zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:48

Goede tips staan hierboven. Ik ben de vasthouder en weet dus hoe dit paard reageert. Het was gewoon zijn dag niet, begon al op stal dat hij onrustig was, wat hij anders niet is. Er stonden ook net iets te veel mensen met goede bedoelingen bij, misschien dat dat ook wat te veel was.
TS deed het overigens heel goed!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:50

Mendi schreef:
Goede tips staan hierboven. Ik ben de vasthouder en weet dus hoe dit paard reageert. Het was gewoon zijn dag niet, begon al op stal dat hij onrustig was, wat hij anders niet is. Er stonden ook net iets te veel mensen met goede bedoelingen bij, misschien dat dat ook wat te veel was.
TS deed het overigens heel goed!

Oh dat is altijd heel vervelend, al die mensen die zich er graag mee bemoeien.

Ik bemoei mij nu ook ff: Doe het de volgende keer zonder die mensen ;) :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:53

Heee vasthouder, nou je er toch bent :D , waarin verschilt nou jou eigen manier van de gangbare manier dan?

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:54

Vasthouder is geen eigenaar

WowAmigo

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:09

Ah zooo. Dan is 't alweer anders. Maar kan jij dan uitleggen wat er anders moet dan gangbaar volgens de eigenaar?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:18

ík heb alleen je begin post gelezen.
mijn paard had hier ook last van.
gezorgt voor 1 persoon die niet bang was en sterk genoeg. die gaat hangen (in de beugel, niet met buik er al op ofzo) en 1 persoon die niet bang is die het paard voren kort houd maar m wel laat lopen.
het is belangrijk dat de hanger gewoon blijft hangen! no mather what!
de persoon die het paard vasthoud laat m wel lopen maar alleen kort om zich heen.
op een gegeven moment stopt ie en dan ga je eraf en zet m weg. idee is dat dieren vluchtdieren zijn dus ze zullen idd eerst gaan rennen. laat ze zlef uitzoeken dat lopen niet de oplossing is en beloon dus pas door af te stappen als ie stilstaat.
hier zijn we best even mee bezig geweest en steeds iets verder. ook van beide kanten. daarna ook echt over op zn kont en overal met handen en benen eraan ed. ook 'bouncen' in de stijgbeugel. dus gewoon echt afharden.
opstappen is totaal geen probleem meer nu. hij vind dat moment waar je boven hem uitstijgt niet leuk maar blijft rustig staan ed.

ik ben westernruiter dus hebben dit wel met westernzadel ed gedaan, dan heb je natuurlijk wel wat meer houvast bij het hangen en blijven hangen.

succes!
het kost tijd en hij heeft er soms nog wel wat last van (bv laatst was physio er en die wilde op een krukje naast hem staan om op zn rug te duwen, dat ging dus niet).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:21

Dit paard heeft duidelijkheid nodig en vertrouwen. Niet iemand die twijfelt. Het paard is onzeker, alles is nieuw en als je het dan ook zo behandeld dan zal het alleen maar erger worden. Dit geld niet alleen voor dit paard maar voor elk paard.
Bovendien moet je werken op het tempo van het paard. Als je merkt dat hij onrustiger is dan normaal ga je dus geen nieuwe dingen doen want dat bevestigd zijn onrust. Je werkt alleen aan de dingen die al bevestigd zijn. Op die manier bouw je vertrouwen op. Bij zo'n paard neem je kleine stappen.

