Hoe weet je of een paard over de rug loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Hoe weet je of een paard over de rug loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:02

mischien dat ze een foto kan plaatsen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:05

Als voorbeeld draf, zo stijf als een plank of met swung aanvoelen? Modie doet u in stap ook schwung ervaren?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:09

Toeki2, klinkt heel erg bekend :D , maar voor ontspanning is aanspanning nodig. De abs moeten aanspannen, de rug gaat enigzins omhoog, maar voor een echt losgelaten beeld moet alles swingen, de lendenen dalen en stijgen, de heupen bewegen. Dit is niet alleen te behalen uit aangespannen buikspieren, dan zou de bovenlijn heel strak eruitzien. Ik zie het als deining. Deining waarop we mee mogen liften ;)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:11

Naar mijn idee heb je 3 standen van de rug, of in ieder geval heeft mijn paard die.

1. 'alarm, daar zit een monster achter die struik'
Rug verstrakt, neus in de wind, aandacht niet bij mij.

2. 'pomtiedomtiedom'
Rug ontspannen, paard ontspannen, aandacht half bij mij, half in slaap.

3. 'goed over de rug lopend'
Meer spanning dan bij 2 in het paard, krachtiger.
Wat je ook voelt als hij wil gaan bokken, maar dan op een dienstbare wijze.
Aandacht is volledig bij mij, afwachtend waar ik die energie heen wil hebben.

Het is natuurlijk niet allemaal zwart en wit, en zijn zeker gradaties hiertussen mogelijk.
Voor mijn gevoel komt de schwung (deinen+afdruk) erbij als je tussen 2 en 3 inzit.

Dan nog kan je wel schwung hebben, maar niet de volledige overgave en aangeboden kracht.
Dus alleen schwung definieert het goed over de rug lopen niet.

Gedurende de afgelopen maanden heb ik een paar minuten in totaal van 3 mogen genieten.
Helaas geen plaatje van zo'n moment.
Mijn teugelvoering was toen dramatisch (rij met sidepull), dus wellicht heb ik de verkeerde indruk gehad.
Of het zou mogelijk kunnen zijn dat dit allemaal ook zonder kan..

Ik heb wel een plaatje van stand 2: http://www.xs4all.nl/~chali/PICTURES/paard/Sandor041.JPG

2 lijkt me de voorwaarde om vanuit hier in stapjes naar 3 te werken.
Voorlopig ben ik nog druk doende om mijn teugelvoering en zit op orde te krijgen en zal nog in stand 2 werken.

Wat er mijn inziens op de foto moet veranderen om 3 te tonen:
ruiter teugelcontact soepel
ruiter bovenlijf recht
paard achterhand actiever
paard met schwung
paard met aandacht bij ruiter

Dat uit zich dan in dat de achterbenen meer onder het paard komen dan nu erachteraan.
Paard bekken verandert, dat die meer gaat zitten.
Hele plaatje wordt korter en hoger en meer een bol/hoepel.
Voorhand lichter (weet niet of je dat op een foto kan zien?).

Ben wel benieuwd of mijn idee van stand 3 klopt en overeenkomt met het goed over de rug lopen.
En ook nieuwsgierig naar mensen die dit bevestigd hebben en wellicht een foto hiervan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:55

Nee, in de stap heeft een paard geen schwung, of althans minimaal.

Het enige wat ik merk in de stap, als die ontspannen is ;) is een soort deining.
Beetje moeilijk uit te leggen, dat gevoel.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 06-06-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:06

heey

hij gaat zichzelf helemaal dragen hij gebruikt zijn achterhand goed en zijn rug tilt hij op en dus jou maar dit is zeer moeilijk voor een paard hij heeft zijn eigen lijf ik gok 600-700 kilo en dan nog het gewicht van jou erbij. Mensen zeggen altijd wel moet over de rug lopen maar dit is zo moeilijk. Je paard in de krul trekken helpt niks hier wordt je paard alleen maar scheef van en zagen is ook erg slecht voor een paard en dan drukt hij zijn rug juist weg je moet hem ontspannen hebben een strest paard kan nooit over de rug lopen dus trappen in de buik, trekken aan de teugel, boos worden helpt helemaal niks je paard wordt er alleen slechter van.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:59

Bedankt voor de antwoorden allemaal. :) Ik begrijp het nu al een beetje meer maar ik kan hieruit opmaken dat het erg ingewikkeld is? Mijn instructrice zegt soms tegen mij dat ik mijn pony over de rug moet laten lopen en dat ik vanuit daar verder kan werken aan oefeningen etc. maar blijkbaar is het heel moeilijk om een paard/pony zo te laten lopen?

