Waarom op het goede been lichtrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:08

nee hoor ook in het western wordt er wel licht gereden , en ook af en toe eens wisselen.
maar idd je ziet het in wedstrijden nooit.

Torius16 schreef:
Geweldig zo theoretisch als dit allemall belicht wordt en het zal ook allemaal wel kloppen.
Ben echter meer een 'gevoel' ruiter dan 'theorie' ruiter en vraag me een aantal zaken af:

Waarom in de hogere dressuur (vanaf L2) doorzitten?
Waarom zitten die westernruiters toch altijd door (en die kunnen meer met hun paard dan wij 'Engelse' dressuurruiters al zeg ik het zelf)
Waarom hoor ik springruiters nooit over dit soort zaken? Als we het over balans hebben dan zijn zij hier toch écht beter in hoor vind ik (en dat uit de mond van een 'dressuurder).
Vind dat springruiters vaak veel meer controle hebben over hun paard, zich snellerer zaken eigen maken als galopwissel, wijken etc. en veelal steeds vanuit doorzitten of verlichte zit...

In ieder geval interessant onderwerp dit en idd komt dit nou echt vanuit de theorie zoals hier gesteld of is er toch ook een stukje regelgeving bij c.q. afspraken ie we met elkaar gemaakt hebben?
Immers de roll kür was eerst uit den boze en nu staat in P&S hoe het wel zou mogen/kunnen/moeten...

Laat je horen!!!

aerdenhout1

Re: Waarom op het goede been lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:19

Het heet niet voor niets..licht rijden!
Je ontlast het binnen voor been wat in de bak zwaarder word belast dan het buiten voor been.
Zou je bij een jong paard niet van been verwisselen in de africhting en steeds op..zeg linkerbeen , blijven licht rijden, dan zal dat been dus eerder slijten, maar ook het paard onevenwichtig belast worden en scheef gaan lopen.
Doorzitten is beter,maar moeilijker voor menig ruiter.
Ga je stuiteren en kan je niet mee komen in de beweging van je paard, word de belasting van de rug weer te groot.
Vandaar dat door zitten pas vanaf de M tijdens de hele proef moet.
Men neemt aan dat de ruiter dan zo ver is dat hij of zij een onafhankelijke zit heeft en dus kan meekomen in de beweging van het paard.
Het is denk ik wel duidelijk dat je met door zitten een veel fijnere hulp kan door geven, denk aan het aantrekken van je kruis voor b.v overgangen en/of meer verzameling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:22

aerdenhout1 schreef:
Doorzitten is beter,maar moeilijker voor menig ruiter.

Waarom wordt dat eigenlijk aangenomen, dat doorzitten beter is?

Citaat:
Het is denk ik wel duidelijk dat je met door zitten een veel fijnere hulp kan door geven, denk aan het aantrekken van je kruis voor b.v overgangen en/of meer verzameling.

Hier ben ik het zeker wel mee eens :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:29

Daarom is doorzitten dus beter.....maar alleen als zowel paard als ruiter er klaar voor zijn.
Wil weer niet zeggen dat je het af en toe niet moet mee nemen in de africhting van een jong paard.
Ook die moet leren om een ruiter op 4 benen te dragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:38

aerdenhout1 schreef:
Daarom is doorzitten dus beter.....

Dat snap ik niet. Je opmerking gaat over het doorgeven van verfijnde hulpen, maar er zijn talloze situaties waarin dat helemaal niet de hoofdzaak is. Het buitenrijden als belangrijk voorbeeld - daarbij is het niet belangrijk om hele verfijnde hulpen te kunnen geven of de verzameling in detail te regelen, en wel om een manier te vinden die weinig belastend is voor ruiter en paard. Doorzitten is niet per definitie beter. Maar ook voor losrijden geldt dat in bepaalde mate bv.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:08

roxxxiejjj schreef:
Dus theoretisch gezien, zou het geen kwaad kunnen om op het verkeerde been te lichtrijden? En zou je dus op deze manier je paard rechter kunnen krijgen? Dan is mijn vraag: waarom voelt het dan zo verkeerd? Want als ik op het verkeerde been zit, rijd ik totaal niet lekker. Mij is altijd verteld, dat als je dit vaak genoeg doet, evenals verkeerd om galoperen, je paard kreupel kan worden.

