Niet springen voor de 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Niet springen voor de 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:08

Dat was een topic hier op bokt zeker? Komt mij bekend in de oren iig.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:12

een in uitje is super goed voor paarden daar leren ze hun rug bij te gebruiken. ;)

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:14

Als het niet te hoog is en niet te vaak dan vind ik wel dat je met je paard/pony voor de 5 kunt springen.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:08

mijn bijrijdpaard is 5/6 en sprnigt in het m, met genoeg punten voor het z
hij is er wel op gefokt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:24

Als je weet waar de grens ligt lijkt het me geen probleem niet te gek hoog en niet te vaak.
Maar het is natuurlijk logische dat het paard kwa dressuur gewoon goed de basis beheerst en de ruiter ook. Lijkt me ook zeer belangrijk als je met een jong paard springt dat jezelf wel enige ervaring hebt en hem zeker niet in de weg zit enzo.
Los springen vind ik best kunnen paard hoeft geen last mee te dragen en dat scheelt enorm.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:28

met mijn 4 jarige ben ik net met wat spring werk begonnen, ook 50 cm ongeveer.

toch richt ik me ook heel veel op de dressuur, het rechtrichten de controle, het goed gebruiken van de rug en de achterhand.

ik denk dus als je het springen en dressuur in de goede verhoudingen toepast dat je best al met een 4 jarig paard kan gaan springen

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:07

laura444 schreef:
mijn bijrijdpaard is 5/6 en sprnigt in het m, met genoeg punten voor het z
hij is er wel op gefokt..

Dit vind ik grappig, want ondanks dat ik absoluut geen dressuur ruiter ben heb ik wel genoeg beheersing om mijn paard voor zijn 5e levensjaar niet kapot te maken.
Hiermee is het ook nog eens zo dat je pas officieel springwedstrijden mag rijden als het paard 5 is, hiervoor mag hij niet mee doen en kan hij dus ook geen punten behalen. Het paard kan dan wel 5 of 6 zijn, maar dat is er dan allemaal in een jaar ingereden en dan lijkt dat veel, maar als jij je eens bedenkt dat als je B+10 moet zijn om je paard uit te geven in het L en je dat ook meteen doet, je al meteen op L zit, zelfde verhaal met 10 wp in het L als je daarna meteen doorgaat zit je al in de klasse M
en dat wilt dus zeggen dat je 30 wp moet hebben om te kunnen starten in het Z, in een jaar tot 2 jaar is dit makkelijk te behalen. Ondanks dat het paard spring gefokt is hoeft hij het niet aan te kunnen. Dat het paard spring gefokt is zegt werkelijk helemaal niks. Mijn paard is ook spring gefokt en kan prima dressuren, springen kan ze uiteraard ook, maar dit heeft dus echt niks te maken met of het gefokt is als spring paard of als dressuurpaard. het gaat om de bouw en de afstamming van het paard, heel vaak hebben spring gefokte paarden ook dressuur paarden door hun stamboom, en ondanks dat bij springpaarden de bouw wat anders ligt dan dressuur paarden, meestal wat steviger en minder week gekoot, maakt het geen reet uit voor de benen of je nou springt met een 4 jarig dressuur gefokt paard of met een 4 jarig spring gefokt paard. Het gaat om het volgroeien van de benen en dit heeft niets te maken met waarvoor het paard gefokt is

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:30

Zo heb ik het ook altijd meekregen, niet springen voor het 5e levensjaar. Aan de ene kant vind ik het best goed :j, zeker voor de 'laatbloeiers' maar ik denk dat af en toe een sprongetje op 4 jarige leeftijd ook geen kwaad kan. Ken er ook genoeg die dat wel doen en zelfs al wel met 3. Zelf zou ik het in ieder geval nog niet al te vaak doen, 1 keer in de week ofzo en pas als ze minimaal 4 jaar oud zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:41

@xSannnn
Misschien moet je iets beter je huiswerk doe voordat je iets roept.
Paarden mogen springwedstrijden lopen in het jaar dat ze 4 worden vanaf april. Een meervoudig Z ruiter mag geen B rijden en moet dus in 't L springen. Dezelfde ruiter mag promoveren wanneer hij wil en hoeft dus geen 10 winstpunten te halen.
Er zijn veel 5-jarige die M lopen en veel 6-jarige die Z lopen. Die gaan echt niet stuk voor stuk kapot, als je ze met beleid inzet.
Als je een sterke 4-jarige af en toe een wedstrijd laat lopen kan dat ook echt geen kwaad. Kan juist heel goed voor de afwisseling zijn.

