Die stomme tenen en voeten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:37

k hbe er ook last van datmn tenen naar buiten staan met rijden!
tsja heel vervelend maar als k anders ga zitten dan zit ut gewoon niet lkkr! naja k haalde er in de M1 toch 170 punten mee dus what ever?
en het is meestal ook dat als je op een (te) kleine pony rijd dat het al snel lijkt of je je tenen naar buiten houd Verdrietig
k he ut gevoel dat ut bij mij wat minder word
gewoon veel met je kuit rijden en wijnig met je hak! *LOL* [/img]

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:00

Had ik gisteren bij de proef voor m'n A-brevet ook, erg irritant.
Het zadel van Merly was kapot + m'n kont was opengeschuurd van het kapotte zadel waar'k de hele week mee moest rijden, dus ging'k zo ontspannen mogelijk zitten, maarja, da's met m'n tenen naar buiten zitten
Maar was wel de beste van alle 22 mensen *trots* *stoefstoef* Schijnheilig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:43

ik heb het probleem nu aan 1 voet en wel de voet waar mijn "liefje"2 weken geleden op is gaan staan, die kan ik niet indraaien, gevolg: de rits van mijn leren chap schuurt met rijden langs de stijbeugel en is nu stuk *snik*, ik heb een buitenmodel klapkuit, dus ze moeten XXL wijdte en S lengte voor me bestellen..... Verward

Zullen jullie wel gaan zeggen: wie rijdt er dan ook paard met een gekwetste voet, maar ja, ik heb NU vakantie en de tijd om mijn 4 jarige puber eens flink aan te pakken, straks moet ik weer werken en heb ik veel minder tijd...... dus dan maar een beetje pijn lijden! (voor mij dan) Bloos Cool

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:11

ik heb gisteren iets vreemds gemerkt, eigenlijk. kan je in een paar maand zo vooruitgaan dat je je been opeens wel juist houdt? Clown
ik reed op fanny, en die is toch zó dun, maar wel sterk. misschien ligt het eraan dat ze dun is, mijn benen lagen juist, tenen naar binnen en hakken omlaag. ook in draf, al ging het wat moeilijker af, maar het is voor het eerst dat ik erop let. het was op buitenrit dus wel lekker ontspannen. een paard dat bloednerveus is maar die ik volledig vertrouw. mijn voorlopige conclusie: t ligt aant paard Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:21

goh, als ik dit hier allemaal lees heb ik het gevoel dat ik dringend mijn benen met die van jullie moet kruisen...!! ik heb namelijk nèt het tegenovergestelde probleem : de voeten steeds te veel naar bínnen gedraaid!!! de rest klopt wel, ik heb het ook al jaren, en kom er niet echt van af! zet ook bijna geen druk op mijn beugels, die dan ook maar een beetje hun eigen leven leiden...en dan heb ik nog een vriendin die vaak last krijgt van te gespannen kuiten en voeten, net omdat ze tevéél druk op de beugels zet!!! Haha!

ik denk dat zo'n fysieke probleempjes toch echt wel voor een stuk te maken hebben met onze eigen bouw. wat voor de één makkelijk is, is voor de ander moeilijk en omgekeerd! maar we houden vol! OK dan!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:12

ingeo, we wisselen! deal? Haha! Knipoog

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:24

ok! elk één been van elkaar! dat wordt lachen!! weten we pas goed wat een foute zit is....haha! *LOL* *LOL* *LOL*

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:35

zitten we allebei de een met z'n tenen naar rechts de ander naar links Haha! okeee Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:37

Dat is het vervelende van op een manege rijden en je ziet het dan ook bijna bij iedereen die op een manege rijd.

Ook bij mij was/is dit nog altijd een probleem. Oorzaak: Nooit goed les gehad. En ik rijd nu 17 jaar.

Vraag je instructrice of jullie de les niet kunnen beginnen met 15 minuten zitles, beugels uit, knoop in de teugels en dan in draf en zitten blijven.
Weet zeker dat dit resultaat gaat boeken.

Met rijden in het zadel moet je niet je tenen naar binnen draaien maar je knieen aangesloten houden aan het zadel dan liggen je voeten al veel beter.
Ga vooral niet overdreven je hakken uitdrukken hierbij krijg je alleen maar spanning(probeer dat maar eens) maar laat je benen gewoon lekker hangen, als alles ontspannen is hangen je voeten mooi gelijk.

