Stoppen of doorgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:19

aerdenhout1 schreef:
Asmara schreef:
Waarom zou je gaan stoppen als je dochter eraf is gevallen? Je dochter rijdt ook nog ja ;)
Als ik aangereden word op mijn fiets door een auto en heb hetzelfde als je dochter, betekent het toch ook niet dat mijn moeder nooit meer mag fietsen ofzo? (A)

Ik zou gewoon doorgaan als ik jou was :) Je wilt het tenslotte zelf ook nog

Denk dat dit wel heel dicht bij wat ik wilde schrijven komt!
Je dochter die het toch allemaal aan den lijve heeft meegemaakt, zit weer op een paard! En dat getuigd van doorzettingsvermogen en ruggegraad!!!
Jij bent nu bang om het zelfde mee te maken als je dochter!
Kijk..als je nu zou zeggen mijn kind nooit meer op een paard...okee..maar in dit geval moet je zelf de knop om gooien en denken, als mijn kind het kan/durft , kan ik het ook!

Sorrie als het wat hard overkomt, zo bedoel ik het niet!
Ik kan heel goed begrijpen dat je angst hebt, maar zoals Asmara al zegt..als jou kind op staat komt te vallen en iets breekt, ga je zelf de volgende dag ook weer de straat op!

Ja tuurlijk weet ik ook dat ik de knop moet omdraaien.

Maar dat probeer ik ook uit te leggen, als ik ernaast sta of grondwerk aan het doen ben, of mijn dochter les geef kan ik het relativeren.
Op het moment dat ik er op stap, gaat er op een of andere manier een knop om, en zit ik te trillen op het paard.
En ja dan kan ik mijzelf wel een schop onder mijn kont geven, want zo ken ik mijzelf ook niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 06:49

aerdenhout1 schreef:
Asmara schreef:
Waarom zou je gaan stoppen als je dochter eraf is gevallen? Je dochter rijdt ook nog ja ;)
Als ik aangereden word op mijn fiets door een auto en heb hetzelfde als je dochter, betekent het toch ook niet dat mijn moeder nooit meer mag fietsen ofzo? (A)

Ik zou gewoon doorgaan als ik jou was :) Je wilt het tenslotte zelf ook nog

Denk dat dit wel heel dicht bij wat ik wilde schrijven komt!
Je dochter die het toch allemaal aan den lijve heeft meegemaakt, zit weer op een paard! En dat getuigd van doorzettingsvermogen en ruggegraad!!!
Jij bent nu bang om het zelfde mee te maken als je dochter!
Kijk..als je nu zou zeggen mijn kind nooit meer op een paard...okee..maar in dit geval moet je zelf de knop om gooien en denken, als mijn kind het kan/durft , kan ik het ook!

Sorrie als het wat hard overkomt, zo bedoel ik het niet!
Ik kan heel goed begrijpen dat je angst hebt, maar zoals Asmara al zegt..als jou kind op staat komt te vallen en iets breekt, ga je zelf de volgende dag ook weer de straat op!

wat je zegt, klopt, maar als je echt flinke angst hebt, dan overwint dat echt van het realisme, ik vraag me af of je weet wat het is om echt angst te hebben?
het is heel makkelijk gezegt, ff de knop omgooien! ik vind jou reactie niet zo fair als ik eerlijk ben, ik snap wat je bedoeld, maar ff de knop omzetten, het is ook niet gezegt dat ze nu bang is alleen door wat dr dochter heeft meegemaakt, dat gebeuren kan ook een angst triggeren wat veel dieper zit.
Extreme angst moet je niet te licht over denken!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:20

Ik zou voorzichtig zijn met dat "knop om zetten".

Je bent bang en als je dat negeert doe je iets soort van op de automatische piloot / robot / zonder emotioneel erbij te zijn.
Lastig omschrijven dit.

Je hebt gelukkig wel de drijfveer om hier doorheen te komen en dat gaat dus ook echt lukken, maar wel in het juiste tempo.

