Wat is nou correct aan trainingsschema?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:41

Janine1990 schreef:
__PSM__ schreef:
Janine, dat lijkt mij eerste vereiste om bij je eigen paard over na te denken, maar het gaat nu over een standaard schema, dus daar hou ik geen rekening mee...

Goed, ik zal wel heel koppig zijn.
Maar er is toch geen standaard trainingsschema?

Nou ja, er is toch wel iets wat je ongeveer aan zou kunnen houden bij een normaal gezond paard... Net zoiets als het ongeschreven regeltje 3 jaar= 3x in de week enzo...

Mijn paard staat qua training regelmatig een dag stil na een zware training, hij mag dan lekker vrij bewegen in het weiland of in de paddock.. Het gaat om de beweging waarbij afvalstoffen het lichaam uit gaan, toch niet om in welke manier bewegen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:43

Gabriellee schreef:
Niets is echt correct. Het ligt aan je paard. Mijn paard heeft wel echt 6 dagen in de week werk nodig, anders word hij gewoon vervelend. Iedere dag is niet even hard trainen,maar hij heeft wel gewoon zijn werk nodig.

Er zijn wel echt 'correcte' schema's... maar ook die moet je aanpassen met oog voor je paard.
Je moet echt een heel goed gevoel ontwikkelen voor hetgeen je paard aankan.
3x id week zwaar trainen voor de discipline die je rijdt is echter echt voldoende.... en dat is nog steeds comfortzone met kleine momentjes tegen de 'overcompensatie' aan... heel lichtjes.
Echt knallen doe je in training maar weinig.
6 dagen id week is erg veel. Een paard dat veel naar buiten kan met andere paarden zal id regel heel goed met een gezond schema uit de voeten kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:43

Ninx schreef:
Licht bewegen is buiten lopen... of misschien wat wandelen, oefeningen ad hand wellicht?
Wanneer je direct de volgende dag weer een intensieve training inzet is de herstelcurve nog niet afgerond.
Wanneer je uitgaat van een startpunt/ nulpunt, en je gaat trainen... dan heeft je paard tijd nodig om de 'dip' die na een training in de curve ontstaat te boven te komen. Wanneer je die rust trouw toepast, zal het paard na iedere training EN rust boven het oorspronkelijke nulpunt uitkomen.

Licht bewegen is erg relatief, voor de een is dat inderdaad gewoon buiten lopen, voor de ander een kwartiertje longeren, voor weer een ander een half uurtje erop gewoon wat loswerken.

Als je zelf spierpijn hebt, moet je ook bewegen om er vanaf te komen. Ga je stilzitten, word het alleen maar erger.
Daarnaast is een goed voedingsschema heel belangrijk om weer op krachten te komen, voor mens en dier!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:46

Als je een paard echt goede prestaties wilt ontlokken zul je hem goed moeten houden; dus veel buiten, lekker grazen met andere paarden.
Vervolgens doordacht voeren... sterkere focus op kwalitatief goed ruwvoer, en krachtvoer met beleid.
Tot slot doortimmerd trainen... daar is niet heel veel goede info over, maar gelukkig wel steeds meer!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:50

__PSM__ schreef:
Nou ja, er is toch wel iets wat je ongeveer aan zou kunnen houden bij een normaal gezond paard... Net zoiets als het ongeschreven regeltje 3 jaar= 3x in de week enzo...

Mijn paard staat qua training regelmatig een dag stil na een zware training, hij mag dan lekker vrij bewegen in het weiland of in de paddock.. Het gaat om de beweging waarbij afvalstoffen het lichaam uit gaan, toch niet om in welke manier bewegen...

Nouja, dan verschillen wij daarin denk ik wel van mening, voor mij is er geen standaard. Ik bekijk het persoonlijk liever per paard...
Dat ongeschreven regeltje van jou ken ik om eerlijk te zijn ook niet echt... :o Ik hoor vaak dat jonge dieren meerdere keren gepakt worden, en dan heel kort. Kan ik geen tegenstander van zijn.

