Training 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:46

Selmatjuh schreef:
TS wordt meteen veroordeeld zonder dat de rest van de situatie bekend is.
De vraag is hier ook hoe kan ze haar paardje opbouwen zonder dat ze hem belast. Er wordt helemaal niets gevraagt over weidegang etc.

.

maar wat TS verteld wat het dier krijgt aan beweging is feitelijk wel gewoon te weinig en dus niet zo vreemd dat hij enigzins wat stuiterd

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 06:32

Toevoeging, het is een hengst die zeker niet geisoleerd word van de andere paarden! Aan het einde van het jaar gaat hij naar de keuring dus begrijpen jullie vast wel dat hij niet zomaar hele dagen buiten kan staan. Ik heb een jaar gewacht om zijn been wat meer tijd te geven voor een vetrinaire check en om er zeker van te zijn dat hij een kans zou maken.

Ik heb dit topic gestart puur voor informatie voor training en niet voor weidegang! Dat ik zuinig op hem ben dan geef ik al aan en daar vraag ik ook hulp naar zodat dat kan veranderen. Er zijn mensen die ergere dingen doen met een 4 jarige..... tenminste als ze niet nog jonger in handen komen van een TE fanatieke rijder want dat gebeurt ook.
Dat er mensen zijn die helemaal into the paardvriendelijke welzijn zijn, daar zou je mij niet overhoren. Dat is juist goed maar zoals er hier gezegd word dat niet iedereen de luxe heeft om zijn/haar paard optimale beweging te geven (wat overigens bij een groot aantal dieren het geval is) dan moet daar ook begrip voor zijn. De meeste paarden belanden in een stal zeker als ze sport gericht zijn. Je zou ze niet eens kunnen tellen zoveel dieren er op een stal staan....... Iedereen houd zijn dieren op zijn manier, jij, ik en een ander ook!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:39

Westland schreef:
! Aan het einde van het jaar gaat hij naar de keuring dus begrijpen jullie vast wel dat hij niet zomaar hele dagen buiten kan staan. !

nou nee ik begrijp het niet eigenlijk en vraag dus bij deze om uitleg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:52

ikdoemaarwat schreef:
Westland schreef:
! Aan het einde van het jaar gaat hij naar de keuring dus begrijpen jullie vast wel dat hij niet zomaar hele dagen buiten kan staan. !

nou nee ik begrijp het niet eigenlijk en vraag dus bij deze om uitleg :o

Ik zie het verband ook niet, eerlijk gezegd.
Verder gaf je eerder aan dat je paard in de winter niet naar buiten kan/mag:
Westland schreef:
24/7 buiten had hij van mij gemogen (dat vind ik heerlijk) maar aangezien we niet allemaal van dit stukje 'goud' kunnen genieten, zit dit er in de winter maanden voor mijn pony niet in. Net zo zeer als het gebruik van een paddock e.d..... volgend winter zal hier hopelijk verandering in komen.

dus had ik iets van 'wat is het probleem nu dan nog, de winter is immers voorbij',
maar nu blijkt dat hij het hele jaar binnen staat, t/m eind van het jaar?

Meraki

Re: Training 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

Ik zou hem dan 4 dagen in de week gaan rijden waarvan 2 x 20 min en 2 keer 30 min een keer longeren en losgooien in de bak.. Kan er in ieder geval wat energie uit ;)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:36

elke ochtend een half uurtje met hem stappen. afwisseling van het rijden. veel ontspannen in het bos rijden.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:50

Een 4 jarige die amper buiten komt... Vindt je het gek dat ie van de energie barst.
Zo en zo vind ik het een vereiste dat een paard overdag buiten staat, zomer en winter. Ik zou mijn paard nooit 23 uur op stal laten staan zonder medische reden....
Dat halve uurtje dat hij dan met je aan het werk moet , kan hij nog zijn ei niet kwijt..
Ik snap dat je zuinig bent op je paardje , ben ik ook , maar zoals je hem nu houdt vind ik echt not done...

Maar om bij het topic te blijven..