Citaat:
hej fleur ik heb je al zo vaak aangeboden om vaker op mn paardje te komen rijden en wil je best helpen met je zit maar dan wel op het westernrijden gebasseerd dus tja weet niet of je er dan veel aan hebt maar kan je wel lesgeven op mn paardje en je mag er best op rijden???

Aanpakken dit aanbod.
Ook bij het western hoor je ontspannen te zitten met lange benen ,rechtop
tenen naar binnen en geen opgetrokken hakken.
PS een westernzadel zit heel lekker als je eraan gewend bent + je hebt het voordeel als je je evenwicht dreigt te verliezen je even de knop kan vastpakken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:40

cowgirl, mijn voeten staan naar buiten door een knik in mijn knieen (ja niet alleen me rug is krom Haha! ). daardoor vind ik het ontzettend moeilijk mijn tenen naar binnen te draaien. als ik dat forceer, en ze zijn voor mijn gevoel naar binnen, steken ze nog af!! wat kan ik daaraan doen?

komt het ook daardoor dat ik mijn been niet genoeg naar achter leg, of is dat nóg een fout? ik moet wel zeggen dat ik in die zes jaar dat ik rijd nooit gezegd ben dat ik afschuwelijk reed tot ik het op video zag en hoorde van een paar mensen. het zit er hoe erg het ook klinkt ingebakken. ik ben bang dat dat niet meer goedkomt...! Verdrietig

ik rijd alles, maar m'n houding is bagger (zoals jullie dat zeggen Haha! ) en daardoor rijd ik gewoon niet correct, waardoor ik niet of nauwelijks kan rijden op eigenaarspaarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:47

Als je een lichamelijke 'afwijking' hebt wordt het natuurlijk al moeilijk en nog moeilijker als je alleen maar op manege paarden rijd.
Heb je wel eens een dressuurzadel geprobeerd met dikke wrongen?

Ik ben verder geen expert ofzo, maar als je gewoon lekker rijd, je paard niet hinderd zou ik me er verder niet zo druk om maken.

Op je fotot's in je profiel vond ik de afstekende voeten wel erg meevallen, ik heb thuis een foto van mezelf die 10x erger is Haha!

cdbke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:57

wat je ook kan doen is met riempjes van sproren, je beugels aan je singel vastmaken, je blijft beter zitten en telkens als je gewent geraakt aan de riempjes, zet je ze wat vaster, tot je voeten juist staan.
je zou ervan verschieten hoeveel wedstrijdruiters (jumping wel!!) dat doen!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:38

Ik vind dat eigenlijk een beetje gevaarlijk.
Als je valt en je blijft hangen......

gebruik dan schuine beugelblokjes.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:02

cdbke1998, had ik ook al van gehoord en vond het idd ook gevaarlijk... maar het zou wel helpen ja.
ja, met manegepaarden heb ik alleszins minder mogelijkheden om uit te proberen. ik heb een paardje waar het goed meevalt, zij is redelijk mager, misschien ligt het daaraan. maar ik ben ook enorm vertrouwd met dat paard, ik hoef nooit echt hulpen te geven, ze weet wat ik bedoel enzo. ik hoef m'n benen niet te gebruiken, misschien is het ook dat. ik geef nl vaak benen met mijn hielen omdat de manegepaarden niet reageren op de kuit! het is dus eigenlijk een beetje een neerwaartse spiraal...
ik hinder mijn paard niet, maar eigenaarspaarden reageren niet juist op de hulpen omdat ik ze niet juist kan geven (wat bij manegepaarden niet geeft, die doen het toch...). heb ik ondervonden toen ik bij een springruiter ging rijden. ik zat echt volledig slecht, voorover (van de spanning ook), ik kon niks meer. mijn moeder zei dat ik op manege toch veel beter rijd.. ik zei ik rij hetzelfde, maar ten eerste ligt de pony me niet en ten tweede luistert hij naar de hulpen en daar kan ik niet mee om Haha!
ik ga dus op het advies van die ruiter wrs veranderen van manege, hopen dat ze daar meer op houding letten, want aan de theorie en het gewoon rijden, is niks mis... (nouja tuurlijk wel iets maar niet zo erg als m'n houding Lachen )