Issy schreef:Ik denk dat daar het probleem zit. Je moet er zelf meer aan rijden, je bent waarschijnlijk te afwachtend waardoor jouw paard de leiding over neemt, en haar dominantie uit door te gaan bokken. Hoe afwachtender jij je galopje rijd, hoe meer je haar de kans geeft om zelf initiatief te nemen. Zeker op onbekend terrein, zou ze op jou moeten vertrouwen, jij bent haar begeleider, dus ze moet afwachten op jou, ipv andersom.
Degene die je les geeft moet zich daar op richten, dat jij gedurfder gaat rijden, dat je merrie weer weet oh ja zij is de leider. Dat zal je wat tijd gaan kosten maar de opbrengst is groot!
Ik ben me er van bewust dat dit mede/oorzaak van het probleem is.
In de les richten we ons hier idd ook op, en vaak gaat het tijdens de lessen ook beter juist omdat ik dan niet ga zitten afwachten maar been eraan houd. Als ik zelf rij probeer ik dat uiteraard na te rijden, maar dat lukt niet altijd (dan krijgen de spoken in mijn hoofd nog wel eens de overhand
). Ik merk ook wel degelijk het verschil in het eraan rijden of afwachten, met het laatste zit ik uiteindelijk met een paard dat steeds wegschiet of helemaal stil gaat staan. In dat opzicht wordt mijn eigen goede gedrag wel beloond zeg maar. 
Ik ben nog erg zoekende in hoeveel ik eraan kan rijden zodat ze blijft doen wat ik wil en ik haar juist naar ontspanning toe kan rijden, of wanneer het teveel is en ik er juist spanning in rij en ze zou ontploffen.
@ LR: ik ga het zeker proberen met galoperen, kijken of als ik langer door galopeer of ik er dan meer aan kan komen en ze dan uiteindelijk ontspant.
@ Elmee: soms stopt ze met bokken, soms gaat ze door, dat verschilt een beetje per situatie.
Ik heb wel het gevoel dat me meer duidelijk is geworden en ik heb ook wat tips gekregen waar ik mee aan het werk ga. Ik ben nog niet klaar met dit merrietje.