Bonita @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marian0557

Re: Bonita @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:11

dan zou ik graag eens zo'n bit willen zien :+

mag trouwens ook verder via PB, anders zou het zonde zijn voor TS

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:32

toen wij het bit kochten hebben we hulp gevraagd aan de winkelier en die heeft niks gezegt over een kinriempje...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:43

Pessoa bitten zijn altijd zonder kinriempje, maar ze werken WEL scherper in. Dit komt door de hefboom waardoor de bakstukken naar beneden worden getrokken en er dus druk achter de oren komt te staan.

uitleg;
[VSW] Werking van passoa-bit

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:49

Als het goed is trek je niet zo hard aan de teugels, dan werkt het natuurlijk wel scherper in, maar dat is niet de bedoeling van dit bit..

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:47

Wat een super leuk paard heb je daar !

Nicky_Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:00

Allereerst.. erg leuk beestje zeg!!

Ik zie vooral veel spanning in haar rug. Ze loopt onder je weg, mede dankzij 't feit omdat jij je handen vast zet en je benen niet aan kan sluiten. Wat ik doe met dat soort paarden is het volgende;

Als je gaat rijden, begin dan niet gelijk met 'trainen'.. Eerst een paar rondjes lekker losdraven zodat haar spieren warm worden. In die rustige draf begin je alvast een beetje met los werken, d.m.v. op druk houden van je buiten teugel en met je binnen teugel te spelen. (ondertussen buitenbeen aansluiten en binnenbeen drijven) En veel achtjes rijden (CX halve volte, XA halve volte). Dan haal je haar terug naar stap en blijf je de manier van loswerken herhalen... Vervolgens véél overgangen rijden, vooral op de volte. En dan bedoel ik vooral van stap naar draf, en af en toe halthouden.

Hierdoor leert Bonita jou hand en been meer te accepteren. Ik heb namelijk ook het idee dat ze je been niet accepteert, klopt dat??

Probeer dit eens zonder pessoabit, ik weet zeker dat het je lukt. Ook een martingaal, slof etc. is overbodig bij bovenstaande "oefeningen"..

Veel succes :)!!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:37

Nicky_Enter schreef:
Allereerst.. erg leuk beestje zeg!!

Ik zie vooral veel spanning in haar rug. Ze loopt onder je weg, mede dankzij 't feit omdat jij je handen vast zet en je benen niet aan kan sluiten. Wat ik doe met dat soort paarden is het volgende;

Als je gaat rijden, begin dan niet gelijk met 'trainen'.. Eerst een paar rondjes lekker losdraven zodat haar spieren warm worden. In die rustige draf begin je alvast een beetje met los werken, d.m.v. op druk houden van je buiten teugel en met je binnen teugel te spelen. (ondertussen buitenbeen aansluiten en binnenbeen drijven) En veel achtjes rijden (CX halve volte, XA halve volte). Dan haal je haar terug naar stap en blijf je de manier van loswerken herhalen... Vervolgens véél overgangen rijden, vooral op de volte. En dan bedoel ik vooral van stap naar draf, en af en toe halthouden.

Hierdoor leert Bonita jou hand en been meer te accepteren. Ik heb namelijk ook het idee dat ze je been niet accepteert, klopt dat??

Probeer dit eens zonder pessoabit, ik weet zeker dat het je lukt. Ook een martingaal, slof etc. is overbodig bij bovenstaande "oefeningen"..

Veel succes :)!!

Bedankt voor je tips! Ik vind het erg lastig om met losse teugel te rijden omdat ik weet dat ze onder mij vandaan schiet, maar ik moet het vertrouwen daar weer in terug krijgen. Mijn been vind ze inderdaad niet erg leuk, hier zijn we ook mee aan het werken dat ze niet ineens wegschiet als ik maar een klein beetje mijn benen eraan heb.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:20

Handen hoger houden en je paardje niet zo naar beneden drukken, Ik snap omdat ie eerst te hard ging dat je liever je handen wat lager hebt maar rij dan maar een kleine volte. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :+

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:34

Ik zou er een osteopaat naar laten kijken, heb je dat al eens gedaan?

Die kijkt de rug na, en dan kan je weer heel rustig aan beginnen, kan je nog versteld van staan, wat een verschil dat is!

Mijn paard rende ook steeds onder me weg, maar die moest ik juist met langere teugels rijden, tis moeilijk en duurt lang, want je weet wel hoe kan doen, dus dan is het moeilijk om ook echt het vertrouwen te hebben dat ze niet gaat rennen. Maar je kan dat voorwaartse ook heeeeeel goed gebruiken en omzetten hoor! :D Maar dan moet lichamelijk wel alles ECHT OKE zijn. Zadel moet passen, rug moet oke zijn, en de rest trouwens ook. Anders gaat het rennen er echt niet uit.