Dan lees ik nog een aantal dingen die naar mijn mening niet goed gaan. Je geeft aan dat het paard met longeren moe gemaakt is. Als een paard echt moe is dan krijgt het moeite met zijn balans. Juist het moment van opstappen en er op gaan zitten vergt veel van de balans van een jong paard. Dat het moe is helpt hier dus niet mee maar juist tegen! Ik ben van mening dat een paard slechts tot zo ver gelongeerd moet worden dat het goed meewerkt en los is. Dan direct stoppen.
Dan nog het hangen; met het hangen haal je het paard weer uit balans. Er hangt immers aan 1 kant gewicht op het paard. Hij gaat zich daaraan aanpassen. Super natuurlijk, braaf paard! Maar dan komt het; jij gaat omhoog en brengt hem weer uit balans. Dat terwijl hij net zijn balans had gevonden! Het paard kan dan gaan wankelen en moet dit corrigeren. Daar kan het van schrikken. Liever dus niet hangen.
Wat je wellicht beter kunt doen is het aanleren van het opstappen vanaf een verhoging. Op die manier breng je het paard minder uit balans en help je het dus rustiger te blijven staan. Daarnaast went het alvast aan iemand die boven hem uit steekt. Maar dat is al eerder genoemd.

Ook de manier van opstappen maakt uit. Zorg dat je zo snel mogelijk je gewicht verdeeld hebt over de rug van het paard. Stap dus niet recht op, maar zorg dat je bovenlichaam eerst aan de andere kant van het paard is en doe dan je been over het paard heen waarbij je dus ook je bovenlichaam mee draait naar het middelpunt van het paard (en omhoog). Mocht je niet precies weten wat ik bedoel zoek dan eens een ijslanderstal op en vraag daar hoe ze opstappen. Grote kans dat zij dit zo doen en het je uit kunnen leggen en laten oefenen.

Ga ook nooit meer dan 1 stap verder. Na 1 ding goed te hebben gedaan--> naar de paddock en lekker even los/vrij.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:27

toch even de rest gelezen.
ik ben het dus totaal niet eens met de 'doe het gewoon heel snel en niet hangen' methodes.
dat hebben ze eerst bij die van mij ook gedaan en dan ging t wel.
maar dan los je het probleem niet op! je gaat het uit de weg.
wat dan als je eens niet heel snel kan opstappen om wat voor reden dan ook? dan flipt ie alsnog.
je kunt beter he tprobleem bij de basis gewoon oplossen en hem laten zien dat het niet erg is uiteindelijk.

door dus steeds iets verder te gaan en te stoppen als hij rustig stilstaat. als beloning

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:29

Nog een tip: na 2 dagen werken, gewoon een dagje vrij geven, zodat ze het in het koppie ook allemaal kunnen verwerken!

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:30

Je kan ook tijdens het poetsen op een krukje gaan staan. Hierdoor ben je ook hoger dan hij. Zo kan je hem leren dat het niet eng is als jij hem vanaf boven aait en poetst. Zo kan je dit ook rustig opbouwen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:33

Kschulte: het probleem daarmee is dat ie vaststaat en dus niet kan lopen (of hij lopt ervan weg).
daarmee leert hij dus niet zelf dat zijn instinct (weglopen) geen zin heeft. want je geeft hem die kans niet dus wordt het meer opgedwongen ipv dat hij er zelf achterkomt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:39

Aan de andere kant kan ie zo wel merken dat ie dan niet opgevreten wordt en leren dat het normaal is :-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:43

hoe leer jij het beste? als ze zeggen 'omdat het moet' of omdat je er zelf achter komt dat het de beste manier is om iets te doen?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:44

quarterH schreef:
Kschulte: het probleem daarmee is dat ie vaststaat en dus niet kan lopen (of hij lopt ervan weg).
daarmee leert hij dus niet zelf dat zijn instinct (weglopen) geen zin heeft. want je geeft hem die kans niet dus wordt het meer opgedwongen ipv dat hij er zelf achterkomt.

Tuurlijk wordt hem het opgedwongen, dat wordt alles als je met een paard gaat rijden. En daarbij : het is een paard en hij heeft een leider nodig dus als het ff niet gaat, juist niet stoppen anders krijg je een totaal verknipte relatie met je paard.

Vastzetten zou ik NOOIT doen. De kans dat hij gaat hangen en dat grapje leert is nog veel groter. Als hij bang is gewoon heel veel doen, met een ervaren vasthouder.

