Op het strand in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Re: Op het strand in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:23

Ik was eerst ook bang dat mijn paard er vandoor zou gaan, met een groep ben je toch bang de groep kwijt te raken. Hij rent echt niet tot 4 dorpen verder ofzo, dus gewoon laten gaan als je het zelf onder controle kan houden :) En anders op de volte zetten (richting het zachte zand). De manege zal ook vast nog wel instructies geven :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:06

leuk dat je naar ponyhof gaat ;) maar maak je niet druk om de galop daar, dat gaat daar namelijk errug rustig :P
en de pony's/paarden zijn enorm braaf, heb er nog nooit eentje gek zien doen.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 19:34

ow gelukkig :D
ruiter1992 schreef:
leuk dat je naar ponyhof gaat ;) maar maak je niet druk om de galop daar, dat gaat daar namelijk errug rustig :P
en de pony's/paarden zijn enorm braaf, heb er nog nooit eentje gek zien doen.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:38

Het eerste wat ik dacht is, jij gaat naar ponyhof. haha en idd, jij gaat naar hellen heb ik gelezen.
de eerste x word je zoiezo op een makkelijke gezet, dan kennen ze je ook nog niet zo goed enzo.
maak je er echt niet druk om, zo hard gaan ze niet.
zondag ga ik toevallig naar ponyhof.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 19:38

haha toevallig :P

lauraP schreef:
Het eerste wat ik dacht is, jij gaat naar ponyhof. haha en idd, jij gaat naar hellen heb ik gelezen.
de eerste x word je zoiezo op een makkelijke gezet, dan kennen ze je ook nog niet zo goed enzo.
maak je er echt niet druk om, zo hard gaan ze niet.
zondag ga ik toevallig naar ponyhof.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:44

En misschien helpt dit, om de zoveel meter heb je in aagtekerke van die paaltjes.
Heel makkelijk, om de zoveel meter ga je weer draven en dan stappend er langs en weer in galop, dus het is niet zo dat je aan een stuk door gallopeert, dan zijn ze inderdaad moeilijker te houden.
Gewoon tegen hellen zeggen dat je nog nooit een strandrit gemaakt heb, dan zet ze je op een makkelijke.
Weet je dat je ook stap/draf ritten heb bij het ponyhof? Misschien is dat makkelijk om voor de eerste keer te doen, zodat je het een beetje ziet enzo. Ik weet niet of het werkt, maar een vriendin voelde zich daardoor wel makkelijker.

Niet heel duidelijk, maar zo zie je ongeveer hoe die paaltjes verdeeld zijn: http://www.bouwmaterieel.nl/public/mels ... lc-3_2.jpg

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:05

Ik heb een aantal keer op ameland een buitenrit gemaakt. Daar zeiden ze dat ze in de 'snelle' groep echt vet hard gingen. Dat viel echt reuze mee hoor! We galloppeerden gewoon rustig en ben niet in een snelle galop/rengalop geweest. Ik weet niet of het daar ook zo is, maar als het een beetje goed georganiseerd is zullen de paarden vast niet uitzichzelf in galop gaan.

En wanneer de paarden er wel vandoor gaan/harder gaan dan dat je wilt moet je gewoon rustig blijven. Het strand is lang en ze zullen uiteindelijk wel stoppen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:59

Inderdaad, in verlichte zit en de manen vasthouden (niet in de teugels gaan hangen!). Desnoods een halstertouw om de nek van het paard knopen, zodat je je daaraan vast kan houden. Gaat het echt niet, stuur het paard dan achter een ander paard, zodat hij er niet vandoor kan gaan. (:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:32

droversrun schreef:
Ik heb een paar keer een strandrit op manege Grol gemaakt en daar gingen ze van stap in rengalop dus
daar moet je wel een beetje op rekenen, maar dat is natuurlijk per paard/manege anders.

