Hoe lang rijden is te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:46

Als het dier 4 uur voor de kar in draf loopt, heeft-ie zéker een conditie dat-ie 2 uur in de bak waarvan 45 minuten stappen aankan.

skins

Ik vind het erg lang ookal is de training niet intensief.

Een paard leert meer als je elke dag een halfuurtje rijdt dan dat je 1x in de week 2 uur rijdt ;).

Het is niet zo erg dat je zo lang rijdt, maar vindt het paard dit nog wel leuk? Leert hij uit je trainingen?

stefje

Ik ben het eens met de anderen die 'te lang' zeggen, en in de tekst van joyce2 zou ik 'mits ze de rest van de week ook gewoon beweging krijgt' nog wijzigen in 'werk'. Ik vind het te lang op een aantal vlakken:
- 2 pieken (en behoorlijk pittige!) met verder geen werk de rest van de dagen, dat is te onregelmatig, alles of niets
- 4 uur voor de koets vind ik (maar ben geen menner) me erg lang in de oren klinken, waarom zo lang, waarom geen fijne rit van 1 of anderhalf, of 2 uur?
- 45 minuten stappen: als dat echt zo is, hoe houd je dat dan zelf vol, en hoe de pony? Wat doe je in al die 3 kwartier??
- 2 uur rijden op dezelfde pony, hemel, ik zou niet weten wat ik moest doen in al die tijd, daarnaast: kijk eens naar trainende ruiters: die rijden eerder een half uur tot 3/4 uur met werk, dus eerder minder dan een uur, dan meer.
Ik denk jullie geluk hebben dat de pony zo braaf blijft, maar dat een ander geprotesteerd had. Ik wil je geenszins aanvallen en vind goed dat je de vraag hier durft te stellen, want je vermoedde misschien al wat enkele reacties konden zijn. Je stelt je open voor kritiek en hebt dus het beste met de pony voor :-).

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:48

Ibbel schreef:
Daar gaat het niet om. Er wordt hier gesteld dat 2x per week rijden een aanslag is op de spieren. En dat is onzin, wat dat wordt door enduranceruiters óók gedaan. De hoeveelheid training die dit paard krijgt is geen endurancetraining, daar is het niet intensief genoeg voor. En daarom is er al helemaal geen belasting voor de spieren. Paard wordt 2x per week 2-3 uur rustig gereden, onder het zadel of voor de wagen. Wat moet dat nou voor belasting geven? Dat is absoluut geen piekbelasting - waar dat bij idd getrainde endurancepaarden wel gebeurt en niet alleen geen kwaad kan, maar prima blijkt te werken en blessures voorkomt.

Ik denk dat bepaalden ook met het idee van intensief rijden in hun hoofd zitten. Ik laat haar rustig draven, vaak stappen, ik streef ook nog helemaal niet naar nageefelijk lopen, ...
De situatie zou volledig anders liggen als de pony, als ze anders evenveel beweging als nu zou hebben, echt dressuurmatig zou gereden worden. En dan bedoel ik nog niet de zware oefeningen, maar gewoon: stelling vragen, middendraf, gestrekte draf, dubbel gebroken lijnen, slangenvoltes, enzoverder. Het niveau waarop ik momenteel met haar rijd ligt zelfs "onder het gemiddelde manegeniveau" (als we even mogen veralgemenen)

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:51

stefje schreef:
Ik ben het eens met de anderen die 'te lang' zeggen, en in de tekst van joyce2 zou ik 'mits ze de rest van de week ook gewoon beweging krijgt' nog wijzigen in 'werk'. Ik vind het te lang op een aantal vlakken:
- 2 pieken (en behoorlijk pittige!) met verder geen werk de rest van de dagen, dat is te onregelmatig, alles of niets
- 4 uur voor de koets vind ik (maar ben geen menner) me erg lang in de oren klinken, waarom zo lang, waarom geen fijne rit van 1 of anderhalf, of 2 uur?
- 45 minuten stappen: als dat echt zo is, hoe houd je dat dan zelf vol, en hoe de pony? Wat doe je in al die 3 kwartier??- 2 uur rijden op dezelfde pony, hemel, ik zou niet weten wat ik moest doen in al die tijd, daarnaast: kijk eens naar trainende ruiters: die rijden eerder een half uur tot 3/4 uur met werk, dus eerder minder dan een uur, dan meer.
Ik denk jullie geluk hebben dat de pony zo braaf blijft, maar dat een ander geprotesteerd had. Ik wil je geenszins aanvallen en vind goed dat je de vraag hier durft te stellen, want je vermoedde misschien al wat enkele reacties konden zijn. Je stelt je open voor kritiek en hebt dus het beste met de pony voor :-).

