Dressuur blijft een ramp, gaan we vooruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:13

kleinvosje schreef:
Wat ik niet snap, is dat je een post hebt waarin staat dat je 1 keer in de week een half uurtje dressuur rijdt. Hoe wil je met 1 keer per week iets bereiken als je er de rest van de week niet mee aan de gang gaat? M.a.w., wat doe je de rest van de week?

De rest ben ik er wel mee bezig, maar zou ik meer lessen krijgen, dan is Ricky niet vooruit te branden. We doen dit trouwens puur voor zijn rug, omdat hij anders helemaal vast zit. Ik heb er geen wedstrijd ideeën achter. :)

kleinvosje

Re: Dressuur blijft een ramp, gaan we vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:18

Ik heb het ook niet over wedstrijden of iets dergelijks, maar als je 1 keer per week een half uurtje eraan besteedt, dat zet geen zoden aan de dijk. Krijgt hij de rest van de week wel beweging? Waar bestaat die beweging dan uit? Waarop baseer je je uitspraak dat je pony niet meer vooruit te branden is na meer lessen?
Wat is zijn rantsoen? Krijgt hij weidegang, of staat hij de hele dag binnen? dat zijn allemaal vragen die bij mij opkomen, die handig zijn om een goed beeld te vormen en eventueel oplossingen aan te kunnen dragen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:22

kleinvosje schreef:
Ik heb het ook niet over wedstrijden of iets dergelijks, maar als je 1 keer per week een half uurtje eraan besteedt, dat zet geen zoden aan de dijk. Krijgt hij de rest van de week wel beweging? Waar bestaat die beweging dan uit? Waarop baseer je je uitspraak dat je pony niet meer vooruit te branden is na meer lessen?
Wat is zijn rantsoen? Krijgt hij weidegang, of staat hij de hele dag binnen? dat zijn allemaal vragen die bij mij opkomen, die handig zijn om een goed beeld te vormen en eventueel oplossingen aan te kunnen dragen.

Op de rest van de dagen train ik aan snelheid, maar de dag voor en na de les doe ik meestal NH met hem, of een lekkere rustige buitenrit. Hij staat 24/7 buiten, krijgt dan dus gras binnen, hooi, en af en toe muesli, hangt af van de hoeveelheid gras. En Ricky loopt dan gewoon niet tijdens de les. Voor en na de les staat hij te dansen van energie, maar in de bak gooit hij met de pet ernaar. Hij vind dressuur gewoon verschikkelijk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:31

Okee, bedankt. Je zegt dat je de rest van de dagen aan snelheid werkt. Hoe doe je dat? Aan de hand, onder het zadel?
Aan overige beweging kan het dus niet liggen met weidegang 24/7. Heb je er al eens aan gedacht dat je pony pijn heeft met rijden? M.a.w., hij doet niet wat je vraagt omdat hem dat pijn oplevert?
Heb je een bos in de buurt, waar je rijdt? Daar kun je ook heel goed dressuurmatig trainen. Als hij met een buitenrit in het juiste tempo loopt, moet je daar juist gebruik van maken! Vraag dan eens iets meer door, op een vriendelijke manier, en als hij het juiste tempo houdt en reageert op wat je vraagt, goed belonen!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:33

Mag ik vragen waarom je op snelheid traint? ga je ermee racen ofzo? en als je altijd op snelheid traint is het niet zo gek dat hij gaat rennen in de galop (ik neem even aan dat je dat voornamelijk in galop doet) Als je 3 dagen in de week wat dressuur zou rijden (zoals hiervoor vermeld staat kan dat ook met een buitenrit) dan kan je dat om de dag doen en is het geen sleur voor je pony, maar het zou een stuk meer effect hebben dan alleen 1x in de week 30 minuten.

Ik zou me voornamelijk focussen op controle dus voorwaarts en in de galop beheersd galopperen... Dat hoofd gaat er niet vanaf vallen ;) en hij moet gewoon leren dat hij kan ontspannen, maar zonder voorwaarts zal hij nooit neerwaarts gaan...

En jijzelf moet idd zoals al eerder vermeld is wat meer relaxed erop zitten, dan is het ook makkelijker voor je pony om zijn rug te ontspannen :)

Mag ik vragen welke regio je woont? (evt per pb mocht je t niet hier willen zeggen) Misschien ken ik iemand in de buurt die evt zou kunnen helpen/adviseren ter plekke want vanaf foto's is niet altijd handig ;)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:38

kleinvosje schreef:
Okee, bedankt. Je zegt dat je de rest van de dagen aan snelheid werkt. Hoe doe je dat? Aan de hand, onder het zadel?
Aan overige beweging kan het dus niet liggen met weidegang 24/7. Heb je er al eens aan gedacht dat je pony pijn heeft met rijden? M.a.w., hij doet niet wat je vraagt omdat hem dat pijn oplevert?
Heb je een bos in de buurt, waar je rijdt? Daar kun je ook heel goed dressuurmatig trainen. Als hij met een buitenrit in het juiste tempo loopt, moet je daar juist gebruik van maken! Vraag dan eens iets meer door, op een vriendelijke manier, en als hij het juiste tempo houdt en reageert op wat je vraagt, goed belonen!