Daar ben ik ook naar het strand geweest idd. De groepsleider riep: 'Iedereen klaar?' naar achteren en alle paarden waren al weggekletterd in rengalop. Eerste reflex was paard op de rem zetten, maar daar was al geen houden meer aan en ik schoot zo van achteraan de groep naar vooraan, we waren met een man of vier nog voorbij de groepsleider (wat niet mocht, maar hou ze maar eens tegen). Paarden kwamen op 'het vaste punt' ook weer heel abrupt terug naar stap :+
Nou hadden we vrijwel allemaal ervaren ruiters bij ons, maar stel dat er iemand toch afkukelt, de rest van de paarden zou er zo overheen gelopen zijn.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:40

Ik heb een aantal jaar geleden ook een strandrit bij Manege Grol gemaakt, die is inderdaad niet aan te raden.
Om wat bovenstaande personen zeiden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:43

Urielle schreef:
Daar ben ik ook naar het strand geweest idd. De groepsleider riep: 'Iedereen klaar?' naar achteren en alle paarden waren al weggekletterd in rengalop. Eerste reflex was paard op de rem zetten, maar daar was al geen houden meer aan en ik schoot zo van achteraan de groep naar vooraan, we waren met een man of vier nog voorbij de groepsleider (wat niet mocht, maar hou ze maar eens tegen). Paarden kwamen op 'het vaste punt' ook weer heel abrupt terug naar stap :+
Nou hadden we vrijwel allemaal ervaren ruiters bij ons, maar stel dat er iemand toch afkukelt, de rest van de paarden zou er zo overheen gelopen zijn.

Dat is daar dus kennelijk de standaard manier ;) Het hele spul gaat in 1 keer aan de kletter en er is geen houden meer aan. En als alles weer stapt, krijg je nog flink op je flikker ook om dat je óf de leiding voorbij bent geschoten, óf niet in 1 lijn achter elkaar bent blijven rijden :n
En ik ging er dus inderdaad na een flinke rotbok in volle galop af en heb mazzel gehad dat ik niet de kudde over me heen kreeg....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:10

Leuk van die goed ervaringen op Ameland.

Rijstal de Blinkert?
Dat zijn hele leuke mensen met een groot paardenhart op de juiste plaats, de dieren gaan echt voor alles en ongecontroleerd crossen is er echt niet bij. Paarden moeten ook goed op adem zijn en uitgestapt, zijn ze niet tevreden dan mag je aan de hand nog een wandeling maken tot je paard op adem is en afgekoeld.
Echt een aanrader om daar een strandrit te maken, ook voor beginners.

Vorig jaar heeft mijn jaarling daar gestaan ivm eczeem, knapte zo goed op dat ik besloten heb haar daar te laten. Dat zou ik echt niet doen als ik er geen vertrouwen in zou hebben dat het goed is daar. Helaas hebben ze haar laten inslapen i.v.m. darmbeknelling/koliek, geen redden meer aan maar dat zegt niks over de goede zorg voor ruiter en paard.

Veel plezier op ponykamp.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:12

Kan heel goed de Blinkert zijn geweest inderdaad. Vlak naar het vliegveldje, klopt dat?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:38

ja, daar zitten er twee, De Blinkert zit rechts en heeft de meeste paarden.
Le Cheval zit links en heeft alleen pony's dacht ik. Die ken ik niet dus daar kan ik niets over zeggen, niets goeds en niets slechts...

OlilysEsprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:55

Elles schreef:
droversrun schreef:
Ik heb een paar keer een strandrit op manege Grol gemaakt en daar gingen ze van stap in rengalop dus
daar moet je wel een beetje op rekenen, maar dat is natuurlijk per paard/manege anders.

Juist, daar ben ik dus ook geweest ;) Enórme groep (30 paarden) met compleet onervaren ruiters op gympies, voorste paard werd met slof tegengehouden, deed niks anders dan de levade :n Je moet het voorste paard in de gaten houden, als de slof losgelaten wordt, gaat de hele kudde meteen aan de kletter en moet je je maar redden.
De rijtechnische tips om de boel onder controle te houden gaan hier niet op, een volte rijden of het paard richting duinen sturen is onmogelijk, omdat alles ongecontroleerd in 1 rechte lijn als kudde elkaar volgt. Je hebt gewoon niks te vertellen. Wandelaars moesten compleet opzij springen en hun hond redden. Echt, ik ga daar never meer heen :n

Op Ameland heb ik echter wél hele fijne ervaringen :j Kun je niet rijden, dan alleen stap en een drafje in de duinen, kun je wél rijden, dan een heerlijk ontspannen galop op het strand :) Sturen en schakelen blijft mogelijk, hele fijne paarden :)

welke manege was dat ?
ik ben namelijk van plan deze zomer op het strand te gaan rijden

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:02

De naam van de manege staat erbij ;) Manege Grol in Renesse.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:53

Elles schreef:
De naam van de manege staat erbij ;) Manege Grol in Renesse.

Ik denk dat ze die in Ameland bedoelde. ;)