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:48

Hoi,

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb mijn pony met 5 jaar M2 dressuur en M springen. Dus met 5 jaar kunnen ze al zat minimaal een L parcour springen!!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:49

Naja, ik heb ook altijd geleerd dat je vanaf het 5e jaar pas mag gaan springen. En dan doel ik niet op af en toe een sprongetje, want dat kan heus wel wat eerder. MITS je paard goed in balans is en stap, draf en galop beheerst.
Af en toe wat sprongen met je paard nemen, komt alleen maar ten goed, ben ik van mening. Maar weet wanneer je moet stoppen.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:49

xSannnn schreef:
[Hiermee is het ook nog eens zo dat je pas officieel springwedstrijden mag rijden als het paard 5 is, hiervoor mag hij niet mee doen en kan hij dus ook geen punten behalen.

Is het niet zo dat je een 4-jarige in de klasse B en L mag uitbrengen?
Of jij moet iets anders bedoelen met officiele springwedstrijden?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:50

zealotic schreef:
Hoi,

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb mijn pony met 5 jaar M2 dressuur en M springen. Dus met 5 jaar kunnen ze al zat minimaal een L parcour springen!!!

Er zijn er idd zat die het KUNNEN. Daar gaat het ook niet om.
Bijna ieder paard kan tot een bepaalde hoogte springen. Het gaat er wel om wat verantwoord is voor jou en vooral voor je paard

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:51

Sandrohit schreef:
xSannnn schreef:
[Hiermee is het ook nog eens zo dat je pas officieel springwedstrijden mag rijden als het paard 5 is, hiervoor mag hij niet mee doen en kan hij dus ook geen punten behalen.

Is het niet zo dat je een 4-jarige in de klasse B en L mag uitbrengen?
Of jij moet iets anders bedoelen met officiele springwedstrijden?

Ze mogen in het jaar dat ze 4 worden vanaf april B en L lopen op officiele KNHS wedstrijden.
Ook zijn er veel wedstrijden uitgeschreven speciaal voor 4-jarige paarden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:54

Alles kan, maar dan wel met beleid. Af en toe een sprongetje dat niet hoog is moet best kunnen. Teveel en verkeerd dressuurrijden kan een paard ook "kapot" maken. Voor de afwisseling is er niets mis met een sprongetje. En laten we eerlijk zijn...50 cm is net een huppeltje.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:00

schoentje schreef:
@xSannnn
Paarden mogen springwedstrijden lopen in het jaar dat ze 4 worden vanaf april. Een meervoudig Z ruiter mag geen B rijden en moet dus in 't L springen. Dezelfde ruiter mag promoveren wanneer hij wil en hoeft dus geen 10 winstpunten te halen.
Er zijn veel 5-jarige die M lopen en veel 6-jarige die Z lopen. Die gaan echt niet stuk voor stuk kapot, als je ze met beleid inzet.
Als je een sterke 4-jarige af en toe een wedstrijd laat lopen kan dat ook echt geen kwaad. Kan juist heel goed voor de afwisseling zijn.

Je haalt mij de woorden uit de mond..

En daarbij is het heel belangrijk op welke manier het paard de weg naar het welbesproken Z af zal leggen. De 6/7 jarige Z paarden zullen namelijk niet onder onervaren ruiters lopen. Deze paarden kunnen in een of 2 seizoen wel Z worden, zonder dat ze alle klasses uitrijden en elk weekend op concour gaan. (Mits voldoende vermogen,techniek, geestelijk klaar.) En dan hoeven ze echt niet al bij 2,5 jaar zadelmak gemaakt te worden. Ik ben van mening dat een 6/7 jarig Z paard onder een echt goede ruiter zich prettiger zal voelen, een goede ruiter kan zijn paard behoorlijk ver helpen in het parcours. Dan een paard van de zelfde leeftijd in de B met een minder ervaren ruiter.

Denk dus ook maar niet dat deze paarden rijtechnisch slecht voor elkaar zijn..

Maargoed even weer een beetje to the point. Wij pakken bij mijn 4 jarige af en toe een sprongetje mee. Dit gaat absoluut niet ten kosten van het dressuurmatig rijtechnisch gedeelte. Het geeft hem juist meer zelf vertrouwen, minder schrik en plezier.

Tenslotte; springen en springen zit nogal een groot verschil tussen. Aangezien veel ruiters nog nooit van afstanden rijden gehoord hebben. En springen dus ook zien als op een staander met een balk ertussen af crossen en aan de overkant komen.. Als je dan toch wilt gaan springen.. Een goed gebouwde hindernis met een normale grondlijn en evt een drafbalk is toch wel prettig voor zo'n jonkie.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:46

schoentje schreef:
@xSannnn

dankje, zo is het ook precies gegaan.
het is een paard met veel talent dus de winstpunten stromen binnen!
Zo zijn er ook springwedstrijden voor paarden van 5/6 jaar. Hier word toch al heel pittig gesprongen!
denk aan M, Z en zelf ZZ

