Bokken met 4 benen van de grond af (waarom?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:02

Hoi hoi...ik heb ook een paard wat wel es raar (en voor mij onverwacht) uit de hoek kon komen. ik snap ook precies wat jij bedoelt met het stijvige galopperen (of ook draven in mijn geval), dan doe je dat en denkt dan....jaaaajaaa, dit is wachten op! In sommige gevallen stap ik af en hang de lijn eraan...dan proberen het daar op te lossen door lang en laag en voorwaarts te laten lopen (ik gebruik kaptoom onder mijn hoofdstel), als het een moment betreft waarop ik het met mezelf even erop niet kan oplossen...als ik me goed voel, dan probeer ik hem toch erop naar voren en laag rond te krijgen. Als hij "oren op steeltjes" krijgt zoals mijn instructrice zegt, dan laat ik hem links en rechts buigen en vooral heel belangrijk tussendoor twee benen eraan en naar voren en neus eruit (hij krult graag en makkelijk). Dit zorgt voor ontspanning en concentratie en werkt bij mij heel fijn. Andere dagen weet ik dat het uberhaupt niet nodig is om op te letten in de zin van wegschieten (alhoewel het nog steeds wel gebeurt, maar het lijkt erop dat het minder heftig wordt...hij is nu 9 ;) )

Een stapje terug doen is gewoon niet erg. Zodra het goed voelt klim je erop. Aan de lijn doen hoeft niet te zijn om het paard rond te jagen om energie kwijt te raken (iemand zei he tal, kan ook stress opbouwen), maar je kan vaak wel zien of je paard het die dag nodig heeft...een oud-stalgenootje van mij heeft dit een jaar lang gedaan met haar toen jonge erg energieke paard en ik doe het ook nog regelmatig...ik ben zeker onzeker geworden met alle valpartijen maar nu met de goede instructie begin in bij vlagen weer te genieten van het rijden op mijn eigen paard. En ja, ook hij was superzoet en snel lerend met inrijden...
Nu ja...succes ermee en geen idee of je er iets aan hebt, het is zo beknopt allemaal wat ik zeg en ik ken jouw paardje niet....
edit: oepsjes

littleroosie

Re: Bokken met 4 benen van de grond af (waarom?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:06

Kay kan je niet net zo lang galopperen tot dat ze hierin ontspant en dus ook fatsoenlijk gaat galopperen?

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:19

Als je er dan afvalt, blijft ze dan ook nog bokken of stopt ze dan meteen? Als ze blijft bokken is ze mss heel fris en kan je ze mss eerst longeren en de bak rondgaan aan de longe. Als ze meteen stopt zou ik toch denken dat ze ergens last van heeft.
Het is maar iets wat ik denk, ik weet het verder ook niet. Ik hoop dat het opgelost geraakt.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:51

ik denk dat jullie me verkeerd hebben begrepen. Je moet er wel aan rijden, maar niet extra spanning erin rijden.....waar zijn we dan uiteindelijk mee bezig? Gespannen paarden onder het zadel, leuk voor ze zeg! :) Eraan rijden, maar om de onstspanning op te zoeken. Als dit helpt door te galloperen kan je dat doen. De oefeningen die ik aangaf helpen ook goed. Zeker niet, niet gaan rijden, want dat heeft ze helemaal geen leiding, maar wel proberen de ontspanning hierin op te zoeken en niet dat ze uiteindelijk ontspant omdat ze moe wordt....dat zou niet de reden van ontspanning moeten zijn toch? :)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:19

Orsini het dier zal ongetwijfeld spanning hebben maar is natuurlijk wel super brutaal. Ik ben ook van mening dat je met een brutaal dier er flink aan moet rijden anders dan gaan zijn bepalen wat er gebeurt.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:25

Issy schreef:
Ik denk dat daar het probleem zit. Je moet er zelf meer aan rijden, je bent waarschijnlijk te afwachtend waardoor jouw paard de leiding over neemt, en haar dominantie uit door te gaan bokken. Hoe afwachtender jij je galopje rijd, hoe meer je haar de kans geeft om zelf initiatief te nemen. Zeker op onbekend terrein, zou ze op jou moeten vertrouwen, jij bent haar begeleider, dus ze moet afwachten op jou, ipv andersom.