@ nanette1: gelukkig trek ik ook niet in de mond van mijn pony en ik schop ook niet, morgen heb ik weer les dus ik zal ook nog even mijn instructrice vragen over dit onderwerp

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:35

Het enige wat u verkeerd begrepen heeft is dat u het het uit zijn verband haalt, in het eerste deel wat ook op deze pagina door de Heer Treffers herhaald word verwijst hij naar de aanleuning, en wat u leest is een gedeelte uit een beschrijving die begint op pagina 214.
Helaas kunt u naar mijn mening hem niet helemaal volgen aangezien u niets met teugel hulpen heeft, en wat de Heer Treffers eerder duidelijk beschrijf, nl de verbinding met de paarden mond en dat men met de teugelhulpen weldegelijk het Tempo regelt, en Tempi.
Dus leest u het nog eens geheel door, dan komt u vanzelf op wat ik al eerder schreef, de handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen.
Dat eerst de kaak en de nek losmaken, dus onafhankelijk van de achterhand verfoeid mijnheer Treffers, dus de methode Baucher.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 06-06-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd uit de reactie.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:10

Professor schreef:
de handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen.
Dat eerst de kaak en de nek losmaken, dus onafhankelijk van de achterhand verfoeid mijnheer Treffers, dus de methode Baucher.

Der hand steht still, und bewegt immer
Laatst bijgewerkt door Revanches op 06-06-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd uit de reactie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:17

Klopt mijnheer moll:
Die Händen sind still aber eigentlich immer in Bewegung.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:21

Sabine_Duco schreef:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. :) Ik begrijp het nu al een beetje meer maar ik kan hieruit opmaken dat het erg ingewikkeld is? Mijn instructrice zegt soms tegen mij dat ik mijn pony over de rug moet laten lopen en dat ik vanuit daar verder kan werken aan oefeningen etc. maar blijkbaar is het heel moeilijk om een paard/pony zo te laten lopen?

@ nanette1: gelukkig trek ik ook niet in de mond van mijn pony en ik schop ook niet, morgen heb ik weer les dus ik zal ook nog even mijn instructrice vragen over dit onderwerp

Ja als je je paard over je rug hebt lopen kun je verder met de oefeningen. Maar het is inderdaad erg moeilijk voor een paard een paard van een jaar of 2 die weet niet eens dat hij achterbenen heeft en een staart heeft :+ sommigen schrikken daarom ook zo erg als ze voor het eerst over balkjes moeten gaan dan komen ze erachter dat ze meer hebben dan alleen voorbenen en een hals en een hoofd:D en dan moet jij ze vertellen dat ze die achterbenen eronder moeten gaan zetten waarvan hij een jaar terug niet eens wist dat hij deze had een spiegel is het zelfde verhaal....zet ze een spiegel voor en ze weten bij god niet wie dat is die ze zien := dus om zo'n dier uit te leggen hou je achterbenen er eens bij til je eigen nek op begrijpt een paard niet zomaar

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:27

Professor schreef:
Klopt mijnheer moll:
Die Händen sind still aber eigentlich immer in Bewegung.

graag NL :P
misschien dat iemand een filmpje heeft, foto is nietzeggend en moment opname..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:48

De handen zijn stil maar eigenlijk altijd in beweging.
Het was een citaat voor mijnheer Moll, van dhr Reitmeister Egon von Neindorff.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:59

nanette1 schreef:
Sabine_Duco schreef:

Ja als je je paard over je rug hebt lopen kun je verder met de oefeningen. Maar het is inderdaad erg moeilijk voor een paard een paard van een jaar of 2 die weet niet eens dat hij achterbenen heeft en een staart heeft :+ sommigen schrikken daarom ook zo erg als ze voor het eerst over balkjes moeten gaan dan komen ze erachter dat ze meer hebben dan alleen voorbenen en een hals en een hoofd:D en dan moet jij ze vertellen dat ze die achterbenen eronder moeten gaan zetten waarvan hij een jaar terug niet eens wist dat hij deze had een spiegel is het zelfde verhaal....zet ze een spiegel voor en ze weten bij god niet wie dat is die ze zien := dus om zo'n dier uit te leggen hou je achterbenen er eens bij til je eigen nek op begrijpt een paard niet zomaar

inderdaad, vroeger hadden we een paard die door de spiegel heen sprong en de andere kant er weer uitkwam..
sindsdien gooien wij nooit meer een paard los bij een spiegel..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:44

