Zorronto - halshouding en achterhand er onder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

Re: Zorronto - halshouding en achterhand er onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:50

zou met een pessoa gaan longeren, om hem ontspannen en over de rug te laten lopen en vind dat je je teugels wel wat korter mag nemen, hou wat meer contact en rij voorwaarts, als hij zakt teugel lossen als beloning. Zo krijgt hij snel door dat lekker laag, is wat je van hem verwacht

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:33

Huh, ga je wat spelen met de teugels, knijp je af en toe wat in de teugels???? Niet zo een heel goed idee. Sorry hoor Assepoester, met alle respect, maar pas op met wat je schrijft, jij weet misschien heel goed wanneer en hoe je een halve ophouding moet geven, maar aan de foto´s te zien is het voor de ts nog niet zo ver.... :D
Laatst bijgewerkt door tantesam op 09-05-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:34

Want? :+

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:36

Oh, jij bent snel, was m al aan het ondernbouwen/wijzigen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:37

Ah jij bent ook snel, want als je mijn post goed doorleest benadruk ik nóg eens dat ze eerst moet zorgen dat hij goed actief en aan het been is :+

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:43

Ja, dat heb ook wel gelezen, heb een betweterige bui.... en ook al is het gaspedaal in orde, je ziet het zoooo vaak fout gaan in de praktijk. Maw op de meest ongelukkige momenten een zg halve ophouding maken.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:49

Sterrenkijker? Ik dacht altijd dat sterren zich in de lucht bevonden en niet op paardhoogte :+ Een sterrenkijker is het in ieder geval niet.

Ik heb diverse goede tips gelezen. Ik denk dat je daar wel mee aan de slag kunt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:01

Ben ook geen voorstander van dat knijpen.
Je moet nooit knijpen want dat is een vorm van actief trekken. je moet begrenzen.
maar ik denk dat TS zich daar gewoon nog niet zo druk om moet maken. Het begint met het activeren en dan eerst maar eens zien dat je een prettige aanleuning hebt.
En voor alle duidelijkheid; met aanleuning bedoel ik puur dat je paard contact met de hand durft te houden als jij de teugels aanneemt, en dat als jij geeft, hij ook naar voren/beneden gaat om dat contact te onderhouden. niet meer dan dat.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:15

Een heleboel is al gezegd daar kun je vast al wat mee.
Wat je misschien ook kunt proberen;
Maak gebruik van de hele bak, vooral als je alleen rijdt kun je vanalles doen.
Neem de korte kant, rij maar eens recht naar de overkant, welke kant nijgt je paard op? Stuur dan naar de andere kant.
Ook over de lange zijde, probeer maar eens recht naar de overkant te sturen en dan niet over de hoefslag. Je zult zien dat het nog niet meevalt.
Aan het eind stoppen, paar pasjes achteruit en van daaruit omdraaien (dus om de achterhand)
Volte linksom en dan een stukje stelling naar rechts dan laten ze de schouder niet vallen. Dit is best moeilijk voor een paard hoor, begin met een paar pasjes en laat de stelling dan los.
Achtjes rijden, niks volte, maak maar eens een vierkant :P en hou je paard dan recht. Hals recht boven de schouders, dus geen stelling.
Zet pionnen neer, ga slalommen. stop precies bij een pion en vertrek precies bij een pion.
Hoeveel slangenvoltes kun je maken in je bak; probeer er zoveel mogelijk.
Allemaal oefeningen om je paard alert te maken en te laten wachten op jouw aanwijzingen.
Het helpt ook erg tegen naar beneden kijken :D
Vooral steeds de andere kant op sturen dan je paard wil is een hele goede.
Mijn paard vindt dat allemaal (Na enig protest in het begin) erg leuk.
Ik laat mijn paard vaak achteruit lopen, belangrijk is dan wel dat ze het hoofd laag houdt.
Op die manier leren ze de achterhand er goed onderbrengen. (ben wel een westernruiter)
heel veel succes!

