Mijn pony racet , wat kan ik er aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Megg

Re: Mijn pony racet , wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:32

Ik doe dan vaak overgangen maken, en ook echte overgangen. Stilstaan = stilstaan en niet een halve seconde. Verder er flink aanrijden, veel tempowisselingen. Zelf juist harder aansporen als ze wil racen, en daarna weer terugnemen. Continu bezig zijn en heel veel figuren rijden. Niet alleen voltes, maar ook slangenvoltes, neem een pasje wijken mee. Zo hou je ze bezig! Succes!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:33

Als je echt zeker weet dat het zadel goed ligt moet je aanpakken. Mijn pony was precies hetzelfde. Zodra ik hem een beetje vrijheid gaf ging hij keihard aan de kletter. Ik heb heeeeeel veel overgangen en figuren gemaakt. Gewoon constant. Zodra hij harder ging. Volte. En weer opnieuw proberen. Als hij op buitenrit aan de kletter ging parkeerde ik hem gewoon met zijn neus ergens tegen aan net zolang tot hij weer rustig was en dan gingen we verder. Op momenten dat hij bezig bleef zette ik hem gewoon een keer vol op de rem, niet echt vriendelijk maar klaar is gewoon klaar. Verder heb ik mijn teugelhulpen zo licht mogelijk gegeven. Hoe harder ik ging trekken hoe vervelender hij werd. Mijn pony is nu nog steeds een enorm heethoofdje maar hij luisterd vrijwel altijd. Les is ook wel handig. s6 ermee in ieder geval :)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:41

Hoi,
wij hebben een welsh a pony,
die heeft ook veel te veel energie...
ze wil alleen maar hard, echt een doodloper..
wij willen er niet aan gaan trekken.. maar zo kunnen we ook niet echt ontspannen het bos in. Heeft iemand nog oplossing voor een hulp teugel? we hebben het al geprobeerd met een martinggaal.
soms gaat ze wel gewoon het gewenste tempo maar dan wel heel dribbelig wat ook niet echt fijn is.
Ze gaat er verder nooit echt vandoor, maar het zou fijn zijn als we haar wat rustiger konden houden..
iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:36

laura_julia schreef:
@Joviban : nee heb net nieuw zadel en nieuw bit gekocht heb al is geprobeerd zonder bit maar dan kan ik haar helemaal niet houden. En het is niet mijn houding want ik zit gewoon goed.

Dat het zadel en bit net nieuw zijn gekocht, betekent nog niet dat ze goed passen. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:36

zadel is gepast door zadelmaker/passer (sta op dezelfde stal)
Bit kan ik niks over vetellen natuurlijk..

Weet dat ze heel heel veel zadels hebben geprobeerd, en dit zadel past wel :)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:02

Kies ten eerste een ander bitje, als het paard ook het bit tussen zijn tanden neemt kan je heel goed een rolbitje kopen, is paard vriendelijk, beweegt alleen op het moment dat het paard probeert het bit te pakken. Vaak voel je de versnelling ook komen, probeer hem eens zijwaarts te zeggen, dus zeg maar een soort wijken voor het been, dat hij opzij gaat ipv naar voren, dit remt vaak af, maar dan moet je dit wel beheersen uiteraard. & voltes remmen ook het nodige :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:59

Ik denk dat het probleem voornamelijk is dat je het wel voelt aankomen, maar niet weet wat je ertegen kan doen. En al wil jij nog zo graag stilstaan of zachter, een paard is wat dat betreft nu eenmaal sterker.

Ten eerste is het heel slim dat je niet gaat trekken. Zoals mijn instructeur altijd zei: denk je nu echt dat je tegen een pony van 500 kilo wint als je begint te trekken?

Als ik jou was zou ik zodra je opstapt even goed uitademen. Dat kan ook al heel wat helpen. Vervolgens gewoon gaan stappen, desnoods op een volte. Als je voelt dat hij sneller wil gaan dan jij bedoeld hebt, maak je een ophouding. Een ophouding is dat je je handen eventjes iets naar je toe beweegt en dan weer ontspant. Dit kan later ook door je vuisten te ballen, maar dat kan pas als je paard eenmaal doorheeft wat een ophouding is. Vergeet niet te ontspannen, dat is het belangrijkste van een ophouding.

Wissel een paar keer van hand, zet haar af en toe stil (ook door middel van een ophouding, als ze niet stil gaat staan de ophouding iets langer vasthouden. Dus dan even wachten tot je ontspant) Zodra ze stilstaat weer uitademen. Tijdens halthouden is dat goed om te doen, want dan kan je jezelf controleren of je een gespannen houding hebt.

