Doorzitten wordt stuiteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSannnn

Re: Doorzitten wordt stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:46

ik denk dat het toch met de ontspanning te maken heeft, doet hij het ook als hij aan de teugel loopt?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:52

In principe "doet" het paard niets. Behalve dat ze ruime gangen en een krachtige achterhand heeft dan.

Ik ga doorzitten, ik kan met moeite redelijk zitten, paard vindt dit vervelend en drukt rug weg, ik ga stuiteren en dan maar weer lichtrijden om de druk weg te nemen en de rug te ontlasten.

Het paard loopt uiteraard gewoon nageeflijk en in ontspanning. Anders ging ik in eerste instantie al niet doorzitten.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:02

Heel herkenbaar probleem :j Ik heb/had namelijk precies hetzelfde met mijn paard. Ik had 3 jaar lang fjord gereden, toen ik haar kocht, dus van 0,0 gangen naar een paard met geweldig goede gangen en veel impuls.. Was niet echt bevorderlijk voor mijn zit haha!
Maar sinds een paar weken kan ik zelfs doorzitten, zonder dat mevrouw gelijk gespannen wordt! Wat ik gedaan heb, toch echt zonder beugels, maar dan vanuit stap aandraven, helemaal ontspannen, tempo laag houden en zodra je spanning voelt aankomen, weer gaan stappen. Dit gewoon een tijdje volhouden, zul je zien dat je steeds langer kunt blijven draven :j

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:11

nina88 schreef:
Kijk, jij weet waar ik het over heb ;) .. En je hebt dezelfde taktiek als ik..

Het vastpakken aan het zadel ga ik ook eens proberen! Misschien eens met zo'n bokriempje proberen.

Ik heb dat ook een tijdje gedaan. Ik heb een fries die juist niet hoog opgooit, maar ook enorm ruim is in zijn pas. Dan trok ik mezelf in het zadel, aan de boom van het zadel. Ik heb een diep zadel dus dat ding erg makkelijk. Dan probeerde ik die diepe en vaste zit zo lang mogelijk te handhaven. Duurde wel even, maar uiteindelijk ging dat steeds beter en nu kan ik als het zou moeten wel een uur doorzitten (niet dat ik dat doe haha, maar bij wijze van).

Dus is wel een goeie truc ;)

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:43

Mijn paard drukt ook z'n rug weg als ik ga doorzitten, maar alleen als ik vanuit lichtrijden ga doorzitten, niet als ik vanuit stap aandraaf en direct blijf zitten. Beetje verzamelen werkt dan voor ons wel, maar uiteindelijk moeten we toch een arbeidstempo kunnen volhouden natuurlijk. Zonder beugels of zonder zadel is geen optie, want dan knijpt ie gelijk z'n kont bij elkaar en kan ik helemaal niet meer zitten!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:05

Ik heb hetzelfde probleem, paard met ruime bewegingen die verstrakt op het moment dat ik een poging doe door te zitten. Ik kwam erachter dat hij idd de rug niet goed losliet. Mijn manier is nu, eerst goed losrijden, daarna goed rond vragen en dan vanuit de stap aandraven en kleine stukjes doorzitten. Wanneer hij verstrakt weer lichtrijden en juist naar voren schakelen. Dan opnieuw beginnen, niet te vaak en te lang achter elkaar. Gister kon ik een volle ronde volhouden en ook een s rijden van de een op de andere hand. Zelf ontspannen blijven maar wel je lichaam beheersen... Veel succes...

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:08

Ik houdt dit even in de gaten, heb dit namelijk met een fries paard