Lorna @ work (Faram x Visioen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: Lorna @ work (Faram x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:29

Inderdaad Bente..

Op deze foto's rijd ik niet met schuine beugelblokjes (wat ik normaal wel doe) waarbij ik ook m'n voeten afsteek, iets wat ik met schuine beugelblokjes (schuine kant naar buiten) veel minder doe..

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:40

Tip; ga is naast je paard staan en stop is een schuin beugelblokje erin met de hoge kant buiten.

Op het moment dat jij rijd komt de meeste druk op de binnenkant van je beugel te liggen. (lage kant dus logisch)

zet is een paar vingers op de binnenkant van je beugel en druk er eens op, je zult zien dat je beugel naar buiten af gaat steken.

Dat is wat er ook gebeurt als je gaat paardrijden.
De druk aan de lage kant van de beugel zal hoger worden waardoor je beugel naar buiten af gaat steken, je benen sluiten dan niet meer mooi aan op het paard. Daardoor kan je houding weer slechter worden.

Heb je de hoge kant aan de binnenkant komt er dus meer druk op de buitenkant waardoor je benen meer worden gedwongen om je paard heen te liggen, waardoor je been als het goed is ook stabieler zou moeten kunnen gaan liggen.

Ik zeg hier dus niks over tenen;).
Zelfs in de GP zie je nog wel is een ruiter met zn tenen naar buiten rijden.
Een perfecte beenhouding is bijna niet te doen, als je aan het rijden ben en je bent echt druk bezig met je paard.
Waarschijnlijk als je een keer drijft,of lorna word een keer trekkerig of een keer boos word of iets anders schieten je tenen ook wel is naar buiten.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_M op 12-05-10 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:42

Maar die gedwongen beenstand is dus niet goed, dat voelt totaal niet fijn voor de knieën en de enkels na een lange rit. :n De blokjes op de goede manier erin en je hebt daar geen last van.
Als je je benen zelf al goed aansluit aan je paard dan maken die blokjes echt niet veel uit.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:47

Voor mij geen schuine beugelblokjes meer.

t kan misschien wel zo zijn dat je je tenen makkelijker naar binnen houd met hoge kant buiten, je knikt je enkels op dat moment naar binnen en dat vind ik nog altijd ongezonder als wanneer je ze naar buiten knikt bij de hoge kant binnen.

Schuine beugelblokjes dienen ook meer voor je beenligging als voor je tenen voor zover ik weet, je tenen naar binnen houden zal je toch zelf moeten doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:49

Ik heb het alleen maar over tenen omdat iemand hier zei dat je je hakken naar binnen draaide met de hoge kant naar buiten, dan draaien je tenen dus naar buiten. ;)

Enkels naar buiten knikken is imo ongezonder, ook omdat je de knieën dan meer belast. Je zit immers al in een soort O-vorm. Blokjes naar buiten (hoge kant) leggen dus alleen maar je benen meer om je paard heen bij je bovenbenen en knieën, maar dan moet je wel zelf opletten dat je je voeten niet teveel gaat afsteken. Blokjes verkeerd om vernielen je enkels alleen maar voor je gevoel. :+ En je benen om je paard heen klemmen is toch ook niet de bedoeling, ze moeten er juist gewoon langs liggen als het ware wat dus beter werkt met de hoge kant naar buiten.

Ach het is erg offtopic, ik weet alleen dat de hoge kant naar buiten hoort en dat eigenlijk iedereen 't zo doet, en dat verkeerd om voor geen meter zit. :) Maar idd, ik heb liever gewone beugels.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:01

Probeer dat truucje van mij maar;). vinger op de lage kant en kijk wat de beugel doet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:02

Dat trucje hoef ik niet te doen, ik snap het zo in mijn hoofd ook wel. ;) Wat wil je er mee zeggen? Die blokjes zijn niet zo hoog, zoveel trekt je beugel niet naar buiten. Doe je het andersom dan trekt hij naar binnen, dan zou je je benen dus teveel om je paard klemmen en daarbij ook nog pijnlijk op de buitenkant van je enkels steunen.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:03

Schuine blokjes dienen voor je beenligging en niet voor je kapstokjes;).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:03

Maar ik heb het toch ook over beenligging en niet over kapstokjes. :?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:04

Ik heb de laatste tijd erge klachten van mijn (vooral rechter) knie.. Daarom wil ik sowieso m'n blokjes niet met de hoge kant naar binnen.

Wat Bente al zegt:
Citaat:
Ach het is erg offtopic, ik weet alleen dat de hoge kant naar buiten hoort en dat eigenlijk iedereen 't zo doet, en dat verkeerd om voor geen meter zit.

Het zal fijn zijn als we nu weer ontopic gaan en Stephanie me op mijn eigen manier laat rijden met die blokjes.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:07

Als je last hebt van je knien zou ik persoonlijk gewoon met rechte blokjes gaan rijden;).

Maargoed ik zal hier verder niet op in gaan;). Misschien dat iris nog met foto's komt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:14

:n Na die keer met recht blokjes was het een ramp.. Ik ben eraan gewend met m'n blokjes te rijden zoals ik dat doe. 9 van de 10 keer heb ik dan geen last van m'n knie (die overigens komt van een klap op m'n werk)

Van mij mag ze met foto's komen maar ik doe er toch niets mee.. Voor mij rijden schuine blokjes met de hoge kant naar buiten het prettigst en zit ik het fijnst..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:43

Zo en nu even een andere reactie dan die vervloekte blokjes...

Je houding kan idd verbeteren maar dat geef je zelf al aan en dat is de eerste stap in de goede richting.

Weet niet of je les krijgt? maar misschien kun je dan makkelijker werken aan de verbeterpunten bij zowel jou als lorna.

nog veel succes en plezier met dr

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:49

Moderatoropmerking:
Er zijn nu inmiddels meer dan genoeg reacties gegeven over schuine blokjes. Gelieve zich nu enkel te richten in het geven van ander rijtechnisch commentaar.

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:22

Je zegt dat je paard erg sterk is, maar dat komt omdat jij veel te veel aan haar mond zit. Ik zie op veel foto's dat je erg aan je binnenteugel zit, misschien doe je dat om stelling te vragen?; probeer je hand dan niet naar je toe te halen maar op zij te doen (net alsof je een accordeon speelt ;) )

Ze loopt erg op de voorhand, dat is ook een rede waarom ze sterk zal zijn en dit komt ook mede omdat jij te veel in haar mond zit. Probeer je handen te dragen, knik in je ellebogen en je ellebogen aansluiten in je zij. Je moet haar eerst eens heel flink voorwaarts rijden en zorgen dat ze vanuit daar gaat zakken, en dan met je hand aannemen. Door veel tempowisselingen en (schijn)overgangen kun je er voor zorgen dat ze sterker word in de achterhand, haar achterhand er meer onder zal zetten en lichter word aan de voorkant.

Zelfde in de galop; je zegt dat ze erg traag is, maar ik zie dat je ook onwijs in de teugels hangt en totaal niet in je zadel zit. Daar zit dus de fout. Je moet voor je gevoel echt heel overdreven op je zit beenknobbels en achterover gaan zitten, en je hand veel meer dragen. Drijf haar eens flink naar voren en laat je hand even voor wat het is! Zodra ze het goeie tempo heeft kun je haar met licht teugelcontact aannemen in aanleuning.