Onder het zadel, en inderdaad, ik doe mee aan de ponyrennen. :)
Pijn heeft hij niet, omdat hij met buitenrijden wel heerlijk voorwaarts en neerwaarts loopt.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:39

Silly_Woman schreef:
Mag ik vragen waarom je op snelheid traint? ga je ermee racen ofzo? en als je altijd op snelheid traint is het niet zo gek dat hij gaat rennen in de galop (ik neem even aan dat je dat voornamelijk in galop doet) Als je 3 dagen in de week wat dressuur zou rijden (zoals hiervoor vermeld staat kan dat ook met een buitenrit) dan kan je dat om de dag doen en is het geen sleur voor je pony, maar het zou een stuk meer effect hebben dan alleen 1x in de week 30 minuten.

Ik zou me voornamelijk focussen op controle dus voorwaarts en in de galop beheersd galopperen... Dat hoofd gaat er niet vanaf vallen ;) en hij moet gewoon leren dat hij kan ontspannen, maar zonder voorwaarts zal hij nooit neerwaarts gaan...

En jijzelf moet idd zoals al eerder vermeld is wat meer relaxed erop zitten, dan is het ook makkelijker voor je pony om zijn rug te ontspannen :)

Mag ik vragen welke regio je woont? (evt per pb mocht je t niet hier willen zeggen) Misschien ken ik iemand in de buurt die evt zou kunnen helpen/adviseren ter plekke want vanaf foto's is niet altijd handig ;)

De galop gaat gelukkig nu beter. Plat door de bochten deed hij al voordat ik op snelheid trainde. Ik stuur je een berichtje, ben benieuwd. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:40

Dan zou ik toch wat meer oefenen tijdens het buitenrijden, en misschien wat minder met die ponyrennen meedoen. Blijkbaar heeft dat niet zo'n positieve werking op je pony.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:19

kleinvosje schreef:
Dan zou ik toch wat meer oefenen tijdens het buitenrijden, en misschien wat minder met die ponyrennen meedoen. Blijkbaar heeft dat niet zo'n positieve werking op je pony.

Maar ook vóór de ponyrennen was hij niet vooruit te branden. Een jaar geleden, en nu nog. Hij laat gewoon duidelijk merken dat hij er geen zin in heeft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:35

Dan zou ik toch eens een andere instructrice ernaar laten kijken, die heeft een andere kijk op de zaak en weet misschien wel hoe dit opgelost kan worden...

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:42

casperzot schreef:
Ik heb les. :) Zoals eerder vermeld.

En inderdaad, dat had ik wat beter neer mogen zetten. Daarmee bedoel ik dat Ricky in stap en draf niet vooruit gaat, en in galop beegint te rennen, bochten afsnijd, en plat door de bochten gaat. :)

Sorry, daar heb ik dan overheen gelezen. Als je gewoon doortraint met goede les kom je er wel! Lekker op de ontspanning rijden. En als het niet goed vooruit gaat moet je anders ook net zoals hierboven vermeld word misschien op zoek gaan naar een andere instructrice? (Uiteraard alleen als je zelf niet tevreden bent).

Oke, haha :+ , ik vond het al zo knap. Heel langzaam gaan en plat door de bochten...

Succes!

Edit; spellingsfoutje en zin iets aan gepast

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:06

kleinvosje schreef:
Dan zou ik toch eens een andere instructrice ernaar laten kijken, die heeft een andere kijk op de zaak en weet misschien wel hoe dit opgelost kan worden...

De andere isnstructrices hebben me allemaal sporen aangedaan. Degene die ik nu heb niet, en weet ook hoe ze het op moet lossen. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:08

Blijkbaar toch niet goed genoeg, anders zou je er hier niet naar vragen. Ik vind dit een beetje banketstaaf overkomen naar je instructrice toe, je zegt dat ze het weet op te lossen, maar ondertussen wil je van ons hetzelfde weten.
Iemand die zelf hoog rijdt, is misschien wel goed in haar rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het ook uit kan leggen en over kan brengen...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:30

kleinvosje schreef:
Blijkbaar toch niet goed genoeg, anders zou je er hier niet naar vragen. Ik vind dit een beetje banketstaaf overkomen naar je instructrice toe, je zegt dat ze het weet op te lossen, maar ondertussen wil je van ons hetzelfde weten.
Iemand die zelf hoog rijdt, is misschien wel goed in haar rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het ook uit kan leggen en over kan brengen...

