calvin onder het zadel (Vivaldi X gribaldi)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:47

Leuk paard! :)

Ferera

Re: calvin onder het zadel (Vivaldi X gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:49

mooi dier, probeer je benen stiller te houden en je hakken niet op te trekken.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:53

mooi paard!
Je maakt m in het begin wel uit balans doordat je op het verkeerde been lichtrijdt.
Verder moet je iets makkelijker gaan zitten, wat lichter.. dat helpt je paard! :)

Goed dat je les neemt, heel belangrijk, zeker in het begin.
Je paardje heeft veel talent, succes met m! :)

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:04

Hehe, de eerste Vivaldi die ik onder het zadel zie. ;)

Leuk beestje, ziet er nog wat onrustig uit, maar wat wil je van een paard wat net een paar weekjes onder het zadel is? Ze is in ieder geval braaf zo te zien. :)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:28

Skip_Bo schreef:
Hehe, de eerste Vivaldi die ik onder het zadel zie. ;)

Leuk beestje, ziet er nog wat onrustig uit, maar wat wil je van een paard wat net een paar weekjes onder het zadel is? hij is in ieder geval braaf zo te zien. :)

hihi heb je even verbeterd aangezien hij nogal wat tussen de benen heeft hangen,maar hij is idd erg braaf.hij is zelf nogal onrustig in de mond omdat hij op wil krullen,achter de loodlijn duikt en dan weer omhoog komt met het hoofd.dus mijn hand kan ik niet rustig houden,ik probeer zoveel mogenlijk met zijn bewegingen mee te gaan.om hem in ieder geval niet in zijn mond te hangen.lastig maar het word wel beter als ik hem wat langer rijd daalijk.ik denk dat als ik het bij elkaar optel 3 hele weken onder het zadel is.dan vind ik hem toch al super lopen.ik ga er vanaf donderdag een beetje meer een stuur opzetten.hij moet nu de kant opgaan waar ik heen wil en niet waar hij heenwil als ik afwend hihi.dus dat zal nog wel tot ruzie met mijn paard gaan lijden maar ja das het risico van het vak.bedankt voor je reaktie.

---------------------------------------------------------

ik heb het hele topic nog eens doorgelezen en het valt mij op dat iedereen erop aandringt dat ik mijn been stiller moet houden.nu een vraag................hoe moet ik dan een paard rijden wat van zichzelf nogal lui is als ik niet mag drijven?
ik ben geen anky die allemaal paarden onder haar kont heeft die voorwaarts van zichzelf zijn,.ik heb helaas te maken met een paard wat ietwat flegmatiek te noemen is onder het zadel.
er staat al iemand met een lange zweep in de bak en dat werkt al redelijk(op het moment van filmen had ze de zweep laten vallen wat meteen resulteerd in het langzamer gaan lopen).ik ga er ook geen zweep bij pakken want dan bestaat het gevaar dat ik hem standaard bij ga tikken met de zweep wat ook de bedoeling niet is.
ik heb een donderdag les dus ga ik met haar overleggen hoe dit op te lossen.
niet drijven om mijn been stiller te krijgen is gewoon geen optie.bij geen enkel jong paard trouwens wat zonder verdere hulpmiddelen gereden word.
de merrie die ik hiervoor reed had ik mijn been veel stiller maar zij was al voorzien van basis en liep dus goed voorwaarts.

op het verkeerde been lichtrijden vind ik het minst belangrijke wat er is op dit moment.ik weet wanneer ik verkeerd zit en corrigeer dat ook gewoon als je goed naar het filmpje kijkt.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:33

Het is belangrijk om niet elke pas te rijden, been = reactie. Als je elke pas drijft, reageert het paard er vanzelf niet meer op. Misschien stemhulp er bij, eventueel een zweepje om hem iets attenter te maken. Heb ik namelijk zelf nu ook met een over een paar dagen 4 jarige. Als je niet met zweep wilt rijden, is stem nog een optie. :)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:44