Succes ermee!!! ik vind haar wel echt heel erg leuk zeg!

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:44

Inderdaad, ik heb bij een pessoa bit ook nog nooit een kin riempje gezien, maar goed!

Het geeft nu nog geen fijn beeld, maar je weet zelf beter hoe die is dan dat wij van de foto's kunnen beoordelen.
Gewoon doortrainen op de manier zoals je instructrice zegt en dan zal het allemaal wel goed komen ;)

Veel succes en je paardje heeft een leuke kleur :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:01

Mooie naam Bonita ;-) mijn vorige paardje heette zo!
Ik ben het met je instructrice eens dat het paard eerst beter moet lopen voor de ruiter beter moet gaan zitten MAARRR dan mag de ruiter het paard niet storen in zijn bewegingen en dat zie ik hier toch wel. Je leunt voorover op je knieen, met bijna gestrekte sterke armen, klaar om haar tegen te houden voor als ze gaat.... Dus zowel aan je paard sleutelen als aan jezelf het een versterkt het ander ;-)

Verder denk ik aan wat ik hoor dat het paardje lui is voor het been. En daarmee bedoel ik dat ze maar gewoon gaat rennen zodat er geen been komt en je juist gaat trekken en naar voren schiet zodra ze been krijgt ipv de hulp aan te nemen en er gedoseerd op te reageren.
Hoe sneller het paard hoe meer ik het aan mijn been rij, hoe trager het paard des te minder been.
Ik vind het bit zelf niet prettig om mee te werken voor langere tijd, het maakt je te afhankelijk vanwege de hefboomwerking. Of je nou een kleine hulp geeft of niet. Zo snel mogelijk weer zonder!

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:39

wat een leuk beestje!
dat je met pessoa rijdt omdat dat je aangeraden is ga ik niks over zeggen, maar het is op wedstrijd verplicht om een 'gesplitste ' teugel ( sorry weet de naam niet!) aan het bit te maken! dus door het 'normale uiteinde'van het bit, en dan een door het onderste rondje, dat is een stuk vriendelijker. mischiem moet je dat een proberen!

voor de rest, zorg dat je meer controle over hem krijgt, rijd veel overgangen en oefeningen( basis) zodat hij op jou gaat letten. dan gaat dat 'loperige' vanzelf over. en let op je houding! :D

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:32

hei merel,

grappig dat ik je hier tegen kom :Y) bonita ziet er goed uit!
van het bitje zie ik het nut niet zo in.. maar als je instrecteur het goed vind :Y)
je handen mogen idd wat hoger, maar dat was al gezegd.

groetjes ilana

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:28

Leuk paard :)

Allereerst, ik reed vroeger met pelham en vloog ongecontroleerd in de bak alle kant op in galop... Tegenwoordig rijd ik met een simpel trensje en heb geen problemen meer om te remmen ofzo :) Dus don't worry, het komt wel goed.

Wat mijn grote fout was was dat ik vooraf al dacht dat hij ging versnellen, dus ging ik hem tegenhouden, ging hij hangen op het bit en wanneer hij dan echt versnelde had ik al zoveel druk op het bit dat een ophouding geen indruk meer maakte.

Probeer je paard wat losser te laten qua teugellengte, wanneer ze versnelt geef je een duidelijke ophouding, maar blijf niet trekken aan je teugels, los onmiddellijk daarna. Krijg je ze echt niet trager rijd je maar ff een cirkel.

Het bitje waar je mee rijdt is idd niet extreem streng doordat een pessoa geen kinketting heeft, persoonlijk vind ik de werking hiervan niet zo denderend, maar goed. Spring er wat verstandig mee om :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:31

Probeer om je handen niet vast te zetten. Als je dat doet zul je zien dat je paard ook lichter en soepeler aan zal voelen in de hand. Ik ben bang dat jij je paard hebt aangeleerd om zo sterk te zijn doordat je zelf met een strakke teugelvoering rijdt. Verder zit je er namelijk keurig op! Draag je hand wat meer (iets hoger houden) en houdt gevoel! met de mond. Dan zal je paard zich ook kunnen gaan ontspannen. Het zal zowel voor jou als voor je paard wel wat tijd en inspanning vragen om losser te worden (jij) en met licht teugelcontact te remmen en te sturen te zijn (paard). Fijn dat je nieuwe instructie hebt.