Ik zou zo vaak mogelijk proberen er op te gaan en dan je verwachtingen zodanig leggen dat het heel makkelijk is deze te halen.
Dus bijvoorbeeld opstijgen, 1 volte rijden en weer eraf en tijdje ernaast lopen.
Dat je niet altijd wacht tot het je zo bang wordt dat je wel af *moet* stijgen.
Als het direct na opstijgen al begint, kun je misschien vragen of iemand het paard leidt en met jou praat om gerust te stellen.
Door dit soort kleine succesjes kan je weer vertrouwen opbouwen en wen jij aan het idee dat het niet zo eng meer is.

Luister goed naar je eigen ingevingen en zwicht niet voor goed bedoelende motivators aan de zijlijn.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:41

Wat vreselijk dat je dochter zo'n ernstig ongeluk heeft gehad..Gelukkig is ze er weer bovenop gekomen. :(:)
Dat jij daardoor heel angstig bent geworden kan ik me goed voorstellen hoor. Ik ben zelf ook angstig geworden doordat ik mijn dochter vaak heb zien vallen. Vreselijk als je je kind ziet neerkomen en ze blijven roerloos liggen, ik kan er nachtmerries van krijgen...
Angst is idd niet iets wat je even uit kan zetten, en al zou je het willen, je kan jezelf voor de gek houden maar een paard niet.
Bij mij heeft de koop van een braaf paard wonderen gedaan. De eerste maanden had ik het nog spaansbenauwd met opstappen maar dat is vanzelf gesleten. Ik merk nu dat ik met dit paard heel makkelijk mijn eigen grenzen opzoek, dat is een heel tof gevoel.
Je bent welkom om bij mij te komen rijden als je dat zou willen. ;)

NicoleWHS

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:23

Ik heb vandaag gereden, heb de spray gehaald, en dit helpt ieder geval een beetje. Ik heb 5 minuten gewoon gestapt en een paar rondjes gedraafd, galop durfde ik niet.

Ben mij nu aan het orienteren op het centered riding.
Als ik weet hoe en wat horen jullie van mij.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:44

Dat klinkt goed!
Als je weer gaat rijden, maak dan een strak plan.
bijvoorbeeld: je gaat wat stappen linksom en rechtsom. dan draaf je aan op de linkerhand en je verplicht jezelf een grote volte bij A en bij C te draven. dan weer stap en door een S van hand veranderen. dan weer draf en weer een grote volte bij A en C. en dan ben je klaar (zelfs al wil je wel meer....) en zo maak je steeds een plan. een haalbaar plan dat je durft.
Succes!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:48

Als ik jouw was zou ik ook een keertje met een psycholoog gaan praten. Wat jij hebt meegemaakt zit volgens mij veel dieper. Het klinkt misschien hard, maar je dochtertje had kunnen overlijden door de val. 3 gebroken rug wervels is niet niks.
Vergelijk het met een auto ongeluk. Je hoort dat omstanders ook vaak psychologische hulp krijgen na het zien gebeuren hiervan.

Ik hoop dat je van je angst af komt en weer lekker kan genieten van het paardrijden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:56

Wat voor stroming les je ook gaat kiezen, begin met privelessen en zorg dat die instructeur je ook begeleid in het weer rijden tussen andere paarden als je daar aan toe bent. Verder wat stableenable boven mij schrijft. Kleine haalbare doelen stellen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 16:50

Heb vandaag weer gereden 10 minuten weliswaar, maar toch.....
Gestapt, gedraaft en gegaloppeerd en afgesloten met stap. En het ging al iets beter.
Paard en ik waren in het begin giga gespannen, maar ben heel veel oefeningen gaan doen, waardoor wij beiden wat ontspanden.
(Mijn dochter was mij gewoon een proef aan het voorlezen waardoor ik meer op haar moest letten)

Ben van plan om voorlopig gewoon in de bak te blijven rijden en geen buitenritten etc meer te doen voordat ik weer normaal op het paard zit.

