Teugels uit handen trekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Teugels uit handen trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:40

Dat kan hij heeft de afgelopen tijd voornamelijk dressuur gereden omdat ik het rijden sinds 2 a 3 weken weer heb opgepakt en dus rustig wilde beginnen (verzorgster reed hem daarvoor ook dressuur en afentoe een buitenritje of wandelen). Vandaag hebben we gesprongen maar ook toen deed hij het volgens mij. :j
Als wordt hij dan wel wat heter dus doet hij het minder.

Ik ga er eens opletten dat is wel een goede van je. ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:43

Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan. (Alles na laten kijken; zadel, tanden, rug) Bleek niet medisch te zijn, maar puur verzet.
Dressuurteugels zou ik je in dat geval dan ook helemaal niet aanraden. Dan heeft hij juist de kans om de teugels uit je te trekken en zijn zin door te drijven. Je moet streng zijn. Als hij trekt houd je je handen op dezelfde plek. Ga goed zitten en laat je niet voorover trekken. Los het op door hem naar voren te rijden en door veel variatie. Hij is niet de baas.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:45

Nee hij is niet de baas, ik heb hem ook al op zijn donder gegeven om te kijken of dat werkte. :o Tja, werd sjaggo haha. Maar ook dat werkte niet. :n Ik kan niet blijven zitten omdat hij uit het niets trekt en ik dus geheel ontspannen ben ga ik mee naar voren. Ga niet als een houtje op mijn paard zitten. :n

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:54

Ik snap dat je niet als een houtje op je paard gaat zitten, maar ik voelde het altijd wel aankomen en als ik te laat was gaf ik een ophouding met beide teugels als teken dat hij op zijn eigen benen moest lopen. Ga ook wat spelen met stelling, probeer er voor te zorgen dat hij er geen tijd voor heeft.

En tsja dat hij shagrijnig wordt.. ik denk dat hij het vooral erg moeilijk vind en dan inderdaad gaat protesteren, maar daar moet je even doorheen, want nu pas je je wel erg aan aan hem.
Wat zegt je instructrice er trouwens van?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:58

Ik heb op het moment geen les omdat ik eerst zelf mijn conditie op moet bouwen voordat ik les aan kan. :) Ik heb nl 1.5 jaar niet meer gereden ongeveer. Het probleem is hij hangt niet hij loopt op zijn eigen benen. Als hij al omlaag gaat en ik geef een ophouding heeft dat geen nut omdat hij gelijk weer omhoog komt, of ik nu wel of geen ophouding maak.

Hij wordt er niet sjaggo van maar ik WERD er sjaggo van op dat moment. :)
Hij vind het inderdaad moeilijk en er moet nog veel verbetert worden waar we ook mee bezig zijn. Zo was hij ook scheef, nu nog een klein beetje maar een heel stuk minder als toen ik er voor de 1e keer opstapte. :)

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:55

hoi,
ik had er ook zo een,
die de teugels uit je handen wou trekken.
mijn instructrice zei armen recht vooruit richting de oren.
dan heeft hij zeg maar zichzelf ermee en dan word jij niet uit het zadel getrokken oid.
het leek inderdaad behoorlijk te helpen.

bij een andere instructrice bleek dat het paard gewoon een hertenhals heeft.
anatomisch gezien was het dus onmogelijk voor haar om langere tijd aan de teugel te rijden oid zonder dat ze pijn kreeg.
vandaar de vraag om meer teugel.
dus em ja, luister naar je paard en vraag eens een ander ernaar te kijken zou ik zeggen

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:57

Laat eens een osteopaat komen of accupentuur misschien de spieren veel te vast.
Heb het zelfde probleem gehad

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:18

Je hebt al een paar goede tips gehad.
Ik mis nog een ding in je verhaal. Je zegt dat de laatste keer bij de tandarts al een jaar geleden is. Op een jaar tijd kunnen ze best flinke haken ontwikkelen! Als je pony dit voordien niet deed zou ik zeker de tandarts nog een keer laten terugkomen, wie weet doet hij het gewoon omdat hij tandpijn heeft. Mijn paard heeft ook zo'n periode gehad toen ze 4 was en dat kwam doordat ze enorme problemen had met wisselen. Na trekken van de melktanden was het al veel beter. Ik zou het dus in elk geval opnieuw laten nakijken...

Verder gewoon zorgen dat hij goed voorwaarts blijft gaan, of hij nou trekt of niet, en dat hij jou niet uit balans haalt. Als hij merkt dat hij niet onder het werk uitkomt door te gaan trekken wordt het al minder interessant.

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:24

Misschien kan het dat het paard zich een beetje gaat vervelen... zo steeds rondjes lopen in de bak zullen ze niet heel veel aan vinden.. probeer eens een paar figuren en meer overgangen.. dan heeft het paard geen tijd om vervelend te doen maar dan moet het paard WERKEN!!! XD

groetjes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:16

Zoals in mijn openingspost staat Hafje hobbel ik niet alleen rond en ben ik daar dus allang mee bezig. Dit is gewoon de basis lijkt me. ;)

Rapperrijder, zoals ik ookal gezegt heeft moet hij binnenkort ook naar de tandarts, dan zullen we het horen. :j
FLINKE haken zouden wel meevallen hij eet ook normaal maar haken zou kunnen. ;) Voorheen deed hij dit niet nee, omdat hij als een hert met zijn kop in de lucht liep en ook totaal niet ontspannen was.

@ nog iemand :P Armen recht vooruit naar zijn oren hm ja dan gaat hij juist naar beneden omdat hij mijn hand volgt denk niet dat dat een optie is, aangezien hij niet hangt. Het valt te proberen uiteraard.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:04

Mijn pony deed het als ik hem teveel tegenhield van voren, hoe is dat bij jou? :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:51

Mijn paard had hier ook last van, en dat is nu een stuk beter geworden.

Bij mij zag het er zo uit: http://www.xs4all.nl/~chali/PICTURES/paard/duikelaar.jpg

Wat er gebeurde is dat hij voor mijn gevoel zomaar, uit het niets, tijdens verder ontspannen gang, ineens naar beneden dook.
Na 1 tel kwam die weer omhoog met zijn hoofd en gingen we netjes verder met wat we aan het doen waren.

Ik heb geprobeerd het tegen te houden, maar daar ging ik alleen maar stijf van zitten en werd het ook niet minder van.
Verder werkte die graag mee met de oefeningen, dus leek me niet dat het dwarsigheid was.

Toen kreeg ik de tip om de teugels maar lichtjes vast te houden en als die dan zijn hoofd omlaag doet, de teugels te laten glijden.
Dat je wel je normale lichte contact houdt zeg maar.
Direct daarna heb je dan wel het probleem dat je de teugels weer op maat moet maken.
Dat vond ik vervelend, maar was geen oplossing voor. Dus heb ik me bij neergelegd en iedere keer maar weer rustig gebleven en teugels weer op maat gemaakt.

Na een paar weken van oefenen met recht maken en links&rechts soepel doet hij het amper meer.
Bij die van mij kwam het dus door balansproblemen.

sachadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:49

heey :D
miss. een beetje hard maar als hij trekt geef jij een snokje aan de teugels en dan moet hij zelf gaan denken dat dat niet de bedoeling is. maar je moet ook echt niet over drijven daar word hij anders hard in de mond van.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:00

die van mij rukt me gewoon het zadel uit dat is ook zo irritant
ben je net lekker aan het rijden fijn ontspannen
flats lig je er haast voor over van af.
hij doet het meestal aan het eind als tie moe word.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:08

sachadewit schreef:
heey :D
miss. een beetje hard maar als hij trekt geef jij een snokje aan de teugels en dan moet hij zelf gaan denken dat dat niet de bedoeling is. maar je moet ook echt niet over drijven daar word hij anders hard in de mond van.

Dan ben ik al te laat dus dat werkt niet, dan straf ik hem op het moment dat hij naar boven komt. :n

Annelinde: Ik hou hem niet tegen van voren. Dan gaat hij rennen. :+ Dus dat kan het niet zijn. :n

Azmodania: Ja zo doet die van mij het ook, voelt inderdaad uit het niets! Dankje voor je tip ik ga het zeker toepassen!