Ik heb er ooit een gehad die al meerdere keren geprobeerd was en echt gevaarlijk werd met opstijgen. Dat is uiteindelijk...............nee, ik ga ook maar niet vertellen hoe we dat hebben opgelost.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:48

Moeni: je snapt niet wat ik bedoel. ik ben absoluut niet van de zachte aard hoor. (krijg hier normaal eerder naar mn hoofd gegooit dat ik te hard ben haha).
maar als een paard bang is is het mijn ervaring dat je hem beter zelf kunt laten uitzoeken wat de beste manier is.
dus zoals ik hierboven beschreef, wel hangen, zeker niet stoppen met hangen zolang hij nog loopt.
maar het verschil is dat ik hem wel laat lopen (gecontroleerd!!) tot hij zelf besluit stil te staan. dan gaat de hanger pas eraf.
zo leert hij dat weglopen geen zin heeft (de hanger blijft immers hangen) en dat het juist beter wordt als hij stilstaat (rustig).
en leert dus op die manier dat het niet eng is ed.

nogmaals dit is als een paard er gewoon bang voor is.

loopt ie te eikelen doen we het natuurlijk wat anders.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:50

quarterH schreef:
Moeni: je snapt niet wat ik bedoel. ik ben absoluut niet van de zachte aard hoor. (krijg hier normaal eerder naar mn hoofd gegooit dat ik te hard ben haha).
maar als een paard bang is is het mijn ervaring dat je hem beter zelf kunt laten uitzoeken wat de beste manier is.
dus zoals ik hierboven beschreef, wel hangen, zeker niet stoppen met hangen zolang hij nog loopt.
maar het verschil is dat ik hem wel laat lopen (gecontroleerd!!) tot hij zelf besluit stil te staan. dan gaat de hanger pas eraf.
zo leert hij dat weglopen geen zin heeft (de hanger blijft immers hangen) en dat het juist beter wordt als hij stilstaat (rustig).
en leert dus op die manier dat het niet eng is ed.

nogmaals dit is als een paard er gewoon bang voor is.

loopt ie te eikelen doen we het natuurlijk wat anders.

Oeps, dan bedoelen we hetzelfde :D ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:53

En met vaststaan bedoelde ik ook trouwens het gedeelte met het krukje en ernaast staan te poetsen. Idd nooit opstijgen/hangen met vaststaand paard.

Dan ben ik het verder eens met je werkwijze QuarterH :-)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:53

quarterH schreef:
toch even de rest gelezen.
ik ben het dus totaal niet eens met de 'doe het gewoon heel snel en niet hangen' methodes.
dat hebben ze eerst bij die van mij ook gedaan en dan ging t wel.
maar dan los je het probleem niet op! je gaat het uit de weg.
wat dan als je eens niet heel snel kan opstappen om wat voor reden dan ook? dan flipt ie alsnog.
je kunt beter he tprobleem bij de basis gewoon oplossen en hem laten zien dat het niet erg is uiteindelijk.

door dus steeds iets verder te gaan en te stoppen als hij rustig stilstaat. als beloning

Je lost het probleem in de meeste gevallen wel op. Meestal ligt het namelijk aan het gebrek aan kracht en balans van het paard. Dat is dus het probleem. Het moeilijke gedrag is een symptoom daarvan. Dit krijg je pas echt goed als het paard in training is. Ik belast jonge paarden liever niet scheef. Doe dat maar als ze al wat sterker zijn. Dan kunnen ze het beter hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:57

Dit paard heeft overduidelijk een slechte ervaring hiermee
dus vermoedelijk heeft de eigenaar zelf iets gedaan waardoor dit probleem ontstaan is.

het oplossen kost tijd
op een krukje staan poetsten, daarbij hangen, been even overzwaaien
dit kost tijd, zeker een half jaar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:01

een half jaar is zwaar overdreven hoor.
2 weekjes hooguit en dan hebben we het heel uitgebreid gedaan (aan beide kanten, tot aan been laten neerkomen op zn kont (tja dat kan immers ook eens gebeuren) enz enz enz)
wel 5 dagen in de week ofzo

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:01

Nombrado,

hoe kom je bij dat half jaar? Dat lijkt me namelijk sterk. Dan moet er wel heel erg veel aan de hand zijn. En dat haal ik echt niet uit deze berichtjes hoor. Vraag me af hoe jij dat doet...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:03

nombrado schreef:
Dit paard heeft overduidelijk een slechte ervaring hiermee
dus vermoedelijk heeft de eigenaar zelf iets gedaan waardoor dit probleem ontstaan is.

het oplossen kost tijd
op een krukje staan poetsten, daarbij hangen, been even overzwaaien
dit kost tijd, zeker een half jaar.