Laurabyoux schreef:
Het is belangrijk om niet elke pas te rijden, been = reactie. Als je elke pas drijft, reageert het paard er vanzelf niet meer op. Misschien stemhulp er bij, eventueel een zweepje om hem iets attenter te maken. Heb ik namelijk zelf nu ook met een over een paar dagen 4 jarige. Als je niet met zweep wilt rijden, is stem nog een optie. :)

stem gebruik ik al.en hand-los-been-weg hanteer ik al heel lang maar kan nu echt nog niet bij hem.ik heb dat gezien bij een paard wat ingereden is bij iemand anders en die loopt nu met haar staart tussen haar billen omdat zij haar dus inderdaad hebben gereden naar been=reaktie. dat paard is doodsbenauwd.die heb ik zien lopen op de IBOB en na de sprong ging meteen haar staart tussen de billen omdat ze bang was meteen been te krijgen,die ze ook kreeg...ze vloog ook uit zichzelf na de sprong al als een ongeleid projectiel door de bak wat weer resulteerde in een ruk in haar mond.de eigenaar heeft haar voortijdig teruggetrokken want zo zou ze nooit haar IBOB goed afronden.nee dank je dan probeer ik het op een andere manier.stemhulp heb ik erbij maar reageert hij niet echt op.iemand in de bak met een lange zweep werkt tot nu toe het beste.

------------------------------------------------

jullie hebben het ook over lichter lichtrijden,die snap ik even niet. |o ik rijd nu 29 jaar paard maar van lichter lichtrijden heb ik nog nooit gehoord. ik klap niet neer in het zadel hoor als jullie dat denken.ik ben wat gezet van mezelf en met die trui lijkt het allemaal zwaar te gaan maar dat is echt niet zo.ik snap uberhaupt de uitspraak gewoon niet.net als "makkelijker gaan zitten" ik kan niet makkelijker gaan zitten als ik nu al doe. :n hij zit werkelijk als een huis.stuiterend uit mijn zadel komen doe ik niet dacht ik zo.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:52

Ik heb ook niet zoveel aan te merken,
voor een paard dat net onder het zadel is loopt die er mooi, daar kom je vast wel verder mee!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:12

Ik zei het van het lichter lichtrijden. Ik bedoel daarmee dat je iets in de beweging mee moet gaan. Vind je nu vrij zwaar neerkomen in het zadel. Alsof je een beetje stoelzit hebt. Maar dat kan zo lijken doorje grote lange trui.

Lichter lichtrijden kun je doen door een beetje in verlichte zit te gaan zitten.
Maar donderdag heb je les dus die ziet dan wel of het echt zo is ofniet!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:09

Omg wat een heerlijk paard! <3 Hij loopt precies zoals mijn vorig bijrijdpaardje in het begin liep! Echt zo'n jonge-paardjes-loopje haha. Maar komt vast goed! Ik vind dat je hem rustig rijdt, niet te veel klóten, gewoon rijden en corrigeren. :D Zo kan 'ie goed z'n eigen benen op zoeken. Schrok wel ff van dat struikel momentje! Goed dat je rustig bleef, zelfs ik schrok! :))

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:52

ooooooooooooooooo nu snap ik wat je bedoelt met lichter lichtrijden.hmmmm ik kom niet zwaar neer in mijn zadel hoor dat lijkt zo door die trui.die is inderdaad beetje lang hihi.

dat struikelmoment.........tja kan gebeuren.ik wist eerst niet wat er gebeurde,ik dacht dat hij gewoon express tegen het schot aanliep,tot ik het filmpje zag en zag dat hij struikelde.Hij liep namelijk over de buitenschouder wat weg toen ik uit die volte kwam dus dacht ik dattie gewoon het schot omver wilde beuken maar dat was niet zo.

ik heb gisteren voor het eerst op rechts gegalloppeerd.hij sprong netjes op mijn stem aan en hij galloppeerde op zijn gemakje de volte.echt super.het was zo maar 2 rondjes hoor dat vond ik wel genoeg.wilde het even proberen maar goed,geen gebok of rare dingen.dat weten we dan ook weer hahaha.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:12

hey
leuk paard, lijkt wat op onze 2 jr.