Een paard dat spierpijn heeft, zal echt niet een partijtje gek gaan doen, als je zelf flink spierpijn hebt voel je je ook niet echt geroepen om iets te doen. Afvalstoffen verlaten op diverse manieren het lichaam. Vandaar dat het na intensief sporten voor mensen ook belangrijk is om veel water te drinken. En natuurlijk weer dat gezonde eetpatroon.

__PSM__

Re: Wat is nou correct aan trainingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:52

Maar wat is een gezond eetpatroon, is dat dan niet ook paardafhankelijk? lijkt mij wel :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:53

Stilzetten vind ik aan de paal :+ ik bedoel idd in de wei of stapwerk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:53

__PSM__ schreef:
Maar wat is een gezond eetpatroon, is dat dan niet ook paardafhankelijk? lijkt mij wel :)

Jep, vandaar dat ik ook niet in detail treed. De samenstelling van het voer maakt veel verschil.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:55

Het pakken van jongere dieren bij het zadelmak maken, helemaal mee eens, daarmee maak je iets gewoon, maar daarna is het meerdere keren kort pakken wat mij betreft niet meer nodig en zou 3x in de week 20/30 minuutjes ook moeten kunnen volstaan..

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:56

Ik denk dat er geen 'correct' trainingsschema is voor alle paarden. Een ieder heeft zijn eigen ideeen hierover en past dit toe bij zijn/haar paard. Ik neem aan dat jou trainingsschema de meest correcte is voor jou paard, anders sta je dus niet achter je eigen training.
Wat bij mij in ieder geval in een correct trainingsschema thuis hoort is afwisseling en een goede balans tussen aanspanning en ontspanning, behorende bij de graad van africhting van je paard.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:57

Ik heb eerder zo'n topic gezien [RT-P] trainingsschema dressuurpaard maar die is eigenlijk voor een dressuurpaard bedoeld, hier staat ook heel veel over de gedachte achter het trainen en wat schiet je ermee op. Ik vond het een heel nuttig topic, vandaar dat ik het even met jullie deel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:58

__PSM__ schreef:

Gezonde hoeveelheden krachtvoer van een goede kwaliteit. Gewichtsverlies door training niet compenseren met krachtvoer maar met ruwvoer. Veel ruwvoer van een mooie kwaliteit.
Voldoende ruimte geven tot buiten lopen en grazen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:00

jipje_niekje schreef:
Ik denk dat er geen 'correct' trainingsschema is voor alle paarden. Een ieder heeft zijn eigen ideeen hierover en past dit toe bij zijn/haar paard. Ik neem aan dat jou trainingsschema de meest correcte is voor jou paard, anders sta je dus niet achter je eigen training.
Wat bij mij in ieder geval in een correct trainingsschema thuis hoort is afwisseling en een goede balans tussen aanspanning en ontspanning, behorende bij de graad van africhting van je paard.

Men weet al hoe de herstelcurve verloopt, en hoeveel tijd daarmee gepaard gaat.
Dat is al uitgebreid getest. Dan is er wel een verschil tussen typen paarden en dus de grootte van het hart, de hoeveelheid bloed, etc...
Vast staat iig dat rust net zo belangrijk is als inspanning, en dat een paard meer hersteltijd nodig heeft als een mens.
Wanneer ieder hardloop schema voor mensen al een verplichte rustdag bevat tussen iedere training, weet je eigenlijk wel dat 6x id week je paard trainen echt teveel van het goede is.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:01

Ja hehe, die dingen snap ik, maar mijn vraag is meer, wat is dan de juiste hoeveelheid, dat stem je af op je paard... Dat doe je naar mijn mening ook zo met je trainingen...

Ik rijd mijn paard 3 a 4 keer in de week, en voor de rest staat hij samen met vriendjes en vriendinnetjes buiten in de wei :) Hij krijgt goed ruwvoer en niet apart veel biks.

