.
Dat van die verlichte zit bijvoorbeeld.
Oh en ik kan dan met stemhulpen hem door laten lopen, bedenk ik net.
Dat kent hij van het longeren en werkt fijn. En kost mij weinig energie :)

Gooya schreef:
Wil je nog even het volgende mee geven:

Binnenbeen en binnenstelling: dit had ik bij het binnenkomen in de proef precies verkeerd om.
Was een reflex denk ik, heb er op dat moment niet bij stilgestaan :o
Vandaag was er een beetje onrust bij de bak, maar was fijne kans om te oefenen.
Ik liet hem nu andersom wijken, met zijn neus van het enge weg en met mijn binnenbeen dreef ik zijn lijf naar het enge toe.
Dat ook samen met tempo vlot houden en hij lette zowaar op mij en niet meer op het grote gevaar.

Sommige tips voor het trekken zijn moeilijk op te volgen voor me.
Ik heb in de ene arm een stuk minder kracht dan in de andere.

Gooya schreef:
En als ie gaat trekken: been eraan. Het signaal naar je paard is dan: doorwerken en doorlopen, niet klieren.

Dit lukt wel, als ik me er maar op focus.
Wat me hierbij ook helpt is dat ik nu een stukje proef in mijn hoofd hou en ik perse die lijn wil rijden.
En dan met been en stem aan het werk houden. Als hij maar loopt dan stopt het trekken weer.

op de zit rijden: hier wil ik naar toe werken.
Sandor is gevoelig en kan heel fijn reageren als ik zijn aandacht heb.
Ik hoop dat we straks met een licht teugelcontact, en dan zittend op de manier die je schrijft, kunnen rijden.
Zal je oefening zeker gaan proberen op een rustige dag.

Lang verhaal is niet erg, het zijn nuttige tips. Bedankt voor de moeite :)

npoot: schoudervoor is een goeie.
Die ga ik in de les voorstellen om te leren, dat ik het wel juist doe.