Hulpteugels, Wel of Niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:59

Zelf heb ik altijd met slofteugel gereden. Tijdens het rijden ging het meestal goed, als het voor jou beter voelt om met een hulpteugel te rijden is dat waarschijnlijk geen probleem, als je maar zorgt dat je wel gewoon op je trens blijft rijden, en niet op je hulpteugel. En als ik jou was zou ik er ook maar tijdelijk mee rijden, tot dat je je paardje duidelijk heb gemaakt wat er nou de bedoeling van was, want ik heb ook heel lang met slof gereden, en op een duur wist mijn paard niet beter dan met hulpteugel, en kostte het weer meer moeite om haar nagefelijk te krijgen. :\

Zepjuh

Re: Hulpteugels, Wel of Niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:19

Ik heb niets tegen hulpteugels maar als ik jou verhaal zo lees, zou ik toch proberen een beetje te minderen. Eigenlijk altijd dat je rijd heb je een hulpteugel eraan. Ik denk dat als je een hulpteugel zoals een slof, als je die goed gebruikt. Helemaal niet voor een langere tijd hoeft te gebruiken. In principe zou een keer of 4 genoeg moeten zijn. Daarna zou je het zelf moeten kunnen. Zelf heb ik met springen op wedstrijd eigenlijk altijd wel een martingaal. Deze hulpteugel doet eigelijk niets tot datje hem nodig hebt.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:24

Ik vind dat je dat soort dingen zelf moet bepalen. Misschien wil je het paard op die manier iets leren. Iedereen zijn eigen manier van trainen. Maar als je ze gebruikt, gebruik ze dan goed.
Zelf gebruik ik tijdens het rijden geen hulpteugels. Echter longeer ik wel met pessoa. Zodat ze zich dan ook traint.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:29

ik vind dat als je er goed mee om gaat hulpteugels okee zijn.
met sommige hulpteugels train je nét dat beetje extra, waar je in een les maanden over kan doen, als je paard het bijvoorbeeld niet helemaal begrijpt (en nee hiermee doel ik niet op nageeflijkheid bij paarden die net onder het zadel zijn).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:40

waar de kennis van de ruiter ophoud begint de tuigage, alleen een goeie ruiter kan en mag met slof rijden, echter heeft een goeie ruiter geen slof nodig.

Mauhic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:48

Ik gebruik zelf alleen bijzetteugels met longeren. Met rijden kan ik eventuele problemen op andere manieren oplossen. Toch heb ik niets tegen hulpteugels. Het is niet zo zwart/wit naar mijn mening. Als een "beginner" zn handen wel stil kan houden en los kan rijden, maar het paard gaat sterrekijken door gebrek aan techniek, vind ik een losse thiedeman (tijdens les) een goede oplossing. Van hieruit kan de juiste manier worden aangeleerd aan de ruiter.

Uiteraard moet de ruiter wel de techniek worden aangeleerd om zonder hulpteugels te kunnen rijden, maar met rijden moet je als beginner op veel dingen tegelijk letten. Een hulpteugel voorkomt soms problemen.

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:28

Ik vind dat je de slof wel kan gebruiken om hem nagegelijk te rijden etc, als ie maar niet gebruikt word om hem in de krul te trekken.
Slofteugel kan goed hulpmiddel zijn vind ik, voor schrikkerige paarden, buitenritten, extra veiligheid dus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:44

nageeflijk rijden doe je niet door aan de voorkant te prutsen,dus de opmerking dat je een slof kan gebruiken om nageeflijk te rijden klopt niet.

nageeflijk rijden is het gevolg van ontspannen rijden met een actieve achterhand.

dus je moet je achterkant aan het werk zetten,want vanuit daar begint de nageeflijkheid.

ik snap best dat je bij het longeren een hulpteugel gebruikt,alleen zelf zou ik het tijdens het rijden niet doen,als je doel 'in de krul' rijden is.

hitchcock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:48

ik ben het eens met capopjekop, hulpteugels heten misschien wel 'hulp'teugels, maar ik zou toch echt eerst kijken of je paard niet doet wat hem 'gevraagd' wordt ZONDER! Mijn paardje loopt 'beter' zonder bit, dus rijd ik BITLOOS,(afgezien van het feit dat ik het vriendelijker vind)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:51

Ik rijd zelf zonder hulpteugels of whatever, en de helft van de tijd ook bitloos en eigelijk altijd boomloos. Zelf rijd ik dan ook geen wedstrijden dus zie geen enkel nut van het rijden met.

