Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:Omdat het toch om oefeningen gaat voor de topicstarter, is het ook niet zo van belang of je travers of renvers met of zonder stelling rijdt, maar of het haar helpt. Ik denk van wel.
Echter nu je me ernaar vraagt, denkt ik dat er in beide oefeningen een algehele buiging gevraagd wordt, gelijkmatig verdeeld over het lichaam v.h. paard, dat betekend ook stelling. Dat wat de theorie betreft.
Mijn paard is extreem kort (in hals en rug); indien ik een dergelijke oefening wil uitvoeren, ontkom ik niet aan stelling. Ik hou niet zo van 'boekenwijsheid' waarin het 'gelijk' of de 'waarheid' slechts bepaald wordt of het ergens geschreven staat. Zo kan ik mij zeker een paard voorstellen dat een mooie travers of renvers laat zien en om de benodigde afstelling van de wand te verkrijgen, geen stelling meer nodig heeft.
Veel te veel discussies worden hier te rigide gevoerd: Het ene zou alleen zus uitgevoerd kunnen worden; valse knik zou door altijd...... (vul zelf maar in ) ontstaan; etc; etc. Vaak ingegeven daar een eenzijdige boekenwijsheid en als het 'daar' in staat dan is dat zo, punt uit; befehl ist befehl. Fijn voor hem die zich daarbij goed voelen. Voor mij is het opener, ik stel mij meer vragen. Ik durf best "nee" te zeggen, tegen het FEI, als het iets voorstaat dat niet overeenkomt met mijn mening. Deze instelling heeft nog lang niet de status verworven de enige maatstaf te zijn op het gebied van rijkunst; Hun 'befehl' heeft slecht zoveel waarde als dat het niet tegen mijn fundamentele waarden ingaat.
De uitleg van onze 'learned vriend' leg ik dan ook als benevens de kwestie naast me neer; niet onjuist, maar niet terzake doende
Ik betwist dus ook niet dat jij terecht 7ens kreeg voor uw uitvoering van de travers, maar, zonder U te willen krenken, zou het niet kunnen dat er ook nog andere uitvoeringen een voldoende verdienen?
Ik heb de topicstarter zien rijden; ik ben ervan overtuigd dat zij met de toepassing van mij tips uit de voeten kan.
Moll schreef:vind dat er over de traver en ranver iets te luchtig word gedacht, met of zonder stelling, want ook al verzameld het dier door deze oefening meer, is de doel van de oefening nog niet daar want veel al zal het dier sterk worden en licht verzet tonen als deze oefening niet correct is aan geleerd.
setteke schreef:Buiging kan ook gewoon via het lichaam verkregen worden (vanaf de schoft tot het laatste puntje (staartaanzet), zonder stelling, waarbij het paard dus gewoon rechtuit kijkt. Hieronder vallen niet, appuyeren, wijken, SB, pirouettes, voltes (en natuurlijk iets vergeten). Hierbij heeft het paard wel degelijk stelling (en buiging).
Nog zo'n oefening, contragalop, hierbij kan het paard "overdreven" kijken in de contrarichting, maar je kan hem ook zo recht mogelijk houden.
). Ik gebruik deze oefening nog bijna dagelijks (in stap, draf, galop).Kadankovitch schreef:Zonder Uw bericht als een aantijging op te vatten, stel ik:
Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik de Topicstarter, zonder dat zij dat wist, zien rijden.
Ondanks haar jeugdige leeftijd, is zij meer dan capabel deze oefeningen aan te pakken. En haar paard is er klaar voor.
Haar leeftijd mag evenmin tegen haar gebruikt worden, als mijn onvermogen nog wedstrijden te rijden.
Kadankovitch schreef:Ik zou graag willen weten hoe het met de topicstarter Maaikedewit gaat?
Hoe vordert het werk met uw paard?
Ik ben benieuwd