Op dit moment laat mijn werk niet toe, om bij iemand centered riding te gaan doen. Over een maandje heb ik daar waarschijnlijk wel tijd voor en ga dat dan ook zeker doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:59

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Goed gedaan meid!! Het begin is er!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:21

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:00

aerdenhout1 schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Goed gedaan meid!! Het begin is er!

:D :D :D :D :D :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:01

tiwi1969 schreef:
Mooi dat je er weer op hebt gezeten, super.

Voor lessen ontspanning kan ik je Karina Schermer aanraden, zij doet veel met ademhaling, lijkt een beetje op joga op je paard:
http://horsereasons.homestead.com/index.html

Zij woont niet zo ver bij mij vandaan, zal eens kijken, dank je!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:50

Weer een stap gezet! Super! En heel goed dat je je eigen grenzen blijft erkennen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 19:50

HET IS DOORGAAN GEWORDEN :D :D :D :D :D :D

Ja ben er weer, heeft een tijdje geduurd, maar voor mijzelf de knoop doorgehakt.

IK heb een super lieve Fries gekocht!!!

Daarmee ga ik weer lekker vertrouwen kweken, het is zo'n schatje.

Toen wij bij haar gingen kijken, ben ik er zo opgestapt en gedraafd en gegaloppeerd, zonder angst.
Raar toch, bij de een bang, en bij een in principe vreemd paard geen probleem.
Zij is vandaag helemaal gekeurd, en alles was prima, en natuurlijk gelijk meegenomen.

Laat die bosritten over een week of wat, als ik haar beter ken, maar komen, ik ga er weer lekker van genieten :D

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:28

Cahill schreef:
TurdusMerula schreef:
Ja, centered riding les nemen bij een goede instructeur. Iemand die je het vertrouwen kan teruggeven. Kan laten voelen waar jij je spant en wat er dan gebeurd. En wat je daar zelf mee zou kunnen doen.
Je klimt er nog op, en dat vind ik al heel wat. Zolang je dat nog doet en diep in je hart nog graag zou willen rijden (en dat wil je wel denk ik, anders had je dit topic niet geopend) dan gaat dat nog lukken ook, denk ik. :)

Met dit antwoord ga ik mee en ook dat van Chocobroodje vind ik geen slecht idee, mits je dat ook leuk vind om te doen. Maar dat werkt alleen niet als je toch liever op de rug klimt.
Denk ik wel dat een goede instructeur je misschien van je angsten af kan helpen. Maar vind het wel heel dapper van je dat je toch door gezet hebt ondanks het ongeluk van je dochter!

:wave:

Hier ga ik ook in mee. Een centered riding instructeur laat je ook letten op ademhaling e.d. waardoor je beter kunt onspannen en meer balans krijgt. Dan voel je je vast een stuk zekerder.
Top dat je toch doorgaat en dat t goed gaat met je nieuwe paard.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:51

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn Cat gereden, en het ging zo fijn!!!!!!!!!!!!!!!!!

Helemaal niet bang, zo heerlijk beestje, in het begin was ik gespannen maar daar maalde ze niet om.

Toen even wat aanwijzingen gekregen van de zijlijn en toen ging het heerlijk.

BEN ZO BLIJ!!!!

Ben net terug van stal en helemaal hyper, mijn dag kan niet meer stuk!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:53

*\o/*
Ben heel blij voor je.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:05

Dank je Searcher.

Nu 2 dagen heerlijk gereden, alleen mijn lijf vind het niet zo leuk, vandaag maar gelongeerd, want ik denk niet dat ik erop gekomen was :P

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:30

Een dagje overslaan is niet erg. Als mij de laatste keer iets goed gelukt is en ik ben helemaal happy afgestapt dan blijf ik rustig nog een dagje op mijn roze wolkje zweven terwijl mn paard in t land staat te eten. Beide happy!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:54

Ja dat had ik ook beter kunnen doen :D