Die 45 minuten is niet aan een stuk hé ;)
Ik wissel drafstukken af met een 5-tal minuutjes stappen, zodat we allebei even een "afkoelingspauze" hebben. Bij die 45 minuten zitten ook het instappen, en uitstappen inbegrepen. Je komt snel aan 45 minuten hoor zo :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:51

stefje schreef:
- 45 minuten stappen: als dat echt zo is, hoe houd je dat dan zelf vol, en hoe de pony? Wat doe je in al die 3 kwartier??
- 2 uur rijden op dezelfde pony, hemel, ik zou niet weten wat ik moest doen in al die tijd, daarnaast: kijk eens naar trainende ruiters: die rijden eerder een half uur tot 3/4 uur met werk, dus eerder minder dan een uur, dan meer.

mooi verwoord, hier sluit ik me bij aan :o

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:58

Je zegt: Ik ben nu dus eigenlijk vooral bezig met de basis. Zeker dan leer je de pony ook veel meer door regelmatiger aan het werk te zijn. ik krijg het idee dat je in 1x rijden eigenlijk alles wilt doen. Probeer je eens meer te concentreren op 1 of enkele punten en daar het werk op te baseren. Bijvoorbeeld soepelheid door veel buig-oefeningen, ofwel wat meer rechtuit en de scherpte voor je been te oefenen, zoiets. Prima om af te wisselen maar denk dat je wat teveel van het goede wilt doen :-) Dan houd je het voor de pony ook wat simpeler, en bovendien stoppen als het goed gaat (heeeel belangrijk, is zo verleidelijk om maar door te gaan als het lekker gaat), dan leert de pony ook van. Ik heb het topic doorgelezen maar lees niet of het haalbaar is dat je vaker dan 1x gaat rijden. Je kunt ook een 2e bijrijder zoeken waardoor er meer regelmaat in komt door de week heen.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:05

stefje schreef:
Je zegt: Ik ben nu dus eigenlijk vooral bezig met de basis. Zeker dan leer je de pony ook veel meer door regelmatiger aan het werk te zijn. ik krijg het idee dat je in 1x rijden eigenlijk alles wilt doen. Probeer je eens meer te concentreren op 1 of enkele punten en daar het werk op te baseren. Bijvoorbeeld soepelheid door veel buig-oefeningen, ofwel wat meer rechtuit en de scherpte voor je been te oefenen, zoiets. Prima om af te wisselen maar denk dat je wat teveel van het goede wilt doen :-) Dan houd je het voor de pony ook wat simpeler, en bovendien stoppen als het goed gaat (heeeel belangrijk, is zo verleidelijk om maar door te gaan als het lekker gaat), dan leert de pony ook van. Ik heb het topic doorgelezen maar lees niet of het haalbaar is dat je vaker dan 1x gaat rijden. Je kunt ook een 2e bijrijder zoeken waardoor er meer regelmaat in komt door de week heen.

Had ik ook nog niet vertelt :+ , maar lukt inderdaad niet. De piste waarin ik rijd is ook niet van de eigenaar. Hij woont ook op een halfuur fietsen van mijn huis, dus ben ik al zeker een viertal uren weg als ik ga (naar daar rijden, poetsen, opzadelen, naar de piste gaan, rijden, terugkeren naar de weide, afzadelen, terugkeren). Doordat het een buitenpiste is, kunnen we ook niet rijden als het slecht weer is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:07

Ibbel schreef:
Goh, dan doen alle enduranceruiters het niet goed :+
De meesten rijden hooguit 3x per week, om de andere dag, en vaak flinke ritten, 2,3 uur aan één stuk draven en galopperen. Dagelijks een uur (stevig) dressuren is een veel zwaardere aanslag op de spieren, zeker als er onvoldoende wordt opgewarmd en afgekoeld. Microtraumata krijgen dan geen kans te herstellen.

Ik zie hier echt geen probleem in.

Om de andere dag is juist erg goed voor de spieropbouw, zeker als het paard op de rustdag nog gelegenheid krijgt om wel de spieren rustig wat los te maken, bijv. aan de longe of met wat stapwerk.
Als een enduranceruiter eens per week 2 of 3 uur rijdt en verder alleen op de wei laat lopen, zou ik daar dezelfde mening over hebben.