De verwerking van been naar hand :+ , gaat dus via de achterhand via de rug (buik) naar de hand :D . En wat voel je in de hand?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:15

setteke schreef:
De verwerking van been naar hand :+ , gaat dus via de achterhand via de rug (buik) naar de hand :D . En wat voel je in de hand?

Lichtheid en ontspanning ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:27

Mee eens, wat voel je en zie je als een paard goed over de rug gaat?
Nogmaals is dat volgens mij niet te zien op een foto/plaatje, het is te zien via de werkelijke bewegingsafloop of te voelen als ruiter. De deining en lossigheid voel je onder je kont, de aangename verbinding (want die is nodig) via de hand. Ik geloof niet in alleen bolling van de rug, want ook een paard in oprichting kan over de rug gaan. Bolling en oprichting gaan mi niet zo goed samen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 06:17

Dat een paard over zijn rug loopt, dat kan niet, het paard laat zijn rug los, is mijn inziens beter geformuleerd.
Het paard loopt op zijn benen. :D
En wanneer het paard zijn rug geeft, weer een andere variatie, dan kan je met je kont in het zadel blijven zitten, vooral in de draf zonder veel moeite. Je kunt elk achterbeen onder je voelen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:04

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om niet over te gaan op persoonlijke aanvallen, of meningen te provoceren.
Graag respectvol en vriendelijk op elkaar reageren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:18

[RT-D] Balans voor beweging..
Nelly Abbenes legt uit hoe je dat kunt trainen: "Soepele buiging kun je bereiken door werk aan de hand waarin je hem leert inbuigen en zijn kaak en hals loslaten.
Het paard leert in de eerste plaats op lichte aanvraag van de ruiter zijn kaak los te laten, hiermee maak je de weg vrij voor een zachte, duidelijke communicatie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:22

Je kan ook op een rug van een paard goed uitzitten, zonder dat deze over de rug gaat. Benen, deze gebruikt ieder paard, wat vooruit gaat. Maar welk gevoel geeft een goed over de rug gaand paard? En welk beeld?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:45

Eerste plaats is heet het paard geeft zijn rug, dus ontspant die zodat men zitten kan.
Denk dat deze uitdruk over de rug gaan, een verbastering is wat de springruiters noemen hij springt over zijn rug, en zo zijn er nog tientallen verbasteringen.
Daarom voor de duidelijkheid het paard laat zich los (dus de rug ook) en de ruiter komt tot zitten.
Vraag aan Setteke, hoe kan u op een paard zitten wat zijn rug niet geeft, daarmee bedoel ik doorzitten zonder klapperende onderbenen?
Kent men hier ook Ruckengänger en Schenkelgänger?
Laatst bijgewerkt door Professor op 07-06-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elinek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:48

het is belangrijk dat je je paard niet te veel in de mond zit.
gewoon contact houden en met je been er achteraan rijden. hij moet de mond op gaan zoeken.
dan gaat die lekker onspannen lopen en ook over de rug lopen.
met longeren kun je het wel goed zien moet je hem bijzetten dat die met de neus over de grond loopt. je ziet de spieren dansen in de rug. dan is die ontspannen en gaat die over de rug lopen!

je kunt het voelen doordat je in de galop in het zadel kunt blijven zitten ( bij de meeste paarden) en niet uit het zadel wordt gestuiterd. je hebt een veer onder je rug i.p.v een plank! de veer buigt mee!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:41

Ach ja, Prof, hier heet het toch echt, dat een paard over de rug gaat en dan heb ik het niet over de springsport :D .
Er zijn paarden met redelijke vlakke gangen, die hun rug heel stabiel houden, waarop je rustig door kan zitten, zonder klapperende benen. Deze hoeven niet "over de rug te gaan".

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:44

Ben benieuwd of de western ruiters het met u eens zijn setteke, die zijn wel bekend met vlakke gangen en nee modie niet slenteren.