Dit topic heb ik niet geopend voor mezelf, maar wel omdat ik benieuwd was naar hoe verschillende meningen dit zagen, en vooral hoe mensen dit hebben uitgevonden, van wie heb je dit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:02

Tuurlijk probeer je ook aan te voelen wat nu goed is, en soms focus ik meer op zijgangen, soms wil ik vooral souplesse, dus goed loswerken, soms doe ik vooral overgangen en dan terugrijden van de draf naar stap, en dan flitsend weg in galop, en dat zijn vrij zware trainingen, worden ze vaak ook erg heet van, maar is lekker om ze echt electrisch aan het been te zetten, en ze worden er sterk van in de achterhand.

Maar mijn reden om 3x in de week zwaar te trainen, is dezelfde als die van Ninx: paard moet het ook verwerken, niet alleen in het lijf, maar ook in het koppie. Zeker als je nieuwe dingen aan gaat leren, is de volgende dag een rustig buitenritje echt super, dan krijgt het paard de tijd ook om te herstellen en alles op te slaan. Wij roepen altijd dat je met een jong paard niet meer dan 3x een kwartier echt traint, en dan nog vrij licht. En die 3x in de week houden we eigenlijk hun hele leven vol, maar dat wordt dan uiteraard wel meer dan een kwartier.

Voordeel vind ik ook, dat als je het paard de tijd geeft om dingen te verwerken, ze echt ook lijken te genieten van de rust, en de volgende training het ook echt leuk vinden. Paarden zijn ontzettend werkwillige dieren, maar je moet ze een beetje beschermen tegen zichzelf.
Ik rijd een jonkie van 6, heerlijk ding, wil áltijd werken, maar als ik hem echt elke dag zou laten werken, zou ik hem erg overvragen, vrees ik. Het zit er allemaal wel in, maar moet er met beleid uitgehaald worden. Je moet niet te snel willen, time is your friend.
MIjn vorige rijpaard vond het altijd leuk om een dagje gewoon te tutten, kwam ik eraan, kwam hij al aan racen, voor het hek wachten, die was fan van de verwendagen. Later vond hij trainen ook wel leuk, maar echt een sportpaard was dat niet, die was altijd meer in voor de niet serieuze dingen.
Janine1990 schreef:
Ninx schreef:
Licht bewegen is buiten lopen... of misschien wat wandelen, oefeningen ad hand wellicht?
Wanneer je direct de volgende dag weer een intensieve training inzet is de herstelcurve nog niet afgerond.
Wanneer je uitgaat van een startpunt/ nulpunt, en je gaat trainen... dan heeft je paard tijd nodig om de 'dip' die na een training in de curve ontstaat te boven te komen. Wanneer je die rust trouw toepast, zal het paard na iedere training EN rust boven het oorspronkelijke nulpunt uitkomen.

Licht bewegen is erg relatief, voor de een is dat inderdaad gewoon buiten lopen, voor de ander een kwartiertje longeren, voor weer een ander een half uurtje erop gewoon wat loswerken.

Als je zelf spierpijn hebt, moet je ook bewegen om er vanaf te komen. Ga je stilzitten, word het alleen maar erger.
Daarnaast is een goed voedingsschema heel belangrijk om weer op krachten te komen, voor mens en dier!

Goed voedingsschema is essentieel, daar kun je echt niet zonder, moet je ook echt nauwkeurig in zijn.
Wat dat is, moet je imo per paard bekijken, een goed voedingsschema voor een Fries is heel anders dan een goed schema voor een KWPN. Dat is echt voor ieder paard anders. Net als het precieze schema voor ieder paard er anders uitziet. Maar er zijn uiteraard wel dingen die bij ieder paard terugkomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:04

Ninx schreef:
Dat is al uitgebreid getest. Dan is er wel een verschil tussen typen paarden en dus de grootte van het hart, de hoeveelheid bloed, etc...
Vast staat iig dat rust net zo belangrijk is als inspanning, en dat een paard meer hersteltijd nodig heeft als een mens.
Wanneer ieder hardloop schema voor mensen al een verplichte rustdag bevat tussen iedere training, weet je eigenlijk wel dat 6x id week je paard trainen echt teveel van het goede is.

