Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ibbel schreef:Daar gaat het niet om. Er wordt hier gesteld dat 2x per week rijden een aanslag is op de spieren. En dat is onzin, wat dat wordt door enduranceruiters óók gedaan. De hoeveelheid training die dit paard krijgt is geen endurancetraining, daar is het niet intensief genoeg voor. En daarom is er al helemaal geen belasting voor de spieren. Paard wordt 2x per week 2-3 uur rustig gereden, onder het zadel of voor de wagen. Wat moet dat nou voor belasting geven? Dat is absoluut geen piekbelasting - waar dat bij idd getrainde endurancepaarden wel gebeurt en niet alleen geen kwaad kan, maar prima blijkt te werken en blessures voorkomt.
stefje schreef:Ik ben het eens met de anderen die 'te lang' zeggen, en in de tekst van joyce2 zou ik 'mits ze de rest van de week ook gewoon beweging krijgt' nog wijzigen in 'werk'. Ik vind het te lang op een aantal vlakken:
- 2 pieken (en behoorlijk pittige!) met verder geen werk de rest van de dagen, dat is te onregelmatig, alles of niets
- 4 uur voor de koets vind ik (maar ben geen menner) me erg lang in de oren klinken, waarom zo lang, waarom geen fijne rit van 1 of anderhalf, of 2 uur?
- 45 minuten stappen: als dat echt zo is, hoe houd je dat dan zelf vol, en hoe de pony? Wat doe je in al die 3 kwartier??- 2 uur rijden op dezelfde pony, hemel, ik zou niet weten wat ik moest doen in al die tijd, daarnaast: kijk eens naar trainende ruiters: die rijden eerder een half uur tot 3/4 uur met werk, dus eerder minder dan een uur, dan meer.
Ik denk jullie geluk hebben dat de pony zo braaf blijft, maar dat een ander geprotesteerd had. Ik wil je geenszins aanvallen en vind goed dat je de vraag hier durft te stellen, want je vermoedde misschien al wat enkele reacties konden zijn. Je stelt je open voor kritiek en hebt dus het beste met de pony voor.
stefje schreef:Ik ben het eens met de anderen die 'te lang' zeggen, en in de tekst van joyce2 zou ik 'mits ze de rest van de week ook gewoon beweging krijgt' nog wijzigen in 'werk'. Ik vind het te lang op een aantal vlakken:
- 2 pieken (en behoorlijk pittige!) met verder geen werk de rest van de dagen, dat is te onregelmatig, alles of niets
- 4 uur voor de koets vind ik (maar ben geen menner) me erg lang in de oren klinken, waarom zo lang, waarom geen fijne rit van 1 of anderhalf, of 2 uur?
- 45 minuten stappen: als dat echt zo is, hoe houd je dat dan zelf vol, en hoe de pony? Wat doe je in al die 3 kwartier??
- 2 uur rijden op dezelfde pony, hemel, ik zou niet weten wat ik moest doen in al die tijd, daarnaast: kijk eens naar trainende ruiters: die rijden eerder een half uur tot 3/4 uur met werk, dus eerder minder dan een uur, dan meer.
Ik denk jullie geluk hebben dat de pony zo braaf blijft, maar dat een ander geprotesteerd had. Ik wil je geenszins aanvallen en vind goed dat je de vraag hier durft te stellen, want je vermoedde misschien al wat enkele reacties konden zijn. Je stelt je open voor kritiek en hebt dus het beste met de pony voor.
