paard heeft maand stilgestaan-->rijden gaat niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: paard heeft maand stilgestaan-->rijden gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:11

@khinsiri.. dat is innd de juiste manier hoe jij het zegt.. de zweep is het verlengde van je lichaam en bij de paarden draait het allemaal om lichaamstaal.

mijn zin om te zeggen geefheb een beste klap is indd overdreven. het verhaal lijkt me gewoon onrealistisch.of het is echt een bang paard.. dan moet je indd geen zweep nemen. dan ga je eerst met het paard wandelen.. laat je de longe steeds langer en vaak kun je dan met je hand uitsteken je paard al laten lopen.

of het is een heel dominant paard die de gek met de eigenaar heeft... die eigenlijk dus de baas is. zo´n paard moet aangepakt worden en er moet verteld worden dat de mens de baas is. eerst vriendelijk.. maar als het moet, dan even aanpakken.. en dan nog.. beter slim zijn dan sterk zijn. dat win je nooit.

@ts.. succes met je vriendin.. het klinkt zo wel heel ernstig

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:15

XThisIsMeX schreef:
kweet niet blijkbaar snapt die het echt niet, dan blijft die gewoon steigeren. Bij haar in de buurt zijn niet echt mensen die grondwerk enzo doen. Hij is gewoon bang van een zweep altijd al, is er vroeger waarschijnlijk nogal hard mee geslagen.
Vind het ook een apart verhaal maar zeg maar gewoon wat zij me vertelt

Sterkte ermee..

Heb je het zelf gezien trouwens?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:48

Yell schreef:
XThisIsMeX schreef:
kweet niet blijkbaar snapt die het echt niet, dan blijft die gewoon steigeren. Bij haar in de buurt zijn niet echt mensen die grondwerk enzo doen. Hij is gewoon bang van een zweep altijd al, is er vroeger waarschijnlijk nogal hard mee geslagen.
Vind het ook een apart verhaal maar zeg maar gewoon wat zij me vertelt

Sterkte ermee..

Heb je het zelf gezien trouwens?

Nee ik heb het niet zelf gezien, maar het is wel een goede vriendin en ik denk dat ze daar zeker niet over gaat liegen. Maar er gaat nu iemand komen die ze kent, die ook paarden zadelmak maakt enzo, n die gaat er dan eens een keer op rijden.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:22

Iemand anders er idd een keer op laten rijden kan wel heel veel helpen. En wat als ze hem eerst dan laat uitrazen onder het zadel? Zolang hij niet bokt zou dat best kunnen helpen?

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:37

Ik ben het met Joltsje eens...
Als het paard wil galoperen laat dat paard dan galopperen.
Als hij moe wordt nog even doorgaan.(galopeer trouwens wel zelf aan en laat niet je paard vertrekken!)
Dan weet hij toch weer dat jij de baas bent.
Dan ben je zo'n beest ook even niet tot last,
Zeker niet in z'n mond gaan trekken ofzo maar gewoon losjes.
Zolang hij loopt kan hij niet steigeren.

En over het probleem met de zweep..
Ga hem aaien met de zweep,
een paard moet een zweep niet zien als gevaar,
maar als een hulpmiddel net als bijv. je been.
Denk hierbij bijv. aan mennen, een koetsier corrigeert zijn paard met de zweep,
maar beloont hem hier ook mee.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:20

kynshiri schreef:
hoe moeilijk kan het aanleren van longeren nu zijn??? }:0 ik heb al duizend en één paarden dat geleerd en nog NOOIT eentje gehad die dat niet na een keertje of 3 doen snapte!

Hier ben ik het helemaal mee eens...En ik denk dat je de kern van het probleem moet zoeken bij een dominantie probleem. Een paard dat naar je steigert als je een zweep in je hand heeft is niet angstig maar valt aan....Vooral in een rijbak heeft het paard voldoende ruimte om weg te vluchten voor de zweep als hij daar bang voor is..Pas als hij het idee heeft geen kant meer op te kunnen zal hij gaan vechten. Dit paard valt dus direct aan (zoals ik het begrijp) en is dus flink dominant...Je vriendin moet hier inderdaad echt hulp bij zoeken want ze heeft niet de kennis om dit zelf op te lossen..Succes.

