Bijou @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:29

Je geeft zelf al aan wat je verbeterpunten zijn.
Misschien kun je proberen je handen bij elkaar te houden door een kort springzweepje met je duimen vast te houden. Dan kunnen je handen niet ver uit elkaar en naar beneden.
Leuke pony!
Succes!

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:03

Leuk paard! veel succes.. :Y)

xBijou

Re: Bijou @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:08

Dankje allebei :D

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:35

Als je een paard hebt dat tegen de teugel is of stug is het ergste wat je kunt doen terugtrekken. Nageeflijk moet vanuit ontspanning en vertrouwen komen, dat zul je nooit bereiken met trekken. En geloof me, een goed, ongedwongen nageeflijk paard loopt zooo veel lekkerder dan een in de houding gedwongen paard die zodra hij de kans krijgt eronder uit probeert te komen. Probeer veel tempowisselingen en schijnovergangen te rijden, en dan niet 1 per rondje maar zodra de vorige over is meteen een nieuwe zodat je paard op jou moet letten en je het voor hem onvoorspelbaar houdt. Bij tempowisselingen terug mag je best stevig tegenhouden als ie niet langzamer wil (hij moet immers luisteren op bit=ho), zodra je maar meteen je handen naar voren doet als ie remt. Vooruit hetzelde: been is vooruit, zoniet meteen nog een keer of een tikje. Stop meteen met drijven als ie harder gaat, neem m terug en controleer of t nu sneller gaat.
Na tempocontrole kun je stelling gaan oefenen, buitenhand erbij en binnenhand wat naar binnen, niet aan de binnenteugel trekken! Als ie naar binnenvalt stuur je m naar buiten met je binnenbeen, luistert ie daar niet op dan oefen je volte openen en sluiten op je been. Geeft niks als ie in t begin op een klein rondje stug door blijft lopen, gewoon net zolang binnenbeen erbij tot ie naar buiten gaat. Meteen stoppen met drijven en belonen als ie dat 1 pas doet, en opnieuw proberen.

Kortom, weest consequent maar eerlijk voor je paard! Blijven trekken en zagen bereik je niets mee. Aan de teugels komen mag om te remmen, maar meteen loslaten als ie luistert. Succes!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:51

Wauw, dit zijn echt goede tips, dankje :D Ik herken hier echt onze problemen in: op een volte buigt hij vaak moeilijk door en als ik dan mijn binnenhand naar binnen breng valt hij inderdaad naar binnen... En bij de tempowisselingen is hij vaak heel stug om van bv. middendraf terug te verzamelen. Echt bedankt, hier heb ik wat aan :j

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:05

Ik vind dat ondanks dat jouw paardje soms tegen de hand is het er niet onvriendelijk uitzien hoor! Ik zie geen getrek ed, dus hartstikke goed!

Als tip om hem makkelijker te laten lopen denk ik dat het goed is om hem een aantal keren per week te longeren, aan de bijzet of touwtjes. Dan gaat hij ook beter snappen wat de bedoeling is.

Verder ben ik het eens met wat al hierboven al geschreven is: De achterhand is het belangrijkst, vanuit daar kun je verder werken aan nageeflijkheid aan de voorkant. Probeer je pony actief te houden door veel overgangen te rijden en daarbij heel consequent te zijn: been = vooruit! Reageert hij niet, tik hem dan direct bij. Sta wel toe met je hand, zodat hij ook naar voren kan. Je zult zien dat als je consequent bent, je paardje beter gaat luisteren. Pas wanneer hij goed aan het been is, kun je proberen je hand te sluiten en daar met je been naartoe te rijden. Hij zal dan gaan zakken.

Rijd ook veel voltes met je pony, waarbij je de goede stelling vraagt! Als hij door je binnenbeen heelvalt, laat je hem terugwijken naar de grotere volte, maar houd de goede stelling!

Veel succes!

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:14

Ik zie heel veel prima tips om mee aan de slag te gaan. Het enige probleem hiermee is dat het heeel erg moeilijk is, om hier zelf op te letten. Je geeft aan geen les te willen, omdat je voor de lol rijdt en het niet te duur wilt maken. Nu hoeft les helemaal niet duur te zijn en met de tips die hier gegeven worden heb je ook echt geen Ankie nodig. Ik heb ook les van een meisje op stal, die mij echt wel naar het Z kan krijgen.
Net die kleine dingetjes, die je eigenlijk wel weet, maar niet in de gaten hebt, vallen iemand wel op die in het midden staat.

Veel plezier en succes, met zo'n instelling kom je er wel!

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:27

Ach, ik heb buiten manegelessen zelf ook nooit les gehad hoor. Kwestie van willen leren, consequent zijn (ook voor jezelf!) en eerlijk naar jezelf kijken. Veel lezen, proberen, rijden en het vooral voor je plezier doen.

Touwtjes en bijzet hou ik niet van, nageeflijkheid moet komen uit vertrouwen in je hand, gehoorzaamheid en ontspanning, dat komt heus niet als je paard naar beneden dwingt. Dan leert ie alleen maar los van de teugel in een houding te lopen.

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:35

Allemaal heel erg bedankt voor de tips :D

@Karen1987: longeren met de pessoa doe ik af en toe, maar dan nog heb ik het gevoel dat hij zijn rug niet helemaal loslaat... Maar heel erg bedankt voor de tips :D!