Degene die je les geeft moet zich daar op richten, dat jij gedurfder gaat rijden, dat je merrie weer weet oh ja zij is de leider. Dat zal je wat tijd gaan kosten maar de opbrengst is groot!

Ik ben me er van bewust dat dit mede/oorzaak van het probleem is. :j In de les richten we ons hier idd ook op, en vaak gaat het tijdens de lessen ook beter juist omdat ik dan niet ga zitten afwachten maar been eraan houd. Als ik zelf rij probeer ik dat uiteraard na te rijden, maar dat lukt niet altijd (dan krijgen de spoken in mijn hoofd nog wel eens de overhand :o ). Ik merk ook wel degelijk het verschil in het eraan rijden of afwachten, met het laatste zit ik uiteindelijk met een paard dat steeds wegschiet of helemaal stil gaat staan. In dat opzicht wordt mijn eigen goede gedrag wel beloond zeg maar. ;)

Ik ben nog erg zoekende in hoeveel ik eraan kan rijden zodat ze blijft doen wat ik wil en ik haar juist naar ontspanning toe kan rijden, of wanneer het teveel is en ik er juist spanning in rij en ze zou ontploffen.

@ LR: ik ga het zeker proberen met galoperen, kijken of als ik langer door galopeer of ik er dan meer aan kan komen en ze dan uiteindelijk ontspant.

@ Elmee: soms stopt ze met bokken, soms gaat ze door, dat verschilt een beetje per situatie.

Ik heb wel het gevoel dat me meer duidelijk is geworden en ik heb ook wat tips gekregen waar ik mee aan het werk ga. Ik ben nog niet klaar met dit merrietje. ~~}>

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:39

Het is helemaal geen schande om te ontdekken dat je te afwachtend bent, en wat bang bent dat je merrie ontploft. Je weet wat je er aan moet doen, het is nu een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Veel succes!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:14

Het blijft natuurlijk wel een vos merrie hè ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:53

littleroosie: waarom zou een paard dat van de spanning ontploft brutaal zijn? Ontploffen door spanning en brutaal zijn zijn twee hele andere dingen. Maarja het is vanaf de comp moeilijk om te zien hoe het paard precies is. Ik denk dat het meer onzekerheid is dan brutaal gedrag....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:58

ontploffen van spannin of brutaal zijn zijn juist de dingen die je wil in een paard :) althans in een goed paard dan :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:49

nee dat klopt, maar het is dan aan jou als eigenaar om daar een goede oplossing voor te vinden :) Gelukkig wil de TS dat ook!
Zelfs het meest gespannen, ontploffende paard kan een wereldpaard worden waar je met je ogen dicht op kan rijden, mits je het goed aanpakt :) en dat betekent niet altijd alleen maar strenger, harder of dominanter zijn. Soms is het wel nodig je in het paard te verdiepen, ookal gaat dat soms tegen onze ideeen in....

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:13

Ik zeg nergens dat ze strenger of iets moet zijn maar vaak van een lekker stuk galopperen worden ze wel rustiger.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:29

Misschien is het nodig dat hij eerst weer een paar keer gelongeerd word terwijl jij erop zit, dan kan jij je concentreren op het gebok zonder dat je je ook nog bezig moet houden met het stuur en de andere ruiters

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:04

Sannn: ik geloof echt niet dat ik het bokken aan de longeerlijn wél uit zou kunnen zitten. Ze gaat echt gruwelijk tekeer als ze het doet. :=

Momenteel gaat het weer beter (ik klop het maar snel af) , ik probeer echt goed eraan te rijden, mijn benen eraan te houden en haar aandacht bij mij te houden. Als ik verwacht dat ze gespannen kan zijn (vreemd terrein, spierpijn, winderig weer) dan longeer ik eerst met bijzet, en dat gaat best goed.

Verder ben ik toch wel van plan om er een keer (binnenkort hopelijk, als ze tijd heeft) een osteopaat naar te laten kijken, gewoon voor de zekerheid.

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:11

Misschien een ander zadel proberen? Weet het verder oook niet :P