Een pro loopt wel vaker dan 6 keer per week hard denk ik...

Als je nagaat dat sommige pro's (in welke sport dan ook) meerdere keren per dag trainen...
Om op te bouwen, ja, dan neem je af en toe een dag rust. Je lichaam moet wennen aan de manier van bewegen etc.
Maar op den duur kan je lichaam het best aan om zes keer per week te lopen, mits gedoseerd. :j
Zo ook met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:14

Mijn fysio raadt het absoluut af om meer dan 3x in de week zwaar te trainen, ik mag best krachtsport doen en paardrijden op verschillende dagen (omdat ik dan heel verschillende spieren belast) maar geen 2 dagen rijden achter elkaar, en ook geen 2 dagen fitness.
En Thai Bo mag zelfs maar 1 keer per week.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:17

Ninx schreef:

Ik denk niet dat rust net zo belangrijk is als inspanning, maar ontspanning in je training daarin wel! Daarnaast ben ik van mening dat wanneer jij je paard aan het einde van de training netjes ontspannen een cooling down geeft je paard zeker niet een verplichte rustdag zou moeten hebben tussen de trainingen door. Topsporters hebben ook niet elke dag na de training een rustdag.... Deze trainen zelfs meerdere malen per dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:29

jipje_niekje schreef:
Ninx schreef:

Ik denk niet dat rust net zo belangrijk is als inspanning, maar ontspanning in je training daarin wel! Daarnaast ben ik van mening dat wanneer jij je paard aan het einde van de training netjes ontspannen een cooling down geeft je paard zeker niet een verplichte rustdag zou moeten hebben tussen de trainingen door. Topsporters hebben ook niet elke dag na de training een rustdag.... Deze trainen zelfs meerdere malen per dag.

Mensen herstellen veel sneller na inspanning... Maar ook mensen hanteren een schema waarin ze maar 3x pw in hun 'oranje' zone trainen... de rest is 'groen' en dus zeer licht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:30

Yamcha schreef:
Mijn fysio raadt het absoluut af om meer dan 3x in de week zwaar te trainen, ik mag best krachtsport doen en paardrijden op verschillende dagen (omdat ik dan heel verschillende spieren belast) maar geen 2 dagen rijden achter elkaar, en ook geen 2 dagen fitness.

Je zit neem ik aan ook niet zonder reden bij een fysiotherapeut??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:32

Overigens leuk dat Yamcha met exact dezelfde ideeën komt!
Ik deed voorheen maar wat, gebaseerd op ideeën van instructeurs en info uit boekjes en/of internet.. Maar veel is achterhaald of soms zelfs foutief.
En nog weet men bedroevend weinig over de fysiologische processen bij sportpaarden in tegenstelling tot humane sporters. Maar het wordt steeds beter.
Heel star vasthouden een wat je ooit hebt geleerd en niet verder willen zoeken/ kijken/ leren is sowieso niet verstandig.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:34

Ik ben nu voor school bezig met trainingsleer en inspanningsfysiologie en ben echt geschokt hoe weinig informatie er te vinden is in de Nederlandse boeken. Over trainingsmethoden is eigenlijk te veel info. Hoop dat het met de onderzoeken die ze nu doen Nederlands hiervan meer op de hoogte stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:26

Janine1990 schreef:
Yamcha schreef:

Ik heb lichte artrose in mijn rechterheup.