Duur van het rijden heeft niks met conditie te maken. Paarden met een grote will to please kun je door en door en door rijden, die blijven voor je lopen tot je ze finaal kapot rijdt. Dus dat het paard ook nog een rit van 4 uur maakt zegt mij niks over conditie, wel dat het een fantastisch karakter heeft.

Weiland is prima om een paard iets van losheid in de spieren te laten houden (ze kunnen nog steeds prima verzuren trouwens), maar is toch echt geen (ondersteunende) training, en een onderzoek dat dat stelt kan ik echt niet serieus nemen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:15

Ik lees in een ander topic dat de pony wel gauw bezweet is:
"De haflinger die ik berijd staat na 10 minuutjes draven vol in het zweet, van haar oren tot haar staart. Heeft (practisch) niets met haar conditie te maken hoor."
Sorry, wil je niet aanvallen, maar dan zou ik zeker wat meer gaan opbouwen.

Joentje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:19

Dit kan er wel door denk ik.
zeker door het feit dat je zo lang stapt en de pony toch wel vaak beweging heeft.
ik ben er ook wel mee akkoord dat je beter je training kan spreiden over de hele week en dan wat minder lang rijden.

groeten jeroen

Tigra_

Re: Hoe lang rijden is te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:04

Vind het persoonlijk erg lang. Je zegt dat je het paard nog maar 5x bereden hebt. Is het paard daarvoor ook onder het zadel gereden?
Misschien is het niet zo zeer lang voor de pony alhoewel verveling dan weer wel sneller voorkomt lijkt me.
Dus ik zou zeker als je 2 uur rijdt veel afwisseling doen.
En ook zeker eens een keer gewoon door de week wat anders doen vrijspringen of grondwerk. Of dat eens inplaats van het rijden. Ik denk dat het anders toch wat saai wordt voor de pony.

janou3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:55

Ik vind het persoonlijk ook erg lang! Helemaal omdat je ook benoemd dat de pony vroeger beleerd is onder het zadel maar nog niet doorgereden. Dan ben jij haar nu dus de basis aan het leren. Als je pony alles nog moet leren is het niet alleen lichamelijk erg lang om twee uur te moeten rijden maar ook geestelijk.
Het mooiste zou zijn als je haar bijvoorbeeld 2 of 3 keer in de week erbij zou rijden en dan de tijd verdelen over die keren.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:03

ik vind het idd ook wat lang voor bakwerk als ze maar 2x in de week gebruikt word... wat ik nu lees dat ze ook nu pas de basis goed aan het leren is vind ik het voor haar sowieso te lang... 45 min stappen van 2 uur is nu ook weer niet super lang! betekent namelijk dat je meer dan een uur draaft.
buitenritten is vaak toch anders zoals kim al zegt, lange rechte stukken, vaak veel stappen enc.

het ligt dus beetje aan de conditie van het diertje..plus 2 uur in de bak..het moet wel ook leuk voor dr blijven natuurlijK!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:08

oei, das geestdodend. Ook niet heel prettige belasting vooral OMDAT ze niet nageeflijk loopt. Tis fijner als hij/zij wel correct nageeflijk loopt dan kan ze je beter dragen, zeker als je 'bochtjes' rijd. Bovendien hebben we het over een pony die weer spieren moet gaan ontwikkelen voor onder het zadel (dat zijn andere spieren dan voor de wagen) dus dan vind ik 2 uur zeker teveel. Waarom niet gewoon een uur?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:26

Monica_1987 schreef:
Vind het persoonlijk erg lang. Je zegt dat je het paard nog maar 5x bereden hebt. Is het paard daarvoor ook onder het zadel gereden?
Misschien is het niet zo zeer lang voor de pony alhoewel verveling dan weer wel sneller voorkomt lijkt me.
En ook zeker eens een keer gewoon door de week wat anders doen vrijspringen of grondwerk. Of dat eens inplaats van het rijden. Ik denk dat het anders toch wat saai wordt voor de pony.