Het valt niet mee om een jong paard wat nog niet weet wat voor de benen weg is om die aan het lopen te houden.En al helemaal niet om dan nog op je houding te letten ;)

Je rijdt hem goed naar voren en je handen zijn laag.Je valt met je bvenlichaam naar voren en daardoor komen je benen omhoog dit komt omdat je paard dus op de voorhand valt. Zou er toch een zweepje bij pakken en hem daarmee aan de gang te houden, straks als hij weet wat lopen is kun je het meer met je benen af.Je handen mogen best naar binnen komen (het volgen van je hand)een jong paard wat niet van nature loopt voorlopig alleen voorwaarts rijden.( anders struikelt ie zo.) en tempo overgangen rijden.

veel succes

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:43

nou vanmorgen voor het eerst les gehad en barbara was enorm over hem te spreken.mooie bouw en mooie gangen.was helemaal trots hihi.

maar goed.....de les.
ging hartstikke goed.ik was van de week al begonnen met tempowisselingen en overgangen te rijden en dat ging nu ook zo goed dat we voorzichting gaan beginnen met hand-los-been-weg.hij snapt het al heel goed.
dus gaandeweg moet dat steeds beter worden.
ik heb voor de komende 3 weken dus een goed uitgangspunt.moet lukken.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:44

Calvin07 schreef:
Laurabyoux schreef:

stem gebruik ik al.en hand-los-been-weg hanteer ik al heel lang maar kan nu echt nog niet bij hem.ik heb dat gezien bij een paard wat ingereden is bij iemand anders en die loopt nu met haar staart tussen haar billen omdat zij haar dus inderdaad hebben gereden naar been=reaktie. dat paard is doodsbenauwd.die heb ik zien lopen op de IBOB en na de sprong ging meteen haar staart tussen de billen omdat ze bang was meteen been te krijgen,die ze ook kreeg...ze vloog ook uit zichzelf na de sprong al als een ongeleid projectiel door de bak wat weer resulteerde in een ruk in haar mond.de eigenaar heeft haar voortijdig teruggetrokken want zo zou ze nooit haar IBOB goed afronden.nee dank je dan probeer ik het op een andere manier.stemhulp heb ik erbij maar reageert hij niet echt op.iemand in de bak met een lange zweep werkt tot nu toe het beste.

Wat jij hierboven beschrijft, is natuurlijk ook vrij extreem. Waarschijnlijk is dit een gevoelig paard geweest en is de gene die hem beleerd heeft een beetje té fanatiek geweest met haar been=reactie techniek. Daardoor krijg je dus een paard wat zo gestrest gaat doen omdat hij denkt dat ie een tik of een "schop" krijgt.
Wat jij doet met je stemhulp en iemand in de bak met een zweep is prima, alleen moet je dan alsnog niet zoveel drijven met je been. Je maakt het probleem op deze manier alleen maar erger i.p.v. dat je het oplost! Ik snap (en weet uit ervaring van meerdere paarden inrijden) natuurlijk dat je meer drijft bij een paard dat net onder het zadel is, omdat die nog niet zo getraind is op de hulpen. Als het paard niet aan het been is omdat hij de hulpen nog niet snapt kun je het beste veel overgangen gaan rijden. als je dan van stap naar draf wilt, spreek je met die gene af dat, als jij 2 keer hebt aangespoort en "draf!" hebt gezegd, dat die gene met de zweep het paard "aanspoort" zodat het paard in draf gaat. Jij geeft dan tegelijkertijd been en zegt "draf!". En dan bij goede reacte natuurlijk "Braaaaaff!!" ;)
Als je toch zelf met een zweepje wilt rijden pas je het zelfde principe toe. 2 x been en "draf!" geen reactie: raak je hem iets aan met de zweep, tikken hoeft vaak niet want jonge paarden (en vooral paarden zoals die van jou) zijn heel gevoelig.
Na verloop van tijd kort je het in naar 1 x been en "draf!" geen reactie...... Je snapt m denk ik ;)
Als het paard dan eenmaal in draf is, houdt dan je benen stil! tenzij hij weer langzamer wil gaan spoor je hem aan...