Het zit voor jou waarschijnlijk niet lekker om de reden die aerdenhout aangeeft. Een ander been wordt dan meer belast wat voor jou paard nog ongewenst/onwenning/onbekend of niet krachtig genoeg is.
Laatst bijgewerkt door mirkip op 06-06-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:09

LindyH schreef:
Torius16 schreef:
Geweldig zo theoretisch als dit allemall belicht wordt en het zal ook allemaal wel kloppen.
Ben echter meer een 'gevoel' ruiter dan 'theorie' ruiter en vraag me een aantal zaken af:

Waarom in de hogere dressuur (vanaf L2) doorzitten?
Waarom zitten die westernruiters toch altijd door (en die kunnen meer met hun paard dan wij 'Engelse' dressuurruiters al zeg ik het zelf)
Waarom hoor ik springruiters nooit over dit soort zaken? Als we het over balans hebben dan zijn zij hier toch écht beter in hoor vind ik (en dat uit de mond van een 'dressuurder).
Vind dat springruiters vaak veel meer controle hebben over hun paard, zich snellerer zaken eigen maken als galopwissel, wijken etc. en veelal steeds vanuit doorzitten of verlichte zit...

In ieder geval interessant onderwerp dit en idd komt dit nou echt vanuit de theorie zoals hier gesteld of is er toch ook een stukje regelgeving bij c.q. afspraken ie we met elkaar gemaakt hebben?
Immers de roll kür was eerst uit den boze en nu staat in P&S hoe het wel zou mogen/kunnen/moeten...

Laat je horen!!!

Wat betreft de westernruiters is het heel simpel: Ten eerste is die draf niet zo verheven; hoe vlakker hoe beter. Het gaat ook niet zo snel. De draf/jog is in de western dus heel goed uit te zitten. Dat moet ook wel, want je houdt het niet vol om de hele dag licht te rijden.

Een nadeel van lichtrijden is dat je het paard niet evenredig belast. Doorzitten is dus in principe beter (als het goed wordt uitgevoerd), vandaar dat dat vanaf de L2 wordt gevraagd.

Ik denk dat je het zo moet zien: Lichtrijden is in een hulpmiddel voor de ruiter. En op welk been je lichtrijdt bepaalt dan op welke benen je het accent legt.

Inderdaad :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:25

Ah mirkip, mooi dat je er bent. :)

Ik heb namelijk net een studie zitten maken van het stuk dat je eerder gepost hebt. Ik vind het erg interessant. Maar volgens mij klopt het stukje over de travers niet. Het gaat in de travers toch juist om stimulering van het buiten achterbeen?
(Jij bent natuurlijk niet verantwoordelijk voor wat er in dat stuk staat, maar misschien begrijp je het beter dan ik. :P)

Ik zou ook graag meer willen lezen over de verschillende manieren van lichtrijden, maar ik kan nergens iets vinden. Weet jij misschien nog andere artikelen die hierover gaan?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:29

mirkip schreef:
roxxxiejjj schreef:
Dus theoretisch gezien, zou het geen kwaad kunnen om op het verkeerde been te lichtrijden? En zou je dus op deze manier je paard rechter kunnen krijgen? Dan is mijn vraag: waarom voelt het dan zo verkeerd? Want als ik op het verkeerde been zit, rijd ik totaal niet lekker. Mij is altijd verteld, dat als je dit vaak genoeg doet, evenals verkeerd om galoperen, je paard kreupel kan worden.

Het zit voor jou waarschijnlijk niet lekker om de reden die aerdenhout aangeeft. Een ander been wordt dan meer belast wat voor jou paard nog ongewenst/onwenning/onbekend of niet krachtig genoeg is.

Dus als ik vaker op "het verkeerde been" zou lichtrijden, zou mijn pony sterker worden, en zal ik nauwelijks of helemaal geen verschil voelen? en zou mijn pony hier dan beter van worden?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:32

als je gaat staan wordt het half zo zwaar voor het paard, maar als je gaat zitten is het dubbel zo zwaar.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:40

@ LindyH:
Eens even kijken, ik quote het stuk even voor de handigheid.

