rijden met 2 zweepjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:59

Het lijtk me ook niet erg handig, daarnaast ben ik sowieso geen zweep-liefhebber!
:+

xMelissaa

Re: rijden met 2 zweepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:03

op de stal waar mijn vriendin staat doet iemand dat
en dan nog flinke tikken er mee geven ook
het ziet er niet echt fijn uit indd

en ook al helemaal niet handig!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:05

Anya schreef:
Eens, maar goed, het kan een (tijdelijk) hulpmiddel zijn en het wordt hier wel heel snel afgedaan als "kan niet". Hangt van de ruiter en het paard af.
Ja oké, daar heb je gelijk in. :)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:24

Mijn baas reed heeel vaak met 2 zwepen ,,
het werkt idd goed om het paard snel te corrigeren.
Je moet alleen wel goed tikjes kunnen gefen met een stille hand.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:33

Waarom niet zonder zweep en je paard eens een hele duidelijke beenhulp geven om hem "wakker" te maken?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:41

SaskiaKa schreef:
Waarom niet zonder zweep en je paard eens een hele duidelijke beenhulp geven om hem "wakker" te maken?

Omdat het zweepje hier niet gebruikt wordt om voorwaarts te krijgen maar om te begrenzen als je paard dat niet op je kuit doet. Je kan het zweepje dan ook gebruiken op de schouder. Ik gebruik hem dus in een eerder stadium tijdens de opleiding. Hij moet het allemaal nog leren begrijpen, dus dan leg ik mijn zweepje tegen hem aan, ipv dat ik hem een schop verkoop!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:43

Op mijn vorige stage adres deden ze het met de jonge paarden, om ze beter te kunnen sturen :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:46

Bij ons op stal rijdt iemand ook met 2 zwepen. Zij volgt ook een methode waarbij zij het handig vindt. Ik vind het bij jonge paarden soms handig om te kunnen corrigeren. Je kunt het altijd proberen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:48

Gewoon doen, is al zo'n oud hulpmiddel.
Maar net zoals met alle andere hulpmiddelen kan je er ook verkeerd mee te werk gaan, dus doen als je idd een stille hand hebt. Maar om je vraag te beantwoorden, het is echt helemaal niet raar alleen maar handig.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:12

Ik zou het zelf ook niet doen.
Het lijkt me niet handig om de teugels en ook nog die 2 zweepjes in je handen te moeten houden.

Probeer het anders gewoon is uit..

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:35

Gewoon proberen maar er zijn ook mensen die met sporen en zweep rijden, dus waarom zouden 2 zweepjes niet kunnen?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:54

Fijn, zoveel reacties.
Ik ben er nog niet over uitgedacht en zal het ook nog eens met mijn instructeur bespreken.
Dank jullie wel.

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:22

Zou het gewoon proberen! Misschien is het wel DE oplossing voor jou en je paard. Vind je beredenering logisch. Als het jou in tegenstelling tot andere hier wel lukt heb je een prima manier om mee te werken. Mocht het niet werken kan je altijd nog kijken naar een andere oplossing maar niet geschoten is altijd mis toch?

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:26

Lijkt me niet handig rijden, maar is misschien eventjes wennen.

Als het nog een stukje van het beleren is zal ik het niet doen, dan maar wat minder van hand verwisselen zal ik je aanraden. want als je dan alles met 2 zwepen op gaat lossen kan het zijn dat je er niet meer vanaf komt! maar is natuurlijk hoe iedereen zelf denkt ;). heb het ook ooit 1x geprobeert, meer uit het feit van een lolletje, maar von het 2x niks!

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:47

Gewoon proberen hoor. Zal wel even wennen zijn.. Maar proberen kan nooit kwaad toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:54

Ik heb het een tijdje gedaan. Geen probleem onhandig is het ook niet. Het went van zelf. En nu ben ik heel handig met zwepen. Kan zowel links mijn zweep houden als rechts. En dat kon ik hier voor niet.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:20

Kan een heel handige oplossing zijn om een probleem op te lossen! Maar niet eeuwig blijven doen.
Het is echt niet zo vreemd als sommige hier suggereren, als het bij jouw werk waarom dan niet doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:35

Ik denk dat je de oplossing ook in jullie balans samen kan zoeken. Je paard vind buigen moeilijk en valt dan door je binnenbeen. Tevens laat het je in een gat zitten. Ga je hierin mee door ook in het gat te gaan zitten zal geen enkel zweepje je aan buiging kunnen helpen, alleen valt je paard misschien niet meer naar binnen. Stel dat het gat zit bij het binnenvoorbeen en je zit daarop, kan je paard binnenvoor een stuk minder vrij bewegen en dus ook binnen achter, daarbij zit je zowiezo op de voorhand dan. Als je je gewicht naar buiten achter kan brengen alsof je bekken een zak water is en je het water naar buiten achter laat lopen ipv het gat in, komt er ruimte voor het binnenvoorbeen en omdat je minder op de voorhand zit, ook meer ruimte om van achter onder te treden. Snap je wat ik bedoel?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:41

Ik had precies hetzelfde probleem.
Rijd nu een weekje met sporen en het gaat echt véél beter met buigen. om haar in het begin wakker te rijden begruik in tijdens het inrijden zweepje en dan geen sporen als ze lekker wakker is gooi ik me zweepjes weg een buigt ze heerlijk om mijn binnenbeen. (zonder dat je haar echt een keer moet prikken etc.)
Ik heb nu 1,5 cm spoortjes ;)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 08:18

Ja Lailapri, ik snap je. Ik ben er ook druk mee bezig. Heb een heel goede instructeur (die er trouwens niet tegen was om 2 zweepjes te gebruiken).

Ik heb de sporen weg gedaan. Ik prikte er ongemerkt teveel mee. Moet zeggen dat het nu veel beter gaat. Ik ben de laatste week heel veel bezig geweest met hem voor het been maken mbv het zweepje (tikje maar, hoor).
Hij leert ontzettend snel, dus ik ben nu erg tevreden met de vooruitgang. In een paar lessen was hij goed voor de linkerkant. Nu ben ik met de rechterkant bezig. Is misschien niet goed om het om en om te doen(?), maar voor ons werkt het.

Hartelijk bedankt voor de reacties.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:46

Wat is niet goed, jullie moeten het doen. Succes

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:35

Elk paard reageert anders dus ik zou et gewoon proberen!

x

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:46

Niet doen !
sommige paarden raken daar van in paniek ! soms al bij 1 zweep en dan durft je paard niks meer !
ik zou het echt nooit doen :=