Schema voor een 4 jarige :

Voor naamste is dat hij paard kan zijn dus lekker buiten hoort te lopen.
Verder zou ik 4 keer per week er eens opstappen voor een half uurtje en dat langzaam aan uitbouwen tot kleine uurtjes met stap en draf.
Wandelen , lekker blijven doen , altijd goed en kan onbeperkt.
Laatst bijgewerkt door mickydo op 10-05-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:03

Schema van mijn 4 jarige merrie, is wel iets langer onder het zadel (3,3 jaar begonnen met haar en ze is nu ruim 4)

winter: iedere dag van minimaal 10 tot 4 buiten in de paddock met soortgenoten
zomer: 24/7 op de weide met soortgenoten

maandag en donderdag naar de vereniging (+/- 15 minuten stappen) :
maandag 1 uur dressuurles
donderdag 3 kwartier crossles

1 keer per week buitenrit, tijd hiervan is zeer varierend! strandritten van 3,5 uur/ kleine stukjes van half uurtje.

1 keer per week los in de bak met haar vriendje waar ze wel aan t werk gezet worden en ze ook een beetje richting NH gaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:21

Beauty_J schreef:
maar dat een paard niet 24 uur p/d buiten komt betekend niet dat ie helemaal geen beweging heeft ..

Tussen 24/7 buiten en 2x per week een uurtje op de paddock zit nog een wereld van verschil. En een essentieel onderdeel van een trainingsschema is voldoende vrije beweging. Een paard trainen is meer dan alleen het rijden namelijk! Vandaar dat er zo op gehamerd wordt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:39

Ik heb de ts een e-mail gestuurd. Maar ik dacht dat het misschien ook handig was om de info hier te plaatsen. Wellicht nog interresant voor een ander;

Ten eerste vind ik het erg goed van je dat je voorzichtig omgaat met het
paard en het de tijd geeft om volwassen te worden. Ook goed dat je in ziet
dat het nu echt meer moet gaan doen. Het dier moet natuurlijk verder
ontwikkelen. Helemaal als je er mee naar de keuring wilt gaan.

Het meest ideale zou zijn als het paard lekker de hele dag buiten kan
lopen. Voor mij is het een must als ik zoek naar een nieuwe stal voor mijn
paarden. Maar ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen (tijdelijk)
niet kan. Het is dan wel belangrijk om het paard zo veel mogelijk uren uit
de stal te halen. Misschien kan iemand anders daar wel bij helpen als jij
de tijd of zin er nietvoor hebt?
Ikzelf zou echt gaan voor minimaal 2 keer per dag. Een schema als het
volgende lijkt mij een mooi uitgangspunt:

Week 1:
Maandag: Ochten: minimaal een half uur wandelen langs de weg. Avond:
kwartier aan de longe. 2 rondes stappen, 1 ronde draven, 2 rondes stappen,
1 ronde draven etc.
Dinsdag: Ochtend: minimaal een half uur los in de bak/paddock. Avond:
Kwartier aan de longe als maandag.
Woensdag: Ochtend: 20 minuten rijden, 10 minuten stap, 10 minuten draf. Aan
de hand uitstappen overde weg. Avond: Los in de bak/paddock.
Donderdag: Half uurtje onder het zadel stappen over de weg. Avond: Longe 20
minuten. 2 rondes stappen, 2 rondes draven, 2 rondes stappen, 2 rondes
draven.
Vrijdag: Ochtend: Los in de bak/paddock. Avond: 20 minuten rijden, 10 min
stap, 10 min draf. Aan de hand uitstappen langs de weg.
Zaterdag: Ochtend: 1,5 uur wandelen. Avond: Los in de bak/paddock of even
ontspannen aan de longe (op eigen tempo paard).
Zondag: Ochtend: 30 minuten rijden, 20 minuten stap, 10 minuten draf.
Avond: 15/20 min longeren 2 rondes stap, 2 rondes draf etc.

Week 2:
Maandag: Ochtend: uur wandelen langs de weg. Avond:longe 20 minuten. 2
rondes stap, 3 rondes draf, 2 rondes stap, 3 rondes draf etc.
Dinsdag: Ochtend: los in de bak min half uur. Avond: 20 min longe. 10 min
stap. 8 min draf, 2 min galop.
Woensdag: Ochtend: half uur rijden. 20 minuten stap, 10 minuten draf.
Uitstappen langs de weg. Avond:los in de bak/paddock.
Donderdag: Ochtend:minimaal half uur stap onder het zadel over de weg.
Avond: 20 minuten longe zoals maandag.
Vrijdag: Ochtend: los in de bak/paddock. Avond: 20 minuten rijden. 10
minuten stap, 10 minuten draf en daarna stappen langs de weg.
Zaterdag: Ochtend: minimaal 1,5 uur wandelen. Avond: los in bak.
Zondag: Ochtend: 30 minuten rijden. 15 minuten stap, 15 minuten draf.
Avond:20 min longe zoals dinsdag.