Citaat:
Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de travers: hierbij zorgt het binnenachterbeen voor de aandrijving en de kwaliteit van de beweging. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op het buitenste achterbeen kan het binnenbeen makkelijk naar voren zwaaien, maar omdat de druk van de ruiter op het buitenbeen toeneemt, kan het binnenbeen niet goed aansluiten. bij de Engelse zit gaat de ruiter zitten, wanneer het binnenbeen naar onderen komt, dus voor het een stap doet. Door de druk op het binnenachterbeen wordt de spierspanning groter, wat de bewegingsmechanica stimuleert.
{De zwaartepunten van druk en balans van de ruiter en de belasting van het paard moeten overeenstemmen, anders ontstaat er nooit eenheid in de beweging tussen ruiter en paard}

Wat ik interpreteer van dit stukje is dat wanneer er op het 'verkeerde been' lichtgereden wordt de spierspanning op het binnenachterbeen groter wordt. Wat er voor zorgt dat het binnenachterbeen iets vertraagt en niet meer zo ver naar voren zwaait, zodat het buitenachterbeen goed mee kan komen met het binnenachterbeen. En dat daardoor het buitenachterbeen beter tot dragen komt. Het buitenachterbeen hoeft er nu niet meer voor te zorgen dat hij 'bijbeent' met het binnenachterbeen qua het maken van de grootte van een pas, maar kan nu ook echt tot dragen komen.

@roxxiejjj:
Volgens de theorie van Horst Becker wel ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:46

Dus om mijn pony zo sterk mogelijk te maken zou het beter zijn om in de bak af te wisselen en ook op het verkeerde been licht te rijden? Of zorgt deze theorie ook voor lichamelijke problemen als dit langdurig voortgezet wordt?

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:49

Omdat hij dan zijn linker achterbeen makkelijker onder de massa kan brengen als je naar links om de hoek gaat zeg maar.. :+

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:51

reactie op ROXXIEJ,.
Nee, want dan hinder jij zijn gang, als jij naar links wilt, moet hij zijn linker achterbeen goed onder de massa brengen.. Als jij dan staat, *goed lichtrijd* kost het 2x zo minder moeite om dat been eronder te plaatsen..
snap je?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:57

rosanne94 schreef:
reactie op ROXXIEJ,.
Nee, want dan hinder jij zijn gang, als jij naar links wilt, moet hij zijn linker achterbeen goed onder de massa brengen.. Als jij dan staat, *goed lichtrijd* kost het 2x zo minder moeite om dat been eronder te plaatsen..
snap je?

Het lijkt mij dan juist dat als hij die moeite moet doen, en dit is mogelijk, hij dus sterker zou worden? Omdat hij daardoor zoveel van zijn spieren extra zou moeten gebruiken.

Of is dat een domme redenatie :+ ?

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:02

Nee ik denk dat je dan gewoon het paard vreselijk hinderd..
En ik denk als je het eens gedaan hebt, kan geen kwaad, maar als je expres op het verkeerde been gaat rijden, hij of naar de **** gaat of vreselijke hekel krijgt aan jouw rijkunsten hahaha :P
want het is gewoon dubbel jouw gewicht wat je KABOEM op ze rug laat storten, terwijl hij op dat moment verlichting harder kan gebruiken,hihi :P
Als je hem echt sterker wilt hebben, moet je dat gewoon opbouwen met langer op 1 been rijden en later afwisselen op het andere been, lijkt mij, dat weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat dat zwaarder is als dat je sneller afwisselt, of praat ik nu koek?:p

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:03

rosanne94 schreef:
reactie op ROXXIEJ,.
Als jij dan staat, *goed lichtrijd* kost het 2x zo minder moeite om dat been eronder te plaatsen..

Dus train je dat been minder dan wanneer je zou zitten op dat moment. :D

Het klopt inderdaad dat 'verkeerd' lichtrijden meer overeenkomt met de zitmomenten in de galop. Je bootst de galop dus een beetje na in de draf, en dat heeft meer gymnastiserende waarde. Tot zover kan in Horst Becker prima volgen.

Over die travers moet ik nog ff nadenken...

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:03

ik bedoel als je sneller afwisselt dat dat makkelijker is voor het paard, ghehe sorry

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:04

rosanne94 schreef:
want het is gewoon dubbel jouw gewicht wat je KABOEM op ze rug laat storten, terwijl hij op dat moment verlichting harder kan gebruiken,hihi :P

Je vraagt je af hoe sommige mensen lichtrijden...

