Santos X Adonis Bonte @ de manier antoine de both

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:58

Jongens dit is de derde keer dat dit paard zo gereden word, resultaat zie je later pas.
Inwerking zie je op zo'n foto niet, ik in ieder geval niet, en de AdBmethode heeft een 'andere' kijk op het rijden en heeft heel wat paarden goed gedaan.
Dat het er vreemd en 'slecht' uitziet komt doordat je het idee erachter niet kent.

Mag ik vragen wie dit is?

Edit; zeker eens met avalonnancy! ;)
Laatst bijgewerkt door Loiz op 03-05-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:59

Marieke_K schreef:
Inwerking is vanaf een foto toch lastig te beoordelen (althans, dat is mijn mening). Mijn paard buigt (te) makkelijk linksom, dat lijkt op een foto alsof ik enorm trek.

Laat ik het zo zeggen... Ik zou het in mijn lessen niet accepteren van een ruiter...

De binnenhand is er niet om het paard door te laten buigen... Daarnaast ziet een paard wat uit zichzelf makkelijk doorbuigt er weer anders uit, als een paard wat duidelijk tegen de hand is.

Een paard wat om medische redenen los gereden moet worden, zie ik persoonlijk liever meer op lengte en vanuit ontspanning lopen, zodat het daadwerkelijk de kans krijgt de rug los te laten, waardoor het achterbeen meer tot dragen komt. Vandaar uit gaat hij zijn gehele lijf anders leren gebruiken...

Dat staat los van het feit of je hem hoog of laag instelt m.i.

Een hoog ingesteld paard, dient ook op lengte en vanuit ontspanning te gaan (alhoewel de praktijk helaas vaak anders laat zien)...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:00

avalonnancy schreef:
als je bekend met de adb manier zie je je heel goed wat ze aan het doen is!

Ik zie wat ze tracht te proberen, maar m.i. met veel teveel druk...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:01

Skygirl schreef:
Misschien dat je instructrice vanaf de grond deze fouten niet maakt maar ik zie hier over het algemeen een heel strenge binnenhand en heel gespannen polsen. Binnenhand hoort niet zo streng te zijn.
http://94.100.114.101/939500001-9395500 ... _I8oj.jpeg
Op deze foto haalt ze de binnenhand zelfs bijna over de hals van het paard heen! Dat is echt een grove fout (ook bij AdB neem ik aan.)
Ook heeft ze haar handen op ongelijke hoogte en
http://94.100.119.226/939500001-9395500 ... _JLMo.jpeg
hier ook nog eens totaal niet evenveel druk op beide kanten.

http://94.100.122.131/939500001-9395500 ... _JAml.jpeg
Hier zie je weer dat de binnenhand veel sterker inwerkt dan de buitenhand. Doordat ze haar ene hand veel hoger heeft kan er nooit gelijke druk zijn op beide kant, daar wordt je paard ook scheef van.

Ik zou iemand anders zoeken om les van te krijgen in deze methode.. Ik heb er geen verstand van, maar ik weet wel dat AdB rechtrichten is en op deze foto's zie ik het tegenovergestelde terug.

Wel super leuk paard. :D

die binnenhand is voor het terug op de schouder zetten.

dit geld ook voor de hand over de hals om het paard weer op de schouder te krijgen.

als je paard scheef is zul je dat de andere kant op moeten compenseren omdat hij daar van de schouder afvalt, dit doet ze hier op een correcte manier, als het paard rechter wordt dan wordt de stelling ook minder omdat je dan minder hoeft te vragen om haar weer op de schouder te krijgen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:01

ja ik ben ook niet van deze manier van rijden het lijkt wel of ze heel streng in komt met d`r binnenhand en het is ook moeilijk van een foto maar ik vind het er niet vriendelik uit zien

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:02

http://94.100.114.101/939500001-9395500 ... _I8oj.jpeg

Dit is duidelijk niet wat een binnenhand moet doen.. Als ze niet teveel inwerkte zou ze hem gewoon rechtop kunnen houden en haar arm niet zo vreemd.

Maar goed hopelijk doet ze het op de andere momenten wel goed en kan ze vanaf de grond TS wel goed helpen.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:03

daarom zeg ik ook als je niet bekend met deze methode oordeel dan ook niet zo snel, en probeer er of van te leren of ga een ander topic afkraken die wel op de 'gewone'manier rijden;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:04

Skygirl, je kunt niet zeggen dat dat niet 'moet' aangezien je de methode niet kent..

TS, ik zie graag over een tijdje een nieuw topic met jou erop en met vorderingen! Gewoon doorgaan! ;)

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:05

avalonnancy schreef:
daarom zeg ik ook als je niet bekend met deze methode oordeel dan ook niet zo snel, en probeer er of van te leren of ga een ander topic afkraken die wel op de 'gewone'manier rijden;)

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Deze instructrice ( Heleen) weet dondersgoed waar ze mee bezig is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:05

Loiz schreef:
Skygirl, je kunt niet zeggen dat dat niet 'moet' aangezien je de methode niet kent..

