Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:@TS: Hopelijk vind je de oorzaak, veel succes!
En voor de rest, sneu om het in de zoveelste bit - bitloos discussie te trekken.
Vlinder32 schreef:Citaat:Hier geen persoon om te overtuigen met een lap tekst, ik weet waarom ik doe wat ik doe.
Prima, voor jou geen lap tekst dan, maar even een eenvoudig filmpje uitgezocht.
In slow motion is te zien dat er wel degelijk behoorlijke klappen komen in de paardenmond.
http://www.youtube.com/watch?v=N9tSrwR1 ... re=related
Dit is een filmpje van een willekeurige beunhaas die zijn paard in de krul aan het trekken is. Mij interesseren groten lappen tekst over hoe slecht het bit wel niet is absoluut voor geen meter. Ze bevatten geen enkele vorm van nuancering. Een bit is slecht, punt. Dat maakt het voor mij ook direct niet meer de moeite waard, geen geloofwaardigheid snap je. Vaak ook geen kennis van verschillende bitten, hun ligging en werking. Daar ook geen interesse in, want ze zijn allemaal slecht. Daar gaat men gewoon de fout in. Nee bitten zijn niet slecht, slecht passende bitten en slecht rijden is slecht. De paarden die fijn rondlopen op een bit, zich niet verzetten omdat het past, ze een vriendelijke ruiter op de rug hebben, dáar wordt wonderbaarlijk genoeg nooit over gesproken? Zoals ik al zei ongeloofwaardig dus.
Citaat:Mensen moeten eens in gaan zien hoe vreselijk een bit is voor hun paard.
sharif2000 schreef:Het probleem van de tong over het bit gooien hoeft dus niet per se door pijn in de mond te komen.
sharif2000 schreef:idd, met bovenstaande ben ik t eens. Als je weet dat nageeflijkheid voortkomt uit de achterhand dmv voorwaarts bewegen, hoef je bijna niet meer in te komen met je hand en kun je gewoon met je ontspannen handen een licht contact houden. Geen gevraag, geen gezaag!!
midgie schreef:sharif2000 schreef:idd, met bovenstaande ben ik t eens. Als je weet dat nageeflijkheid voortkomt uit de achterhand dmv voorwaarts bewegen, hoef je bijna niet meer in te komen met je hand en kun je gewoon met je ontspannen handen een licht contact houden. Geen gevraag, geen gezaag!!
Maar ja op welke manege leer je dit?
En als je instructrice ook op deze manier les geeft hoe kun je het dan goed leren?
Citaat:* Hoe ben je zelf als ruiter? Ben je je bewust van je eigen teugeltechniek, houding en zit? Rijd je met teugels die je een vaste grip geven en/of rijd je met handschoentjes, dan kun je er van uit gaan dat je met te harde handen rijdt, anders zou je die grip namelijk niet nodig hebben.
Citaat:Overstappen op bitloos, bijvoorbeeld wanneer de tong op welke manier dan ook (zie onder 'Tongproblemen') geen bit kan verdragen of wanneer je als ruiter nog geen onafhankelijke zit hebt en/of zachte teugelvoering hanteert en je een betere ruiter wilt worden zonder intussentijd je paard te hinderen of te pijnigen met bit.
Horseware schreef:Dus als je nog geen afhankelijke zit hebt kan je beter bitloos gaan rijden omdat je dan dus je paard geen pijn kan doen?
Horseware schreef:Enig idee hoe hard een hackamore kan inwerken???
Horseware schreef:Nogmaals: bitloos is niet per se paardvriendelijker dan rijden met bit. Het is voornamelijk afhankelijk van de hand van de ruiter en de voorkeur van het paard.
Citaat:Dat klopt. Ook beginnende ruiters kun je veel beter zonder bit laten rijden. Gelukkig gebeurt dit langzaamaan ook steeds meer op diverse maneges, die de voordelen van bitloos ook gaan inzien.
De mond is namelijk zeer gevoelig. En dat wordt nogal eens onderschat (ook door jou).
Citaat:Ja hoor. Maar waarom haal je de hackamore erbij? Bitloos betekent 'zonder bit' en niet 'ga maar met een hackamore rijden'.
Als we het over het bit hebben, hebben we het toch ook niet over een pelham of pessoa, of wel soms.
Citaat:bij dezelfde ruiterhanden met bit of zonder bit, is zonder bit altijd vriendelijker, hoe je het ook bekiijkt.
Horseware schreef:Ten eerste: hoe kan jij nou oordelen over hoeveel kennis ik heb van de inweking van een bit en de gevoeligheid van de mond van een paard? Je trekt je conclusie dat ik de gevoeligheid van de paardenmond onderschat wel heel erg snel vind je niet?
Horseware schreef:Dit om aan te geven dat echt niet alle bitloze optomingen zo zacht zijn als sommigen doen voorkomen.
Horseware schreef:Daar ben ik het absoluut niet mee eens. De paarden die ik ken die bitloos gereden worden reageren allemaal veel heftiger op een hackamore dan op een dubbelgebroken trensje.
Citaat:bij dezelfde ruiterhanden met bit of zonder bit, is zonder bit altijd vriendelijker, hoe je het ook bekiijkt.
Citaat:Lees dit artikel eens, daar staat het goed uitgelegd en geïllustreerd:
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm