En anders op de volte zetten (richting het zachte zand). De manege zal ook vast nog wel instructies geven
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En anders op de volte zetten (richting het zachte zand). De manege zal ook vast nog wel instructies geven

lauraP schreef:Het eerste wat ik dacht is, jij gaat naar ponyhof. haha en idd, jij gaat naar hellen heb ik gelezen.
de eerste x word je zoiezo op een makkelijke gezet, dan kennen ze je ook nog niet zo goed enzo.
maak je er echt niet druk om, zo hard gaan ze niet.
zondag ga ik toevallig naar ponyhof.
droversrun schreef:Ik heb een paar keer een strandrit op manege Grol gemaakt en daar gingen ze van stap in rengalop dus
daar moet je wel een beetje op rekenen, maar dat is natuurlijk per paard/manege anders.
Urielle schreef:Daar ben ik ook naar het strand geweest idd. De groepsleider riep: 'Iedereen klaar?' naar achteren en alle paarden waren al weggekletterd in rengalop. Eerste reflex was paard op de rem zetten, maar daar was al geen houden meer aan en ik schoot zo van achteraan de groep naar vooraan, we waren met een man of vier nog voorbij de groepsleider (wat niet mocht, maar hou ze maar eens tegen). Paarden kwamen op 'het vaste punt' ook weer heel abrupt terug naar stap![]()
Nou hadden we vrijwel allemaal ervaren ruiters bij ons, maar stel dat er iemand toch afkukelt, de rest van de paarden zou er zo overheen gelopen zijn.
Het hele spul gaat in 1 keer aan de kletter en er is geen houden meer aan. En als alles weer stapt, krijg je nog flink op je flikker ook om dat je óf de leiding voorbij bent geschoten, óf niet in 1 lijn achter elkaar bent blijven rijden 
Elles schreef:droversrun schreef:Ik heb een paar keer een strandrit op manege Grol gemaakt en daar gingen ze van stap in rengalop dus
daar moet je wel een beetje op rekenen, maar dat is natuurlijk per paard/manege anders.
Juist, daar ben ik dus ook geweestEnórme groep (30 paarden) met compleet onervaren ruiters op gympies, voorste paard werd met slof tegengehouden, deed niks anders dan de levade
Je moet het voorste paard in de gaten houden, als de slof losgelaten wordt, gaat de hele kudde meteen aan de kletter en moet je je maar redden.
De rijtechnische tips om de boel onder controle te houden gaan hier niet op, een volte rijden of het paard richting duinen sturen is onmogelijk, omdat alles ongecontroleerd in 1 rechte lijn als kudde elkaar volgt. Je hebt gewoon niks te vertellen. Wandelaars moesten compleet opzij springen en hun hond redden. Echt, ik ga daar never meer heen
Op Ameland heb ik echter wél hele fijne ervaringenKun je niet rijden, dan alleen stap en een drafje in de duinen, kun je wél rijden, dan een heerlijk ontspannen galop op het strand
Sturen en schakelen blijft mogelijk, hele fijne paarden
Manege Grol in Renesse.