Als het goed gaat kan je datzelfde ook in draf proberen. Tip, probeer eens het volgende. iets druk geven met je kuit, ligt naar voren duwen met je zit en juist met je hand iets bij je houden. (niet trekken, maar gewoon goed contact met je teugels hebben) Zodra ze begint te draven maak je alvast een rustige ophouding. Werk ook met je stem. Heel lang en laag 'hhhooooooooo,' zeggen kan heel goed werken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:15

ik heb zelf ook een paard gehad dat heel rennerig was.
wat ik deed was veel dingen doen geen enkele ronde helemaal de hoefslaf volgen. mijn ervaring is wel geweest kleine voltes helpen niet. ze remmen af omdat ze de korte beweging niet aan kunnen maar zodra ze de ruimte krijgen gaan ze weer verder. dat paard is toen ook een paar keer behandeld door een fysio en osteopaat. maar dat hielp ook maar tijdelijk omdat ze haar zelf weer scheef rende. maar uiteindelijk heb ik met haar gewoon uren alleen maar gestapt aan de lange teugel om de rust er in te houden. wou ze sneller ging ik dieper in het zadel zitten. in het begin snapte ze dat niet maar later toen ze het doorhad dat ze dan een langzamer tempo moet nemen ging het beter. en goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren helpt daar ook bij. als je op slecht gedrag reageert ( meestal is dat een irriterende reactie) word het paard angtig. een paard blijft een vlucht dier. dat betekend dus dat het paard voor angst vlucht.
het wil ook wel helpen om tijdens het werk tegen je paard te praten. rustig praten en vooral niet je stem heffen als je denkt dat het niet werkt. wat je zegt maakt niet uit het gaat er om dat je een rustige toon in je woorden hebt waar ze op gaat reageren.

rijd op je gevoel kijk naar het paard en probeer uit te zoeken waar je paard rustig van word. ik zeg zelf altijd ook al rijd ik niet volgens het boekje ik heb liever dat het paard waar ik op zit rustig reageer op wat ik doe dan warneer ik netjes volgens boekje ga rijden en het paard reageert niet. maar altijd lief blijven voor het paard. anders zal hij niet met je samen willen werken.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:56

heeft iemand nog tips voor een eventuele hulpteugel? (een paard vriendelijke)

van een scherper bid ben ik zelf geen fan.. ik vind dat het zonder ook moet kunnen. en hard trekken wil ik al helemaal niet.
(natuurlijk moet het eigenlijk ook zonder hulp teugel kunnen! in de bak gaat het prima, maar in het bos word het racen...)

Ze heeft gewoon echt teveel energie en ik wil dat een beetje proberen te verdelen over de rit.
en ik hoop dat het na wat oefenen met, hulpteugel ook zonder beter wil.

ophoudingen etc. heeft in het bos bij haar geen zin. Ze loopt er gewoon door, heen. Ik stap kan de teugels zelfs soms in een boogje laten hangen, maar dan word het gedribbel...dus misschien is een hulpteugel een goede oplossing?

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:01

eerst even aan de longeer lijn zettenn goed uit laten razen of eerst losgooien rust aan de lijn terugkrijgen en dan nog even opstappen en proberen die rust te houden, succes en een mider scherp bit

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:13

Mijn paard rent ook altijd keihard weg als ze even kan.
Als ze ook maar iets harder gaat dan dat ik gevraagd heb om te gaan, zet ik haar stil met een paar pasjes achteruit.
Ook is het belangrijk als je een ophouding op je teugels geeft, dat je weer ontspant als je paard weer het tempo aanneemt dat jij wilt.
Als je alleen maar druk op de teugels blijft houden, waarom zou je paard dan stoppen? je moet hem juist belonen als hij het goed doet! :)
En verder moet je gewoon echt heel consequent zijn: hij harder -> jij zet hem stil.

Verder rij ik met een martingaal, omdat ze altijd haar hoofd omhoog gooide en er dan kei hard van door ging -> ik zat zonder teugels, dat was niet echt handig :P
Maarja, als het even kan zou ik zonder hulpteugel rijden.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:58

@Kahlan: dat klinkt als een erg slecht passend zadel in jouw geval.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:51

Begin bij dit paard bij het begin...

eerst leren longeren..
op die manier kan ze lekker haar energie kwijt..
Zadel en bit zijn dus goed..
Is haar gebit nagekeken??
en haar rug?

Rennen is vluchtgedrag... dus of ze heeft pijn/of ze rent weg omdat ze je niet begrijpt..

Laat alles nogmaals nakijken (vooral rug en gebit)

en ga op zoek naar iemand die jullie les kan geven.. alleen gaat het je niet lukken..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:46

Een hulpteugel gaat niet helpen als je paard je ophouding negeert, althans ik kan er geen bedenken. Martingaal zorgt alleen voor dat je nog contact hebt als je paard z'n hoofd omhoog gooit en dat is het probleem niet. Thiedemann is meer voor een constantere teugelvoering = meer druk. En de rest wil ik niet eens over beginnen.

LuffB zegt wel een goede, blijf goed uitademen. Kreeg ik ook te horen "oehe blijf is ademen!", ongemerkt had ik dus zelf spanning opgebouwd. En op de juiste momenten uitademen geeft heel veel rust voor je pony. Of denk aan een langzaam leeglopende ballon.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:07

Of zingen... zodat je bent afgeleid.. werkt ook altijd goed ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:09