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:05

tja, als je het echt goed wilt doen voor je paard, doorzitten al die tijd haha,
maar als je verkeerd lichtrijd in lekker veel bochten, vind ik dat aardig zielig voor je paard, want lichtrijden is er niet voor niets, voor het verlichten van de bochten :9

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:06

rosanne94 schreef:
ik bedoel als je sneller afwisselt dat dat makkelijker is voor het paard, ghehe sorry

Ja maar makkelijker hoeft niet altijd beter te zijn lijkt mij?

Ik had ergens in dit topic gelezen dat je je paard dmv op het verkeerde been zitten rechter kan maken. Weet iemand hoe dat precies in elkaar zit? :P

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:09

roxxxiejjj schreef:
rosanne94 schreef:

Ja maar makkelijker hoeft niet altijd beter te zijn lijkt mij?

Ik had ergens in dit topic gelezen dat je je paard dmv op het verkeerde been zitten rechter kan maken. Weet iemand hoe dat precies in elkaar zit? :P

Daarom bedoelde ik ook, dat je minder snel afwisselt, want dat is zwaarder voor je paard, en zo train je specifieker zijn benen om de beurt..

Maar wat betreft rechter maken.. Ik vind dit een raar verhaal, ik weet niet hoe dit precies zit ghehe, maar voor zover ik het weet, is lichtrijden alleen om het paard makkelijk door de bochten te kunnen laten gaan.. Ik denk dat als je paard écht scheef rijdt, jij dat niet kan composeren met staan,zitten :9
but i'm not sure about that :o

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:12

[quote="rosanne94]
Daarom bedoelde ik ook, dat je minder snel afwisselt, want dat is zwaarder voor je paard, en zo train je specifieker zijn benen om de beurt..

Maar wat betreft rechter maken.. Ik vind dit een raar verhaal, ik weet niet hoe dit precies zit ghehe, maar voor zover ik het weet, is lichtrijden alleen om het paard makkelijk door de bochten te kunnen laten gaan.. Ik denk dat als je paard écht scheef rijdt, jij dat niet kan composeren met staan,zitten :9
but i'm not sure about that :o[/quote]
Als je het zwakkere achterbeen sterker kan trainen door lichtrijden, lijkt mij dat je paard deze er beter onder kan zetten, dus rechter kan worden?

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:16

Oooooh, zo!
Hmm, ja zit wat in..
Ik zou dit dan alleen niet in een kleine box doen als zijn linker achterbeen zwak is en jij tegen de klok in rijdt, en jij verkeerd gaat lichtrijden, want dan belast je hem erg vaak door de zovele bochten..
Ik zou dan toch wel gewoon op het goede been rijden, maar dan rechtsom, want dat been heeft dan in principe toch al 2x jouw lichaamsgewicht te dragen (verdeeld over 2 benen natuurlijk) , en zo zorgen dat hij meer spier krijgt denk ik..
Anders zou ik het navragen bij een professioneel iemand, want als je zelf conclusies gaat trekken kan dit natuurlijk fout gaan..
(Ik en conclusies gaat niet altijd samen namelijk whhaha :+ )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:20

rosanne94 schreef:
Nee ik denk dat je dan gewoon het paard vreselijk hinderd..
En ik denk als je het eens gedaan hebt, kan geen kwaad, maar als je expres op het verkeerde been gaat rijden, hij of naar de **** gaat of vreselijke hekel krijgt aan jouw rijkunsten hahaha :P

Dan kan je ook beter stoppen met op je paard gaan zitten. :D

Juist alle dressuurmatige oefeningen zijn bedoeld ter versterking. Je bent dus de hele tijd bezig met je paard dingen te laten doen die hij eigenlijk ook wel op een makkelijkere manier zou kunnen. Waarom schouder binnerwaarts gaan als je ook gewoon rechtuit kunt gaan? Juist om één van de achterbenen meer te trainen.

Het onevenredig belasten van de achterbenen zorgt ervoor dat elk been afzonderlijk sterker wordt, waardoor de gehele achterhand sterker wordt en meer tot dragen komt.
Als beide benen steeds gelijk belast worden, worden ze niet sterker.

Zoals ik het begrijp heeft 'verkeerd' lichtrijden een versterkende werking en 'goed' lichtrijden een ontlastende/ontspannende werking.
Vandaar misschien inderdaad wel de term 'lichtrijden'. Het andere zou je dan 'zwaarrijden' kunnen noemen.
Het ene is imo niet per se beter dan het ander. Het is maar net wat je op dat moment wilt met je paard.

EDIT: oh, je snapt hem al :D