Verder zeg je dat hij zich opkrult en zich van het bit los spoelt :? (ik zou niet weten wat dat dan is)
Even over het opkrullen dan maar: Handen naast elkaar en ontspannen en halsruimte geven. Ik weet dat hij dan gewoon met een boogje (da's misschien wat overdreven want zo lang hoef je je teugels ook niet te maken, maar je snapt m) in z'n teugels gaat rond lopen, maar door een beetje tempo-wisselingen te rijden (ook goed voor je been=reactie oefening) en eigenwijs lengte te houden in die hals (of altans jij doet dat, je paard dan nog niet;) ) gaat hij vanzelf meer het bit aannemen en op lengte lopen. Als je afwend: Geef de hand hulp en ontspan. Ik zie op het filmpje dat je tijdens het afwenden constant die teugel vasthoudt. Dit paard zul je echt een aantal maanden met het neusje er uit en langere hals moeten rijden, anders kruipt ie zo weer achter de teugel en heb je een paard wat dus niet goed loopt. Ik zag hem op het filmpje al een aantal keer zoekende zijn op jouw hand, ik zie dan dat jij je hand dicht knijpt, in plaats daar van moet je er juist gebruik van maken door je hand dan te géven en lengte in de hals te creëren.

Verder is het een ontspannen plaatje om naar te kijken!

Hopelijk kun je er wat mee.
Leuk paard!!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:07

moes schreef:
Wat jij hierboven beschrijft, is natuurlijk ook vrij extreem. Waarschijnlijk is dit een gevoelig paard geweest en is de gene die hem beleerd heeft een beetje té fanatiek geweest met haar been=reactie techniek. Daardoor krijg je dus een paard wat zo gestrest gaat doen omdat hij denkt dat ie een tik of een "schop" krijgt.
Wat jij doet met je stemhulp en iemand in de bak met een zweep is prima, alleen moet je dan alsnog niet zoveel drijven met je been. Je maakt het probleem op deze manier alleen maar erger i.p.v. dat je het oplost! Ik snap (en weet uit ervaring van meerdere paarden inrijden) natuurlijk dat je meer drijft bij een paard dat net onder het zadel is, omdat die nog niet zo getraind is op de hulpen. Als het paard niet aan het been is omdat hij de hulpen nog niet snapt kun je het beste veel overgangen gaan rijden. als je dan van stap naar draf wilt, spreek je met die gene af dat, als jij 2 keer hebt aangespoort en "draf!" hebt gezegd, dat die gene met de zweep het paard "aanspoort" zodat het paard in draf gaat. Jij geeft dan tegelijkertijd been en zegt "draf!". En dan bij goede reacte natuurlijk "Braaaaaff!!" ;)
Als je toch zelf met een zweepje wilt rijden pas je het zelfde principe toe. 2 x been en "draf!" geen reactie: raak je hem iets aan met de zweep, tikken hoeft vaak niet want jonge paarden (en vooral paarden zoals die van jou) zijn heel gevoelig.
Na verloop van tijd kort je het in naar 1 x been en "draf!" geen reactie...... Je snapt m denk ik ;)
Als het paard dan eenmaal in draf is, houdt dan je benen stil! tenzij hij weer langzamer wil gaan spoor je hem aan...

Verder zeg je dat hij zich opkrult en zich van het bit los spoelt :? (ik zou niet weten wat dat dan is)
Even over het opkrullen dan maar: Handen naast elkaar en ontspannen en halsruimte geven. Ik weet dat hij dan gewoon met een boogje (da's misschien wat overdreven want zo lang hoef je je teugels ook niet te maken, maar je snapt m) in z'n teugels gaat rond lopen, maar door een beetje tempo-wisselingen te rijden (ook goed voor je been=reactie oefening) en eigenwijs lengte te houden in die hals (of altans jij doet dat, je paard dan nog niet;) ) gaat hij vanzelf meer het bit aannemen en op lengte lopen. Als je afwend: Geef de hand hulp en ontspan. Ik zie op het filmpje dat je tijdens het afwenden constant die teugel vasthoudt. Dit paard zul je echt een aantal maanden met het neusje er uit en langere hals moeten rijden, anders kruipt ie zo weer achter de teugel en heb je een paard wat dus niet goed loopt. Ik zag hem op het filmpje al een aantal keer zoekende zijn op jouw hand, ik zie dan dat jij je hand dicht knijpt, in plaats daar van moet je er juist gebruik van maken door je hand dan te géven en lengte in de hals te creëren.

Verder is het een ontspannen plaatje om naar te kijken!

