Achterhand activeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:04

Met zijn kop in de lucht lopen heb je mij niet zien schrijven.
Maar als je wat meer zou snappen van de techniek zou je weten wat ik en ook kim bedoelt.
Wat is stelling en wat is buiging?
Een paard loopt niet nageeflijk als hij recht aan de teugel moet lopen als hij niet in balans loopt, je zou eens voor de gein naar een Z wedstrijd moeten gaan kijken, kijk eens hoeveel paarden er scheef lopen en niet goed onder treden naar het ruiter gewicht, helaas krijgen ze daar ook nog punten voor, als de Jury wat meer in de techniek zou duiken en het welzijn van het paard voorop zou stellen dan zouden er geen punten worden gegeven aan een scheef paard en vooral aan de ruiter die zijn paard niet recht kan richten op een verantwoorde manier en zelfs minder been blessures en rug problemen zijn.
Je moet altijd bij de basis beginnen , maar die word te vaak over geslagen, omdat heel veel mensen niet weten wat rechtrichten is.
Rechtrichten is niet recht uit rijden, zoals voorwaarts is geen tempo is en als je de achterhand wil activeren zul je aan het voorwaartse moeten werken en dat heeft tijd nodig en een goeie ruiter die weet wat hij aan het doen is en waarvoor en niet alleen om in het Z te komen waar je dan nog beloont word voor een fout getraind paard,

Charna

Re: Achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:22

Ik denk dat je mijn kennis onderschat midgie, alleen was ik benieuwd naar jouw kennis van zaken/definities. Ook rechtrichten doe je niet zonder nageeflijkheid.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 12:53

Ik ga aan de slag met jullie tips, hoor!

Mag ik vragen wat die 'Antoine de Both-methode' inhoudt? Ik heb al op Google gezocht, maar echt veel vind ik er niet over. Zoiets zocht ik dus al... Ik denk namelijk dat ik niet op de goede manier les heb (gehad). En van de voorkant blijf ik absoluut af, dat zou ik alleen maar verpesten... ;)

Het is alleen jammer dat hij vaker wordt bereden door mijn moeder en zusje, waar hij dus nog steeds zo blijft lopen... Dan wordt hij alsnog voor het grootste deel 'fout' bereden (als ik het zo mag noemen). Ik denk dat hij echt intensiever moet worden bereden, op de goede manier. Niet dat ik mezelf zo geweldig vind!! :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:59

Charna schreef:
Ik denk dat je mijn kennis onderschat midgie, alleen was ik benieuwd naar jouw kennis van zaken/definities. Ook rechtrichten doe je niet zonder nageeflijkheid.

idd en als het paard niet aan het been is, zal het paard niet nageeflijk zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:55

Charna schreef:

Ik ken jou kennis idd niet, maar denk dat je dan wel weet dat rechtichten niet rechtuit aan de teugel rijden is?
Er zijn verschillende methodes natuurlijk, maakt ook niet uit, maar heel veel mensen slaan gewoon de basis en dat is zo jammer en zonde voor het paard, dat begint in principe al bij de eerste manege les helaas, zo heb ik het ook geleerd, maar ben blij dat ik het nu anders kan en nog steeds bij leren kan van hoe het wel moet en niet zomaar een beetje aan de teugels trekken om je paard in de krul te rijden zonder de techniek te kennen en het over te kunnen brengen op het paard.

Maar ja we dwalen af, als je verder wil discuseren kan dat ook via pb , kunnen we misschien nog wat van mekaar opsteken ;)

xxlovekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:07

Ik heb hetzelfde probleem met mijn vorige paard gehad. Dit heb ik kunnen oplossen door vooral veel overgangen te rijden.

Succes ermee!

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:49

Midgie, dat weet ik inderdaad. Ik ben met mijn nieuwe paard ook druk bezig met rechtrichten. En ondanks dat de aanleuning nog niet is wat het moet zijn, werk ik wel naar een steeds verbeterende aanleuning toe. Ook tijdens het rechtrichten. Het is volgens mij niet het een of het ander, maar allebei belangrijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:09

vroegah toen rechtrichten nog geen hype was werd het ookal gedaan. Alleen was het logisch dat je niet moest beginnen aan sb en travers als je daar als ruiter nog niet aan toe was. Dan doe je dat op andere manieren wat wel haalbaar is voor de ruiter en dus ook het paard alleen wordt dat nu blijkbaar niet altijd gezien als rechtrichten. :x