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:37

Ik vind dit echt idioot, jij gaat toch ook niet op je 12e een heel zwaar parcour afleggen, daarnaast lopen wel heel veel mensen te zeuren als je een paard zadelmak maakt met 3 ipv van 4 maar als je springt als het paard net een maand onder het zadel is is de normaalste zaak van de wereld, sorry ik vind dit echt absurt. En er zijn genoeg handelsstallen die met een 3 jarige springen onder de man, maar dit is omdat het nu moet presteren dan kan het zo snel mogelijk met winst door verkocht worden. Ze doen het niet omdat het goed is voor het paard hoor, ze doen het omdat ze er winst uit willen halen.
En je hoeft niet te beweren dat het niet zo is, want ik ken alles achter een handelstal met name een spring stal!
Edit; ik heb gezien dat je zelf ook op een spring stal werkt of dat je de eigenaar bent, dan zal je helemaal beter moeten weten.
En je hoeft me echt niet wijs te maken dat handelsstallen geen winst proberen te maken, want dat doen ze keer op keer.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:40

xSannnn schreef:
Ik vind dit echt idioot, jij gaat toch ook niet op je 12e een heel zwaar parcour afleggen, daarnaast lopen wel heel veel mensen te zeuren als je een paard zadelmak maakt met 3 ipv van 4 maar als je springt als het paard net een maand onder het zadel is is de normaalste zaak van de wereld, sorry ik vind dit echt absurt. En er zijn genoeg handelsstallen die met een 3 jarige springen onder de man, maar dit is omdat het nu moet presteren dan kan het zo snel mogelijk met winst door verkocht worden. Ze doen het niet omdat het goed is voor het paard hoor, ze doen het omdat ze er winst uit willen halen.
En je hoeft niet te beweren dat het niet zo is, want ik ken alles achter een handelstal met name een spring stal!

Wel knap dat je kunt oordelen voor alle springstallen.

Ik rij ook bij een springstal. Daar zijn we eigen gefokte paarden aan het doorrijden die zijn 5 jaar. En eind vorig jaar zijn we daarmee begonnen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:42

Yell schreef:
xSannnn schreef:

Wel knap dat je kunt oordelen voor alle springstallen.

Ik rij ook bij een springstal. Daar zijn we eigen gefokte paarden aan het doorrijden die zijn 5 jaar. En eind vorig jaar zijn we daarmee begonnen.

Ik heb het over haar stal of waar zij werkt, zij geeft aan dat ze al met 4 mee gaan op parcours, nou sorry dit vind ik absurbt, iemand die een beetje naar het uitharden en groeien van het paard en zijn botten kijkt, weet dat het paard tot ongeveer 7 jaar doorgroeid

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:44

xSannnn- dat vind ik ook wel een beetje overdreven. Inderdaad ze zijn met 7 jaar uitgegroeid. Maar om ze tot die tijd te laten staan..

Een 4 jarige ergens aan het eind van het seizoen B starten vind ik niks raars aan. Mits met mate.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:54

En daar zeg je wat, mits met mate, helaas ben ik in vorige topics mensen tegen gekomen die elke week 80 cm met een pony van 4 springen, dit is absurbt, ik zal zelf mijn paard nooit voor zijn 5e leeftijdsjaar laten springen. maar dit is mijn mening, vind dat af en toe mensen op bokt niet open staan voor andermans meningen, maar daar kan jij persoonlijk niks aan doen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:04

xSannnn schreef:
En daar zeg je wat, mits met mate, helaas ben ik in vorige topics mensen tegen gekomen die elke week 80 cm met een pony van 4 springen, dit is absurbt, ik zal zelf mijn paard nooit voor zijn 5e leeftijdsjaar laten springen. maar dit is mijn mening, vind dat af en toe mensen op bokt niet open staan voor andermans meningen, maar daar kan jij persoonlijk niks aan doen

Nooit laten springen is ook weer wat overdreven.
Balkjes en af en toe een laag sprongetje kan imo prima.
Mijn merrie is vorige week 5 geworden. Ik heb gisteren voor het eerst erop gesprongen. Dit niet omdat ze dan pas 5 is, maar omdat ze nu pas de balans ed heeft om ook daadwerkelijk normaal te lopen.
Zij is pas vanaf oktober onder het zadel, (met genoeg tegen slagen)

Had ik haar eerder gehad en dus ook eerder ingereden, had ik wel eerder af en toe een sprongetje genomen. Maar laag. Tot 50 cm is imo geen enkel probleem.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:08

Er zijn een hoop persoonlijke meningen wat niet inhoud dat een paard van 4 niet zou mogen springen. De ene is er eerder aan toe dan de ander. Als ze hun balans onder de ruiter gevonden hebben kan je er rustig een sprongetje mee maken. De één kan dat met ruim 3 de ander kan dat nog niet op z'n 7de. Kijk naar het paard en niet naar je gevoel.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:16

xSannnn schreef:

Nee klopt. Ik vind elk weekend op concours etc ook zinloos.

Maar zo nu en dan wat meepikken is alleen maar leerzaam, zo word hij niet in het diepe gegooid wanneer hij wel rijp genoeg is.