Ik heb opzich niets tegen hulpteugels enz. zolang het maar door de juiste persoon op het juiste paard wordt gebruikt. Met andere woorden, alleen door iemand die weet hoe het te gebruiken en alleen als het echt nodig is.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:39

Ik denk niet dat je door het rijden met hulpteugels je paard nageeflijk kunt rijden. Wanneer een paard/pony niet het gewenste effect laat zien klopt er iets niet met je communicatie. Het heeft in mijn ogen meer zin uit te zoeken wat er nog niet klopt, dan het "probleem" "op te lossen" met hulpteugels. Want nageeflijk wordt je paard er zeker niet van, het neemt hooguit de "gewenste" houding aan, maar die valt compleet in het niet met het plaatje van een echt nageeflijk paard.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:04

ik ben van mening dat je voor dat je hem nagefelijk laat lopen
eerst de rest in orde moet zijn en niet in de krul moet trekken
met een hulpteugel omdat je dat zelf mooi en belangrijk vind.
meestal heb je hem dan niet goed op twee teugels ed.
ik vind hulpteugels echt misschien wel de grootste onzin in
heel paardensportland!
eigenlijk gewoon egoïstsich

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:25

Dizzy__Love schreef:
Ik pak de slofteugel zo vast dat hij net niet achter de loodlijn loopt, nageefelijk dus.

ik vind dit (een beetje) rare definitie van nageefelijkheid :?

Ik zeg altijd: waar de rijkunst stopt, begint de zadelmaker...(lijkt een beetje op de uitspraak van Moll)
ik vind een slof is een martelwerktuig, en een dwangmiddel..
en vraag me dan ook altijd af wat het maakt dat iemand naar zoiets grijpt..
wat heb je verder al geprobeert om jou doel te bereiken buiten hulpteugels?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:36

Nee, de reden waarom jij hulpteugels gebruikt vind ik niet kunnen. Blijkbaar heb je de pony dressuurmatig nog niet correct voor elkaar. Dat ga je niet bereiken door er een slofteugel of martingaal aan te hangen maar door een juiste training.

Mijn tip; Lees het boek "Dressuur onder Vuur" eens heel aandachtig, wellicht dat dit een hele grote eyeopener voor je is. Een goede instructie is ook belangrijk.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:14

NIET!!

Of bekijk antoine de bodt rechtrichten eens, geen hulpteugels voor nodig om je paard perfect te rijden. (Ik heb mijn paarden er echt mee verpest, maar het rechtrichten heeft mijn ogen opengedaan en ik heb er nog steeds heel veel baat bij, en kom veel verder met mijn paarden..)

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:48

waarom een hulpteugel? het gaat er toch om, dat je het uiteindelijk zelf bereikt.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:11

Moll schreef:
waar de kennis van de ruiter ophoud begint de tuigage, alleen een goeie ruiter kan en mag met slof rijden, echter heeft een goeie ruiter geen slof nodig.

mooi gezegt!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:42

Ik gebruik bewust geen hulpteugel met rijden, omdat ik weet dat mijn paard zijn neusje er uit wil duwen als hij zijn evenwicht wil opvangen of iets te gespannen loopt. Het zou dus onfair zijn voor hem om hem in een bepaalde geforeceerde positie te dwingen. Ik ben er zeker van dat hij een nagefelijke houding zal aannemen als hij er klaar voor is.
Met longeren gebruik ik soms bijzetjes voor zijn ruggebruik. Die hangen altijd los.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:36

als ik een paard beleer longeeer ik hem na een tijdje 1x per week met touwtjes. Dit doe ik om ze mooi over de rug te krijgen zonder ze direct te zwaar te belasten (wat er gebeurd met een pessoa teugel) want daar vind ik ze nog te jong voor. DIt bouw ik uit tot dubbelen lijnen om ze zo de basis hulpen te leren en rugspieren te sterke voordat ik erop ga. Je merkt dan al snel dat een paard vertrouwd is met de teugelhulpen en dus onder de man je hand durft te gaan zoeken.

Na een tijdje kom je op een punt dat ze stugger worden, weet niet wat dat is maar de puntje loop ik altijd tegen aan! Laatste had ik er eentje die echt niet meer wou loslaten in de kaak, hoe goed we alles verder ook op orde hadden :S Toen heb ik onder de man ook een slof gebruikt zodat die de neerwaardse druk kreeg op het bit zoals ze dat destijds ook heeft geleerd aan de lange lijnen, puur om wat duidelijker te zijn zonder grof te hoeven worden! Toen ging het knopje weer om en probleem was opgelost!

Ik ben van mening dat op die manier een slof goed gebruikt wordt, zoals de naam het als zegt: hij HELPT je beestje een beetje om hem in de juiste richting te krijgen. Net als je stukje een verlengstuk van je been is en dus ook eigelijk een hulpstuk of een spoortje werkt als een vinger op een toestenbord om het juiste knopje makkelijker te kunnen indrukken.

Martigaal ben ik geen fan van, dit omdat heel veel teugelvoeringen erdoor vestoord worden! Zo kan je niet meer je hand van de hals doen, je handen wat breder zetten of de schouder plaatsen.. Pessoa teugel vind ik GEWELDIG!! Belangrijk is wel dat ti goed gebruikt wordt, veel mensen gaan er zelf mee googelen en dat kan grote problemen veroorzaken!! Ik heb er mee leren werken door een menner die paarden beleerde!

Borsttuig is geen hulpteugel toch?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:10

Wat jij doet is symptoom bestrijding,je rijd met een slof omdat hij niet wil nageven ( met slof is er ook geen échte goede nageving te bereiken) . Maar waarom doet hij dat? als je weet waarom, dán kun je pas zeggen,ik heb miss een slof nodig. Maar dat is mijn mening. :) Verder als je goed weet hoe je ermee om moet gaan,en je weet waarom je hem gebruikt. en niet omdat je paard niet aan de teugel loopt,heb ik nix tegen hulpteugels ! :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:13

Zidore schreef:
ik vind dat er een wereldwijd verbod op slofteugels moet komen!!!

En daar wil ik me bij aansluiten; waar de kunde van de ruiter/ instructie stopt komen de hulpteugels!
Ofwel; goed leren rijden/ goed les krijgen en een paard/ pony op de juiste manier opleiden en dan heb je nooit een hulpteugel nodig.
Maar wel heel veel geduld en "balance, feel and timing!"
En dat is moeilijk; goed paardrijden is nou eenmaal erg moeilijk, een paard de juiste hulpen aanleren nog moeilijker!

Dus geen hulpteugels zoeken maar gewoon echt goede instructie en jammer genoeg is die erg moeilijk te vinden, zeker hier in Nederland ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-06-10 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:15

vilouma schreef:
Wat jij doet is symptoom bestrijding,je rijd met een slof omdat hij niet wil nageven ( met slof is er ook geen échte goede nageving te bereiken) . Maar waarom doet hij dat? als je weet waarom, dán kun je pas zeggen,ik heb miss een slof nodig. Maar dat is mijn mening. :) Verder als je goed weet hoe je ermee om moet gaan,en je weet waarom je hem gebruikt. en niet omdat je paard niet aan de teugel loopt,heb ik nix tegen hulpteugels ! :)

nee niet mee eens.. Als dat zo was, zou ik mijn teugels er net zo goed af kunnen halen en op de slof rijden! Ik laat hem even tegen de slof aanlopen waardoor de bitligging een neerwaardse druk geeft, niet meer en niet minder. Hierdoor help ik mijn paard om het te begrijpen, thats all.. Als ze dat een paar keer doet en je beloont begrijpt ti wat ik bedoel! Stuk vriendelijker dan zn rug eerst stuk rijden of zn mond open zagen zoals ook genoeg mensen doen..

Een slof ik een HULPteugel! Ik ben er geen fan van, ik rij er ook niet standaard mee.. Maar ik vind het onzin dat het zwaar uit ten boze is om hem af en toe goed toe te passen om het wat eenvoudiger te maken voor het paard, dat is de schijnheiligheid van bokt naar mijn idee!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:24

de mensen die zo anti hulpteugels zijn,gebruiken vast ook geen bit neem ik aan

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:02

Zelf ben ik erg tegen het gebruiken van hulpteugels. Ik zie een hulpteugel toch echt meer als een dwangmiddel. Ik ben van mening dat je met je paard samen tot een goed resultaat moet komen, op vrijwillige basis. Alleen dan zal een dier zich volledig geven. Met een hulpteugel dwing je een dier iets te doen waar hij zich eigenlijk tegen verzet (en dat verzet heeft vaak een rijtechnische reden). Zo'n teugel moet er op den duur weer af en dan heb je nog niets bereikt. Denk dat je meer bereikt door er naartoe te rijden (technisch juist), dus op vrijwillige basis.....wat niet wegneemt dat je helemaal nooit een hulpteugel mag/kunt gebruiken. Er zijn ongetwijfeld goede redenen om het op bepaalde momenten wel te doen. Maar over het algemeen heb ik respect voor de mensen die samen met hun paard zonder dwangmiddelen tot een goed resultaat komen.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:57

Marlouzy, het is een hulpteugel en geen dwangteugel.