Maar ik belast mijn heupen sowieso maar licht, nee, de zware (kracht)trainingen zijn voor buik, rug, armen en borstspieren :) dat zijn trainingen in de oranje/rode zone, en dat mag dus maar 3x per week. Paardrijden is groen, maar mag ivm andere trainingen dus ook maar 3 keer, Thai Bo is eigenlijk voor mijn heupen niet goed, ivm het springen en trappen, maar wel erg goed om mijn lijf lekker los te maken, en dus onderhoud ik dat wel, maar 1 keer in de week, in 6 dagen kan de heup wel herstellen, ik combineer Thai Bo met Thai Chi, en dat werkt erg goed. En zo sport ik dus elke dag, maar heb maar 3x een echt zware training :)
Ninx schreef:
Overigens leuk dat Yamcha met exact dezelfde ideeën komt!
Ik deed voorheen maar wat, gebaseerd op ideeën van instructeurs en info uit boekjes en/of internet.. Maar veel is achterhaald of soms zelfs foutief.
En nog weet men bedroevend weinig over de fysiologische processen bij sportpaarden in tegenstelling tot humane sporters. Maar het wordt steeds beter.
Heel star vasthouden een wat je ooit hebt geleerd en niet verder willen zoeken/ kijken/ leren is sowieso niet verstandig.

Je moet idd altijd willen leren en willen weten.
We weten nu ook veel meer over voeding bij paarden dan 10 jaar geleden, en voeding bij de mens is helemaal veel over bekend, maar 90% van de mensen weet het gewoon niet, of het komt ze slecht uit.......
Trainen is hetzelfde, je kunt je lichaam prima belasten, maar wel verantwoord. Als je krom loopt van de spierpijn na een training, heb je echt iets niet goed gedaan. Een beetje pijn mag, maar als je haast niet kunt lopen, heb je gewoon een blessure. Spieren moeten herstellen, pezen moeten herstellen/

Zelfde bij paarden, een goede cooling-down is essentieel, en daarna doe ik de pezen afspuiten, eerst met lauw water, dan met koud, zodat die voldoende zijn afgekoeld na de training. Dat voorkomt heel veel ellende.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:40

Yamcha schreef:
Janine1990 schreef:

Ik heb lichte artrose in mijn rechterheup.

Maar ik belast mijn heupen sowieso maar licht, nee, de zware (kracht)trainingen zijn voor buik, rug, armen en borstspieren :) dat zijn trainingen in de oranje/rode zone, en dat mag dus maar 3x per week. Paardrijden is groen, maar mag ivm andere trainingen dus ook maar 3 keer, Thai Bo is eigenlijk voor mijn heupen niet goed, ivm het springen en trappen, maar wel erg goed om mijn lijf lekker los te maken, en dus onderhoud ik dat wel, maar 1 keer in de week, in 6 dagen kan de heup wel herstellen, ik combineer Thai Bo met Thai Chi, en dat werkt erg goed. En zo sport ik dus elke dag, maar heb maar 3x een echt zware training :)

Tjee, artrose... :\
Ja, dan kan ik me voorstellen dat je gedoseerd moet trainen!
Ik rij meestal 5 dagen in de week, 3 achter elkaar, een dag rust, twee achter elkaar, dag rust. En dan weer van voor af aan.

Ik zou eigenlijk niet weten wat gunstig is voor mij. Ik zou denk ik wat meer moeten bewegen, maar ik kom er gewoon nauwelijks aan toe. Wil nog graag een racefiets, zou ik erg fijn vinden. Maargoed, alles op z'n tijd.

Is wel iets wat veel mensen vergeten, om het paard in topconditie te krijgen, moet je zelf ook in topconditie zijn.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:47

Ik vraag mij af hoe je op 3x in de week trainen een paard genoeg spieren kan krijgen en aan beide zijden recht kan maken om dan tegen zen 10e piaffe en passages te kunnen doen.. Lijkt me als je echt traint met het oog op de hoogste klasse dressuur, je onmogelijk maar 3x per waak kan trainen.. De mijne is nu 5, werkt nu 2 dagen hard gevolg door een dag dat ze een uurtje los in de bak mag of ligt longe werk krijgt.. Dit is overigens voorlopig, tot ze wat meer conditie en kracht krijgt, dan gaat ze veel vaker werken..