Dan houd je het voor de pony ook wat simpeler, en bovendien stoppen als het goed gaat (heeeel belangrijk, is zo verleidelijk om maar door te gaan als het lekker gaat), dan leert de pony ook van. Ik heb het topic doorgelezen maar lees niet of het haalbaar is dat je vaker dan 1x gaat rijden. Je kunt ook een 2e bijrijder zoeken waardoor er meer regelmaat in komt door de week heen. stefje schreef:Je zegt: Ik ben nu dus eigenlijk vooral bezig met de basis. Zeker dan leer je de pony ook veel meer door regelmatiger aan het werk te zijn. ik krijg het idee dat je in 1x rijden eigenlijk alles wilt doen. Probeer je eens meer te concentreren op 1 of enkele punten en daar het werk op te baseren. Bijvoorbeeld soepelheid door veel buig-oefeningen, ofwel wat meer rechtuit en de scherpte voor je been te oefenen, zoiets. Prima om af te wisselen maar denk dat je wat teveel van het goede wilt doenDan houd je het voor de pony ook wat simpeler, en bovendien stoppen als het goed gaat (heeeel belangrijk, is zo verleidelijk om maar door te gaan als het lekker gaat), dan leert de pony ook van. Ik heb het topic doorgelezen maar lees niet of het haalbaar is dat je vaker dan 1x gaat rijden. Je kunt ook een 2e bijrijder zoeken waardoor er meer regelmaat in komt door de week heen.
, maar lukt inderdaad niet. De piste waarin ik rijd is ook niet van de eigenaar. Hij woont ook op een halfuur fietsen van mijn huis, dus ben ik al zeker een viertal uren weg als ik ga (naar daar rijden, poetsen, opzadelen, naar de piste gaan, rijden, terugkeren naar de weide, afzadelen, terugkeren). Doordat het een buitenpiste is, kunnen we ook niet rijden als het slecht weer is. Ibbel schreef:Goh, dan doen alle enduranceruiters het niet goed
De meesten rijden hooguit 3x per week, om de andere dag, en vaak flinke ritten, 2,3 uur aan één stuk draven en galopperen. Dagelijks een uur (stevig) dressuren is een veel zwaardere aanslag op de spieren, zeker als er onvoldoende wordt opgewarmd en afgekoeld. Microtraumata krijgen dan geen kans te herstellen.
Ik zie hier echt geen probleem in.
Monica_1987 schreef:Vind het persoonlijk erg lang. Je zegt dat je het paard nog maar 5x bereden hebt. Is het paard daarvoor ook onder het zadel gereden?
Misschien is het niet zo zeer lang voor de pony alhoewel verveling dan weer wel sneller voorkomt lijkt me.
Dus ik zou zeker als je 2 uur rijdt veel afwisseling doen.
En ook zeker eens een keer gewoon door de week wat anders doen vrijspringen of grondwerk. Of dat eens inplaats van het rijden. Ik denk dat het anders toch wat saai wordt voor de pony.
Monica_1987 schreef:Vind het persoonlijk erg lang. Je zegt dat je het paard nog maar 5x bereden hebt. Is het paard daarvoor ook onder het zadel gereden?
Misschien is het niet zo zeer lang voor de pony alhoewel verveling dan weer wel sneller voorkomt lijkt me.
Dus ik zou zeker als je 2 uur rijdt veel afwisseling doen.
En ook zeker eens een keer gewoon door de week wat anders doen vrijspringen of grondwerk. Of dat eens inplaats van het rijden. Ik denk dat het anders toch wat saai wordt voor de pony.
Dit is ook beter voor de conditie. stefje schreef:Maar voor een pony die onder het zadel nog weinig kan is nageeflijk lopen en lengtebuiging en op het achterbeen leren komen net zo moeilijk (dus zwaar) als voor een paard wat dat dan geleerd heeft, gaan leren wijken enz. Net zoals het voor een gevorderde ruiter die M of Z rijdt, met een ander paard met enkel de basis, moeilijk is om een L-proef te rijden.

Citaat:Aan de rest: zoals ik al zei, ik stap ook echt veel, en las regelmatig een stappauze in. Ze heeft ook nog nooit laten merken dat ze moe is. Wat ik ook vergat te vermelden, is dat de eigenaar haar ook wel tussendoor eens longeert. Ze doet ook soms licht werk op het land.
KimENlinda schreef:Ik vind dat het wel moet kunnen.
Zoals ze aangeeft gallopeerd ze maar 2 rondjes aan elke kant en rijd stapt ze 45 minuten.
Dus is ze maar ongeveer een uur echt aan het draven.