Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Skip_Bo schreef:Hehe, de eerste Vivaldi die ik onder het zadel zie.![]()
Leuk beestje, ziet er nog wat onrustig uit, maar wat wil je van een paard wat net een paar weekjes onder het zadel is? hij is in ieder geval braaf zo te zien.
Laurabyoux schreef:Het is belangrijk om niet elke pas te rijden, been = reactie. Als je elke pas drijft, reageert het paard er vanzelf niet meer op. Misschien stemhulp er bij, eventueel een zweepje om hem iets attenter te maken. Heb ik namelijk zelf nu ook met een over een paar dagen 4 jarige. Als je niet met zweep wilt rijden, is stem nog een optie.
ik rijd nu 29 jaar paard maar van lichter lichtrijden heb ik nog nooit gehoord. ik klap niet neer in het zadel hoor als jullie dat denken.ik ben wat gezet van mezelf en met die trui lijkt het allemaal zwaar te gaan maar dat is echt niet zo.ik snap uberhaupt de uitspraak gewoon niet.net als "makkelijker gaan zitten" ik kan niet makkelijker gaan zitten als ik nu al doe.
hij zit werkelijk als een huis.stuiterend uit mijn zadel komen doe ik niet dacht ik zo.
Hij loopt precies zoals mijn vorig bijrijdpaardje in het begin liep! Echt zo'n jonge-paardjes-loopje haha. Maar komt vast goed! Ik vind dat je hem rustig rijdt, niet te veel klóten, gewoon rijden en corrigeren.
Zo kan 'ie goed z'n eigen benen op zoeken. Schrok wel ff van dat struikel momentje! Goed dat je rustig bleef, zelfs ik schrok!
Calvin07 schreef:Laurabyoux schreef:Het is belangrijk om niet elke pas te rijden, been = reactie. Als je elke pas drijft, reageert het paard er vanzelf niet meer op. Misschien stemhulp er bij, eventueel een zweepje om hem iets attenter te maken. Heb ik namelijk zelf nu ook met een over een paar dagen 4 jarige. Als je niet met zweep wilt rijden, is stem nog een optie.
stem gebruik ik al.en hand-los-been-weg hanteer ik al heel lang maar kan nu echt nog niet bij hem.ik heb dat gezien bij een paard wat ingereden is bij iemand anders en die loopt nu met haar staart tussen haar billen omdat zij haar dus inderdaad hebben gereden naar been=reaktie. dat paard is doodsbenauwd.die heb ik zien lopen op de IBOB en na de sprong ging meteen haar staart tussen de billen omdat ze bang was meteen been te krijgen,die ze ook kreeg...ze vloog ook uit zichzelf na de sprong al als een ongeleid projectiel door de bak wat weer resulteerde in een ruk in haar mond.de eigenaar heeft haar voortijdig teruggetrokken want zo zou ze nooit haar IBOB goed afronden.nee dank je dan probeer ik het op een andere manier.stemhulp heb ik erbij maar reageert hij niet echt op.iemand in de bak met een lange zweep werkt tot nu toe het beste.

(ik zou niet weten wat dat dan is) moes schreef:Wat jij hierboven beschrijft, is natuurlijk ook vrij extreem. Waarschijnlijk is dit een gevoelig paard geweest en is de gene die hem beleerd heeft een beetje té fanatiek geweest met haar been=reactie techniek. Daardoor krijg je dus een paard wat zo gestrest gaat doen omdat hij denkt dat ie een tik of een "schop" krijgt.
Wat jij doet met je stemhulp en iemand in de bak met een zweep is prima, alleen moet je dan alsnog niet zoveel drijven met je been. Je maakt het probleem op deze manier alleen maar erger i.p.v. dat je het oplost! Ik snap (en weet uit ervaring van meerdere paarden inrijden) natuurlijk dat je meer drijft bij een paard dat net onder het zadel is, omdat die nog niet zo getraind is op de hulpen. Als het paard niet aan het been is omdat hij de hulpen nog niet snapt kun je het beste veel overgangen gaan rijden. als je dan van stap naar draf wilt, spreek je met die gene af dat, als jij 2 keer hebt aangespoort en "draf!" hebt gezegd, dat die gene met de zweep het paard "aanspoort" zodat het paard in draf gaat. Jij geeft dan tegelijkertijd been en zegt "draf!". En dan bij goede reacte natuurlijk "Braaaaaff!!"![]()
Als je toch zelf met een zweepje wilt rijden pas je het zelfde principe toe. 2 x been en "draf!" geen reactie: raak je hem iets aan met de zweep, tikken hoeft vaak niet want jonge paarden (en vooral paarden zoals die van jou) zijn heel gevoelig.
Na verloop van tijd kort je het in naar 1 x been en "draf!" geen reactie...... Je snapt m denk ik
Als het paard dan eenmaal in draf is, houdt dan je benen stil! tenzij hij weer langzamer wil gaan spoor je hem aan...
Verder zeg je dat hij zich opkrult en zich van het bit los spoelt(ik zou niet weten wat dat dan is)
Even over het opkrullen dan maar: Handen naast elkaar en ontspannen en halsruimte geven. Ik weet dat hij dan gewoon met een boogje (da's misschien wat overdreven want zo lang hoef je je teugels ook niet te maken, maar je snapt m) in z'n teugels gaat rond lopen, maar door een beetje tempo-wisselingen te rijden (ook goed voor je been=reactie oefening) en eigenwijs lengte te houden in die hals (of altans jij doet dat, je paard dan nog niet;) ) gaat hij vanzelf meer het bit aannemen en op lengte lopen. Als je afwend: Geef de hand hulp en ontspan. Ik zie op het filmpje dat je tijdens het afwenden constant die teugel vasthoudt. Dit paard zul je echt een aantal maanden met het neusje er uit en langere hals moeten rijden, anders kruipt ie zo weer achter de teugel en heb je een paard wat dus niet goed loopt. Ik zag hem op het filmpje al een aantal keer zoekende zijn op jouw hand, ik zie dan dat jij je hand dicht knijpt, in plaats daar van moet je er juist gebruik van maken door je hand dan te géven en lengte in de hals te creëren.
Verder is het een ontspannen plaatje om naar te kijken!
Hopelijk kun je er wat mee.
Leuk paard!!
smeetjoew schreef:Stoer beest! Had nog wel een stukje galop willen zien, maar hij kan goed stappen en goed draven! Ziet er netjes uit voor zo een paar weekjes onder het zadel.
Gewoon lekker rustig doorgaan. Hij moet zelf z'n balans gaan vinden en wat sterker worden. Gaat vanzelf. Geef het wat tijd.