Paard "denkt" teveel mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh_

Re: Paard "denkt" teveel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:54

Ik heb bij achteruit gaan ook vaak het probleem. Oefen het nooit op wedstrijd. Enkel thuis elke keer 1 keer (als ze het goed doet). Mijn tip is dus eerder om niet te veel achteruit te gaan :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:12

Duidelijk zijn, dus toch als je de hulpen niet geeft voor wijken of achterwaarts, het paard op een milde manier straffen. Hij/zij moet echt leren het verschil te herkennen, tussen jouw hulpen voor een oefening en het maar op eigen houtje uitvoeren. Daar ben je thuis blij mee, maar op een wedstrijd minder ;) . Ik heb ook zo'n meedenker en iedere wedstrijd verrast hij me in welk onderwerp hij meedenkt. En tijdens de proef corrigeer ik hem gewoon, kost heeel veel punten, maar ga er nog steeds vanuit, dat ook een proef een opvoeding is. Maar zie regelmatig handige mensen die gewoon doorrijden tot de jury belt, ik krijg een 3, zij mogen het gevraagde nogmaals uitvoeren, dus een 7 - 2, 5 dus, hoger dus.

jamiejd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:45

Moeilijk dit! Ik zou goed consequent zijn. Als jij niet de hulpen geeft voor wijken, ook niet laten doen!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:04

He, fijn zo'n paardje dat net iets te hard z'n best doet! Herkenbaar, ik heb er hier ook eentje.
Ik ben dolblij met hem en zijn meewerkende karakter, ik houd van zulke paarden.

Bij het aanleren van nieuwe dingen pak ik vaak wel een vaste plek of plekken, maar zodra het kwartje ook een beetje is gevallen begin in met het afwijken van de vaste plekken.

Daarnaast doe ik ook geregeld dingen met hem waarbij hij juist wel zelf moet of mag denken, zoals voetballen met een grote bal (los of onder het zadel). Daarbij heeft hij echt z'n eigen spelregels bedacht, is dan enorm fanatiek en heeft de grootste lol.
Zelfde geldt voor vrijheidsdressuur en 'gymnastiekoefeningen' aan de hand. Ik vraag iets en hij mag z'n hersentjes laten kraken over wat ik nu eigenlijk van hem wil.
Ik krijg regelmatig een 'gratis truuk' van hem als ik er niet om vraag, vooral bij nieuwe dingen die hij aan't leren is, maar gratis truken worden gewoon genegeerd door mij en dat werkt prima. Ik straf hem er niet voor, het gaat snel genoeg vanzelf over.

Door hem afwisselend uit te dagen om zelf na te denken en de andere keer zelf het denkwerk te doen, neemt hij het dan graag van me aan. Het verschil is voor hem (en mij) heel duidelijk en deze balans werkt voor ons perfect.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:23

Nessah schreef:
Ze pikt inderdaad alles super makkelijk op. Ze doet alles wel, al is nog het allemaal nog niet echt bevestigd.

Bedankt voor de tips, hier kan ik al heel veel mee :)

hoi! je zegt t zelf al,het is nog niet bevestigd. als je er voor kiest om dan toch op wedstrijd te gaan, dan weet je dat het gokken is, hopen dat ze niet teveel haar eigen dingen gaat doen. eigenlijk niet helemaal eerlijk, want thuis is ze er ook nog niet helemaal klaar voor (ook al kan ze alles wel,het aanelkaar rijden van een proef op wedstrijd is een heeel ander verhaal he ;) ).bovendien kun je,ook al offer je er een paar proeven aan op, haar toch niet zo corrigeren als dat je thuis zou doen. dus leer je haar op wedstrijd een beetje verkeerde dingen aan. het is wel uitkijken dus,starten terwijl je paard er niet helemaal klaar voor is. want ze kan erger in de war raken of ongehoorzamer worden als je niet uit kijkt. en dat alles omdat jij zo graag op wedtrijd wilt :o
begrijp me niet verkeerd,ook ik ga wel op wedstrijd met een minder bevestigd paard hoor, maar niet te vaak,en ik zie het als training. wat ze goed doet is mooi meegenomen,wat minder gaat dat is dan jammer, maar ik kan het haar niet kwalijk nemen. maar ik ga pas echt op wedstrijd als ze thuis wel een dikke winstpunt kunnen lopen hoor,anders raak je er wel gefrustreerd van om zonder thuis te komen..blijven oefenen dus met de goeie tips hiervoor al gegeven, en heb geduld -O- succes groetjes deess

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 07:26

Ik denk dat ik het niet goed omschreven hebt. Ze kan alles wel en dan bedoel ik dingen als schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren. Dat is alleen nog niet bevestigd.

Maar de dingen die we in de L1 en L2 nodig hebben zijn allemaal wel bevestigd natuurlijk. Anders was ik niet gaan starten :) Alleen heb ik soms, dat ik bij de laatste keer afwenden voor het groeten een paard onder me heb die aan het wijken is :') Dat soort dingentjes.

Ik ga ook alleen over als we dikke winst rijden.. Maar ik ben nog maar 1 keer zonder winst thuis gekomen.. 2 keer met 213 punten en verder haast alles in de 195-204 punten.. Dus dat zit wel goed :)
Verder start ik maar 1 keer per maand dressuur, ik spring en cross meer met haar. Maar dressuur vind ik ook leuk, maar zeker niet het belangrijkste. ( de wedstrijden bedoel ik dan)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:29

Nessah schreef:
Heeft iemand de gouden tip voor mij?

Je bent gezegend met zo'n paard! Ze doet dat voor jou hoor.. Maak het boeiender, afwisselender en moeilijker ;)

Nessah schreef:
Verder start ik maar 1 keer per maand dressuur, ik spring en cross meer met haar. Maar dressuur vind ik ook leuk, maar zeker niet het belangrijkste. ( de wedstrijden bedoel ik dan)

Ha dat verklaart veel. Een slim vooruitdenkend paard dat plezier heeft in springen en cross.. Dressuur is nu eenmaal simpel en saai vergeleken daarmee, ik denk niet dat je het gaat kunnen oplossen. Ik zou het persoonlijk ook niet willen, en al helemaal niet afstraffen. Gewoon correct op wijzen dat jij de hulp geeft.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 23-05-10 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 07:32

Ik voel me ook gezegend met mijn paard :) Ik ben heel trots dat ze zo hard wilt werken voor mij! Alleen in een proef is het natuurlijk wel lastig, dat ze niet wacht tot ik wat vraag maar zelf alvast gaat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:35

Nessah schreef:
Alleen in een proef is het natuurlijk wel lastig, dat ze niet wacht tot ik wat vraag maar zelf alvast gaat.

Jep..ze moet leren wachten op de hulp, maar om zo'n dingen moet je stiekem toch wat glimlachen, het is eigenlijk teken dat ze heel graag wat met je samen doet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:14

Jaaa wie het weet mag het zeggen. Ik heb ook zo'n smart-ass-paard. Thuis niet zo, buiten het geijkte heet worden als ze denkt te mogen galopperen/springen. Thuis kan ik haar voldoende blijven verassen.
Maar op concours word ik er tureluurs van. Ik start M2 en die troela van mij kan de proeven heel goed zonder mij lopen vindt ze zelf. Gedribbel voor het aanspringen in galop 'ik ga al, ik ga al!'. Gedraai met haar kont vlak voor de wendingen o.d. achterhand 'ik moet toch draaien?!!! welk stuk wil je eerst?!'. op x uit zichzelf halthouden (en heel eerlijk? de laatste keer halthouden groeten geef ik nooit een hulp voor. als ik dat wel doe, dan loopt t helemaal in de soep- want dan staat ze me te vroeg stil of raakt ze de kluts kwijt en loopt ze door. dus dat onderdeel mag ze zelf doen) uitgestrekte draf op de automatische piloot.
In de proef gewoon goed brutaal rijden en dan maar een paar keer op haar nummer zetten werkt niet. Ze sluit zich dan compleet af.
Als je ernaast staat zie je er eigenlijk niets van (schijnt t) maar ik heb regelmatig t gevoel dat t nog niet uit zou maken of ik er achterstevoren op zou gaan zitten- aan het paard zou je t verschil niet zien.
Heb een tijdje een jonkie gestart in de B, en wat een opluchting was dat zeg, daar kon je gewoon mee ríjden tijdens je proef.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:40

Hoi Concorde, ik herken het. Maar als brutaal rijden niet werkt en op haar nummer zetten ook niet, wat heb je dan nog voor opties? Behalve thuishouden, want daar lukt nagenoeg alles ;) .

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:15

Tsja... Ze bedoelt t niet zo verkeerd natuurlijk (zo is ze bijvoorbeeld met springen- en ik ben dan écht een ramp- ook erg braaf, super mentaliteit heeft ze, ze wil me dan ook echt helpen) dus wat ik uiteindelijk doe is maar veel 'ho-ho-braaaaf' en hopen dat ze dr gemak houdt. Soms lukt dat wel eens, maar vaak niet. Heb dit paard al jaren dus ik weet inmiddels wel een beetje hoe ze in elkaar zit, en zo is ze nou eenmaal.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:45

Wachtoefeningen!
Dus als je de eerste keer bijvoorbeeld achterwaarts rijdt en weer aandraaft, dan hou je het volgende rond halt, en dan draaf je weer aan.
Met wijken hetzelfde: Als je wijkt op bijv de AC lijn, ga je de volgende keer rechtdoor.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:23

Waarschijnlijk doe je het al, maar ik zou de ganse piste "anders" gaan gebruiken. Oefeningen op steeds andere plaatsen verspreid door de ganse piste, veel nieuws en ze telkens voor zijn. Als je oefeningen doet die ze kent, heel snel laten op elkaar volgen. Als je ze voelt "denken", ga je onmiddellijk naar een andere oefening (zoveel mogelijk omgekeerd, bvb wil ze in galop, ga je stappen). Voor het wijken kan je bvb. op de middenlijn afwisselend paar passen links, paar passen rechts, wil ze zelf opnieuw naar links, ga je verder rechts, stukjes rechtdoor.
Ik zou ook op verplaatsingen zowel trainen, als de dressuurproef rijden zodat ze minder het verschil voelt tussen thuis-wedstrijd.

veel succes!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:13

Ja, wachten en ho braaf, ik zeg altijd opletten, maar je mag niet praten tijdens de proef :o . Je kan het binnenste buiten oefenen, maar als ze echt slim zijn, weten ze precies wat er komt na welke oefening. Dan vraag ik het volgende, zijn ze gewoon niet zo goed aan de hulpen? Als ze op eigen houtje oefeningen uitvoeren?