Hoe rij je goed los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:46

@Pion: denk niet dat je precies voor ogen heeft wat Anoushka bedoelt. Ik denk dat ik het goed begrijp, het is iig een oefening die ik ook wel eens meeneem, meestal in halthouden soms ook in stap. bijvoorbeeld die linkerkant de teugel wat hoger brengen en nagenoeg tegen de hals aan, zodat je het 'makkelijke' deel van de hals begrenst en alleen het stukje buiging vlak achter de oren vraagt. Als ze gaan kantelen (of erger: omdraaien van het hele lijf) dan voel je de blokkades en zit het paard dus vast. Als je het voorzichtig opvoert is het eigenlijke en soort fysiotherapie.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:49

Jawel. Ik gebruik de oefening namelijk zelf ook wel eens.

Wat ik bedoel is;
Door die oefening toe te passen wordt het hele lijf los&soepel waardoor een paard zijn hele lijf ook lekker gaat gebruiken.
Rij je een figuur dan swingt het hele lijf achter het hoofd aan.
Waarbij een paard zijn hele lijf buigt achter het hoofd aan (zoals een banaan).
Of, hoe moet ik het uitleggen :+
Het paard loopt als 1 soepel geheel door...

Ik het eigenlijk moeten zeggen; die oefening verkrijgt soepelheid (en daardoor buiging in het hele lijf).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:51

ik begin met mijn paard lang en laag intestellen, dan ga ik wat voltes rijden.
dan ga ik even draven en een galopje en dan ga ik haar steeds iets meer oppakken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:52

dat bedoel ik dan weer niet, bij mij (en wat ik begreep bij anouska) gaat het om het losmaken van het nekgewricht wat blokkades kan detecteren, versoepelen en zelfs oplossen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:56

Bonita_Bon schreef:
dat bedoel ik dan weer niet, bij mij (en wat ik begreep bij anouska) gaat het om het losmaken van het nekgewricht wat blokkades kan detecteren, versoepelen en zelfs oplossen

En door het losmaken van het nekgewricht, versoepel of los je de blokkade op.
Door het versoepelen of oplossen krijgt je een paard wat veel makkelijker buigt en swingt door het hele lijf (omdat de blokkade weg is).
En dat laatste dat bedoel ik. Het effect van de oefening op het lopen van je paard.

Jullie hebben het inderdaad over de oefening zelf en ik over het effect ervan.
Vandaar dat het een beetje langs elkaar heenloopt denk ik. :)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 27-05-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:57

eerst paar rondjes linksom en rechtsom stappen aan de lange teugel. Daarna rustig oppakken. Als eerste bij de A of de C halthouden en achterwaarts daarna weer voorwaarts in stap. Hierna volgen voltes (ook 8 meter), rechte lijnen, verruimen, verzamelen en dit hetzelfde herhalen op de andere hand. Daarna de galop, hier ook verruimen, weer verzamelen (heel moeilijk vind ik en pony ook), stuk contra, voltes van hand veranderen proberen over te springen. Daarna stukjes wijken, schouderbinnenwaarts en de rest volgt.

Ik herhaal het elke keer weer om haar te laten nageven. Ze is erg (hoe zeg je dat) hard in de mond waardoor ze erg moeilijk nageeft. Maar als ik dit volg, dan gaat ze beetje bij beetje meer nageven.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:01

Pion heeft het volgens mij wel begreepen daar is het voor, je wilt alle blokaades opheffen:P

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:03

bij m'n verzorgpaard kan het soms nogal even duren voordat ze los is,
vaak ga ik dan eerst een paar rondjes met lange teugel stappen en daarna veel gebroken lijntjes enzo rijden of zigzagjes enzo.
vooral veel bezig houden! ook tempowisselingen helpen erg goed! :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:26

@ Bonita_Bon:
Na nog eens lezen zie ik dat ik inderdaad een andere oefening als jullie bedoel :j

Ik bedoel het losmaken door figuren en inbuigen naar beide kanten (hand opzij, soms iets omhoog).
Jullie (jij en anoushka) hebben het over een korte 'inknik'? door de binnenhand omhoog te brengen.
Dus door het losmaken met figuren&inbuigen maak je het nekgewricht zelf niet los?
Dat kan alleen door het 'knikken'?
Klinkt interessant, hoe werkt dat precies?
Is er een site waar dit uitgebreider uitgelegt wordt?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 27-05-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:40

Ik stap eerst op beide kanten aan een lange teugel een paar rondjes door de bak. Daarna ga ik lekker laag en rond stappen, veel voltes minder mat extra buiging. Als ik een minuut of 5/10 gestapt heb (in de wintermaanden minimaal 10 minuten) ga ik aan een lange teugel losdraven, ook weer laag en rond ingesteld. Beide kanten een paar rondjes, indien ik voel dat het toegevoegde waarde heeft ook even galoperen op beide kanten. Daarna weer terug naar de stap en in stap wat meer oppakken. Op beide kanten oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers en daarna ga ik pas echt beginnen met werken in draf en galop.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:37

Pion schreef:
@ Bonita_Bon:
Na nog eens lezen zie ik dat ik inderdaad een andere oefening als jullie bedoel :j

Ik bedoel het losmaken door figuren en inbuigen naar beide kanten (hand opzij, soms iets omhoog).
Jullie (jij en anoushka) hebben het over een korte 'inknik'? door de binnenhand omhoog te brengen.
Dus door het losmaken met figuren&inbuigen maak je het nekgewricht zelf niet los?
Dat kan alleen door het 'knikken'?
Klinkt interessant, hoe werkt dat precies?
Is er een site waar dit uitgebreider uitgelegt wordt?

Ik heb je een uitgebreide pb terug gestuurd ;-)
Door inbuigen, stelling en lengtebuiging maak je het nekgewricht ook soepeler maar je concentreerd je er niet specifiek op, bij de eerder genoemde oefening wel.
En het is niet 'inknikken' maar meer het bovenste gedeelte van de hals/nek stretchen en buigen

Kim14

Re: Hoe rij je goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:40

Ik stap eerst los (lang in de hals) totdat ze fijn en los is, met veel figuren. Daarna pak ik haar iets meer op en stap ik iets door, dit doordat ze heeeel heet word van draven, en ik anders niet veel in te brengen heb.

In draf rijd ik heel veel kleine voltes, slangevoltes en veeel figuren, eerste 5 minuten geen een zijde rechtuit. Daarna probeer ik een beetje de rust terug te vinden en laat ik dr weer iets losser, richting halsstrekken. Daarna weer een stuk stappen als alle spanning is afgevloed, en dan echt aan het werk.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:59

fijn dat je het hebt kunnen uitleggen Bonita_Bon
Ik dacht dat ze het zelfde als wij bedoelde, maar dat het de bedoeling ermee was om ze soepeler te krijgen op de voltes enzo, :p
door het knikken alleen van de uiteinden worden ze soepeler en laaten ze de rug sneller los dan het anderen, mijn paard vind het nogaal moeilijk dus werkt dit super, maar ik moet uitkijken want ik wil het nog weleens vergeeten, ook met mijn 3 jaarige moet ik het blijven doen, minder vaak zodat hij soepel blijft en niet vast komt te zitten

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:48

Inbuigen, naar binnen en naar buiten, veel voltes, en veel overgangen.
en natuurlijk halstrekken en weer oppakken!

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:57

Dit topic ga ik volgen, vind ik ook wel interessant. Kan ik vooral gebruiken wanneer ik een wedstrijd heb en mijn instructrice niet aan m'n zijde staat!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:32

Eerst in stap aan beide kanten paar rondjes met lange teugel. Dan pak ik hem op, rijd ik veel tempowisselingen. Is hij snel vooral veel terug rijden is hij sloom vooral veel voorwaarts rijden. Ik ben dan vooral bezig met rechtrichten en zorgen dat mijn teugelcontact gelijk is ook al pakt mijn paard links liever vast en laat rechts los. Hij loopt dan maar in buitenstelling en hoofd omhoog, maakt niet uit. Dit zet ik dan door in draf, dan komt het nageven vanzelf. Voor mij werkt dit erg goed al is het misschien beter om je paard lang en laag warm te rijden, zover ben ik nog niet en wil niet gaan trekken totdat het paard daar loopt, dus dan lekker warmrijden met het hoofd in tokio :)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:37

Ik richt me vooral op het rechtrichten van mijn paard als ik rijd. Ik krijg les volgens de theorie van AdB.
Hoe ik losrijd is vooral goed losstappen met lange teugel, daarna rustig oppakken.
Ik probeer mijn hafje vooral los te krijgen door slanglijnen te rijden en stelling te vragen aan beide zijden zowel linker- als rechterhand.
Dit doe ik ook in draf en galop maar meestal werk ik in stap het langst los.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:41

bij mij is het nogal paard afhankelijk, het ene paard wil makkelijker los komen in stap, de andere in draf of galop.
met mijn wedstrijdpaard stapte ik altijd vrij kort, 2 rondjes op elke kant. dan direct laag en rond richting knie zodat de gehele bovenlijn opgerekt wordt. dan draafde ik aan en bleef ik zo'n 10 minuten draven, ook laag en rond met de neus richting knie. veel voltes en bochtjes en evt hoofd een aantal keer buigen naar binnen of buiten.
dan in galop hetzelfde, laag en rond, veel voltes en afwisselend binnen en buitenstelling.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:08

Ik rijd meestal kwartier tot 20 min in en uit !

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:09

hier ook eerst lang en laag , als ik hem er gelijk bijpak kan ik het ontspannen rijden echt wel vergeten !

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:49

Juangi schreef:
anoushka schreef:
wij rijden los, met het paard lang en diep, eerst een tijd stappen, vaak doen we dan al wat zij gangen, scouderbinnewarts, travers... dan begin ik met draaven, met het paard nog steeds lang en diep, en dan veel overgangen, zowel in de draf zelf als naar stap, en uiteindelijk naar halt, en meer zijgangen ,dan beginnen we met de galop met veel overgangen, geduurende hele tijd doen we aan poll flexies.

Wat is dit? Wat is het nut ervan?

als ik het woord flexies, lees of hoor krijg ik altijd een naare bijsmaak, als je iets moet flexen om het los te maken betekent het toch dat het vast gereden word.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:00

Ik begin gelijk met mijn paard lang en beetje rond te vragen. Sommigen doen eerst een rondje gewoon, terwijl het paard ff rond mag kijken maar dat is bij mij geen optie. Niet dat ze echt aan het werk wordt gezet, maar anders zit ze al te slapen voor we echt beginnen! Dan ga ik eerst wat figuren rijden, op de twee kanten natuurlijk. Dan begint bij mij even het werk op de volte. Goeie stelling vragen ook en contrastelling. Hierna ook in stap al even verkorten en paar pasjes verlengen. Op de twee kanten weer en dan doe ik dit nogmaals, maar dan verkorten - verlengen -verkorten en paar pasjes wijken op de volte. Daarna doe ik weer hetzelfde maar dan in draf. Beetje galoperen (ook weer verkorten en verlegen) en dan neem ik haar pas echt op. Werkt bij haar prima. Vroeger zette ik haar minder aan het werk bij het inrijden en had ik er achteraf meer werk mee om haar actief en bij de les te houden..

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:41

meestal stap ik 5 tot 10 minuten los,
daarna 15 minuutjes draven ,, voltes rijden en van hand veranderen
beetje verruimen, , dan gallopeer ik los met voltes enzo
dan ga k ff 5 minuutjes stappen en dan echt werken

:D

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:08

Ik rij met losrijden vaak veel figuren.
Teugels nog niet te strak, maar wel zo dat m'n paard het bit gaat aannemen.
Bij die figuren opletten dat ze goed op m'n been reageert, stelling geeft en buigt in haar lichaam.
Vanuit daar ga ik haar langzaam oprichten (haar hoofd wat hoger en wat nagevelijker rijden) en wat tempowisselingen rijden, zodat ze actief wordt op mijn been.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:02

De eerste 2 rondjes met lange teuge in stapl,dan pak ik hem wat meer op en begin ik met stelling, figuren en overgangen.
En dat in alle gangen.