Half jaar, jij bent maf :D

Week hooguit 2 weken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:10

als een paard een slechte ervaring heeft met een ruiter erop.
bv, ruiter zit erop, jong paard rent onbewust , ruiter vliegt door de lucht en beland in het zand :+
dan zit de angst en schrik er goed in bij een paard.
basis is rust , vertrouwen en geduld
dus niet met omstanders die een boel spanning in het lijf hebben
kheb zelf behoorlijk wat paarden ingereden, met soms ook dit soort ervaringen
ik wil absoluut niet dat een paard gaat rennen met de ruiter op de rug.
en eis complete rust in de omgeving.
mijn jongste is door mij ingereden, en mijn vader hield de longeerlijn vast :+ , die niks met paarden heeft
voordeel, hij is niet bang, ik ben niet bang, er is rust, paard kent mij door en door
ook de stem, belonen, (echt heel veel) en de basis dingen met het longeren zitten er al in.
stap, draf, halt/ho. die hulpen geef je bij je stemhulp en klaar is clara
andere type had een rondvliegende ruiter erop gehad en was daar enorm van geschrokken.
dus alles wat er door een mens boven hem gedaan werd, vond hij eng
kheb hem, met poetsen en aanraken , krukje ernaast, buiten vastgezet aan halstertje , en zo langzamerhand been erop er weer af...., bij dit paard duurde het vertrouwen winnen een half jaar (nu praat ik over 3x in de week, niet elke dag)
een paard van 3 1/2 is nog een puppy
elke dag vind ik too much
het gaat mij vooral om de ontspanning in het paardenlijf met opstappen, en rijden
dat duurt veelal 1/2 jaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:11

Moeni11 schreef:
Half jaar, jij bent maf :D

Week hooguit 2 weken.

met dwang wel
met ontspanning niet

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:14

Ik heb met mijn jonge paard precies hetzelfde probleem, kan er alles mee, maar zodra je hoger wordt dan haar is ze bang en wil ze het liefst vluchten. Kan met haar over dekzeil lopen zonder enkel probleem, vertrouwen is er dus wel.
Ik heb eens een tip gekregen om een stro-pop te gebruiken, heb dus een overall gevult met stro en oefen hiermee. Paard vind dat ook erg eng, maar als die pop erop hangt (in eerste instantie) en je stapt ermee, heeft die ook al raar gevoel op de rug.
Langzaam de pop wat hoger zetten, paard zal dat heel eng vinden. Maar blijven oefenen.

Wat wij nu ook doen is dat ik met dubbele lijnen paard longeer en er soms achter loop, gaat mijn vriend midden in de bak staan op een object (hooibaal, sprongetje, tonnetje, noem maar op) zodat hij hoger is, dan langzaam met het paard ernaar toe lopen. als hij dit accepteerd doe je dag later hetzelfde maar dan beweegt hij, dat vind paard weer super eng, weer blijven oefenen tot dit minder eng is en dan weer stoppen.

Ik zelf heb er ook nog steeds niet op gezeten, paard vind dat gewoon te eng. Doe er liever wat langer over dat ze niet meer bang is voor iets dat hoger is dan haar. Dan komt het allemaal vanzelf. Binnenkort zullen we met hangen beginnen omdat het hoger zijn minder eng wordt.

Ook paard poetsen op een krukje is een tip. Zo ben je ook hoger en vaak is de beweging: op-afstappen van krukje, voor het paard ook erg eng.

Hopelijk gaat het lukken, gewoon veel geduld :)

Succes!