Hopelijk kun je er wat mee.
Leuk paard!!

het paard wat ik bedoel ken ik wel degelijk en ik heb haar zelfs gereden maar ja,de eigenaar denkt dat een zogenaamd proffesioneel iemand het beter kan .Hij is er van terug gekomen maar vooralsnog is het paard goed verziekt.

van het bit los spoelen is gewoon spelen met het bit zonder je hand aan te nemen.het gaat als het ware door zijn mond heen omdat hij er vrolijk op loopt te kauwen.het opkrullen en wat ik daaraan moet doen weet ik.
de teugel tijdens een wending vasthouden is omdat hij op de rechterkant zich bol maakt(dus naar buiten kijkt).hij valt dan naar binnen omdat hij mijn beenhulp om hem tegente houden nog niet zo goed snapt.
als hij zijn neusje eruit doet knijp ik mijn handen niet dicht hoor.ik probeer juist zoveel mogenlijk met mijn handen naar voren te gaan.af en toe een ophouding helpt ook.
vanmorgen heb ik mijn eerste les gehad en tot nu toe doe ik het goed.ze heeft me eerst een paar rondjes laten rijden alvorens mij te corrigeren.er viel niet veel te corrigeren.we zijn nu bezig met hand-los-been-weg.aan het einde van de les had hij het redelijk goed in de gaten.het belonen is een automatisme bij mij.ik beloon hem overal voor als dat van toepassing is.daarom heb ik tot nu toe nog weinig problemen gehad.zeg maar gerust geen.tot nu toe is alles nog zonder rare fratsen gegaan.ik hoef ook niet tegen hem te schreeuwen dattie ergens mee op moet houden zoals je heel vaak hoort.of een tik op zijn schouder omdattie staat te ouwehoeren.ik hoef alleen zijn naam maar te zeggen dan weettie het al.hij ouwehoert niet want hij heeft daar geen reden toe.
alles gaat hier op een rustige respectvolle manier.iedereen verklaart me voor gek maar het werkt.ik pak hem niet aan met handschoentjes want ik heb wel grenzen en zolang hij die niet overschrijd kan hij heel wat potjes breken.en niet alleen bij mij whahaha.hij is ongeveer de lieveling van de stal.maar goed dat is off-topic hihi.
ik bedoel maar dat ik hem veelal beloon,waarschuwen hoeft niet....gelukkig.

met mijn benen heb ik gewoon een probleem die al heel lang bestaat.ik heb nu de beugels onder mijn zweetblad zodat ik al bijna geen kant opkan.ik trek mijn hakken op en dat doe ik al heel lang.iets aanleren is zo gebeurd......maar dan afleren.....................
als hij daalijk beter aan het been is zal het vanzelf wel minder worden.sinds ik les heb van barbara koot zit ik al vele malen beter dan in het verleden.nu ff niet op het jonge paard maar dat komt wel goed.
ze was overigens helemaal weg van hem hihi.ze kon niet geloven dat er gelders inzit.ze stond me echt aan te kijken alsof ik loog whahaha.maar goed,ze vond hem zeer getalenteerd en had hem graag gehad.maar helaas...........hij is niet te koop.
ik heb afgesproken dat ik hem nog uit laat zwaren en hem dan laat castreren om hem nog iets de hoogte in te kunnen laten gaan.voorlopig is hij nu net 3 geworden en een schat van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:11

Ontzettend gaaf paard, met de juiste begeleiding zou 't maarzo een topper kunnen worden. :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:50

Stoer beest! Had nog wel een stukje galop willen zien, maar hij kan goed stappen en goed draven! Ziet er netjes uit voor zo een paar weekjes onder het zadel.
Gewoon lekker rustig doorgaan. Hij moet zelf z'n balans gaan vinden en wat sterker worden. Gaat vanzelf. Geef het wat tijd. :)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:01

smeetjoew schreef:
Stoer beest! Had nog wel een stukje galop willen zien, maar hij kan goed stappen en goed draven! Ziet er netjes uit voor zo een paar weekjes onder het zadel.
Gewoon lekker rustig doorgaan. Hij moet zelf z'n balans gaan vinden en wat sterker worden. Gaat vanzelf. Geef het wat tijd. :)

galop heb ik wel al gedaan maar pas 1x.hij moet eerst maar balans vinden in de draf.falop komt vanzelf.maar ook dat laat ik zien als het zover is hihi.komt goed.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:06

leuk paardje!