Week 3 en verder; bij het rijden kan er elke week 10 minuten op. Bij het
longeren elke keer de intensiteit vergroten maar niet de tijd. Veel af
blijven wisselen door de weg mee te pakken en lekker even los te laten.

Ik verwacht dat je al heel snel resultaat zult zien. Maar het is intensief.
Dat is de keerzijde van het niet buiten lopen overdag.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:07

Mijn paardje is een super makkelijke hengst! Jullie denken dat hij een bom is..... dit is hij echter niet. Ik vraag alleen om trainings advies. Alles daarbuiten is mijn pakkie an, hoe ik hem houd is mijn zaak en niet die van een ander.
Uit het kleine stukje tekst kunnen jullie niet aflezen wat ik dagelijks met hem doe, hoe zijn karakter is en hoe hij er verder bij staat....logisch! Dit is slechts een korte verwoording. Maar dat betekent niet dat jullie kunnen doen alsof jullie de situatie van zo'n afstand kunnen inzien... WANT DAT KUNNEN JULLIE NIET!!!!!! Waarom ik geen professioneel advies vraag? Hoe kom je erbij dat ik dat niet doe? Dat staat nergens vermeld. Mijn idee van dit topic was, hoe meer je vraagt, hoe meer je weet. Ik sta overal voor open maar blijf wel reëel en ontopic. Maar als ik vraag naar trainingsadvies dan ben ik het spoor al gauw bijster als men met weidegang e.d. komt aanzetten want daar vraag ik niet naar.....

Over het algemeen is hij een relaxte hengst, zowel in de stal als er buiten en onder het zadel. De oortjes staan er altijd mooi op en er is geen enkel teken te zien van ontevredenheid en frustratie. NIET 1!

Als je echt alles wilt weten en wilt helpen dan zou ik zeggen kom maar eens. En geef dan je advies of je mening. Je bent van harte welkom! Als je het ziet dan pas kan je het weten, we zijn geen online-op-afstand-helderzienden. Dat bestaat niet.....

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:46

Je vraagt om advies dan kan je ook advies verwachten dat je niet aan staat.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:58

Dat kan ik idd verwachten ja en daar sta ik ook open voor maar kom wel met argumenten waar ik wat aan heb zonder te zeggen dat ik fout ben. Als ik fout ben dan zijn die 10 miljoen andere mensen ook fout die hun paard op stal houden. Maar ik zeg niet dat hij continue binnen gehouden word, dat maken jullie ervan. Tenslotte, het gaat om training en niet alles wat jullie opnoemen! Zoals ik in mijn bericht onder Malenka uitleg, begrijp ik niet waarom mensen iets zeggen als ze niet weten wat er daadwerkelijk afspeelt? Wat is nou een hele situatie in een stukje tekst? Niemand van hier weet hoe ik ben en hoe ik voor mijn dieren zorg en hoe deze erbij staan. Maar men gaat er wel vanuit dit te kunnen aflezen uit nog geen 1000 woorden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:13

Westland schreef:
Maar ik zeg niet dat hij continue binnen gehouden word, dat maken jullie ervan.

Ik zal nog één keer moeite doen om je iets duidelijk te maken.

Zelf geef je deze info, naast dat "meneer barst van de energie":
Westland schreef:
Ik rijd hem 2x per week een half uur en de rest van de week wandel ik aan de hand 2x per dag en ook probeer ik hem 2x los te gooien per week.

Westland schreef:
Vergeet niet dat hij dagelijks op het harde wandeld.

Westland schreef:
24/7 buiten had hij van mij gemogen (dat vind ik heerlijk) maar aangezien we niet allemaal van dit stukje 'goud' kunnen genieten, zit dit er in de winter maanden voor mijn pony niet in. Net zo zeer als het gebruik van een paddock e.d..... volgend winter zal hier hopelijk verandering in komen.

Westland schreef:
Hij staat nu net 6 maanden binnen waarvan 3 maanden onder het zadel.