Volgens mij hebben we elkaar dan verkeerd begrepen? Ik wil graag commentaar over mijn houding, dat hoeft niet over mijn instructrice. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:31

Je vraagt om tips en tricks, dit is horses at work, dus daar hoort het bewegen en het gaan van het paard ook bij. Jammer dat je niet wilt horen wat er gezegd wordt...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:34

kleinvosje schreef:
Je vraagt om tips en tricks, dit is horses at work, dus daar hoort het bewegen en het gaan van het paard ook bij. Jammer dat je niet wilt horen wat er gezegd wordt...

Dat wil ik graag, maar ik ben er gewoon zeker van dat dit de juiste instructrice is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:37

prima, dan ga ik nuttig commentaar geven aan een ander...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:39

kleinvosje schreef:
prima, dan ga ik nuttig commentaar geven aan een ander...

Je hebt al nuttig commentaar gegeven. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:47

Longeer je hem ook? Daarmee kan je hem lekkerder in zijn lijf krijgen zonder de belasting van een ruiter. Want jij als ruiter reageert ook weer op je paard wat elkaar soms alleen maar tegenwerkt.

Uit je verhaal lijkt het dat je paard erg scheef is. Je kan op http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/ kijken of je er iets in herkent en evt. een dergelijke instructeur opzoeken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:19

Heino schreef:
Longeer je hem ook? Daarmee kan je hem lekkerder in zijn lijf krijgen zonder de belasting van een ruiter. Want jij als ruiter reageert ook weer op je paard wat elkaar soms alleen maar tegenwerkt.

Uit je verhaal lijkt het dat je paard erg scheef is. Je kan op http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/ kijken of je er iets in herkent en evt. een dergelijke instructeur opzoeken.

Dankjewel! Ik ga er zeker een kijkje nemen!

rainbow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:17

Probeer wat meer het diepste punt in het zadel te vinden en ga daar ontspannen in zitten, maar hou wel een rechte rug. Je houding kan daardoor ook al een heel erg stuk verbeteren, want dat ik nu zie ( voorals op de laaste foto ) is dat je wat voorover valt in het zadel.

Probeer ook wat meer je (onder) benen aan te sluiten. Je steekt ze nu helemaal naar voren en dat ik niet de bedoeling.

Heel veel succes!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 19:13

rainbow13 schreef:
Probeer wat meer het diepste punt in het zadel te vinden en ga daar ontspannen in zitten, maar hou wel een rechte rug. Je houding kan daardoor ook al een heel erg stuk verbeteren, want dat ik nu zie ( voorals op de laaste foto ) is dat je wat voorover valt in het zadel.

Probeer ook wat meer je (onder) benen aan te sluiten. Je steekt ze nu helemaal naar voren en dat ik niet de bedoeling.

Heel veel succes!

Dankjewel! De les vandaag ging ongelofelijk goed, en ik heb constact aan jullie tips moeten denken. Door mijn ontspanning ging het rijden ook veel beter. :)

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:27

Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit! Maar let er wel echt op dat je niet te veel in de mond zit. Het lijkt op de foto's zo, ik weet natuurlijk niet hoe jij het ervaart :D Leuk stelletje!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:49

Michellee91 schreef:
Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit! Maar let er wel echt op dat je niet te veel in de mond zit. Het lijkt op de foto's zo, ik weet natuurlijk niet hoe jij het ervaart :D Leuk stelletje!

Bedankt! Ik zou er wat meer op letten. :)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:02

kleinvosje schreef:

Het is niet omdat je les hebt dat je geen andere meningen mag aanhoren. Hoe meer meningen, zo kan je uiteindelijk opmaken wat het beste voor jou en je paard is.
Als TS een fijn gevoel heeft bij de lessen en markt dat er verbetering is, dan moet ze die les ZEKER blijven volgen.

Verder vind ik je houden best ok, een keer er meer ontspanning is ga je je ook meer kunnen zetten rond je paard.
Op enkele foto's is je hand best streng, probeer daar aan te denken!
Verder over je trainingswijze, ik zou meer dressuur gaan rijden/lessen. Je pony gaat automatisch meer conditie hebben voor je ponyrennen. Want 1x in de week op snelheid en 1x in de week dressuren lijkt mij niet optimaal. Ik zou hem door dat niet vooruit branden gewoon proberen doorrijden. Misschien is hij stijf omdat hij het niet gewoon is?