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:18

Hoi Anne! Wat leuk om een topic van jullie hier te zien! :D Binnenkort ook een topic met Gea? ;)

Ik vind dat jullie goed bezig zijn, gewoon lekker veel kilometers maken en ervaring opdoen :) Ik denk dat het meeste over Zorro wel gezegd is, maak lekker veel overgangen en je teugels op maat houden, ik zou niet alles los gooien. Zorg dat hij goed op je been reageert en op jou tempo loopt, dus niet harder of langzamer. Hou dit altijd in je achterhoofd tijdens het rijden :)

Denk bij je eigen houding aan je armen, hou een knik in je ellebogen. Je gaf zelf al aan dat je last had van een "stoelzit": goed dat je je beugels een gaatje langer hebt gemaakt, dan kun je beter je benen lang maken en onder je lichaam houden.

Als het kan zou ik proberen les te krijgen, het is je geld zeker waard! Een instructrice kan je goed helpen bij alle punten die zelf al aan geeft en dan zul je zien dat je snel vooruit gaat. Met een les eens in de twee weken heb je denk ik al snel genoeg "huiswerk" om mee aan de slag te gaan :)

Veel rij plezier samen! :D

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:34

Die hulpteugel vind ik persoonlijk overbodig. :D

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:35

Boukelover schreef:
Die hulpteugel vind ik persoonlijk overbodig. :D

xx

Da's een martingaal.

En wat argumenten zijn nooit teveel :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:45

Ik vind het ook best meevallen. Je hindert hem niet iig. Nog een kleine tip. Probeer vooral ontspannen te gaan zitten! Je schouders netjes laag, hakken naar beneden en je handen netjes rechtop.

Verder vooral gewoon lekker doorhobbelen en je naar je paard vormen en wennen. Dan komt het vanzelf goed! Af en toe laten filmen kan je ook veel van leren, foto's zijn namelijk moment opnames en dan lijkt het snel een stuk erger dan het werkelijk is ;)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:31

Judith_ schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om een goede instructeur te nemen die je kan helpen. :)

Je paard loopt er erg gespannen bij en je houding werkt daar niet echt aan mee. Met les zijn deze een stuk makkelijker te verbeteren dan van achter de computer. :)

ik ben het er niet mee eens dat het paard gespannen loopt, hij ziet er niet gespannen uit vind ik, hij doet niet erg zijn best heb ik het idee, hij vind het wel goed zo. heb je privéles? het gaat er natuurlijk om wat je wil bereiken met je paard, als je gewoon voor de lol rondjes door de bak wil rijden dan zou ik zeggen: martingaal er af en zorgen dat je het paard niet in de weg zit en gewoon zo door gaan! maar als je een beetje ambitieus bent en bedenkt dat je wedstrijden wil gaan rijden dan denk ik dat je een goede instructeur moet nemen die je lekker verder helpt.
succes!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:42

Jeej, nog veel meer goede tips! Bedankt allemaal!

Ik heb geen ambities in de richting van wedstrijden (behalve af en toe een onderlinge wedstrijd van de manege of een studentenwedstrijd, maar die zijn beide niet op Zorro :P). Maar ik ben wel ambitieus in de zin dat ik vind dat zowel paard als ikzelf moeten verbeteren. Ik vind paardrijden leuk, maar nog leuker wanneer ik mezelf een doel heb gesteld en daar aan kan werken en dat kan bereiken.

Lessen komen er dan ook aan!

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:51

Hoi Anne, jij ook hier? ;)

Voor Zorro heb je een instructeur nodig, maar in de tussentijd kan Gea je vast wel helpen om aan je houding te denken tijdens het rijden. Vraag of ze regelmatig zegt waar je aan moet denken (niet duwen met je zit, benen ontspannen, handen rechtop, armen in een knik etc.) Veel succes!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:06

Ook ik vind het allemaal zo beroerd nog niet. Het is een begin, en je denkt na over wat je doet!
Wat ik heb gedaan toen ik een jaartje geen geld had voor rijles is veel boeken lezen! Als je wil kan ik je wel een paar goede titels doorsturen.
Daarnaast heb ik na elke keer dat ik gereden heb opgeschreven wat het paard gedaan had en hoe hij liep. Daarna heb ik er over gereflecteerd (daar worden we op school mee doodgegooit) en opgeschreven wat ik anders had kunnen/moeten doen en punten waar ik me de volgende keer op ga richten en hoe ik dat wil aanpakken. Het klinkt misschien suf, maar zo denk je er goed over na, en al is het niet zo goed als les, het helpt wel.
Ik hoop dat je hier dan iets mee kunt.