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:22

Misschien kan ze eerst beter met het paard weer een band gaan krijgen voordat ze er weer op stapt, eerst lekker met hem knuffelen, borstelen aan de hand stappen en dan langzamer hand er op te stappen.
lekker los gooien en laat de amazone zich helpen met dit paard want zelf er mee omgaan lukt niet echt en ze kan hem volgens mij ook niet echt aan.. ze stopt met de zweep omdat ie steigert het paard moet aangepakt worden door haar en zei/hij heeft hulp erbij nodig en iemand die hem/haar uitlegt hoe ze met een dominant paard om moet gaan...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:43

Ondanks dat longeren niet gaat, toch eerst gaan longeren op 1 of andere manier.
Paard schijnt bang te zijn voor de zweep.
Ga oefenen, dat hij die niet meer eng vindt. Door veelvuldig oefenen en oefenen, kan je op een gegeven moment zover komen dat je hem kan aaien met de zweep over zijn hele lichaam.
Zo kan je dus straks met longeren wel een zweep in je handen houden en denkt hij niet meteen dat hij blauw geslagen wordt.

In plaats van een zweep kan je ook een touwtje in je handen nemen. Komt niet zo eng over, maar kan even effectief werken.

Snapt het paard het longeren zelf niet? Dan moet je bij het begin beginnen.
Tot die tijd zou ik er niet teveel op gaan rijden, ivm energie in overvloed als ik het zo lees

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:48

Vanaf de grond een voorwaartse hulp aanleren (zweep is het meest gangbare) en dan iemand er op die niet bang is en iemand op de grond die hem een voorwaartse hulp kan geven. Elk paard kan leren wat longeren is je moet er alleen wat tijd in steken. Met longeren leert het paard luisteren naar een grondpersoon. Die grondpersoon kan jou helpen met het voorwaarts houden van het paard (als extra'tje dus.) Paard voorwaarts houden = minder kans op steigeren. Maar dit laatste werkt énkel als je hem leert wat longeren is en als hij begrijpt dat zweep voorwaarts is en niet om hem in elkaar te rammen. Steigert hij alsnog als je dit allemaal geprobeerd hebt; aanpakken! :)

Steigeren is gevaarlijk en met aai paardje aai kom je er niet. Geen trukjes zoals een ei of een flesje water da's onzin. Een goedgemikte klap op het hoofd gaat meer effect hebben. ;) Als hij eenmaal steigert níet op zijn kont slaan... Schrik-effect op de kont zal zorgen voor hoger steigeren, klap op het hoofd doet ze "duiken" waardoor ze op hun vier benen komen omdat ze uit balans raken. ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 06:56

kimmie88 schreef:
Ondanks dat longeren niet gaat, toch eerst gaan longeren op 1 of andere manier.
Paard schijnt bang te zijn voor de zweep.
Ga oefenen, dat hij die niet meer eng vindt. Door veelvuldig oefenen en oefenen, kan je op een gegeven moment zover komen dat je hem kan aaien met de zweep over zijn hele lichaam.
Zo kan je dus straks met longeren wel een zweep in je handen houden en denkt hij niet meteen dat hij blauw geslagen wordt.
Als een paard alleen maar steigert en niet voorwaarts gaat dan heeft hij vooral te weinig respect voor de zweep. Deskundige hulp lijkt me in dit geval beter.

Heb je eventueel een filmpje van het probleem TS daar kunnen we veel beter advies opgegeven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:30

Katja schreef:
Als een paard alleen maar steigert en niet voorwaarts gaat dan heeft hij vooral te weinig respect voor de zweep. Deskundige hulp lijkt me in dit geval beter.

Dit lijkt mij ook. Dit probleem is best serieus..De vriendin van TS gaat dit echt niet zelf op kunnen lossen.. Laat haar GOEDE deskundige hulp zoeken met dit paard.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:25

filmpje heb ik er niet van en die vriendin wil ook liever geen filmpje op internet hebben. Maar voordat het paard een maand stil heeft gestaan kon ze er wel gewoon op rijden

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:35

Als ik dit zo lees denk ik aan een dominantie probleem.
Het paard laat zich gelden en krijgt zijn zin.

Probeer hem eens los te longeren, zet de bak halverwege af zodat je 20x20 overhoudt, zet de hoeken ook af zodat hij niet de hoek in kan kruipen.
Zet je paard los in deze "kraal", neem een lange longeerzweep en drijf hem voor je uit, zorg ervoor dat je niet voor hem komt te staan, want dan stopt hij of keert om.
Als hij nu wil steigeren zou ik zeggen laat hem maar flink zijn best doen, hij krijgt er vanzelf genoeg van.
Ga door tot hij doet wat je van hem vraagt zodra hij ook maar een paar passen goed doet beloon je hem met je stem, gaat hij in de fout straf je hem met je stem, gebruik bij belonen een vrolijke lichte stem, bij straffen een donkere harde stem.
Zo kun je het longeren leren zonder dat je paard verstrikt kan raken de longeerlijn.