TS, ik zie graag over een tijdje een nieuw topic met jou erop en met vorderingen! Gewoon doorgaan! ;)

Oke ben benieuwd naar uitleg dan. :) Lijkt me toch echt beter dat met je binnenbeen op te lossen ipv je hand.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:06

avalonnancy schreef:

Waarom wordt het dan met de hand opgelost ipv been?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:09

kijk even op de filmpjes in mijn topic, dan kun je zien dat het echt zo werkt als hier op de foto's te zien is.
[RT-HAW] Voor het eerst op bokt. Avalon @ work [AC]

Waarom wordt het dan met de hand opgelost ipv been?
omdat je met je binnenbeen het gewicht van je paard niet etrug kan plaatsen, dit kun je alleen door zijn houding dusdanig te veranderen dat hij zelf zijn gewicht terug moet zetten op de schouder.

zie het als fietsen, als je in de bocht naar binnenhangt en j gaat dan niet tegenhangen val je om :+

laida

Re: Santos X Adonis Bonte @ de manier antoine de both

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:13

ik ben toch ook echt niet van deze manier van rijden, bij ons op stal zijn ook een paar mensen die op deze manier lessen. ik vind het absoluut geen vriendelijke manier( zij moeten hun paarden alleen maar met de zweep tegen de oren aan tikken) en de paarden worden er ook echt niet beter van.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:15

laida schreef:
ik ben toch ook echt niet van deze manier van rijden, bij ons op stal zijn ook een paar mensen die op deze manier lessen. ik vind het absoluut geen vriendelijke manier( zij moeten hun paarden alleen maar met de zweep tegen de oren aan tikken) en de paarden worden er ook echt niet beter van.

Dat lijkt me een andere methode? :+

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:18

laida schreef:

dat klopt dat heb ik ook gezien ik heb haar wel eens les zien geven en het is echt een manier waar ik niet mee om zou kunnen gaan.Ik vind het helemaal niet vriendelijk

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:19

laida schreef:

dat denk ik ook niet! ik ken hem nu 6 jaar en dat heb ik nog nooit gezien.
wat hij wel doet is als een paard slecht voorwaarts is dat je dan de zweep omgedraaid in je hand houdt en bij zijn hoofd een zwiep geluidje maakt.
maar daarbij raakt de zweep het paard niet!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:21

avalonnancy schreef:
kijk even op de filmpjes in mijn topic, dan kun je zien dat het echt zo werkt als hier op de foto's te zien is.

Ik blijf die manier van rijden ook apart vinden, eerst laat je het paard naar links en rechts slingeren en daar word hij recht van?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:22

Gewoon lekker doorlessen op deze manier hoor! :)
Vind het er goed uit zien, tuurlijk zie ik ook dingen die niet helemaal kloppen, op sommige foto's lijkt er spanning te staan op haar onderarm, maar hée, voor het paard is het ook pas de 3e les, en het is zeker een omschakeling, dus dan kan je wel instructrice zijn, maar het paard snapt/kan het ook allemaal nog niet, dus dan kan er wel eens wat mis gaan.
Ik rijd nu zelf alweer 1,5 jaar op deze manier, en echt... het is zoveel beter voor je paard...
Zie veel andere plaatjes op bokt HAW langskomen die ik echt verschrikkelijk vind, die waarschijnlijk de mensen in dit topic die dit niks vinden, helemaal geweldig vinden... dus ik zou zeggen, of interesseer je daadwerkelijk voor de werking van AdB, of blijf bij je eigen soort rijden foto's...

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:23

Skygirl schreef:
laida schreef:

Dat lijkt me een andere methode? :+

nee hoor dat is echt de antoine de both manier.
ze hebben les van Mireille den Hoed.
als ik zo moet gaan paardrijden dan houd ik er echt mee op. vind het echt niet diervriendelijk

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:24

Jeanneee_ schreef:
avalonnancy schreef:

Ik blijf die manier van rijden ook apart vinden, eerst laat je het paard naar links en rechts slingeren en daar word hij recht van?

ja inderdaard :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:25

avalonnancy schreef:
laida schreef:

dat denk ik ook niet! ik ken hem nu 6 jaar en dat heb ik nog nooit gezien.
wat hij wel doet is als een paard slecht voorwaarts is dat je dan de zweep omgedraaid in je hand houdt en bij zijn hoofd een zwiep geluidje maakt.
maar daarbij raakt de zweep het paard niet!

Inderdaad, als je langs de oren zwiept met je zweep, hoor je een 'zoef' geluidje, waardoor je paard voorwaartser gaat lopen, het is echt niet de bedoeling dat je je paard op zn hoofd slaat, heb je dit wel goed gezien of hebben zij het niet helemaal begrepen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:25

hmmm zo op het eerste gezicht is het enige dat mij bekend voorkomt van de AdB methode de hoge handen. Het paard loopt teveel opgekropt, wat (als dat opgekropte eruit gereden wordt) meer naam mijn smaak is dan het echte AdB waar ze imo met teveel lengte rijden.

Eerst links en rechts buigen en dan rechtuit, is niet alleen iets van AdB, dat doe ik ook.

Wat een afschuwelijk mooi paard trouwens!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:26

Klopt Laida, Mireille rijd inderdaad AdB methode en gebruikt de zweep idd bij het hoofd.
Maar, als je je even zou verdiepen in AdB weet je dat er niet tegen de oren getikt word maar naast het hoofd gezwiept word, en het heeft zeker een werking.
Tja, anders dan de 'gewone' dressuurruiters maar ja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden he!
En inderdaad, als je er niks van weet of wilt weten, dan moet je hier niet wezen, want dan verpest je alleen dit topic maar.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:26

Zou je mij eens uit willen leggen hoe je een paard met de 'binnenhand op schouder' kunt krijgen?

xFioon

Re: Santos X Adonis Bonte @ de manier antoine de both

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:28

Dat is niet binnen 123 gebeurd, het is niet alleen maar ik trek ff aan mijn binnenhand, er komt een heel proces aan training en rechtrichting bij kijken, ik zou zeggen... als je geintresseerd bent, neem eens les op deze manier of ga kijken bij een clinic oid :)