Even een aanpassing over dat onder het zadel. Daarmee bedoel ik is ze ook regelmatig 1x per week(of meer) gereden voordat jij er op ging rijden of is ze alleen ingereden en daarna alleen aangespannen mee verder?
In dat geval vind ik 2 uur zeker veel te veel. Basiswerk kun je best bevestigen in 1 uurtje per week.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 08:36

Monica_1987 schreef:

De eigenaar heeft liever niet dat ze "leert" springen, omdat dit erg gevaarlijk kan zijn als ze voor de kar loopt. Het is niet de bedoeling dat ze springt als er ergens een plas ligt ofzo.
Grondwerk doet de eigenaar toch wel af en toe met haar. Ik wil zelf geen grondwerk met haar doen, omdat ik het simpelweg nog nooit gedaan heb. Ik wil niet het risico nemen dat ik iets verkeerd doe, of haar iets volledig verkeerd aanleer.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:45

Volgens mij kan dit best, maar je moet wel zorgen dat je wanneer je aan de wat moeilijkere dingen toe komt wel iets minder lang gaat rijden, en vooral het vele stappen erin houden. Als je 2 uur bezig bent met het aanleren van wijken bijvoorbeeld heb je er niet zo veel aan, je kunt dan beter als je de mogelijkheid hebt 2x per week op je verzorgpaardje gaan rijden en dan 2x wat korter oefenen, stoppen kan namelijk ook een beloning zijn. ;) Dit is ook beter voor de conditie.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:23

Maar voor een pony die onder het zadel nog weinig kan is nageeflijk lopen en lengtebuiging en op het achterbeen leren komen net zo moeilijk (dus zwaar) als voor een paard wat dat dan geleerd heeft, gaan leren wijken enz. Net zoals het voor een gevorderde ruiter die M of Z rijdt, met een ander paard met enkel de basis, moeilijk is om een L-proef te rijden.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 12:30

stefje schreef:
Maar voor een pony die onder het zadel nog weinig kan is nageeflijk lopen en lengtebuiging en op het achterbeen leren komen net zo moeilijk (dus zwaar) als voor een paard wat dat dan geleerd heeft, gaan leren wijken enz. Net zoals het voor een gevorderde ruiter die M of Z rijdt, met een ander paard met enkel de basis, moeilijk is om een L-proef te rijden.

Ja, maar ik ben nog helemaal niet bezig met nageefelijk lopen enzoverder. Het gaat eigenlijk vooral over het onmiddelijk en correct reageren op de hulpen. Ik richt me nu eigenlijk vooral daarop (en op het stilstaan)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:09

Citaat:
Aan de rest: zoals ik al zei, ik stap ook echt veel, en las regelmatig een stappauze in. Ze heeft ook nog nooit laten merken dat ze moe is. Wat ik ook vergat te vermelden, is dat de eigenaar haar ook wel tussendoor eens longeert. Ze doet ook soms licht werk op het land.

Het gaat er vooral om hoeveel ze moet werken, niet hoe lang;) Dus als je veel stappauzes houdt en alles rustig opbouwt kan het best. Rustig opbouwen is wel heel belangrijk, omdat ze de rest van de week niet veel loopt heb je meer kans op blessures!

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:44

Ik vind het een beetje te lang.
Misschien is het dan beter om 2x in de week een uurtje te komen rijden dan 1x in de week 2 uur.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:49

Ik vind dat het wel moet kunnen.
Zoals ze aangeeft gallopeerd ze maar 2 rondjes aan elke kant en rijd stapt ze 45 minuten.
Dus is ze maar ongeveer een uur echt aan het draven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:29

KimENlinda schreef:
Ik vind dat het wel moet kunnen.
Zoals ze aangeeft gallopeerd ze maar 2 rondjes aan elke kant en rijd stapt ze 45 minuten.
Dus is ze maar ongeveer een uur echt aan het draven.

Plak daar nog een kwartier aan, want ze rijd 2 uur, waarvan 45 min stap en 4 rondjes galop (das nog geen 2 minuten). Dat vind ik behoorlijk veel. Niet schandalig hoor, maar ik vraag me vooral heel erg af: waarom 2 uur?
Ik rij zelf hooguit een uur, tenzij ik een stevige buitenrit maak, dan ben ik 2 uur weg, waarvan 1,5 uur stappen. En dan hebben we het over een dier met zadel-conditie. Nee ben niet zo weg van 2 uur bakwerk, vooral niet als ze daarbij de rug niet gebruikt (niet nageven),

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:15

Precies en het gaat ook nog eens om een lerend groen paard, dus die doet constant nieuwe indrukken op en moet veel zn koppie erbij houden om het allemaal in zich op te kunnen nemen. Dan zijn die 2 uur aan het werk, behoorlijk vermoeiende uren, vooral ook gezien ze de rest van de week nagenoeg niet loopt (op die eventuele ene keer dan voor de kar na). Je kunt beter zorgen dat je elke keer lekker met haar aan het werk gaat en als het goed gaat, dat je daarna stopt, dan neemt zo'n paard het veel beter in zich op!