Westland schreef:
Aan het einde van het jaar gaat hij naar de keuring dus begrijpen jullie vast wel dat hij niet zomaar hele dagen buiten kan staan. Ik heb een jaar gewacht om zijn been wat meer tijd te geven voor een vetrinaire check en om er zeker van te zijn dat hij een kans zou maken.

Dit wekt toch echt de indruk dat je paard grotendeels op stal staat. Nergens noem je het woord weidegang of paddock.
Je wandelt 2 x per dag aan de hand, je rijdt 2 x per week en je probeert hem 2 x per week 'los te gooien', maar verder staat je paard nu al een half jaar op stal en daar komt nog eens een half jaar bij (t/m eind dit jaar ivm de keuring).
Waar zitten wij er nou naast dan? :?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:16

Fijn om te zien dat je nog steeds aanwezig bent in het topic.

Om je antwoord te geven op de vraag hoe we er bij komen dat het paard op stal staat haal ik even een van jouw eigen berichten aan. Ik heb alle stukjes die echt van belang zijn even dik gedrukt.

Citaat:
Ik ben geintereseerd in een mooi trainings schema voor de pony. Het enigste wat ik weten wil is wat de beste manier is om hem te rijden? 3x een half uur? 4x een half uur? 4x 20 minuten?
Vergeet niet dat hij dagelijks op het harde wandeld.

De pees is gescheurd op 1 jarige leeftijd, terwijl hij in de opfok liep. 10 maanden revalideren op stal en toen weer terug de groep in tot 3,5 jaar. Hij staat nu net 6 maanden binnen waarvan 3 maanden onder het zadel. Ik longeer niet met bijzet teugels! Ik heb een gruwelijke hekel aan longeren en ik ben het type opzadelen en rijden maar. Longeren doe ik wel, maar aangezien dit toch al zwaarder is voor een paard dan rijden, houd ik dat liever bij zo min mogelijk. Puur voor de frissigheid en meer niet.

Je geeft hier dus aan dat hij al 6 maanden binnen staat. In een ander bericht laat je weten dat je wel 2x daags met hem aan de hand loopt. Daar maak ik uit op dat hij binnen staat als jij niet met hem bezig bent. Hij staat immers niet op het land of in de paddock. Wel gooi je hem ook 2 keer per week even los. Dat is dus mogelijk bij jou op stal. Ook rij je hem al 2 keer per week. Hoe intensief staat er niet bij maar ik ga uit van een normale basisconditie van een paard dat uit de opfok komt.
Oke, dat haal ik dus uit jouw berichten en daar reageer ik op. Ook dat je niet houd van longeren. Naar mijn mening is het een behoorlijk belangrijk onderdeel van de training. Vandaar dat ik je ook voorstel dat iemand anders je misschien kan helpen door ook met jouw paardje te werken. Die vind longeren misschien wel leuk. Te zwaar hoeft het in ieder geval niet te zijn. Als je het maar op bouwt en zorgt dat je alleen longeerd op een goede bodem.
Ik zeg niet dat je dingen fout doet. Want daar kan ik inderdaad niet over oordelen na wat ik heb gelezen. Ik zie iemand die om de gezondheid van het dier geeft en die advies probeert te winnen. Dat is heel positief en dat laat ik je zelfs weten.
Wel jammer dat er dan daarna een negatief bericht van jou staat en dat je helemaal niet ingaat op mijn bericht. Je vroeg om een schema en ik heb je een behoorlijk gedetaileerd schema gegeven dacht ik...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:14

Moderatoropmerking:
Ik heb een groot aantal berichten die off-topic of aanvallend waren verwijderd. Je mening weergeven is prima, maar je zult ook die van een ander moeten respecteren.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:26

Mijn paard is nu 6, toen hij 4 werd zijn we zoetjes aan begonnen met zadelmak maken enzo.
Ik heb toen in een jaar tijd opgewerkt naar 3a4 keer per week een half uur, 3 kwartier met de basis bezig zijn onder het zadel. 1 keer in de week longeren en de overige tijd stond hij op de wei. Op dagen dat de wei onbegaanbaar was stond hij ten minste een paar uur op de paddock, dus hij kon zijn energie toch heel goed kwijt.
Nu hij 6 is geworden dit jaar ben ik 5 keer in de week een uur aan het rijden. 1 keer in de week nog steeds longeren en de andere dag is het vrij, of een buitenrit. Bij buitenrit geef ik hem de volgende week een andere dag vrij :)