@Evita2009: Dat extra oog in het midden zou inderdaad kunnen helpen om mij attent te maken op mijn fouten (die ik elke keer opnieuw maak), maar als ik les neem betalen mijn ouders dat, dus zij beslissen daarover... Dat gaat dus helaas echt niet door, maar toch bedankt :D

MarieAnne: Ik doe het inderdaad echt voor mijn plezier en probeer zo consequent mogelijk te zijn wat mijn houding betreft, en dan daarna naar de foto's kijken, en dan volgende keer werken aan de fouten die ik daarop zie :D Dankje voor de tips!

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:47

Wat een leuk beest zeg! Ik vind dat je benen er verder goed aanliggen, je zegt alleen zelf al dat je je tenen soms wat meer naar binnen zou mogen draaien en je hakken uitdrukken :).
Ik denk dat je vooral wat minder streng met je binnenhand moet zijn, hou je ellebogen mooi in een knik en de teugels op maat, zet je handen niet vast, maar zorg wel dat je paard op de buitenteugel loopt. In het begin zou dit ervoor kunnen zorgen dat je paard naar buiten gaat loeren, maar dat vergt oefening ;). Probeer met je binnenhand stelling te vragen. Anders kun je eens vragen je instructeur te helpen?
Heel veel succes in ieder geval!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:36

Dankjewel voor de tips, ik ga nu rijden en er zoveel mogelijk aan werken :D

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:56

Zo, net terug van het in de gietende regen rijden :D Het ging goed, op het begin was hij heel halsstarrig met zijn hoofd in de lucht en stram in de mond, dan heb ik de hele tijd korte overgangen gereden, en op het einde ontspande hij veel meer en liep hij mooi met een redelijk los teugeltje. Erg bedankt voor de tips :D!

esthertjeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:00

Hey!

Het kan goed zijn dat zijn spieren om nageeflijk te zijn niet helemaal zijn ontwikkeld waardoor het een beetje last krijgt van spierpijn. (denk er bijv.aan als je zelf een spagaat moet maken voel je ook je spieren wanneer je dit niet kunt en deze kun je ook door het trainen deze ontwikkelen <wel stom vb. mgoed>

Wat je ook kunt doen is zo nu en dan <1 x in de 1-2 weken> hem even (10-15 min.)longeren met een slofteugel eraan. Maak de slofteugel dat aan je zadel vast. Begin niet meteen te strak maar net dat ie wat nageeflijk is. Zo bouw je het zeg maar op.
Probeer hem in het begin van de les tijdens het losrijden voorwaarts neerwaarts (dus met een wat langere teugel) te rijden, zodat hij zijn rugspieren goed kan gaan gebruiken en die spieren zich ontwikkelen.

Wanneer je paard nog meer nageeflijk is kan jij gemakkelijker je handen bij elkaar houden.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:18

Ik zou toch eerst beginnen met je teugels op maat (dus iets korter) en dan je handen bij elkaar voor je te dragen boven de manenkam zoals al eerder gezegd is.
Ik weet dat je dan zegt dat hij zn hoofd omhoog doet, maar dat is meteen het bewijs dat hij nergens aan de teugel loopt (lees aan de teugel is dat het paard/de pony het bit aan neemt en je hand volgt. Dit is iets compleet anders dan nageeflijk waarmee het paard afbuigt met zijn hoofd)

Dan kan je idd lekker overgangen gaan rijden met een licht contact en zoals als eerder gezegd is meerdere in een rondje, wel zorgen dat t niet geforceerd wordt. Ik zou in het begin vooral stap <-> draf overgangen doen en in de galop gewoon met contact een beetje voorwaarts galopperen.

Hij zakt dan vanzelf met zijn hoofdrustig naar beneden en volgt je hand.

Wat ik niet zou doen ik heb een commentaar hier ergens gelezen is er druk op zetten en blijven spelen tot hij ontspant. zulke paarden neigen dan alleen maar meer er tegenin te komen en geloof me hij gaat t dan winnen (hij is nou eenmaal zwaarder.)

Evt kan je idd met een longeersingel, weet niet of je die hebt, en touwtjes longeren zodat hij leert lang en laag te lopen maar wel "aan het bit" en dit ook weer met veel overgangen.

Mocht je nog meer tips willen stuur maar een PB.

Succes ermee! :)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:14

Heel erg bedankt allebei!

@Esthertjeeej: Dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen :j Voorwaarts neerwaarts rijden, daar probeer ik elke keer mee te beginnen maar wat hij dan altijd doet: hij doet mooi zijn hoofd naar beneden zodat ik met mijn hand volg en de teugels loslaat, en dan doet hij zijn hoofd naar boven en loopt hij weg... Veel te slim, die pony :+ maar ik zal eraan werken!

@Silly_Woman: Met die overgangen ben ik inderdaad veel bezig nu :) Het duurt héél lang voor hij zijn hoofd een beetje laat zakken, zeker een halfuur, maar dan heb ik ook wel een heel licht contact. Met de longeersingel en de pessoa longeer ik hem inderdaad ook af en toe, en dan maak ik zoveel mogelijk overgangen... Erg bedankt!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:32

welke regio zit je, misschien ken/weet ik iemand die kan/wil helpen maar voor niet te veel...

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:25

ps geen garantie hoor :P en mag ook per pb :)