Sterke Fjord, ontloopt hulpen door te gaan rennen, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:30

Xxfjordz schreef:
Dat les nemen verstandig is om dit probleem op te lossen dat klopt maar, de maneges zijn te ver om lopend te doen en ik beschik helaas niet over een trailer.. Nu kan je natuurlijk altijd les aan huis nemen maar hier zitten ook hogere kosten aan verbonden. Op dit moment zit dat er even niet in dus vandaar dat ik het probeer alles zelf zo goed mogelijk op te lossen. Wel heb ik regelmatig een lief stalmaatje dat mij is even een les geeft. (ze is geen opgeleide instructrice maar heeft het jaren uit passie gedaan ;))
Dus helaas kan ik daar nu even niet zoveel mee maar, ik ben wel van plan in de toekomst les te volgen.

Als je kijkt wat manegelessen kosten, zou je best kunnen overwegen om daarvoor in de plaats 1 x per maaand een prive-les te nemen.
Persoonlijk vind ik de lessen van de meeste maneges zonde van je geld, wanneer je eenmaal redelijk netjes kan blijven zitten in alle gangen. Meiden die hier van de manege komen, moeten allemaal nog leren sturen ("met de buitenteugel" dus)
(zeg niet dat ze er veel aan kunnen doen, want om je brood te kunnen verdienen dmv een manege is niet echt makkelijk)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:01

Indd wat hierboven is gezegd. Dingen als lanzamer lichtrijden,kleinere voltes rijden,overgangen etc. Beste tip die ik heb komt uit eigen ervaring en dat is niet blijven 'trekken'geen aanhoudende druk. Dan gaan ze alleen maar harder en schiet je dus niks mee op ;)

Je moet ook even uitvinden waar die van jou het beste op reageert. Bijv. zachte hand,met harde hand,flink aan het werk op de volte of juist veel overgangen.

Mijn haflinger moet je rijden met harde hand en veel overgangen. Met zachte hand negeert ze je en door haar harde mond is ze ook niet snel onder de indruk. Als ik precies zou uitleggen hoe ik haar rijd zou ik waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen. :')

ben eigenwijs en ga het lekker toch vertellen. Ik begin met lang en laag instappen en steeds opnieuw laten kijken naar de omgeving. Zelfs als het steeds dezelfde bak is kan het voor hete paarden behoorlijk 'opwindend zijn' om ergens anders te lopen als samen met vriendjes. En dan in drafje begin ik met poging tot tempocontrole. Ik maak de ophouding steeds wat harder naarmate ze niet luistert, en als ze na 4 ophoudingen nog steeds geen kik geeft kan ze van mij een een rukje verwachten. :Y) Ondertussen tempowisselingen blijven rijden om haar aan het been te houden en oplettend aan je hulpen.

Bailey vind zo'n rukje niet prettig en legt zich na verloop van tijd meestal neer bij het feit dat ík het tempo beslis.

Het klinkt allemaal best hard maar ik heb 3 jaar lang met haar lopen aanmodderen en alles geprobeerd, om er toen achter te komen dat je bij haar tijdens het rijden streng en consuquent moet zijn. Anders neemt ze een loopje met me. Na een dagje vrij is het meestal de eerste dag/2 dagen dit gevecht. De derde dag heeft ze geen zin meer in dat gevecht en accepteerd ze mijn hulpen en kunnen we heerlijk met zachtere hand rijden :)

Mano88

Re: Sterke Fjord, ontloopt hulpen door te gaan rennen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:09

Fjorden zijn eigenwijze dieren, en ontzéttend slim (ik heb nog geen fjord ontdekt die géén enorme truukendoos heeft!).

Je moet ten alle tijden consequent zijn, ho is ho, en naar voren is naar voren.

Je hebt een jaar gelest, maar omdat dat niet 'werkte' ben je daarmee gestopt. Heb je wel eens overwogen dat het niet werkte door de instructie die je had? Je moet iemand hebben die begrip heeft voor het ras, maar die ook het geduld heeft (en het inzicht) om verschillende dingen uit te proberen.

Ik ben met mijn vorige instructrice een heel eind gekomen, toen -door verhuizing- moeten wisselen van instructie, en nu merk ik dat ik weer vooruit ga in dingen wat me met mijn 1e instructrice niet lukte :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:19

Loesje88 schreef:
Fjorden zijn eigenwijze dieren, en ontzéttend slim (ik heb nog geen fjord ontdekt die géén enorme truukendoos heeft!).

Is dat slim, of willen ze gewoon niet werken? :=

Mano88

Re: Sterke Fjord, ontloopt hulpen door te gaan rennen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:59

Bij mijn fjord heeft dat niets te maken met niet willen werken, maar met grapjes maken :) Maar dat is niet alleen onder het zadel, maar altijd, met alles.
Maargoed, dat is ietwat offtopic :=

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:04

misschien vind je pony er niks aan?
je kan ook bijvoorbeeld dingetjes die je pony leuk vind in het rijden doen.
misschien houd je pony wel heel erg van springen en ga je dressuur doen voor en na de hindernis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:00

Loesje88 schreef:
Bij mijn fjord heeft dat niets te maken met niet willen werken, maar met grapjes maken :) Maar dat is niet alleen onder het zadel, maar altijd, met alles.
Maargoed, dat is ietwat offtopic :=

Ik heb 2 shetjes en vallen ook onder die karakter-eigenschap. Ze gebruiken die "grapjes" alleen om er zelf beter van te worden. Zo gek is het "niet willen werken" niet hoor ;)
(btw die lopen niet onder het zadel)