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:35

Veel buiten op eigen benen rondscharrelen is het beste voor een paard, maar nu je daar nog niet de mogelijkheid toe hebt, is het logisch dat je naar andere oplossingen zoekt. Zag al een heel mooi schema staan van Malenka (vind persoonlijk alleen het aantal keren longeren te veel in de week :) ).
De manier van rijden is natuurlijk ook van belang he TS? Peesblessures kan je ook in de hand werken door bijv overbelasting, scheefheid, etc. Zeg niet dat dit het geval bij jou is :) Maar zorg (uiteraard geldt dit altijd) voor een rechtgericht paard.
Longeren zorgt voor enorm veel piekbelasting, ik zou dit persoonlijk niet meer dan 3x per week 15 min doen.
Inderdaad ook lekker veel wandelen en werk je weleens met dubbele lijnen? Is ook een leuke manier.
Zorg verder voor voldoende herstelmomenten tijdens het 'werk' en las rustdagen in (waar hij uiteraard wel gewoon buiten komt).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:43

Je kunt gerust langer gaan rijden zodat hij toch aan zijn beweging komt.
Dat krijgt hij nu echt te weinig.Ik zou echter niet gaan longeren of langer dressuur werk doen.Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt buiten te rijden?
Zou gewoon lekker lange rustige buitenritten maken.Van rechtuit lopen slijt geen paard.
Anders gewoon een uur gaan rijden met veel stapwerk.Bouw het op.
Een rustdag is bijvoorbeeld ook een dag alleen stapwerk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:44

Wat ik overgens wel kan aanraden, heb ik met mijn merrie in het begin ook gedaan:
ga met een ander rustig paard(mits je daar de mogelijkheid toe heb natuurlijk) lekkere stapritjes naar buiten :) lekker lang teugeltjes af en toe een drafje, peesjes harden en conditie opbouwen ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:00

Wat ik deed met mijn toen nog 4 jarige was:
4,5 jaar
- iedere dag los in de bak. (Zij speelt van zich zelf heel erg)
- 2x in de week rijden
- 2x in de week longeren

4jaar en 9 maanden:
- iedere dag los
- om de dag rijden
- 2x longeren

Soms ook 2 dagen achter elkaar.
Op deze leeftijd moeten ze wel al gewoon kunnen lopen hoor.
Snap dat je voorzichtig wil zijn voor zijn pezen, maar je kan ook TE voorzichtig zijn.

Neem af en toe lekker een buitenrit. Dit ter ontspanning en afwisseling van jullie beide

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:08

Ik train met mijn 4 jarige 4 x in de week. 1x longeren 20 min, 2 x rijden in de bak en 1 x langs de weg of bos/strand. En de andere dagen heeft ze vrij en staat ze lekker op het land.

Ook ik vind belangrijk om je paard dagelijks naar buiten te hebben, goed voor de pezen, gewrichten spieren, haar koppie ect. Ik ben er van overtuigd als jij dagelijks je paarden buiten heb dat je ook minder kans heb op blessures, zodra jij nu je paard buiten doet zal hij ontzettend gek gaan doen en zal je net zien dat hij weer een peesblessure krijgt, als jij je paard elke dag buiten heb raakt hij daar aan gewend en zal dat ook minder snel voorkomen. Snap dat je voorzichtig bent hoor logisch met een hengst die naar de keuring moet, en sorry ja je vroeg naar een schema en in mijn schema hoort daar ook weidegang bij.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 07:11

hij komt elke dag buiten en gaat niet uit zijn stekker :?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:15

Cahill schreef:
hij komt elke dag buiten en gaat niet uit zijn stekker :?

Dat zeg ik niet, natuurlijk zullen ze gaan rennen en gek doen, maar dan zijn ze spieren gewrichten dat wel meer gewend.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 07:19

dat zeg je wel:
'als jij je paard elke dag buiten heb raakt hij daar aan gewend '
'zodra jij nu je paard buiten doet zal hij ontzettend gek gaan doen'

Hij komt buiten en hij doet niet gek, integendeel....
Laatst bijgewerkt door Cahill op 18-05-10 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt